arkkinikkari kirjoitti:jfo kirjoitti: Helsingin museoita pitäisi kehittää voimakkaasti kansainvälisiä asiakkaita ajatellen - esimerkiksi nukkavieru arkkitehtuurimuseo ja pienehkö design-museo ovat todella surullisia näkyjä jos vertaa siihen, miten paljon suomalaista designiä ja arkkitehtuurin tasoa mielellään valtiojohdon tasollakin hehkutetaan. Tyhjiä sanoja ja menneisyyden suuruudella ratsastamista ilman strategista visiota siitä, miten tämä erinomaisen design ja arkkitehtuuri saataisiin takomaan rahaa suomalaiselle matkailuelinkeinolle ja kyseisillä aloilla toimiville firmoille.
Juuri tämän takia vastustan guggenheimia. On absurdia ja kornia rakentaa "arkkitehtuurin ja designin" guggenheim kaupunkiin, jossa omien arkkitehtuuri- ja designmuseoiden tilat ovat ollee vuosikymmeniä liian pienet jatkuvasta lobbaamisesta ja useista arkkitehtuurikilpailuista huolimatta.
Guggenheimiin ollaan nyt investoimassa n. 200 miljoonaa julkista rahaa, ja samaan aikaan valitellaan että ei meillä ole mitään omaa niin on pakko ostaa guggenheim. Ei kai ole, jos millekään omalle ei anneta rahoitusta.
Käytetään sata miljoonaa uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon rakentamiseen johonkin rautatieaseman välittömään läheisyyteen, vaikka Elielinaukiolle tai maan alle musiikkitalon viereen. Toiset sata miljoonaa säätiöön Kansallisgallerian taidehankintoja ja suurnäyttelyiden vuokraamista varten. Lentokentälle viitat asemalle, ja museokaupasta kotiin kuljetettuna pallotuoleja aasialaisille turisteille kymppitonnin kappale.
Osittain olen kanssasi samaa mieltä. Toisaalta: Guggenheim on brändi, aivan kuten Starbucks, McDonald's, Subway, KFC ja Burger King ovat merkittäviä ravintola-alan brändejä ja aivan kuten Versace, Louis Vuitton, Benetton ja Armani ovat vaatealan brändejä. Kuinka häpeällistä maallemme olikaan, kun ulkomailla ja muissa pohjoismaissa nämä tärkeät kansainväliset ravintola- ja muotiketjut toimivat ja samalla meidän pientä suomalaista kotimarkkinaamme ei haluttu huomioida!
Käyttämällä 200 miljoonaa Guggenheimin kaltaiseen brändiin voimme saada enemmän kansainvälistä huomiota ja näkyvyyttä kuin Kiasmalle, Ateneumille sun muille pystyttäisiin koskaan rakentamaan. Monet turistit etsivät ulkomailla käydessäänkin loppujen lopuksi tuttuja kokemuksia, itsekin suunnistan joskus kovassa kiireessä mieluummin johonkin hyvin tunnettuun ketjuravintolaan kuin johonkin paikalliseen paikkaan, jonka ruokalistasta en ymmärrä sanaakaan ja jonka tarjoilijat eivät välttämättä puhu englantia. Ainakin tiedän mitä saan. Näin tekee moni muukin. Iso volyymi luo mahdollisuudet isoihin voittoihin.
Olisiko Suomella varaa kieltäytyä, jos Disney tarjoutuisi rakentamaan Disneylandin Helsinkiin tai Frozen-puiston Lappiin? Ei, ei todellakaan, vaikka hintalappu olisi useita satoja miljoonia kalliimpi kuin Guggenheimilla. Tietysti olisi mukavaa, jos suomalainen Hesburger olisi yhtä kansainvälisesti tunnettu kuin McDonald's, Nanso yhtä tunnettu kuin Armani ja Santa Park yhtä tunnettu kuin Disneyland, mutta näin ei ole. Jostain pitää aloittaa, ja kansainvälisen brändin ja markkinointiorganisaation vetoapu voi olla tässä tapauksessa arvokkaampaa kuin voisi kuvitellakaan.
EDIT: Haluan kuitenkin sanoa myös, että turismin kasvattaminen ei tapahdu sormia napsauttamalla eikä Guggista rakentamalla. Tämä blogikirjoitus antaa aika hyvän kuvauksen siitä, mitä muuta Helsingissä pitäisi myös tapahtua:
Guggenheim? Helsinki tarvitsee biitsin, rantabulevardin, Chinatownin ja poroja Töölönlahdelle