Sivu 63/105
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 23.07.18 21:34
Kirjoittaja arbs
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 07:59
Kirjoittaja Urbaani
Jahka Hanasaaren voimalaitos joskus lanattaneen, toivottavasti paikalle rakennetaan vähintään yhtä korkea uudisrakennus. Kapearunkoinen pilvenpiirtäjä vrt. Turning Torso pilvenpiirtäjä sopisi paikalle erinomaisesti.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 11:17
Kirjoittaja Domo
Pilvenpiirtäjälle se olisi loistava paikka, mutta täytyy olla realisti, ei toteudu lähivuosikymmeninä valitettavasti. Piipun päähän voisi rakentaa väliaikaisesti kevyen näköala tasanteen ja pari Alimakkia maisemahisseiksi, jos se olisi rakenteellisesti madollista.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 11:32
Kirjoittaja arkkinikkari
Pilevenpiirtäjästä tulee "kapearunkoinen" vasta kun se on todella korkea, eli mittasuhteet näyttävät kapeilta. Turning Torso on runkosyvyydeltään saman kokoinen kuin Redin tornit, ainoastaan korkeampi.
Aidosti kapearunkoista pilvenpiirtäjää ei kukaan suostu rakentamaan, koska silloin myytävää lattiapinta-alaa jäisi suhteessa älyttömän vähän.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 18:39
Kirjoittaja Eeros
Helsingin sieluun kuuluu tämmöiset voimalaitokset. Sen jo puretun vanhemmankin tuosta vierestä maalasin öljyvärein - aikoinaan - työhuoneeni ikkunasta Sörkassa ennenkuin purettiin (tai "lanattiin"). Toivottavasti tätä ei ikinä "lanata" - ainakaan jonkun vähä-älyisen pseudoesteettisen ja aikaa taiteellisesti kestämättömän laimean sateenkaariajan "-vision" tieltä.
Tällaisissa rakennuksissa on turhia muotoja riisuvaa karua funktionaalisuutta, kuten vaikkapa armeijan vempeleissä ja itse luonnossa.
Kolhoudessaan komea ja rumuudessaan kaunis.
Pahoin pelkään että tulevaisuuden Stadissa moni haluaisi tilalle jotain moskeijaa tai perkeleen muka coolin näköistä urheiluhallia (aina sitä helvetin lätkää yms sirkushikoilua). Saisihan tuon sisälle ujutettua vaikka mitä kulttuuritoimintaa: Taidetta, nuorisolle liikuntaharrasteita ym ym... Toki pienillä muutostöillä tuosta saisi kapasiteetiltaan riittävän vaikka koko Suomen raatojen polttamiseen - maailman bulein krematorio! Monta uusiokäyttömahdollisuutta fantastisille ja valmiille kuorille, jollaisia ei nykyajan "tositeeveessä" itkevät pellet enää osaa tai uskalla suunnitella/rakentaa.
Ei myöskään mitään pirun "näköala" -häkkyrää puhdasmuotoisen piipun kauneutta rumentamaan - menkää vaikka kuumailmapallojen koreihin ihailemaan Suomen ainoaa kaupunkia lintuperspektiivistä.
Antakaa IHANAN voimalaitoksen olla! Rakennus on koruttoman ylpeästi aidon miehekäs - kuten Helsinkikin alunperin.
Sori poikkeama "Redi, Kalasataman kauppakeskuskortteli" ahtaasta aihepiiristä, naapurustoa kuitenkin ja mainittu aiemmissa kommenteissa...

Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 20:13
Kirjoittaja hmikko
Eeros kirjoitti:fantastisille ja valmiille kuorille
Kuten täällä on todettu aiemmin useampaankin kertaan, kuoret eivät käytännössä ole kovin fantastiset tai valmiit muuhun kuin voimalaitoskäyttöön. Rakennus on hulvattoman suuri ja korkea ikkunaton teollisuushalli, ei sen enempää tai vähempää. Olen kyllä samaa mieltä arkkitehtonisista arvoista sinänsä.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 20:32
Kirjoittaja Eeros
hmikko kirjoitti:Eeros kirjoitti:fantastisille ja valmiille kuorille
Kuten täällä on todettu aiemmin useampaankin kertaan, kuoret eivät käytännössä ole kovin fantastiset tai valmiit muuhun kuin voimalaitoskäyttöön. Rakennus on hulvattoman suuri ja korkea ikkunaton teollisuushalli, ei sen enempää tai vähempää. Olen kyllä samaa mieltä arkkitehtonisista arvoista sinänsä.
Tottakai fönsterien uupuminen rajoittaa joitain mahdollisuuksia mutta joissain se voi olla jopa etu. Tuonne saisi vaikka tanssiteatteria, leffastudiota, elokuvateattereita, ilotaloja, surutaloja (vainajien murehtimiseen) tai jo mainittu suurkrematorio (:)). Vain mielikuvitus rajana! Rakennus on kuin askeettismaskuliininen taideteos - sen karua jylhyyttä sopiikin ihailla ulkoa siihen ei niinkään siitä ulos, ymmärrättehän?
Helsingistä tulee vastenmielisen ällö jos siitä väkisin väsätään liian söpöä - tämä on pohjoinen ja hieman harmaan karu vahvojen selviytyjien pääkaupunki eikä mikään pinnallisen kevytmielisen iloittelun estradi. Ei saa poistaa Stadin omia hampaita kun niissä ei ole oikeasti mitään vikaa - ne vähän aikaa muodissa nyt olevat läpinäkyvät tekarit ovat kuitenkin paskempi vaihtoehto (tarkoitan kaikenmaailman kokonaan ja kaikki seinät-lasi-ikkuna terraarioita etelän maiden tyyliin).
Tämä ei ole yliäitelä ameriikka tämä on SUOMI!
Karu, kestävä ja vahva.
Ja vaikka "täällä olisi todettu" kuinka montaa kertaa tahansa ettei ole fantastinen on oma mielipiteeni että onpas.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 24.07.18 21:53
Kirjoittaja Urbaani
Siis mikäli kannattavaa käyttöä löytyy, (mahdollisuuksia luulisi todellakin olevan valtavasti) kannatan kyllä Hana- ja Salmisaaren voimaloiden säilymistä. Merelle päin 150-metriset piiput kantakaupungin länsi- ja itälaidoilla ovat hyvin symmetrinen kokonaisuus ja tuovat tiettyä "framea" kaupungille. Mikäli siis tulevaisuudessa voimalat puretaan ja tilalle tulee vaan matalaa rakentamista, olen pettynyt.
Joskus olen mielessäni kaavaillut Hanasaaren paikalle punertavista tornitaloista koostuvaa clusteria. Jättäisi linkin menneisyyteen ja sopisi hyvin alueen luonteeseen, korkean rakentamisen paikkana. 150-metrisen "peakin" tavalla tai toisella toivoisin olevan paikalla tulevaisuudessakin.
(Vähän menee off topiciksi, sorry.)
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 29.07.18 14:36
Kirjoittaja pakolaishallitus
Muuten hyvää pohdintaa, mutta teollinen krematointi ei ole ollut oikein muodissa vuoden 1945 jälkeen, ymmärrettävistä syistä.
Jos voimalalle voidaan keksiä järkevää käyttöä, olen ilman muuta säilyttämisen puolesta, muuten lanattavaksi. Ilotaloja tuskin tulee, koska rikoslakinormit tulevat nopeasti vastaan.
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 03.08.18 17:39
Kirjoittaja Eeros
^ No, tossa (voimalan uuskäyttöehdotuksissani) oli hieman yritystä ns. huumoriin mukana, tuskin kukaan ihan tosissaan kokonaisuudessa tekstiäni ottikaan?
Yökuva Helsingin kehittyvästä "skylinesta" näin pikkuvauva-asteella pari yötä sitten Mustikkamaan ja Kulosaaren väliseltä sillalta. Pystyy hyvin kuvittelemaan miten näkymät joidenkin vuosien kuluttua jo hieman muistuttavat ihan "oikeata kaupunkia", ehkä?

Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 14.08.18 13:44
Kirjoittaja Jim
Tulipa käytyä Tervasaaressa ensimmäistä kertaa ikinä.
Kuvassa vasemmalla näkyvän Asunto Oy Helsingin Puosun 48 asunnosta, vain kuusi asuntoa on enää myymättä. Ylimmissä kerroksissa olevat loft-asunnotkin ovat jo myyty.

Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 15.08.18 00:01
Kirjoittaja HCB
Ihan mielenkiintoinen videopätkä, jossa näkyy Kalasatamaa ja Majakka. Julkaisija TTS Drone.
https://www.youtube.com/watch?v=VhgY34MzUbw
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 29.08.18 23:10
Kirjoittaja Janne_H
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 06.09.18 18:10
Kirjoittaja Eeros
Ihanaa ja hurraus!
Re: REDI, Kalasataman kauppakeskuskortteli
Lähetetty: 07.09.18 19:03
Kirjoittaja Urbaani
Vikasta kuvasta käy hyvin ilmi tornin massiivinen koko verrattuna kahdeksankerroksiseen normikerrostaloon. Tähän mennessä kun liki kaikki Suomen tornitalot ovat olleet tavallisia pistetaloja, joita on jatkettu muutamalla kerroksella. Nyt ollaan ihan eri kategoriassa.