- 30.05.12 12:40
#46938
Tämä selvästi ansaitsee oman ketjunsa, koska aiheeseen päädytään yksittäisiä rakennusprojekteja ruotiessa harva se päivä – viimeksi suomalaista bulkkirakentamista venäjällä käsittelevässä ketjussa, josta otan tähän muutaman lainauksen.
Anyways, elementtisaumat menevät hyvin 70-lukulaisissa lähiökerrostaloissa aikansa kuvana, mutta niiden jääminen yhä vielä on minusta käsittämätöntä. Ne syövät minusta "uskottavuuden" uudemmista taloista, varsinkin jos muuten on lähdetty irtaantumaan modernismista (esim. kulmatorneilla, harjakatoilla, jne.).
Kuitenkin hmikko meni mielestäni hyvin ongelman ytimeen, joka ei ole elementtisaumat (vaikka nekin minua häiritsee), vaan kokonaiskuvan ja kunnollisen kaupunkitilan puute:
Minua ei periaatteessa haittaa niinkään, että/jos modernismin vaikutteet ovat jääneet elämään täällä talojen muotokieleen vahvemmin kuin muualla. En missään nimessä kaipaa, että uudiskohteissamme alettaisiin imitoida alppitaloja tai välimerellisiä kujakaupunkeja (vaikka esim. Oulun matkakeskukselta kyllä sopisi odottaa jo jotain vähän muutakin kuin miltä tahansa kehätienvarren toimistolta).
Enemmänkin kaipaan, että tätä meidän modernismin perintöämme vähän päivitettäisiin ja vietäisiin korttelikaupunkimaisempaan ja vähemmän autokaupunkimaiseen suuntaan. Erkkereiden, jyrkkien harjakattojen ja kuusiruutuisten ikkunoiden puute ei niinkään haittaa, mutta hmikon mainitsemat etutakapihat ja kaiken maailman parkkikatosten katveet (joita itse kutsuisin ei oikein miksikään alueeksi) senkin edestä.
Vuosaari taitaa olla Suomen yksi suurimpia uudiskohteita yhdessä Etelä-Leppävaaran kanssa. Vuosaaressa on valtavasti esimerkkejä epäonnistumisesta ja arkkivirheistä, mutta uusimmissa tuotoksissa on alkanut näkyä valoa tunnelin päässä. Jotten leimaudu ainaiseksi nillittäjäksi, laitan tässä esimerkin onnistuneesta suomimodernimista, jollainen suorastaan ilahduttaa: Solvikinkadun ja Leikosaarentien risteys Aurinkolahden perukoilla.
Arkkitehtuuri ei missään nimessä ole wow:ta, mutta täysin kelvollista. Nämä tekevät paljon:
Tässä on selvästi ajateltu kokonaisuutta ja kaupunkitilaa, eikä vain länttästy taloja sinne minne kaava on jossain kaukaisissa virastoissa taivuteltu ja pakolliset lakisääteiset parkkipaikat ja -katokset ympärille, kuten hmikon esimerkissä.
Myöskin Gustav Pauligin kadun mustavalkomodernistiset laatikot ovat ihan meneviä. Huomatkaa jälleen:
Tähän vielä lyhyesti...
Tämä näin akuuttina vastauksena noihin quoteihin, mitä Venäjä-ketjussa aiheeseen vastattiin. Paljon olisi tästä sanottavaa, mutta nyt ei riitä aika.
Vielä yksi Streetview-esimerkki arkkitehtuurista, jossa on selvästi vapauduttu täysin suomibulkkiuden kahleista: Eliel Saarisen tie Etelä-Haagassa. Osaako kukaan kertoa, miten noin raikkaan virkistävän erilaisia taloja pääsi syntymään tuohon? Onko sillä asian kanssa tekemistä, että tie on nimetty suomalaisen arkkitehtuurin ylijumalan mukaan?
Kun ottaa huomioon että tuosta tulee vielä menemään ratikkalinja (Raide-Jokeri) sitten ehkä joskus, niin sopisi melkein esikuvaksi täydennysrakentamiselle. Tällaista lisää, kiitos!
järvellä nukkuva kirjoitti:Itse en nyt mikään arkkitehtuurin asiantuntija varsinaisesti ole, enkä hirveästi osaa sanoa, mutta sellainen tuntuma on jäänyt, etteivät asiat ole täällä loppujen lopuksi hullummin, jos suurimpia ongelmia ovat elementtisaumat.Meneehän elementtisaumoista nillittäminen suuremmasta perspektiivistä katsottuna kategoriaan "first world problems", mutta sitähän varten interweb on olemassa.

Kuitenkin hmikko meni mielestäni hyvin ongelman ytimeen, joka ei ole elementtisaumat (vaikka nekin minua häiritsee), vaan kokonaiskuvan ja kunnollisen kaupunkitilan puute:
hmikko kirjoitti:Melkein poikkeuksetta isoimpien kaupunkien vanhoja keskustoja lukuun ottamatta kerrostalot rakennetaan Suomessa jonnekin tontin perälle ja kadun viereen joku enemmän tai vähemmän epämääräinen autotallihässäkkä. Lopputulema on se, että yksityisiä melulta ja pölyltä suojaisia ulkotiloja ei synny, on vain epämääräistä etutakapihaa. Talot eivät muodosta jatkuvaa julkisivujen riviä, vaan harittavat mikä minnekin. StreetView-kuva yhdestä esimerkistä.Tämä.
Minua ei periaatteessa haittaa niinkään, että/jos modernismin vaikutteet ovat jääneet elämään täällä talojen muotokieleen vahvemmin kuin muualla. En missään nimessä kaipaa, että uudiskohteissamme alettaisiin imitoida alppitaloja tai välimerellisiä kujakaupunkeja (vaikka esim. Oulun matkakeskukselta kyllä sopisi odottaa jo jotain vähän muutakin kuin miltä tahansa kehätienvarren toimistolta).
Enemmänkin kaipaan, että tätä meidän modernismin perintöämme vähän päivitettäisiin ja vietäisiin korttelikaupunkimaisempaan ja vähemmän autokaupunkimaiseen suuntaan. Erkkereiden, jyrkkien harjakattojen ja kuusiruutuisten ikkunoiden puute ei niinkään haittaa, mutta hmikon mainitsemat etutakapihat ja kaiken maailman parkkikatosten katveet (joita itse kutsuisin ei oikein miksikään alueeksi) senkin edestä.
Vuosaari taitaa olla Suomen yksi suurimpia uudiskohteita yhdessä Etelä-Leppävaaran kanssa. Vuosaaressa on valtavasti esimerkkejä epäonnistumisesta ja arkkivirheistä, mutta uusimmissa tuotoksissa on alkanut näkyä valoa tunnelin päässä. Jotten leimaudu ainaiseksi nillittäjäksi, laitan tässä esimerkin onnistuneesta suomimodernimista, jollainen suorastaan ilahduttaa: Solvikinkadun ja Leikosaarentien risteys Aurinkolahden perukoilla.
Arkkitehtuuri ei missään nimessä ole wow:ta, mutta täysin kelvollista. Nämä tekevät paljon:
- Perimetraalisuunnitteluun viittaava sijoittelu risteyksessä (paremman sanan puutteessa)
- Aukio, katutila
- Parveketornit muodostavat "portin" sisäpihaan
Tässä on selvästi ajateltu kokonaisuutta ja kaupunkitilaa, eikä vain länttästy taloja sinne minne kaava on jossain kaukaisissa virastoissa taivuteltu ja pakolliset lakisääteiset parkkipaikat ja -katokset ympärille, kuten hmikon esimerkissä.
Myöskin Gustav Pauligin kadun mustavalkomodernistiset laatikot ovat ihan meneviä. Huomatkaa jälleen:
- Korttelirakenne, julkisivu alkaa kadun reunasta
- Katutaso ja ylin kerros eroavat keskiosasta

Tähän vielä lyhyesti...
järvellä nukkuva kirjoitti:Itse en nyt mikään arkkitehtuurin asiantuntija varsinaisesti ole, enkä hirveästi osaa sanoa, mutta sellainen tuntuma on jäänyt...Veikkaan, ettei Talossa ole varsinaisia arkkitehtuurin asiantuntijoita (esim. taidehissan maistereita) juuri ollenkaan. Mutu-pohjalta täällä itse kukin enimmäkseen kirjoittelee. Jollain on ehkä kuitenkin vähän enemmän asiaperusteluita ja ymmärrystä kuin toisella. Hyvä kuitenkin, että on tällainen arkkitehtuurikeskustelun kansalaistori, jossa ei asukasyhdistysten hengessä ole pakko vastustaa kategorisesti kaikkea, ja ollaan toisaalta myös vapaita virastojen kylmän kapulakielis-matemaattisesta tulokulmasta.
Tämä näin akuuttina vastauksena noihin quoteihin, mitä Venäjä-ketjussa aiheeseen vastattiin. Paljon olisi tästä sanottavaa, mutta nyt ei riitä aika.
Vielä yksi Streetview-esimerkki arkkitehtuurista, jossa on selvästi vapauduttu täysin suomibulkkiuden kahleista: Eliel Saarisen tie Etelä-Haagassa. Osaako kukaan kertoa, miten noin raikkaan virkistävän erilaisia taloja pääsi syntymään tuohon? Onko sillä asian kanssa tekemistä, että tie on nimetty suomalaisen arkkitehtuurin ylijumalan mukaan?

"Vuosaari on kyl niin ghetto ja perseestä että moro." - nimimerkki haizunäätä, Muropaketin keskustelupalstan avoinmielisyyttä