Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#46387
Klazu kirjoitti:Toivottavasti jotkut näkyvistä pinnoista ovat betonin sijaan puuta, sillä nyt näyttää kovin "raskaalta", suorastaan brutalismilta. Erikoisuusarvosta silti pieni plussa, vaikka ei noita kovin kauniiksi voikaan sanoa.
-.-'''
tekijänä hmikko
#46388
JKMM voitti Jyväskylän tornikilpailun vähän samanhenkisellä ehdotuksella. Toimistolla taitaa olla kädet todella täynnä töitä, sen verran paljon kilpailuvoittoja on tullut. Ihan tyylikästä, toivottavasti ei vesitetä toteutusvaiheessa. Itse en jaksa oikein innostua tästä lähiötypologiasta kummassakaan paikassa. Piha-alueet näyttävät samoilta epämääräisiltä puolijulkisilta kentiltä kuin Tapiolassa, mikä sopii tietysti paikan henkeen, mutta ei taida tuottaa kovin häävejä pihoja.
Avatar
tekijänä Clepe
#46389
Länsiväylä kirjoitti: Hänen mukaansa jo kaavavalitusten jälkeen rakentamisluvan saanut hotelli tulee lisäämään alueen liikennettä huomattavasti.

– Liikenne käy mahdottomaksi, jos tänne rakennetaan lisäksi vielä kaksi asuintornia.
Ja siis länsiväylä 150 metrin päässä...
Mutta joo ei tossa mun mielestä ole oikeastaan yhtään järkeä rakentaa 16 kerroksisia torneja keskelle rivi-/omakotitalomaton. Toi olisi vaatinut sen tramwestin ollakseen yhdyskuntarakenteen kannalta järkevää rakentamista. Sehän olisi huristanut tosta ohi ja pysäkki olisi ollut tornien vieressä. Nyt saa sitten nauttia bussiliitynnänästä länsimetroon tai realistisesti katsottuna tuolla käytetään vain henkilöautoa...
Avatar
tekijänä Janne_H
#46390
Clepe kirjoitti:
Länsiväylä kirjoitti: Hänen mukaansa jo kaavavalitusten jälkeen rakentamisluvan saanut hotelli tulee lisäämään alueen liikennettä huomattavasti.

– Liikenne käy mahdottomaksi, jos tänne rakennetaan lisäksi vielä kaksi asuintornia.
Ja siis länsiväylä 150 metrin päässä...
Mutta joo ei tossa mun mielestä ole oikeastaan yhtään järkeä rakentaa 16 kerroksisia torneja keskelle rivi-/omakotitalomaton. Toi olisi vaatinut sen tramwestin ollakseen yhdyskuntarakenteen kannalta järkevää rakentamista. Sehän olisi huristanut tosta ohi ja pysäkki olisi ollut tornien vieressä. Nyt saa sitten nauttia bussiliitynnänästä länsimetroon tai realistisesti katsottuna tuolla käytetään vain henkilöautoa...
Höpö höpö. Tuosta on 700 metriä tulevalle Tapiolan metroasemalle. Sen nyt mummokin kävelee viidessä minuutissa. Jalankulkusilta Länsiväylän yli lähtee vieläpä aivan tontin edestä.
edit: Niin ja Westendin bussiasema on naapurissa. Asema on Jokeri-linjan päätepysäkki, joten se tuskin lopettaa toimintaansa Länsimetron myötä.
tekijänä tissot
#46396
Juu tuossa on suoraan tornien edessä kivan näköinen, leveä kevyen liikenteen ylikulkusilta, tuosta kun jatkaa sillan ylitettyä suoraan sille pienemmälle kävelytiellä niin pääsee suoraan Stockan oville muutamassa minuutissa, eikä tarvitse ylittää yhtäkään tietä.


Kivan näköiset tornit, mutta se nyt on sanomattakin selvää että tästä tullaan valittamaan. Jutellaan uudestaan parin vuoden päästä kunhan joitakin näistä kymmenistä muista torneista Helsingissä ja Espoossa aletaan ensin rakentamaan.
Avatar
tekijänä Clepe
#46401
Janne_H kirjoitti:Höpö höpö. Tuosta on 700 metriä tulevalle Tapiolan metroasemalle. Sen nyt mummokin kävelee viidessä minuutissa. Jalankulkusilta Länsiväylän yli lähtee vieläpä aivan tontin edestä.
edit: Niin ja Westendin bussiasema on naapurissa. Asema on Jokeri-linjan päätepysäkki, joten se tuskin lopettaa toimintaansa Länsimetron myötä.
Linnuntietä 750 metriä. Jos taloon on muuttamassa ihan tavallisia siivettömiä ihmisiä on matka yli 900 metriä. Mutta kyse ei ole siitä etteikö ihmiset olisi kykeneväisiä kävellä tai etteikö heillä olisi aikaa. Ihmiset nyt vaan menevät keskimäärin sieltä mistä aita on matalin. Varsinkin kun kävelyreitti sinne metroasemalle on tylsintä ja epämiellyttävintä kansallismaisemaa koko maailmassa.
tissot kirjoitti:Juu tuossa on suoraan tornien edessä kivan näköinen, leveä kevyen liikenteen ylikulkusilta, tuosta kun jatkaa sillan ylitettyä suoraan sille pienemmälle kävelytiellä niin pääsee suoraan Stockan oville muutamassa minuutissa, eikä tarvitse ylittää yhtäkään tietä.
Oletko koskaan ylittänyt kyseistä siltaa ilman korvatulppia? Siinä on jalosti ajateltu kuulovammaisia, asentamalla siltaan katto joka heijastaa alhaalta kantautuvan äänen voimistaen sitä niin että myös kuulovammaisilla olisi mahdollista nauttia länsiväylän urbaanista äänimaisemasta.

Ja mitä tulee jokeriin niin sekin huvi häviää westendistä viimeistään kun raidejokeri toteutuu. Westendin aseman asiakkaathan häviävät metron myötä sillä luokkaa 95% kyseisen pysäkin käyttäjistä vaihtaa motaribussista jokeriin tai toisinpäin, vaihdot tapahtuvat tulevaisuudessa Tapiolassa. Eli aivan turha maalailla kovinkaan ruusuista kuvaa westendin tulevasta joukkoliikennetarjonnasta.
tekijänä Vola
#46402
Mielestäni lisärakentamisesta huolimatta Tapiolan ostarin ja metroaseman ympäristö laajemmin on edelleen niin väljästi ja matalasti rakennettua, jotta tuollaiseen paikkaan soisi vielä huomattavasti laadukasta lisärakentamista, jotta metro ja näivettynyt ostari, sekä hyvä bussien liityntäliikenne saataisiin oikeasti toimimaan niillä tehoilla mille kapasiteettia olisi.
tekijänä tissot
#46403
Clepe kirjoitti:Oletko koskaan ylittänyt kyseistä siltaa ilman korvatulppia? Siinä on jalosti ajateltu kuulovammaisia, asentamalla siltaan katto joka heijastaa alhaalta kantautuvan äänen voimistaen sitä niin että myös kuulovammaisilla olisi mahdollista nauttia länsiväylän urbaanista äänimaisemasta.

Kuljen siitä joka arkipäivä eikä ole korvatulppia tarvinnut, päinvastoin tuo silta vaimentaa alla olevaa meteliä. Paljon enemmän meteliä mukulakivet Helsingin keskustassa saa aikaan kuin mitä koet tuossa joidenkien metrien sillalla...

Jos järki katoaa minuutin sillan ylityksessä niin kehotan muuttamaan kehäkolmosen ulkopuolelle.
Avatar
tekijänä RV
#46404
tissot kirjoitti:
Clepe kirjoitti:Oletko koskaan ylittänyt kyseistä siltaa ilman korvatulppia? Siinä on jalosti ajateltu kuulovammaisia, asentamalla siltaan katto joka heijastaa alhaalta kantautuvan äänen voimistaen sitä niin että myös kuulovammaisilla olisi mahdollista nauttia länsiväylän urbaanista äänimaisemasta.

Kuljen siitä joka arkipäivä eikä ole korvatulppia tarvinnut, päinvastoin tuo silta vaimentaa alla olevaa meteliä. Paljon enemmän meteliä mukulakivet Helsingin keskustassa saa aikaan kuin mitä koet tuossa joidenkien metrien sillalla...

Jos järki katoaa minuutin sillan ylityksessä niin kehotan muuttamaan kehäkolmosen ulkopuolelle.
Näinpä. Vilkasliikenteiset väylät kuuluvat kaupunkiympäristöön.
tekijänä sekovene
#46410
RV kirjoitti:
tissot kirjoitti:
Clepe kirjoitti:Oletko koskaan ylittänyt kyseistä siltaa ilman korvatulppia? Siinä on jalosti ajateltu kuulovammaisia, asentamalla siltaan katto joka heijastaa alhaalta kantautuvan äänen voimistaen sitä niin että myös kuulovammaisilla olisi mahdollista nauttia länsiväylän urbaanista äänimaisemasta.

Kuljen siitä joka arkipäivä eikä ole korvatulppia tarvinnut, päinvastoin tuo silta vaimentaa alla olevaa meteliä. Paljon enemmän meteliä mukulakivet Helsingin keskustassa saa aikaan kuin mitä koet tuossa joidenkien metrien sillalla...

Jos järki katoaa minuutin sillan ylityksessä niin kehotan muuttamaan kehäkolmosen ulkopuolelle.
Näinpä. Vilkasliikenteiset väylät kuuluvat kaupunkiympäristöön.
Heh. Melko dystopista kaupunkiympäristöä tuollainen 8-kaistainen moottoritie.
tekijänä Kivenhakkaaja
#46424
Klazu kirjoitti:Autokaupunki Espoossa moottori- ja kehätiet ovat osa paikallista luontoa ja siten lähellä jokaisen espoolaisen sydäntä.
Ja noissa rivitaloissakin on jokaisella oma autotalli, josta sisäportaat omaan asuntoon, joten näinkin näppärästi voidaan välttää julkisen liikenteen käyttäminen tai edes ulkoilmassa kulkeminen.

Mutta talothan ovat ihan näyttävän näköisiä. Toivottavasti toteutuvat.
tekijänä tissot
#46563
Klazu kirjoitti:Autokaupunki Espoossa moottori- ja kehätiet ovat osa paikallista luontoa ja siten lähellä jokaisen espoolaisen sydäntä. Länsiväylä itsessään on osa espoolaista kansallismaisemaa!
Itse asun tiheällä omakotitalo alueella jota ympyröi puut ja yksi mahtava kuukausittain ajettava peltoalue jossa tulee käytyä lenkillä ja aamuisin koiraa ulkoiluttamassa. Bussilla Ruoholahteen 10-15 minuuttia ja tuleva metropysäkki 500 metrin päässä hiljaisuuden vallitessa ympärillä kaikkien isojen väylien ollessa kaukana kummun alapuolella.

Tuo itselle ainakin on se oma Espoo. En tiedä mitä sitten jollekin koskaan siellä asumatta olleelle (tai edes käyneelle) Espoon kuvittelee olevan.


Ja alue niille joille se jotain saattaa sanoa on Tontunmäki. ;)
tekijänä jake
#53014
Westendin asuintalojen suunnitelmia on päivitetty ja ne ovat menossa KSL:n käsittelyyn. Aikaisemmassa suunnitelmassa oli kaksi 16-kerroksista taloa sekä kaksi rivitiloa. Uudessa ehdotuksessa rivitaloista ja kahdesta korkeasta on luovuttu ja tilalla on 15-, 9-, 7- ja 5-kerroksiset talot. Korkein on lähempänä Marriottia. Oletettavasti tällä halutaan jo ennakoida tulevia ongelmia asuikkaiden kanssa. Tällainen ratkaisu on myös mielestäni tasapainoisempi; kontrasti tornien ja matalien talojen välillä ei ole niin iso.

Kaupungin sivuilta bongattu kuva antaa osviittaa, tarkempia en vielä löytänyt:

Kuva
tekijänä jake
#53016
Saapas muuten nähdä, meinataanko myös tuo Tapiolan ja Westendin välinen moottoritiesosuus kattaa vielä joku päivä. Ainakin periaatteen tasolla se taitaa olla kaupungin pohdinnassa (http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_y ... tos_230601).

Länsimetron myötä tuo Westendinasema taitaa hiljentyä aika lailla, kun bussiliikennöinti Kamppiin loppuu kokonaan. Jos Westendinaseman ja Tapiolan pääkonttorin väliselle osuudelle laitettaisiin kansi, voisi tuon terminaalin ja sen viereisen viherpätkän päälle pystyttää komeita torneja ja kannen päälle jotain kevyempää. Jos Länsiväylän bussikaistasta päästäisiin eroon, niin rakentaminen voisi jatkua laajemmallekin, kumpaankin suuntaan. Yhdessä näiden uusien asuintalojen ja Marriottin kanssa tuloksena voisi olla komea kokonaisuus.