Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
Avatar
tekijänä H.C.
#44892
Eilisessä Vartissa oli juttua tosta Järvenpään keskustasuunnitelmasta. Kun etsin sitä netistä copy-pastettavaksi tänne (en löytänyt) osuin toiseen uutiseen koskien Nurmijärven Klaukkalaa.
Klaukkalan kohukeskusta hahmottuu - katso kuvat

Klaukkalan Viirinlaaksoon ollaan kaavailemassa 2000 asukkaan asuinaluetta. Urbaaniksi luonnehditussa suunnitelmassa on muun muassa kolme 14-16 -kerroksista tornitaloa, jotka on sijoitettu Klaukkalantien varteen.

Citymarket ja Tarjoustalo saavat lisää rakennusoikeutta ja matkakeskuksen viereen ja osittain päälle rakennetaan Prisma. Kauppakeskittymän yhteyteen on tulossa torialue sekä katettavaa tilaa.

Tarjoustalon korttelin viereen saa rakentaa viisikerroksisen pysäköintitalon. Matkakeskuksen yhteydessä oleva pysäköintialue varataan liityntäpysäköintiin. Lisäksi liityntäpysäköintiä on mahdollista laajentaa muun muassa Luhtajoentien varteen.

Luonnoksessa Klaukkalan rautatieasema sijoittuu maan alle Klaukkalantieltä pohjoiseen lähtevän Luhtajoentien länsireunaan. Kunta on varautunut tori- ja pysäköintialueiden sekä katujen ja vesijohtojen rakentamiseen vuodesta 2013 alkaen.

Viirinlaakson alueen asemakaavaluonnos hyväksyttiin asemakaava- ja rakennuslautakunnan kokouksessa tiistaina. Se on tarkoitus saada vahvistettua tämän vuoden loppupuolella, mikäli päätöksenteko- ja maankäyttösopimustilanne sen sallivat.

Kaavaluonnos asetetaan julkisesti nähtäville kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen. Nähtävillä olo on osa maankäyttö- ja rakennuslain mukaista vuorovaikutusta, jolloin kuntalaisilla on mahdollisuus kertoa mielipiteensä 21 päivän ajan. Asiakirjoihin voi tällöin tutustua kunnan kotisivuilla ja kunnanviraston ilmoitustaululla.

Liikennekaaos jatkuu?

Viirinlaakson kaavaluonnoksen heikoin lenkki näyttää olevan liikenneyhteydet. Marketteihin ja linja-autoasemalle sekä tulevaisuudessa rautatieasemalle pääsee Klaukkalantieltä vain yhdestä risteyksestä etelästä ja yhdestä risteyksestä pohjoisesta päin tultaessa. Viirinlaaksosta on muodostumassa pussi, johon sisään meno ja josta ulos Klaukkalantielle pääsee vain kahdesta kohdasta.


Kristiina Sahakangas, Vartti
Täällä on pari havainnekuvaa: http://keskiuusimaa.vartti.fi/keskiuusi ... tso_kuvat/


Klaukkala on kyllä kaupunkisuunnittelultaan todella surkea paikka. Pitkä tienpätkä, jonka varella on jos minkälaista pientä liikerakennusta, 70-luvun kerrostaloa ja peltomarkettia. Jossain vaiheessa sinne rakennettiin pari korttelia Kartanonkoski-tyylistä uusvanhaa ja laajennettiin peltomarketti Citimarketiksi. Nyt otetaann selvästi mallia Keravalta näissä torneissa.
Avatar
tekijänä pks
#44899
Lähiötornit kohtaavat peltomarketit - harvinaisen aneeminen keskustan kehittämissuunnitelma 2010-luvun näkökulmasta. Ympäristö ei ainakaan noiden Vartin kuvien perusteella näytä muodostuvan sellaiseksi, että siellä kukaan viitsisi liikkua muuten kuin autolla. Koko konsepti näyttää suoraan 70-luvulta tempaistulta, eikä varmastikaan ainakaan tue mahdollisen uuden raideliikenteen asemapaikan toimintaa paikallisena jalankulun laatuvyöhykkeenä.
Avatar
tekijänä Clepe
#44904
Klaukkala on tunnetusti Suomen rumin kylä. En kuitenkaan pystynyt kuvittelemaan että sinne pystyttäisiin rakentamaan jotain mikä entisestään rumentaisi sitä. Olin väärässä nyt sekin on löytynyt!