Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#50212
Clepe kirjoitti:Kiitos selityksestä Kantti!

Mun mielestä toi on vain huonoa suunnittelua! Suunnitelmien perusteella alueetta ei rakenneta kovinkaan tehokkaasti: pelkästään pistetaloja, itäosaan olisi helposti saanut umpikorttelin. Mun mielestä asetyleenitehdas olisi voitu säilyttää.

Milloin toi laivanrakennusalusta on poistunut käytöstä? Ovatko Viking Saga & Song rakennettu tuolla?
Tietysti kyseessä on huonoa suunnittelua mutta ennen kaikkea määrätietoista alueen arvon maksimaalista hyödyntämistä. Epäilemättä Telakkarannasta tulee myös Turun kiinnostavimpia ja halutuimpia asuinalueita, ja varmasti laadukaskin, hintana on kuitenkin kaupungin merkittävimpiin kuuluvan teollisuushistorian maamerkkien hävittäminen. Kaupunkien omaleimaisia piirteitä on helppo tuhota, mutta mikä on kerran hävitetty on poissa lopullisesti ja Aurajokisuun vanha telakka-alue olisi ansainnut parempaa käsittelyä ja arvostusta kuin kaksi entistä telakkanosturia osoittamaan kaupungin mennyttä historiaa. Paikkaa jossa on tehty työ joka suurelta osin on leimannut Turkua ja joka sitä edelleen leimaa vaikka telakka on poistunut keskeltä kaupunkia sopivampaan paikkaan. Turku on tunnetusti sylkenyt monesti omille kasvoilleen ja mielestäni niin tässäkin!

Kuva
Telakkarannan urakointi aloitettiin viime kesänä purkamalla vanhat korjaustelakan aikaiset rappiolla olleet rakennukset. Tässä viime vuoden heinäkuun alkupäivinä Boren kannelta otetussa kuvassa niin nelospeti kuin asettitehdaskin ovat vielä koskemattomia mutta oikeassa reunassa olevasta rakennuksesta ei ole enää jälellä kuin luuranko.
Molemmat mainitsemasi laivat on rakennettu Turussa ja arvattavasti juuri kuvien nelospetillä!
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Regina_Baltica
tekijänä Darre
#50230
Clepe kirjoitti:Kiitos selityksestä Kantti!
Mun mielestä toi on vain huonoa suunnittelua! Suunnitelmien perusteella alueetta ei rakenneta kovinkaan tehokkaasti: pelkästään pistetaloja, itäosaan olisi helposti saanut umpikorttelin. Mun mielestä asetyleenitehdas olisi voitu säilyttää.

Milloin toi laivanrakennusalusta on poistunut käytöstä? Ovatko Viking Saga & Song rakennettu tuolla?
Olen täysin samaa mieltä tuosta asetyleenitehtaasta. Sen purkaminen on lyhytkatseista ja historiatonta väkertämistä. Samalla kaupunginarkkitehti hekumoi julkisuudessa miten Turussa yhdistyy niin uusi kuin vanhakin. No se hyvä puoli, että edes pari nosturia säilyi jälkipolville.

Pernon telakka otettiin käyttöön vuonna 1976. Viimeinen laiva, joka rakennettiin Aurajoen suussa on M/S Rosella vuonna 1979. Telakkatoiminta kuitenkin jatkui joella aina vuoteen 1998, jolloin uiva kuivatelakka siirrettiin Naantaliin. Olen melko varma, että sekä Saga että Song on rakennettu Pernossa, jossa siis toimii nykyään STX Finlandin telakka.
Avatar
tekijänä Kantti
#50232
Darre kirjoitti:Pernon telakka otettiin käyttöön vuonna 1976. Viimeinen laiva, joka rakennettiin Aurajoen suussa on M/S Rosella vuonna 1979. Telakkatoiminta kuitenkin jatkui joella aina vuoteen 1998, jolloin uiva kuivatelakka siirrettiin Naantaliin. Olen melko varma, että sekä Saga että Song on rakennettu Pernossa, jossa siis toimii nykyään STX Finlandin telakka.
Rosellan ja Turellan jälkeen Turussa rakennettin vielä useita laivoja, metodi oli kuitenkin sellainen että runko tehtiin Pernossa ja varustelu Turussa. Pernossa tehty runko uitettiin Turkuun jossa se sai loppusilauksensa. Ehkä on niin että nelosslipin viimeinen laiva on Rosella, Viking Saga ja Viking Song on kasattu Pernossa ja varusteltu Turussa.

Lopullisesti toiminta siirtyi Pernon telakalle 1982, ellen nyt aivan totaalisesti muista väärin. Turun Korjaustelakka, joka on oma firmansa, toimi Turussa vielä pitkään varsinaisen telakkatoiminnan loppumisen jälkeen.
Aurajoen rannalla Turussa toiminut Turun Korjaustelakka Oy:n edeltäjä joutui taloudellisiin vaikeuksiin 1980-luvun lopulla silloisen omistajansa Wärtsilän Meriteollisuuden kanssa. Wärtsilä Meriteollisuus oli toiminut paikalla 1930-luvulta lähtien. Telakan pelastukseksi tuli yrityskauppa, jossa sen toiminta siirtyi toimivan johdon ja muun henkilöstön omistukseen vuonna 1989. Vuonna 1990 yhtiö vuokrasi Luonnonmaan telakka-alueen ja lopulta osti sen itselleen vuonna 1994.

Vuonna 1998 Turun Korjaustelakalla oli kaksi uivaa telakkaa Kotkassa, yksi Turussa ja Naantalissa, sekä kuivatelakat Naantalissa ja Turussa. Turun uiva telakka Aurajoen suulla toimi vuodesta 1984 vuoteen 1998. Vuosittain sillä oli 30–40 telakointia. Tuolloin toiminta alkoi vähitellen siirtyä kokonaan Naantaliin ja lopulta vuonna 2003 Aurajoen rannalla sijainnut telakka lopetti toimintansa.

Vuonna 1998 korjaustelakan liikevaihto oli noin 200 miljoonaa markkaa ja henkilöstömäärä 200.[10]

Turun Korjaustelakka siirtyi virolaisen BLRT Groupin haltuun vuonna 2007. BLRT Group on yksi Baltian maiden suurimmista teollisuusyrityksistä ja omistaa muun muassa telakat Tallinnassa ja Klaipėdassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_Korjaustelakka
Avatar
tekijänä Clepe
#50236
^Ahaa kiinnostavaa tietoa. Wikipediassa löytyy lista vuodesta 1924-89 Turussa valmistuneista aluksista.
Vuoden -79 ympärillä oli varsinainen hälinä päällä kun Vikingillä ja Siljalla oli rakenteilla yhteensä 6 laivaa. Ilmeisesti Saga ja Song tosiaan on pelkästään varustettu Turun telakalla, sillä neljää laivaa siellä tuskin ollaa noin lyhyessä ajassa rakennettu.

Valitettavan vähän noista rakenteilla olevista laivoista on kuitenkin netissä kuvia, tilanne on ihan sama Helsingin osalta,
tekijänä Darre
#50237
Kantti kirjoitti:Ehkä on niin että nelosslipin viimeinen laiva on Rosella, Viking Saga ja Viking Song on kasattu Pernossa ja varusteltu Turussa.
Kyllä Rosella on ihan aikuisten oikeasti viimeinen vesillelasku Aurajoen suun telakka-alueelta. Tämän jälkeen rakennustoiminta oli jo niin keskittynyt Pernoon, että Aurajoella tehtiin enää viimeistelytöitä, kuten totesitkin.

Tässä vielä Juhani Kairasmaan kirjoitus alueen lähihistoriasta Turkulaisen mielipideosastolta:

http://www.turkulainen.fi/blogit/lukija ... lastettava
tekijänä Luukie
#50301
Hyvä ketju, pitkä projekti tulee olemaan niin kaipasi oman ketjunsa. En tiedä, että pitäisikö minunkin kuvia tänne siirtää? Taidan olla ainut kuka tuota tunnelia kuvaa. https://lh5.googleusercontent.com/-rqTJ ... a-1024.jpg miten pitkä tosta tunnelista on tulossa, onko tietoa. En saa selvää mitä tuossa lukee, mutta jos toi tunneli alkaa jo tuosta puolesta välistä tuota. Onko toi nyt wärtsilän talo. Niin siitä tulee hemmetin pitkä. Siis kuin kalliota siinä ei ole kuin ehkä 20 metriä ja osa ihan matalaa. Tuntuu vain siltä, että koko tunneli on suht turha kun sen saisi varmaan halvemmalla vain vedettyä maan tasalle. Siis kallion. Tosin ei se minua haittaa, mielenkiintoista seurata tunnelin valmistumista. Ja kun se on valmistunut niin pääsy rakennustyömäälle on helpompaa.
tekijänä Sieppi
#50339
Hyvää iltaa kaikille tasapuolisesti. Näyttää talofoorumilla olevan todella mielenkiintoista asiaa, joten ajattelin myös itse hieman osallistua keskusteluun.

Telakkaranta on mielenkiintoinen projekti kokonaisuudessaan. Vaativissa infratöissä ja ahtaissa talotyömaissa on rakentajille haastetta kerrakseen.

Luukie mietti Unioninkadun tunnelin pituutta. Unioninkadun katusuunnitelma löytyy Turun kaupungin Telakkarannan sivujen http://www.turku.fi/telakkaranta oikeasta laidasta kahdessa osassa. Luulen katusuunnitelman selventävän hyvin Unioninkadun kokonaisuuden sijoittumista alueelle. Uusi Unioninkatu ja sihen rakennettava tunneli ovat niin olennainen osa koko Telakkarannan projektia, että ehdottamasti kuvia kehiin.
tekijänä Luukie
#50541
Juu kyllä mä siellä käyn kuvaamassa, viime kerrasta taitaa olla jo yli 2kk. Mutta vaikka siellä 10 kertaa paukkuja pamautellaan viikossa niin aika pienet paukut vissiin on koska rakennus ihan vieressä. Vaikka ne paukkujen äänet kyllä kuuluvat ispoisiin saakka. En ole siellä siksi käynyt vielä kuvaamassa kun siellä ei kauheasti ole tapahtunut. Pieni ¨tunneli¨ siellä jo on, ei oikein muuta. Menen varmaan viikon parin sisällä ottamaan niitä kuvia. Mutta niinkuin sanoin niin ei kauhean nopeasti siellä mitään tapahdu. Tulevaa tunnelia ennen on tosi iso teltta. En sitten tiedä mitä ne siellä rakentavat/ tekevät?
Avatar
tekijänä Kantti
#50567
Clepe kirjoitti:^Ahaa kiinnostavaa tietoa. Wikipediassa löytyy lista vuodesta 1924-89 Turussa valmistuneista aluksista.
Vuoden -79 ympärillä oli varsinainen hälinä päällä kun Vikingillä ja Siljalla oli rakenteilla yhteensä 6 laivaa. Ilmeisesti Saga ja Song tosiaan on pelkästään varustettu Turun telakalla, sillä neljää laivaa siellä tuskin ollaa noin lyhyessä ajassa rakennettu.

Valitettavan vähän noista rakenteilla olevista laivoista on kuitenkin netissä kuvia, tilanne on ihan sama Helsingin osalta,
Pakko sanoa vielä että erinomainen bongaus tuo lista, kiinnostavaa tietoa!
Avatar
tekijänä Kantti
#50740
Kuva
Telakkarannan ensimmäisen, rakenteilla olevan talon 5. kerroksen seinät alkavat nousta maanantaina. Unioninkadun tunnelin louhintatyötkin etenevät, vaikka eivät kuvasta näykään.

Etualalla Rakennus Lundénin perustajan Juhani Lundénin 80 jalkainen skuuppi, Anya joka on 14 vuoden aikana kierrellyt maailmaa melko laajasti, ottanut osaa mm. The Tall Ships’ Races Baltic -tapahtumaan 2003.
Avatar
tekijänä Kantti
#51001
Kuva
Näyttäisi ettei Café Dafnen kulmalta otettu kuva ole oikeassa threadissa, mutta kyllä Telakkaranta siellä takana häämöttää! Turussa on vuorokauden aikana tullut myös kunnolla lunta joka reippaan tuulen vuoksi kinostuu sopiviin kohtiin

Kuva
Tästä ilmenee - sen lisäksi että Forum Marinumin nurmikolla on edelleen kulttuuripääkaupunkivuoden aikana rakennettu päivänkakkaraveistos hyvässä kunnossa ja Suomen Joutsen on pinnalla, entinen telakkanosturi on lopullisella paikallaan sekä sektoriloisto pönöttää ja vilkuttelee valoaan ohjelman mukaisesti kuvan vasemmassa reunassa - että hienoon kulttuurimaiseman rakenteilla olevan kerrostalon 6. kerroksen seiniä aletaan pystyttää ensi viikolla.
tekijänä Darre
#51117
"Turun Kiinteistöliikelaitos on purkanut urakkasopimuksen Unioninkadun kunnallistekniikan rakentamisesta vastanneen urakoitsijan kanssa. Urakka piti sisällään Unionikadun rakentamisen ja Telakkarannan sisäänajoväyläksi tarkoitetun liikennetunnelin louhinnan."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/422692 ... ekniikasta

"Työt Stålarminkadun ja Unioninkadun liittymässä eivät ole valmistuneet aikataulussa, eikä Telakkarantaan johtavan liikennetunnelin valmistuminen ollut edennyt suunnitellusti, perustelee projektipäällikkö Janne Laine kiinteistöliikelaitokselta."

http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/u ... us-purettu

Uusia takaiskuja siis taas urakoitsijoiden kanssa tässä projektissa.
tekijänä hmikko
#51118
Darre kirjoitti:Uusia takaiskuja siis taas urakoitsijoiden kanssa tässä projektissa.
Tieteellinen nimike näille on "saatanan tunarit".
Avatar
tekijänä Kantti
#51119
Kuulin myös tuosta radiosta. Mitenkähän paljon mahtaa vaikuttaa aikatauluun, kai se tunneli ainakin kuukaudella venahtaa?

Talojen rakentamiseen tämä sen sijaan ei vaikuttane mitenkään, ainakaan näiden laivanmoottoritehtaan edustalla rakenteilla olevien.
Joo, melkoista tunarointia kyllä..
tekijänä bitterfly
#51123
Halvalla ei saa hyvää. Tämä on yksi hintaperusteisen kilpailutuksen ongelmia. Lopulta halvin ratkaisu osoittautuukin kaikkein kalleimmaksi.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28