Tässä muutamia kuvia eiliseltä Asuntomssujen työmaakierrokselta, jota järjestetään nyt toukokuusta lähtien aina jokakuukauden 3. tiistaina klo 17 alkaen.
Lähikuvista valkoisen osan elementti asettelu näkyy ihan hyvin. Eli elementit eivät mene aivan linjassa kerrosten kanssa tai keskenään vaan pientä vaihtelua löytyy. Itse elementeihin on myös tehty sauman kaltaisia uria joilla pyritään häivyttämään saumoja. Kuten jo aiemminkin olen todennut ja tampereella on testattu, mustan seinäosan suhteen ei ole kovin korkeita odotuksia.
Esittely kierrosta pitänyt työmaavalvoja kertoi ylpeästi kuinka komea maamerkki maailmanpylväästä tulee kun se kasvaa vielä nykyisestä (5kr) 10 kerrosta ylöspäin ja kuinka YIT omistaa muutkin rannan tornitalotontit. Muutenkin esittelykierroksen esittelyosuus oli aikamoista mainospuhetta siitä kuinka suuri panostus on keseessä ja miten upea alueesta lopulta tulee.
Peruskysymyksiin tuli ihan järkeviä vastauksia mutta välillä tuntui että kyseinen kaveri heitteli aikalailla hatusta vastauksia.
Esimerkiksi jonkun kesellessä tuleeko Äijälänsalmen rantaan tulevista rakennuksia osasi hän sano sen minkä kaavastakin näkee ja Keskisuomalaisesta on voinut lukea. Yksi kortteli on rantaan kaavoitettu, mutta se ei toteudu vielä messuille ja muilta osin alue on suojeluaaluetta.
Joku kysyi perään että mitä siinä suojellaan niin vastaus oli suunnilleen että "jotain eliöit ja toukkia siellä taitaa olla". Itse en malttanut siinä kohtaa olla sanomatta että taitaa myös olla suojeltua lintujen pesimäaluetta...
Yksi kysymys liittyi myös pysäköintiin kun joku kysy että tuleeko maanalaista pysäköintiä. Vastaus oli (kuten tiedätte) että ei tule vaan kaikki paikat tulevat maantasoon. Siinäkin kohtaa oli tietysti pakko avata suu ja mainostaa Taloa. Sanoin että täällä on kovasti ihmetelty miten vielä nykypäivänä tehdään noin valtavia pysäköintikenttiä? Vastaus oli että kun tuossa on tuo tuhkan läjitysalue niin ei sille oikein muutakaan käyttöä ollut eikä sitä viitsisi ruveta penkomaan, niin se käy kätevästi kun vetää vaan kankaan siihen väliin ja asfaltit päälle
Seuraavakierros on nyt siis 18.6. klo 17. Toivottavasti joku teistä pääsee paikalle sillä itse en luultavasti pääse ja alue suljetaan nyt ilmeisesti lähiaikoina siten ettei alueelle ole asiaa muuta kuin työmaiden henkilöillä ja näillä opastetuilla kierroksilla.
Top-6 tornit: 1. Burj Khalifa 828m 2. Tokyo Sky Tree 634m 3. Lotte World Tower 555m 4. Taipei 101. 508m 5. Shanghai World Financial Center 492m 6. Jin Mao Tower 421m