Jape kirjoitti:Tuohon kaipaisin hieman selvennystä ja perustelua. Moista toimintaa onkin harrastettu muualla, miksi ei sitten Suomessa?
Lienee liian jyrkkää kutsua jotakin toimintatapaa virheelliseksi. Kuitenkin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, ettei tehtyä pidä vääntää tekemättömäksi. Rakennussuojelun kohteena ei yleensä ole pelkkä julkisivu, vaan koko rakennus ja myös talon liittyvät muistot ja historia. Vanhan talon julkisivukopion rakentaminen ei tuo taloa aidosti takaisin eikä ole kovin mielekästä rakentaa moista, jos sisätiloja ei ole aikomustakaan rakentaa edes lähelle alkuperäistä.
Jape kirjoitti:Tuo on tavallaan totta, mutta Helsingin keskusta (esim. Aleksi) on sekasotku 1800- ja 1900-lukujen vaihdetta ja 60-lukua ja Helsingistä on vaikea löytää katuja joissa olisi yhtenäisiä vanhoja koristeellisia julkisivurivejä.
Kuitenkin sellaisten palauttaminen väkisin olisi minusta aika epärehellistä olkoonkin, etten nykyarkkitehtuurin kaanonin mukaista rehellisyysajattelua allekirjoita esimerkiksi elementtitalojen julkisivujen osalta.
Minusta meillä ei myöskään ole pätevyyttä lähteä arvioimaan niinkin äskettäin kuin 60- ja 70-luvulla rakennettujen talojen arvoa. 60- ja 70-luvullahan oltiin sitä mieltä, että pätevyys löytyy ja puolisen vuosisataa aiemmin rakennetut talot voi purkaa arvottomina, tehottomina ja rumina. Rumuushan määriteltiin silloin aika eri tavalla. Kuka takaa, ettemme vielä muuttaisi mieltämme.
Toinen kohta on minusta myös se, ettei esimerkiksi Makkaratalon olemisen oikeus poistu automaattisesti sen takia, että sen tieltä purettiin jotain muuta. Makkarataloa on voitava tarkastella ainakin jossain määrin irti tästä kontekstista itsenäisenä työnä. Koko minun elinikäni Makkaratalo on seissyt nykyisellä paikallaan ja minun kaupunkikäsitykseeni se on vaikuttanut vahvasti. Sama pätee myös Mannerheimintien sinänsä rumiin taloihin.
Tietysti myös yhtenäisellä katukuvalla olisi arvoja, mutta minusta sellainen toteutuu riittävässä määrin esimerkiksi Kruununhaassa ja lyhyempinä pätkinä Bulevardin suunnalla. Ajallinen kerrostuma on sekin kiinnostava ilmiö.
Jape kirjoitti:Mielestäni karmeudessaan suorastaan upea Merihaka tulee ehdottomasti säilyttää aikansa merkkinä, koska se on yhtenäinen kokonaisuus, eikä se syrjäyttänyt mitään kovin arvokasta.
Merihaallakin on kieltämättä arvonsa ja Merihaassa kannattaa ehdottomasti käydä sateisena syyspäivänä tutustumassa tunnelmaan. Se on jotain unohtumatonta. Toisaalta Merihaankin osalta pitäisi minusta huomioida myös asumisen laatu eli ainakin jossain määrin aluetta pitäisi voida inhimillistää, jos se vastaa suunnittelun alkuperäisiä tavoitteita.
Jape kirjoitti:Pistää vain mietityttämään, että 735000 asukasta sisältävän (n. 1,2 milj. metropolialueella) Amsterdamin (siis Helsinkiä suurempi)
En ole Amsterdamin tiheyteen tutustunut, mutta sinänsähän tuolla pyöritään samassa suuruusluokassa. Helsingin yhtenäinen rakennettu alue (urban area) on noin 1,1 miljoonaa ja kaupunkiseutu (jenkkien metropolitan area) on luokkaa 1,2 miljoonaa. Keskuskaupungin kokojen vertailu on aina vähän hankalaa koska keskuskaupunkejakin määritellään eri tavoin.
Jape kirjoitti:Amsterdamin keskustassa valtava alue muodostuu vain pienten sievien vanhojen talojen muodostamista riveistä. Silti Amsterdamista löytyy mm. 150m korkea Rembrandt Tower ja Crystal Tower. Uusi uutena ja vanha vanhana.
Yksi tapa ajatella asiaa tuokin. Helsingillähän varsinaista vanhaa kaupunkia ei ole lukuun ottamatta pientä empirekeskustaa. Osaltaan tämä varmasti vaikutti 60- ja 70-luvuilla. Todella vanha keskusta olisi ehkä ymmärretty säästää paremmin.
Kuitenkin jos otetaan linjaksi erottelu, ei täällä kovasti haikailtu "hieno skyline" oikein toimi koska siinä ei mielekkäästi voida erotella rakennuksia iän mukaan. Minusta Helsingin nykyinen skyline on kokoiselleen kaupungille aika sopiva. Keski-Pasilassa korkeampi rakentaminen voisi toki täydentää kokonaisuutta mukavasti. Kuitenkin esimerkiksi Tuomiokirkko on osa vanhinta Helsingin keskustaa ja sellaisena en tahtoisi minkään kilpailevan sen kanssa kovin lähellä rantaa.
Yksittäisiä torneja en kaipaa ainakaan keskemmälle kaupunkia edes midrise-luokassa, vaan rakennuksia pitäisi olla useampi, jotta asia mitenkään hahmottuisi fiksusti. Tiheyttäkin pitää olla tarpeeksi, jotta ei synny Merihakamaista surkeasti jäsentyvää tilaa talojen väliin. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää esimerkiksi New Yorkista tuttuja menetelmiä, joissa rakennuksilla on katutilan luova jalustaosa.
Esimerkiksi Keski-Pasilassa on minusta sitäkin vaaraa, että talojen väliin ei nykyisten luonnosten valossa synny kuin autokuiluja. Korkeita rakennuksia voisi ihan hyvin sijoitella enemmänkin, jotta kokonaisuudesta tulisi aidosti keskus. Canary Wharfillakin ongelmana on tilan melkoinen kliinisyys, vaikka se sinänsä hienoa aluetta onkin. Ei siellä oikein aikaa tee mieli viettää.