Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#51244
HCB kirjoitti:miksi kaupungin isät ovat halunneet rakentaa ruman laitoksen ja hiilikasan melkein paraatipaikalle. Voimala sopisi mielestäni paremmin Pasilan taakse Ilmalaan. Toivottavasti saa purkutuomion ja uusi nykyaikainen voimala piiloon jonnekin kauas..
Voimala on aikanaan rakennettu satama-alueen kylkeen. Teknisesti se käsittääkseni on aika nykyaikainen ja siksi sitä kai ei ollakaan oltu etunenässä purkamassa. Kaupungin energiayhtiö ei maksa menetetyistä asuinkerrosneliöistä, vaan haluaa tietysti ottaa kaiken irti investoinnistaan. Vaihtoehtoinen paikka isolle voimalalle olisi kaiketi Vuosaaressa. Hiiltä kuljetetaan nykyisellään laivalla, mikä lienee kätevää, joten kovin kauas sisämaahan Helsingin voimalaa ei kannattane viedä.

Ihan selvää ei kai ole sekään, onko korvaavaa voimalaa pakko rakentaa ollenkaan. Sähkön voi ostaa muualta ja kaukolämpöä tuottaa esim. merilämpöpumpulla. Kaukolämpöputkea Loviisan ydinvoimalasta on ehdoteltu, mutta se on ilmeisesti kallis ja muutenkin teknisesti moniongelmainen ratkaisu.

Jos ja kun voimala lähtee, niin apajalla on myös kaikkien suosikki Museovirasto. Voimalarakennuksella epäilemättä on historiallista ja ehkä arkkitehtonistakin arvoa, mutta sen säilyttäminen olisi todella haasteellista, kun rakennus on aivan jättimäinen.

Korttelien täyttämisestä sen verran, että Cloud Cityn kaltaiset hankkeet tuntuvat vähän kaukaa haetuilta, kun Helsingissä on turhan harvaan rakennettuja paikkoja teeman mukaan sanotusti pilvin pimein. Miksi aloittaa tiivistäminen sieltä, missä jo on tiivistä? Sinänsä arkkitehtuuri näytti mielenkiintoiselta, tosin epäilen, että todellisuus olisi jotain muuta kuin havainnekuvien eteerinen pilvilinna, varsinkin sisäpihan pohjalla.
#51245
Mun mielestä voimalaitokset ovat todella tärkeä osa Helsingin kaupunkikuvaa - teollisuusrakennuksia vieläkin tupataan halveksimaan; esim. Salmisaaren voimalaitos on jyhkeydessään upean vaikuttava. Niille varmasti löytyisi uutta käyttöä; korjaaminen siihen toki varmasti kallista.

Tuusulanväyläähän muuten tulevaisuudessa ilmeisesti käännetään toiseen suuntaan, joten nykyisen Tuusulanväylän eka kilometri tullaan bulevardisoimaan, mitä en vastusta kunhan liikennevirta ohjataan sujuvasti muualle ;)
#51248
Monien edellä mainittujen erinomaisten ideoiden lisäksi tulevat äkkiä mieleen:

Mannerheimintien varsi Kuusitien risteyksestä Pikku-Huopalahteen päin.

Etenkin kadun itälaita hajoaa ryhdikkään aravatornirivistön (numerot 71 - 93) jälkeen epämääräiseksi kalliopusikoksi, jonka mieltää enemmän joutomaaksi kuin Keskuspuiston ulokkeeksi. 93:n ja 97:n väli olisi tehokkaasti rakennettavissa aivan katuun kiinni 8 - 10 kerrosta korkeana edeltävien tonttien räystäskorkeutta noudattaen. Samaa periaatetta voisi jatkaa ehkä hieman matalampana Koroistentien tähtitalojen edustalla aina Teboilille asti, joka puolestaan saisi vähitellen raahata huoltoasematoimintonsa etäämmälle kantakaupungista. Mannerheimintien päättävälle kolossaaliselle toimistoriville syntyisi näillä konsteilla kaupunkikuvallisestikin tasapainottavaa seuraa tuolle pätkälle, jossa keskustahenkinen tiivis katutila tuntuu nyt muuttuvan jonkinlaiseksi väljäksi maantieksi.

Länsipuolella Kuusitien jälkeinen tyhjä risukko numerossa 154 yritettiin jo joskus kaavoittaa asumiseen, mutta hanke kaatui yllättäen Pihlajatien asukkaiden raivoisaan vastustukseen. Muuta täydentävää rakentamista on kadun tälle puolelle onneksi ilmestynyt viime vuosina ihan mukavasti, vaikka mitään ehyttä korttelirakennetta ei ole saatu aikaan.

Ja nyt kun vauhtiin päästiin, jatketaan Mannerheimintietä samalla Hämeenlinnanväylälle. Minimaalisilla viheralueiden menetyksillä ja kumipyöräliikennettä suuremmin haittaamatta vanha 4-kaistainen pseudomoottoritie vähintään Eliel Saarisen tien alkuun saakka olisi bulevardisoitavissa loistavalla paikalla sijaitsevaksi asuin- ja työpaikka-alueeksi. Ratikkayhteyden jatkaminen Teboililta kilometri tai pari suoraan eteenpäin olisi myös suunnittelun kannalta varsin kivuton eikä edes mikään erityisen hintava operaatio.

Talin golfkenttä ja liikuntapuisto.

Tässä vähän geneerisempi visio tienoosta, joka ei (vielä) kuulu kantakaupunkiin. Alueen valtava hyödyntämätön potentiaali aletaan kuitenkin kuristavassa asuntotilanteessa tajuta, eikä sitä varten tarvitse kuin vilkaista karttaa ja etsiä mahdollisimman isoa valkoista länttiä lähellä keskustaa. Kytkemällä Munkkiniemi ja Munkkivuori tiiviimmin nykyiseen Meilahden rakennuskantaan ja ulottamalla nelosen ratikkakiskot vähän perifeerisemmille seuduille Talista olisi kehitettävissä kantakaupungin seuraava suuri kasvualue. Nyt silmänkantamattomiin ulottuva golfkenttä on puolet vuodesta hylättynä, ja toisen puolen siellä käyskentelee harvalukuinen joukko kolopallottajia. Varsinaiselle pelialueelle ei tavallisella kaupunkilaisella ole koskaan mitään asiaa.

Talin entisen puhdistamon paikalle toteutettiin 1990-luvulla ihmeellinen Meri-Rastilan kopio, joka on tällä hetkellä kuin Helsingin eksklaavi keskellä suota. En tiedä, voiko tuollaista minilähiötä enää mitenkään pelastaa, mutta ainakin sen imagoa voisi yrittää kohentaa rakentamalla Taiteentekijäntien läheisyyteen runsaasti tiivistä uutta kaupunkiympäristöä. Tämäkin luonnollisesti edellyttää golfkentän laajamittaista vapauttamista asumiskäyttöön, mikä tulee arvatenkin olemaan taas muutamaa useamman kädenväännön pituinen vuosikausien prosessi.
#51249
hmikko kirjoitti:Jos ja kun voimala lähtee, niin apajalla on myös kaikkien suosikki Museovirasto. Voimalarakennuksella epäilemättä on historiallista ja ehkä arkkitehtonistakin arvoa, mutta sen säilyttäminen olisi todella haasteellista, kun rakennus on aivan jättimäinen.
Vieressä oli vielä pari vuotta sitten 50-luvulla rakennettu hiilivoimala. Ei museovirasto vissiin kovinkaan paljon laittanut hanttiin kun se purettiin.
RV kirjoitti:Tuusulanväyläähän muuten tulevaisuudessa ilmeisesti käännetään toiseen suuntaan, joten nykyisen Tuusulanväylän eka kilometri tullaan bulevardisoimaan, mitä en vastusta kunhan liikennevirta ohjataan sujuvasti muualle ;)
Noita tunnelihankkeita on suunnitelmissa miljardien eurojen edestä, mutta mikään niistä ei oikein tunnu todennäköiseltä. Nykyisellään tunnelihankkeet ovat lähinnä kehityksen tiellä; ne ovat hankkeita joilla torpataan järkevät ja lähes ilmaiset bulevardisoinnit.

Mutta itse asiaan; täydennysrakentamiskohteita kantakaupungissa:
Hakaniemen silta + Sörnäisten rantatien varsi
Helsinginkadun varsi Mannerheimintien ja Kirstinkadun välille
Mäntymäen kenttä
Nordenskjöldinkadun varsi
Itä-Pasilan, Vallilan ja Alppilan väliset alueet
Mannerheimintien varsi Ruskeasuon ja Pikku-Huopalahden välille
Paciuksenkadun varsi
Teollisuuskadun varsi
Mäkelänkadun varsi Itä-Pasilan ja Käpylän välille
motareiden bulevardisoinnit
Kantakaupungin siirtolapuutarhat
Sibeliuspuisto (ei kokonaan)
#51250
Talin golfkenttä on Soininvaaran blogin kestoaiheita. Ymmärrän argumentteja avonaisen puiston säilyttämisen puolesta, mutta vaikea on niellä sitä, että kenttä on käsittääkseni kolopalloilijoiden käytössä nimellistä vuokraa vastaan. Paikan todelliseen arvoon nähden tämä on kaupungilta aivan huikean suuri taloudellinen panostus golfiin. Jos kentän ja golfin puolustajat omistaisivat maan itse, niin siinä olisi ollut kerrostalokaupunkia jo ajat sitten.
#51253
Täällähän on tullut aika mahtavia ideoita... harmi vain että jäänevät kuitenkin suurimmaksi osaksi vain ilmaisijoiden käsityksiksi siitä, millainen kaupungin pitäisi olla. Lisäksi monilla paikoilla pitäisi miettiä esimerkiksi myös sitä, että vaikka olisi tilaa ja realistista mahdollisuutta rakentaa, niin saisiko nykymääräysten yms säädösten perusteella sille kyseiselle paikalle kuitenkaan rakentaa asuintaloja. Esimerkiksi juuri Mannerheimintien varteen ei taida olla mahdollista, ainakaan katuun kiinni. Tai miten sitten JOS moottoriteitä bulevardisoitaisiin, niin olisi niilläkin kaduilla liikennemäärät todennäköisesti sellaiset, ettei asuintuotantoa ole rakennettavissa lähellekään kadun reunaa. Ensimmäisenä mielestäni pitäisi miettiä rakentamisen helpottamista joistakin säädöksistä luopumalla, sitten vasta voisi alkaa soveltamaan mahdollisuuksia todellisuuteen.
#51256
Clepe kirjoitti: Hakaniemen silta + Sörnäisten rantatien varsi
Helsinginkadun varsi Mannerheimintien ja Kirstinkadun välille
Mäntymäen kenttä
Nordenskjöldinkadun varsi
Itä-Pasilan, Vallilan ja Alppilan väliset alueet
Mannerheimintien varsi Ruskeasuon ja Pikku-Huopalahden välille
Paciuksenkadun varsi
Teollisuuskadun varsi
Mäkelänkadun varsi Itä-Pasilan ja Käpylän välille
motareiden bulevardisoinnit
Kannatan kaikkea tätä. Varsinkin Helsinginkadun varsi ja tuo Mäntymäen kenttä olisivat hyviä paikkoja täydentää Helsinkiä.
#51258
Kannattaisiko muuten linkata tämä viestiketju Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolle, koska siellä oltaisiin varmasti kiinnostuneita ihmisten ideoista? Ajatus tuntuu ehkä lapselliselta, mutta eikö tämä olisi osaltaan myös sitä ruohonjuuritason vaikuttamista? Tiedä vaikka johonkin ideaan siellä taholla tartuttaisiin.
#51259
HCB kirjoitti:Kannattaisiko muuten linkata tämä viestiketju Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolle, koska siellä oltaisiin varmasti kiinnostuneita ihmisten ideoista?
Kaikkia näitä on käsitelty kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenten ja muiden valtuutettujen blogeissa ja niiden kommenteissa, tai ainakin eri puolueita lähellä olevissa blogeissa. Oletan, että virastossa ollaan tietoisia, elleivät nyt sitten ihan paperitiedonvälityksen maailmassa elä.
#51309
Kumpula. Nykyisellään itäinen kantakaupunki loppuu Vallilaan, jatkuen sitten jonninmoisena Koskelantien korkeudella. Väliin jää Kumpula, jossa viheraluetta piisaa (puistot lännestä itään): Käpylän urheilupuisto, Velodromin pähkinäpuulehto, Sofianlehto, Vallilanlaakso(kasvitieteellinen+siirtolapuutarha), Käpylän siirtolapuutarha, Annalan Kartanonpuisto... Lisäksi öbaut toinen mokoma epämääräistä nimetöntä ryteikköä,peltoa(!) ja liikennevihreää. Tiivistämistä ainakin Mäkelänkadusta itään Jyrängöntielle saakka (kätilöopiston pohjois-ja itäpuoli) sekä Intiankadun pohjoispää kokonaan (55 dösä sporaksi?). Lisäksi Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteysalue vaatisi pikaista ryhtiliikettä. Yliopisto perusti Kumpulan kampuksensa mäen päälle, jättäen komeat joutomaat Kustaa Vaasan tien varteen. Arcada teki samoin tien toisella puolella. Tuon tienoon kun tiivistäisi, saisi siihen näppärän metroaseman Lahdenväylänsuuntaiseen metrolinjaan. Mutta se onkin jo ihan eri asia.

Kumpula on Helsingin Vihreiden ydinaluetta ja vihreät ovat viime aikoina profiloituneet tiiviimmän kantakaupungin puolestapuhujina. Kumpulan tiivistäminen ei siis olisi edes poliittisesti tulenarka asia. Eihän.?

Toivottavasti tällä kertaa muistan käyttäjätunnukset ja pystyn myös jatkossa lässyttämään tällä saitilla, jota mielenkiinnolla seuraan :)
#51358
No ainakin pähkinäpuulehdot ja Vanhankaupungin tammilehto tulee ehdottomasti säilyttää. Ei-urheilumiehenä puoltaisin kenttien korvaamista vaikkapa pienemmällä hallilla ja rakentamisella.
#52106
Kävelinpä tänään Rautatientorilla ja tuli mieleen, että sinnehän sopisi joku lisärakennus. Nythän siellä järjestetään jotain kaljafestivaaleja, luistinratoja ja muita yleisötapahtumia, mutta silti vaikutelma on todella väljä. Varmasti tulisi jotain valitusta "kulttuurimaiseman" pilaantumisesta, mutta tuskin se 2000-luvun keskinkertaisesta arkkitehtuurista sen enempää pilaantuu kuin 60-luvun hirveästä Makkaratalosta. Kuitenkin puhutaan todella arvokkaasta rakennusmaasta aivan kaupungin ytimessä. Mitä siihen sitten sopisi rakentaa, en tiedä, jos keskustakirjastokin on tarkoitus Töölönlahdelle bygata.

Joka tapauksessa tuo on nyt niin väljä tori, että siellä sopisi vaikka puna-armeijan järjestää voitonpäivän paraati. Tosin ehkä se on sitä varten jätettykin tuollaiseksi.

Motareista bulevardoisin.. bulevardittaisin... bulevardisoisin ihan ekana Hämeenlinnanväylän alun. Eli käytännössä tekisin siitä kortteli kerrallaan Mannerheimintien, jonka varren maankäyttöä voisi muutenkin vähän tehostaa, loppupäätä. Kaikkihan sitä motaria ajavat jatkavat Mannerheimintietä joka tapauksessa, eli no worries, autoilijat. Keskuspuiston länsireunasta menisi 100-200 metrin siivu, mutta tämä olisi vain parannusta nykytilanteeseen moottoritien melualueena. Hakamäentien tunnelihirvitykselle nyt ei varmaan voi tehdä mitään, mutta olisi kiva, jos pikaratikkamaiset sporakiskot saisi Haagaan (nimbyjä täynnä toki) myös vedettyä. Alkaisi ehkä pikkuhiljaa se RV:n inhoama bussiralli Manskulla kääntyä vähenemään päin.

RV:lle myös tiedoksi, että kaupunkibulevardin varsi ei ole sinänsä huippuviihtyisää aluetta, mutta tässä tonttipulassa ja autoilun ylivallassa on tyydyttävä tälläisiin.

Sitten tuli vielä sellainen tiivistämishanke mieleen, että Kalasataman ja Jätkän voisi suunnitella kokonaan uudestaan, kun näyttäisi lipsuvan autokaupungin puolelle leveine katuineen ja parkkipaikkoineen. Ottakaa hyvänen aika mallia vaikka Ullanlinnasta.
#52107
sekovene kirjoitti:Kävelinpä tänään Rautatientorilla ja tuli mieleen, että sinnehän sopisi joku lisärakennus. Nythän siellä järjestetään jotain kaljafestivaaleja, luistinratoja ja muita yleisötapahtumia, mutta silti vaikutelma on todella väljä. Varmasti tulisi jotain valitusta "kulttuurimaiseman" pilaantumisesta, mutta tuskin se 2000-luvun keskinkertaisesta arkkitehtuurista sen enempää pilaantuu kuin 60-luvun hirveästä Makkaratalosta. Kuitenkin puhutaan todella arvokkaasta rakennusmaasta aivan kaupungin ytimessä. Mitä siihen sitten sopisi rakentaa, en tiedä, jos keskustakirjastokin on tarkoitus Töölönlahdelle bygata.

Joka tapauksessa tuo on nyt niin väljä tori, että siellä sopisi vaikka puna-armeijan järjestää voitonpäivän paraati. Tosin ehkä se on sitä varten jätettykin tuollaiseksi.
Ehdotus 1920-luvulta. Muistaakseni Saarinenkin visioi jotain vastaavaa, vähintäänkin puistoa, Rautatientorille. En tiedä rakennuksesta, mutta juurikin vaikka eteläisen osan muuttaminen puistoksi voisi olla ihan OK idea tänäkin päivänä.
Kuva
#52109
Ei yllätä, että Saarisella oli tuohonkin joku visio. Se mies ei varmaan huonoa suunnitelmaa koskaan tehnytkään. Aijai sitä Munkkiniemi-Haaga-suunnitelmaa, jos olisi toteutunut. Mua ainakin kiukuttaisi paljon vähemmän, kuin nyt.