Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Klazu
#24220
En ymmärrä mitä etua palvelee suunnitella pääkaupunkiseudulle jälleen uutta joukkoliikennevälinettä lukuisten jo olemassa olevien lisäksi. Monimuotoisuus on hyvästä, mutta tiettyyn määrään asti ja pienehkössä kaupungissa tämä määrä ei ole hirveän korkea. Tekee vain järjestelmästä jälleen sekavamman.
tekijänä Joggeri
#24254
Sähkövoimila on huomattavasti edullisempi energialähde verrattuna dieseliin. Voimialoissa hyötysuhde on parempi, kuin parhaissakaan polttomoottoreissa ja lähes kaikki tuotettu energia pystytään sähkömoottoreissa käyttämään hyväksi. Sähkömoottorien hyötysuhde on noin 95% verrattuna dieselmoottorin max. 40%. Olisi kiva nähdä miten tuo bussia suosiva vaihtoehto on laskettu. Onko ehkä spårareittien rakentaminen ja hallien rakentaminen/ylläpito laskettu mukaan ja miten? Entä bussikaistojen rakentaminen tai bussiparakkien rakentaminen... Onko laskelmassa ehkä ajateltu voitavan sivuuttaa busseihin liittyvät muut kuin kalustoinvestoinnit, koska infrastruktuurin katsotaan olevan jo pääosin rakennettu valmiiksi... Helsingin sanomissa oli joku aika sitten juttu, jossa vertailtiin bussin, metron ja raitiovaunun energiankäyttöä. Metro oli tietenkin virtapihein kwh/km/asiakas vertailussa. Ratikka kulutti pari kertaa enemmän poweria, mutta bussi oli omaa luokkaansa. CO2 päästötkin oli bussilla noin 3-kertaiset raitiovainuun verratessa.

Bussin käyttöikä on n. 10vuotta, kun ratikalla ajetaan 4-kertaa pidempään. Trollikan käyttöikä on varmaan aika lähellä bussien vastaavaa.
tekijänä ultrix
#24384
Joggeri kirjoitti:Metro oli tietenkin virtapihein kwh/km/asiakas vertailussa.
Oho. Olikohan siihen laskettu mukaan metroasemien lämmitys-, ilmastointi-, liukuporras-, hissi ja valaistuskuluja? Epäilen, että ei. Metro kuitenkin edellyttää asemansa ja varsinkin lämmitykseen kuluu hirveästi rahaa, kun asemilla sattuu olemaan kuutiometrikaupalla ilmaa lämmitettävänä.
tekijänä Jussi
#24388
ultrix kirjoitti:
Joggeri kirjoitti:Metro oli tietenkin virtapihein kwh/km/asiakas vertailussa.
Oho. Olikohan siihen laskettu mukaan metroasemien lämmitys-, ilmastointi-, liukuporras-, hissi ja valaistuskuluja? Epäilen, että ei. Metro kuitenkin edellyttää asemansa ja varsinkin lämmitykseen kuluu hirveästi rahaa, kun asemilla sattuu olemaan kuutiometrikaupalla ilmaa lämmitettävänä.
No joo, mutta toisaalta noita kuluja kompensoi varmaan aika hyvin metroasemien yhteydessä olevien liiketilojen vuokratulot, kauppakeskukset ja vastaavat toiminnot mitä nuo mahdollistavat. ja esim. siilitien asemalla, jossa ei ole about mitään ei aseman lämmittäminen mitään maksa. Kyllähän bussipysäkeissäkin usein valot on, ja niitä sentään on satoja kertoja enemmän kuin metroasemia (vastaavalla asiakasmäärällä). Ja bussipysäkkien ylläpito, korjailu ja vastaava vie energiaa ihan varmasti. Että ei se nyt niin virheellistä ole laskea ihan sitä kuljettamiseen käytettävää energiaa.
Avatar
tekijänä grendy
#24687
^Erittäin hyvä! Ehdottomasti vaan lisää raiteita (ja mielellään sitten kunnollista raidetta jolla vois ajella pikkasen lujempaakin!) niin Pirkanmaan liitto voi taas ruveta vastaavia suunnitelmia kehitteleen Tampereen ja Riihimäen välille niin saadaan pääradan välityskyky paremmaks ja toivottavasti tulevaisuudessa nopeampia junayhteyksiä! :)
tekijänä -Gentleman82-
#25008
Jokeri2 saa nyt todella vauhtia.
Kaupunginvaltuusto nuiji asian yksimielisesti edellisessä kokouksessaan.

Seuraavina viikkoina luvassa seuraavaa herkkua:
http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kv ... lku09.html
(Jätkäsaaren ratikkasuunnitelmat valtuustossa 10.6.2009) Mahtavaa!

Jokeri2:n kaava nuijitaan kaupunkisuunnittelulautakunnassa JO 4.6.2009
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... _ja_a.html
tekijänä -Gentleman82-
#25143
tekijänä -Gentleman82-
#25183
Raitioliikenteellä oli historiallinen ilta tänään:
http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/A ... Sauriblogi

Pekka Sauri teki asiasta jopa videoblogimerkinnän:
http://www.pekkasauri.fi/blogi/jatkasaa ... koliikenne

Sauri puhuu täyttä asiaa ja samanlaisia poliitikkoja kaipaisi enemmän Suomessa, varsinkin siellä missä ratikat ovat tapetilla.

P.S Helsingin valtuusto nuiji asian yksimielisesti... :lol:

http://www.hel2.fi/paatoksenteko/kvsto- ... index.html
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖTOIMI

6
Jätkäsaaren raitiotieverkon perustamissuunnitelma (pdf) (html)

Ehdotuksen mukaan
Liite 1
Jätkäsaaren joukkoliikenne noin 2015 ja 2025
Liite 2
Aiemmat linjastokuvat (2025 vaihtoehdot 2 ja 2-S sekä välivaiheet)
Avatar
tekijänä TommiM
#25274
Vartin mukaan raide-jokeri saattaa jäädä rakentamatta kalleuden takia. Tilalle tietenkin ehdotetaan trollikkaa tai perus busseja.
Noin 330 miljoonan euron kustannukset eivät Helsingin ja Espoon laatimien laskelmien mukaan tule koskaan maksamaan itseään takaisin.
Äärimmäisimmässä tapauksessa yksi vaihtoehto Lehmuskosken mukaan on, että pikaraitiotie haudataan kokonaan. Vaihtoehtoina tälle olisivat joko johdinauto tai bussi ja sen järjestelmän kehittäminen.
tekijänä ultrix
#25337
CountZero kirjoitti:Vartin mukaan raide-jokeri saattaa jäädä rakentamatta kalleuden takia. Tilalle tietenkin ehdotetaan trollikkaa tai perus busseja.
Noin 330 miljoonan euron kustannukset eivät Helsingin ja Espoon laatimien laskelmien mukaan tule koskaan maksamaan itseään takaisin.
Äärimmäisimmässä tapauksessa yksi vaihtoehto Lehmuskosken mukaan on, että pikaraitiotie haudataan kokonaan. Vaihtoehtoina tälle olisivat joko johdinauto tai bussi ja sen järjestelmän kehittäminen.
Kannattamaton tai ei, mutta hanke on välttämätön. Jokeri on kapasiteettinsa ylärajoilla, eikä liikennettä voi enää lisätä 55-istumapaikkaisilla busseilla, toimi ne sitten naftalla, kaasulla tai sähköllä. Ainoa tapa nostaa kapasiteettia kestävästi on muuttaa Jokeri raideliikenteeksi, käytännössä moderniksi pikaraitioliikenteeksi.

Jokeri-hankkeen ongelmana on autoliikenteen hankkeita varten räätälöity LVM:n YHTALI-malli, jonka hyväksymät yhteiskuntataloudelliset edut perustuvat aikasäästöihin, eivätkä tiivistyvään yhdyskuntarakenteeseen, liikenteen varmuuteen tai säännöllisyyteen, jotka ovat Raide-Jokerin kiistattomimmat edut.
tekijänä -Gentleman82-
#25900
Helsingistä kuuluu vaihteeksi hyviä uutisia, Koskelaan on nousemassa uusi raitiovaunuvarikko jopa 170 vaunulle. Se lupailee hyvää Stadin ratikkaliikenteen kehitykselle. Tampereen ja Turun jarrumiesten tehdessä tihutöitään ja ko.kaupunkien keskittyessä autokaupungin luomiseen (Rantaväylä, Suikkilantie), Helsingin etumatka kasvaa kasvamistaan. Näin tarkemmin ajatellen " Sitä saa, mitä tilaa".

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HKL ... 5248203767
Viimeksi muokannut -Gentleman82-, 05.08.09 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26