CountZero kirjoitti:Vartin mukaan raide-jokeri saattaa jäädä rakentamatta kalleuden takia. Tilalle tietenkin ehdotetaan trollikkaa tai perus busseja.
Noin 330 miljoonan euron kustannukset eivät Helsingin ja Espoon laatimien laskelmien mukaan tule koskaan maksamaan itseään takaisin.
Äärimmäisimmässä tapauksessa yksi vaihtoehto Lehmuskosken mukaan on, että pikaraitiotie haudataan kokonaan. Vaihtoehtoina tälle olisivat joko johdinauto tai bussi ja sen järjestelmän kehittäminen.
Kannattamaton tai ei, mutta hanke on välttämätön. Jokeri on kapasiteettinsa ylärajoilla, eikä liikennettä voi enää lisätä 55-istumapaikkaisilla busseilla, toimi ne sitten naftalla, kaasulla tai sähköllä. Ainoa tapa nostaa kapasiteettia kestävästi on muuttaa Jokeri raideliikenteeksi, käytännössä moderniksi pikaraitioliikenteeksi.
Jokeri-hankkeen ongelmana on autoliikenteen hankkeita varten räätälöity LVM:n YHTALI-malli, jonka hyväksymät yhteiskuntataloudelliset edut perustuvat aikasäästöihin, eivätkä tiivistyvään yhdyskuntarakenteeseen, liikenteen varmuuteen tai säännöllisyyteen, jotka ovat Raide-Jokerin kiistattomimmat edut.