Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Iggy.P
#48811
Seuraavat valokuvat ovat pikaiselta kävelykierrokselta jonka tein tähän kaupunkiin viime huhtikuussa. Olimme vain yhden yön ja puoli päivää. Ehdin nähdä kaupunkia vain vähän. On siksi parempi etten koeta kuvailla sitä sen kummemmin. Näin siellä sen mikä kuvistakin selviää. Maailman vanhimpana teollisuuskaupunkina Manchesterin historia tietenkin kiehtoo ja olisi ollut mukavaa tutustua kaupungin vanhojen teollisuusalueiden uusiokäyttöön. Siihen ei vain nyt ollut aikaa. Manchester lienee kokenut melkoisia talouden rakennemuutoksia joten kaupungilla olisi varmaankin kerrottavana monta opettavaista tarinaa.
Keskustan alueella rakennettiin melko paljon kaikenlaista uutta joten taloudellista menestystä näyttäisi riittävän edelleen. Manchester kilpailee maan kakkoskaupungin asemasta Birminghamin kanssa. Olin liikkeellä sunnuntaina ja kaupunki oli aika hiljainen. Kiinnitin huomiota siihen että keskustan jalankulkualueita oli levennetty uusista pinnoitteista päätellen. Turistibussit eivät näyttäneet osaavan ajaa uudistetussa keskustassa. Kaupunkiin on rakennettu myös Manchester Metrolink - niminen raitiojärjestelmä, joten kevyt- ja joukkoliikenne on otettu kaupunkisuunnittelussa huomioon melko hyvin. Raitiomatka tuntui tosin aika kalliilta ja reitistö vähän suppealta - mutta kuitenkin.

Kuva


Kuva


Kuva



Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva





Kuva




Kuva




Kuva




Kuva




Kuva



Kuva




:smt006
Viimeksi muokannut Iggy.P, 13.07.23 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Klazu
#48824
Mielikuvat Machesterista eivät ole olleet kummoiset ja pari kollegaa sieltä eivät hekään kaupunkia kovin kehuneet, mutta kuvien perusteella näyttää ainakin monimuotoiselta ja varsinkin todella siistiltä kaupungilta! Hyviä kuvia, Iggy.
Iggy.P tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#94444
Manchester 1900-luvun alussa: teollisuustyöväkeä ja jalkapalloa


Alkujaan jalkapallo oli Englannissa yläluokan urheilua, mutta 1900-luvun alkuun mennessä lajista oli tullut työväenluokan peli. Sekä pelaajat että katsojat tulivat lähes pelkästään työväenluokasta.

Manchester United 1930-luvulla
Kuva

Teollisuusalueilla, missä ei ollut juurikaan vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksia, jalkapallon seuraamisesta tuli vastapaino työelämän yksitoikkoisuudelle. Jalkapallon suosio työväenluokan keskuudessa ei kuitenkaan perustunut pelkästään tähän, vaan pelin nähtiin myös heijastavan työväenluokan elämän perusarvoja kuten henkilökohtaista taitoa, fyysistä kovuutta, miehistä aggressiivisuutta, vastakkainasettelua ja ryhmätyöskentelyä.

Kuva

Työväenluokan keskuudessa väkivalta oli 1900-luvun alkukymmeninä huomattavasti hyväksytympää kuin nyky-yhteiskunnassa, ja työväenluokkaiset miehet olivatkin usein hyvin aggressiivisia. Väkivaltaa pidettiin osana elämää, ja kykyä puolustaa itseään fyysisesti pidettiin tärkeänä miehisyyden merkkinä. Miehistä kehkeytyi vahvoja, koska heidän ammateissaan tarvittiin fyysistä voimaa.

Näkymä Manchesterin teollisuustyöväen asuinalueelle yli sadan vuoden takaa:
Kuva


Parhaita ja kovimpia tappelijoita arvostettiin yhteisössä. Koska ammatit olivat kuormittavia ja yksitoikkoisia, piti elämän sisältöä hakea muualta. Tappeleminen antoi sekä jännitystä että toiminnallisia haasteita. Työväenluokan lapset ja nuoret viettivät suuren osan ajastaan kaduilla, joilla vallitsi ikään ja fyysiseen voimaan perustuva hierarkia.

Kuva

Koska työväenluokan miehet pitkään muodostivat suurimman osan jalkapallon katsojista ja koska väkivalta oli heidän elämäntyylissään pitkälti hyväksyttyä, oli ymmärrettävää, että väkivaltaisuus löysi tiensä myös jalkapallokatsomoihin. Huliganismitutkija Ian Taylorin mukaan paikallinen jalkapalloseura oli koko yhteisön symboli, joka edusti koko yhteisön arvoja, ja jonka menestys tuotti ylpeyden tunnetta koko yhteisölle.

(Kuningaspelin kentät, Gaudeamus 2006)
http://www.manutd.com/Splash-Page.aspx
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... d-11519150
Avatar
tekijänä Iggy.P
#95937
Teollistunut Manchester kasvoi 1800-luvulla hurjempaa tahtia kuin mikään kaupunki maailmassa. Kaupunkiin virtasi työläisiä Englannin kylistä, Irlannista ja joka puolelta, missä talouselämä oli heikoissa kantimissa.

Vuoteen 1900 mennessä Manchesterista oli tullut Euroopan kuudenneksi väkirikkain kaupunki 1,25 miljoonalla asukkaallaan.
Kuva

Jatkuvasti lisääntyvä teollisuustyöväki pelasi jalkapalloa. Vuonna 1892 kaikki Englannin 28 ammattilaisseuraa tulivat pohjoisesta tai keski-englannista. Jalkapallo oli rugbyn tapaan pohjoisen peli.

Kuva

Teollisen vallankumouksen perintö näkyy englantilaisessa jalkapallokulttuurissa edelleen. 150 kilometrin säteellä Manchesterista toimii 43 ammattilaisjalkapalloseuraa. Se on luultavasti tiivein jalkapallokeskittymä koko maapallolla.

Lähes kaikilla Euroopan parhaista jalkapallokaupungeista on Manchesterin kaltainen identiteetti. Ne olivat aikoinaan teollisuuskeskuksia, jotka imivät kovaonnisia maaseudun asukkaita puoleensa.
Kuva

Tulijat etsivät jotakin johon kuulua, ja valitsivat jalkapallon. Paikallisen seuran kannattaminen auttoi heitä löytämään paikan uudesta kotikaupungistaan. Niinpä jalkapalloseuroilla oli enemmän merkitystä teollisuuspaikkakunnilla kuin pääkaupungeissa tai ikivanhoissa katedraalikaupungeissa, joissa elämänmeno oli löytänyt uomansa ajat sitten.

Kuva

Lähteet: Soccernomics, Minerva 2015
http://4eme7travelbloggers.blogspot.com ... -city.html
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... y-13498206
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#95944
Manchesterin sijainti joen, hiilikenttien ja Liverpoolin satamakaupungin lähellä vaikutti sen varhaiseen teollistumiseen.


Liverpooliin rakennettiin vuonna 1715 Britannian ensimmäinen syväsatama. 1800-luvun alussa 40% maailmankaupasta kulki Liverpoolin kautta. Tämä kuva on vuodelta 1915:

Kuva

Kaupunkien välinen etäisyys on vain reilu 31 mailia (50km). Vuonna 1830 Liverpoolin ja Manchesterin välille avattiin maailman ensimmäinen kaupunkien välinen, matkustajille tarkoitettu säännöllinen rautatieyhteys. Brittiläinen imperiumi muodosti 1800-1900-lukujen taitteessa ihmiskunnan historian laajimman maailmanvallan, johon kuului neljännes koko maapallon pinta-alasta. Britteinsaarten lisäksi siihen kuului Kanada, Australia, Uusi Seelanti, suuria osia Afrikasta ja Intia.

1900-luvun alkupuolella Manchesterin ja Liverpoolin muodostama talousalue houkutteli siirtolaisia eri puolilta Eurooppaa. Kuvassa Liverpoolin Lord Street:
Kuva


Monet siirtolaiset tulivat kaupunkiin sataman kautta. Liverpoolin asukasluku oli suurimmillaan vuonna 1931, jolloin kaupungissa asui 846 101 ihmistä:

Kuva

Legendaarinen Lusitania Liverpoolin satamassa:
Kuva

Lähteet:
https://www.theguardian.com/cities/2017 ... l-election
http://signaturesliverpool.co.uk/18-his ... aterfront/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Brittil%C ... _imperiumi
http://tbrnewsmedia.com/remembering-the ... ars-later/

https://www.chesterwalls.info/gallery/lordstreet.html
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105932
Tässä vielä yksi hieno kuva edelliseen viestiin liittyen. Siinä valtamerihöyrylaiva Lusitania on New Yorkissa. Kuva on otettu Singer-buildingista jota ei enää ole, mutta joka oli vähän aikaa maailman korkein rakennus.

Kuva

Kuva

Kuva
https://fi.wikipedia.org/wiki/Singer_Building

Lusitanian upotusta pidettiin täysin epäinhimillisenä tekona ja keisarillinen saksa alettiin nähdä hirviömäisenä valtiona. Tapahtumilla on yhtymäkohtia nykyaikaan. Myös silloin euroopassa turvauduttiin USA:n apuun joka oli tuolloin nouseva suurvalta mutta vielä selvästi merkityksettömämpi kokonaisuus kuin useista suurvalloista koostunut Eurooppa:
Kuva
apollonkatu tykkää tästä