Kantti kirjoitti:Pidän näitä Helsingin vanhojen koristeellisten käsintehtyjen rakennusten purkamisia kansallisen omanarvontunnon puutteen, ja nousukasmaisen ahneuden yhdistelmänä.
Tämä on mun mielestä taas sellainen kärjistys, jota itse yritän välttää. Aika aikaa kutakin, jugendlinnojen tieltä purettiin aikanaan tehottomampaa rakennuskantaa, ja myöhemmin nekin tulivat paikoin puretuksi osin samoista syistä. Toistan itseäni sanoessani, että mielestäni Helsingissä tämä ei näy niin paljon kuin Suomen pienemmissä kaupungeissa, koska keskusta-alue oli 1950-60-luvuille tultaessa jo verraten tiivis ja täyteen rakennettu ja valmis, joten oltaisiin tarvittu huomattavasti suurempi muutos (vrt. Aallon keskustasuunnitelma), että jälki olisi yhtä selvää.
Tulisi muistaa se, miten radikaalisti käsitys rakentamisen käytännöllisyydestä muuttui kautta maailman aikanaan. Jo se, että siirryttiin hiili/klapilämmitteisistä sisävessattomista ja suihkuttomista taloista keskuslämmitteisiin ja hygieniaoloiltaan huomattavasti kehittyneempiin rakennuksiin, vaikutti varmaan osaltaan huomattavan paljon ihmisten suhtautumiseen uudistuksiin.
Enkä siis yhä edelleenkään halua selittää "rumaa" "kauniiksi", mutta mielestäni menneitä ratkaisuja arvostellessa tulisi pyrkiä ymmärtämään mennyttä aikaa.
RV kirjoitti:Vaikka edes olisi, menneisyyden peitteleminen on erittäin suuren kansallisen kypsymättömyyden merkki. Ja itse en kyllä voi ymmärtää, miten voi tuota nykyistä mallia väittää kauniimmaksi
Lisäksi tuonkaltaisia on Pohjoismaissa pilvin pimein - mutta kertokaa yksikin Skandinavialainen sipulikirkko saaristossa - siinä vasta turistisesti arvokas kohde. Alkuperäisen kirkon rakennuksen rakenteet sijaitsevat nykyisen kirkon sisällä, joten periaatteessa kyseessä ei edes olisi uudelleenrakentaminen. Itse näen tuon samanlaisena raiskauksena kuin se Turun torilla sijaitseva klassistinen talo, joka päällystettiin joillain hirveillä peltipaneeleilla.
Alkuperäisen kirkon rakenteet eivät täysin ole kirkon sisällä. Kaikki neljä sivutornia poistettiin kokonaisuudessaan. Skandinaavinen sipulikirkko saaristossa ei olisi mikään itseisarvo edes siinä tapauksessa, että Suomi olisi osa Skandinaviaa.