Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Purkki^
#85126
Lähikauppa ja liiketiloja talojen kivijaloissa. Leinelässä on käytetty kaavassa tuota mielestäni ihan järkevää määräystä missä rakennetaan liiketila mutta sitä voidaan käyttää myös pyörävarastona jne. Yhtiöt saa sitten itse valita kysynnän mukaan mitä toimintaa on.

Mitään merkittäviä palveluja tuonne tuskin tulee. Leinelä ei ole mikään ns. oma kaupunginosansa vaan kuuluu Koivukylään joka on kiinni alueessa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#85133
Jep. Tietty jälkiviisaana voi sanoa, että Leinelä olisikin pitänyt kaavoittaa jonkin verran tehokkaammin, jotta riittävää kysyntää vaikka Alepalle tai R-Kioskille olisi syntynyt.
tekijänä Purkki^
#85134
Tande kirjoitti:Jep. Tietty jälkiviisaana voi sanoa, että Leinelä olisikin pitänyt kaavoittaa jonkin verran tehokkaammin, jotta riittävää kysyntää vaikka Alepalle tai R-Kioskille olisi syntynyt.
Alepa on rakenteilla...
tekijänä kilonet
#85145
Jaa kyllä noita "liiketiloja" tehtiin 80-luvun lähiöihinkin. Jotain viritelmiä, parturia, lastentarhaa, kempparia niissä aina oli, mutta myös tyhjää.
Avatar
tekijänä RV
#85158
kilonet kirjoitti:Jaa kyllä noita "liiketiloja" tehtiin 80-luvun lähiöihinkin. Jotain viritelmiä, parturia, lastentarhaa, kempparia niissä aina oli, mutta myös tyhjää.

Kaikki vanhat ostarit joissa olenlähiöissä käynyt, ovat olleet täysiä, enkä nyt tarkoita vain 14.vuotiaita. Siksi olenkin sitä mieltä että purkaminen ja asuinkerrostalojen laittaminen tilalle tai kokonaan rakentamatta jättämättä on suuri virhe.
tekijänä pallo
#88685
Näyttää minusta yllättävän hyvältä. Pitääkö nyt siirtää termi "sinne rakennetaan jotain Leinelää" historiaan?
Avatar
tekijänä veka
#88693
Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Ihan asiallisen ja mukavankin näköistä rakentamista. Varsinkin kun vertaa Vantaan joihinkin aikaisempiin suorituksiin tuolla suunnalla. Tietty lähiö mikä lähiö, mutta juna-asema eli loistavat yhteydet jeesaa kummasti. Toivottavasti asukkaita saadaan nopeasti sen verran runsaasti, että syntyy toimivat ja pysyvät palvelut.
tekijänä hmikko
#88697
veka kirjoitti:Toivottavasti asukkaita saadaan nopeasti sen verran runsaasti, että syntyy toimivat ja pysyvät palvelut.
Eivät nuo talot kai tyhjilleen ole jääneet, eli asukkaita ja palveluja saadaan juuri sen verran kuin on kaavoitettu. Luemma 2500 ihmistä ja lähimarketti.
Avatar
tekijänä veka
#88699
Jep. Saisi olla tuota enemmän asukkaita. En tunne aluetta ollenkaan, mutta silmiin sattui kaavamuutos alueella Leinelä 1 pohjoisosa tammikuulta. Talot kasvavat 2-kerroksisista 4-6 -kerroksisiksi ja rakennusoikeus yli kaksinkertaistuu. Tekstissä korostetaan juna-aseman läheisyyttä. Minusta aseman takia tuonne saisi tulla reilusti korkeampaakin rakentamista. Miksi suotta säästellä tehoissa, kun asunnot yläilmoissa kaiken lisäksi kiinnostavat porukkaa.

Tuskin rakentaminen tuolla loppuu nyt päätettyihin. Kävelyetäisyys juna-asemalle on suuri valtti.

http://www.vantaa.fi/uutisia/ajankohtai ... 1/0/122778
tekijänä hmikko
#88701
^ Tuossa mainitussa kaavamuutoksessa käsittääkseni muutettiin omakoti/paritalot kerrostaloiksi, kun ilmeisesti suurikokoisiksi kaavaillut omakotitalot eivät lähteneet rakentumaan.

Suuremmista tehoista ja korkeammista taloista on ollut tässä ketjussa puhetta ennenkin. Rajoittava tekijä on se tavallinen, eli parkkinormi. Pysäköinti vaihdettiin kustannussyistä alun perin suunnitellusta maanalaisesta pinnalle sekä parkkitaloon. Ts. tuolla paikalla rakennusliikkeet ja/tai asukkaat eivät ole halukkaita maksamaan parkkiluolasta, mikä rajoittaa aika suoraan tehoja. Parkkipaikkoja ei mahdu pinnalle määräänsä enempää. Normista tietysti voisi tinkiä, jos on tahtoa.

Radan ja tien eteläpuolella olevaa vanhempaan pientaloaluetta on käsittääkseni tiivistetty jonkun verran, mutta kovin paljon noille ympäröiville alueille ei voi lisätä ilman, että puretaan jotain ja muutetaan paikan luonnetta omakotitaloalueesta. Tai mennään viheralueille.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7