- 26.11.15 08:15
#78732
Onhan se helpompi rakentaa "koskemattomaan" saaristoon kuin tiivistää lähiöpeltoja. Kun ei osata, niin ei osata.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
veka kirjoitti: Mitä muuta Vartiosaari on kuin kaikkein kaukaisimpaan pussiperään tehtävä metsälähiö, todellinen kaukio. Perään ei heitetä bussilinjaa, vaan hitaampi ratikkalinja. Millä konstilla sieltä pääsee esim. Kehillä olevaan duuniin?Ratikan myötä (Vuosaareen ja Laajasaloon menevä) Vartiosaaresta nimenomaan ei tule pussinperää.
Tande kirjoitti:Nimenomaan. Vartiosaaresta pääsisi ratikalla Rastilaan/Vuosaareen, ja sieltä vaihdolla metroon ja Jokereihin (560 ja 550).veka kirjoitti: Mitä muuta Vartiosaari on kuin kaikkein kaukaisimpaan pussiperään tehtävä metsälähiö, todellinen kaukio. Perään ei heitetä bussilinjaa, vaan hitaampi ratikkalinja. Millä konstilla sieltä pääsee esim. Kehillä olevaan duuniin?Ratikan myötä (Vuosaareen ja Laajasaloon menevä) Vartiosaaresta nimenomaan ei tule pussinperää.
hmikko kirjoitti:Jep. Ulkomaanreissuilla tulee aina vähän kadehdittua, kuinka ihan normaalit keskustoissa kulkevat ratikat kulkevat "pölkkyradalla", nopeuden ollessa täysin eri luokkaa, kuin meidän erityisolosuhteissa. Uusien linjojen, Raidejokerin jne. lisäksi Helsingin raitiotieverkostoa pitäisi modernisoida huomattavasti. Potentiaalia Sporalla on, mutta nyt se hukataan. Keski-Euroopassa ratikat toimivat hyvin myös esikaupunkiliikenteessä.Tande kirjoitti:Nimenomaan. Vartiosaaresta pääsisi ratikalla Rastilaan/Vuosaareen, ja sieltä vaihdolla metroon ja Jokereihin (560 ja 550).veka kirjoitti: Mitä muuta Vartiosaari on kuin kaikkein kaukaisimpaan pussiperään tehtävä metsälähiö, todellinen kaukio. Perään ei heitetä bussilinjaa, vaan hitaampi ratikkalinja. Millä konstilla sieltä pääsee esim. Kehillä olevaan duuniin?Ratikan myötä (Vuosaareen ja Laajasaloon menevä) Vartiosaaresta nimenomaan ei tule pussinperää.
Ja ratikan nopeus on radan, ei vaunun ominaisuus. Ratikan ja bussin reiteistä voidaan tehdä yhtä nopeita tai hitaita. Helsingin keskustassa ratikat ovat nykyään hitaita, kun kadunrakennuksessa on tehty paljon kompromisseja muiden liikennemuotojen hyväksi, mukaan luettuna jalankulku. Lisäksi on kuljettajarahastus sun muita järjestelykysymyksiä.
Osayleiskaavaehdotuksen selostus kirjoitti:Osayleiskaava-alueelle sijoittuu kaikkiaan noin 300 000–350 000 k-m2. Asuinrakentamista on noin 270 000–320 000 k-m2 ja toimitiloja noin 30 000 k-m2. Alueelle tulee noin 5 000–7 000 asukasta ja noin 500 työpaikkaa. Rakentaminen jakaantuu kolmeen ”kylään” siten, että kussakin on noin 100 000 k-m2 ja noin 2 000 asukasta.Rantojen huvilat on katsottu kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi ja niiden ympäristöt on säästetty, ja saatu siitä tietysti myös virkistysalue saaren ympäri.
Tande kirjoitti:Ratikka on hidas, matalakapasiteettinen iso vitsi. Kyllä näistä alueista tulee nimenomaan pussinperiä.veka kirjoitti: Mitä muuta Vartiosaari on kuin kaikkein kaukaisimpaan pussiperään tehtävä metsälähiö, todellinen kaukio. Perään ei heitetä bussilinjaa, vaan hitaampi ratikkalinja. Millä konstilla sieltä pääsee esim. Kehillä olevaan duuniin?Ratikan myötä (Vuosaareen ja Laajasaloon menevä) Vartiosaaresta nimenomaan ei tule pussinperää.
RV kirjoitti:Ratikka on hidas, matalakapasiteettinen iso vitsi.Perustelisitko vielä? Laajasalon linjoja varten on tarkoitus hankkia yli 40-metrisiä vaunuja, joten kapasiteettia kyllä piisaa, ellei Laajasalosta kehity jonkinlainen megacity tässä lähiaikoina. Hyvälaatuinen ja nopea ratakin on mahdollista tehdä, joten senkään ei pitäisi muodostua ongelmaksi.
Clepe kirjoitti:Mielestäni toi jakautuminen kolmeen kylään ja olematon yhteys rantaan on aika kammottava yhdistelmä. Kun toi saaristoratikan jatke Vuosaareen joka tapauksessa on kovin epätodennäköinen, mutta saari joka tapauksessa gryndataan, olisi järkevämpää keskittää asutus saaren länsiosaan. Kävin itse tuolla kesällä. Käynnistä saatu vaikutelma oli oikeastaan näiden suunnitelmien kaltainen. Saaren keskiosissa saa liikkua vapaasti, mutta rannat ovat pääosin pihapiiriä. On vaikea ymmärtää mitä iloa uusilla asukkailla on saarella asumisesta, kun ei ole merinäköalaa eikä edes mahdollisuutta liikkua vapaasti rannoilla.Kaavan liitteessä "Vartiosaaren virkistys ja maisema" sanotaan tämmöistä rantareitistä, karttojen kanssa:
Vartiosaaren jalankulun ja pyöräilyn reittiverkoston suunnittelussa on pyritty ehjiin reitteihin, jotka kiertävät koko saaren. Ranta-alueet halutaan
avata avoimempaan käyttöön ja pääsy rantaan järjestetään aina, kun on mahdollista. Reitistöä ei ole johdettu yksityistonttien kautta, mutta kaupungin huvilatontin läpi virkistysreitti voi kulkea. Paljon nykyistä polustoa on säästetty ainakin linjauksina. Koska Vartiosaaren korkeuserot ovat suuret, kaikkialle ei ole mahdollista tarjota esteetöntä virkistysyhteyttä.
[...]
Koko kaupungin rantareitti
Rantareitti edustaa Vartiosaaren uusia virkistyspalveluja, jotka on tarkoitettu kaikille helsinkiläisille. Vartiosaaren rannat pyritään avaamaan yleiseen käyttöön. Vartiosaaren rantareitti kiertää koko saaren ja liittää myös Tervaluodon ja Vasikkaluodon osaksi rantareittiä. Reitti tulee olemaan noin 7 kilometriä pitkä.
Vartiosaaren rantareitti on erityisen tärkeä siitä syystä, että se on puuttuva yhteys sekä koko kaupunkia käsittävän rantareitin varrelta että Itäisen kulttuuripuiston Vartiokylänlahden ympäri vievältä reitiltä.