Sivu 7/49

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 23.08.09 19:20
Kirjoittaja UPnotOUT!
Kovin on tylsä laatikko. Ei herätä bussin ikkunasta katsoessa mitään mielenkiintoa. Tuo olisi ollut hyvä paikka rakentaa näyttävämmin. Tuollainen vaatimaton laatikko katoaa motarin viereen.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 31.08.09 00:19
Kirjoittaja JR
Minä olen puolestani ollut ihan positiivisesti yllättynyt tuosta Tapiolan uudesta konttorista. Mielestäni se ei edusta aivan tavanomaista arkkitehtuuria pintamateriaalien ja terassien vuoksi. Vaikka rakennus ei missään tapauksessa olekaan mikään maamerkkirakennus, on se kuitenkin miellyttävää katseltavaa. Mukavaa täytettä Länsiväylän varteen. Paikanpäällä rakennus näyttää ehkäpä hieman paremmalta kuin kuvissa (Janne kuvissasi ei siis suinkaan ole mitään vikaa :) ).

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 22.09.09 11:12
Kirjoittaja jukki
Kaupunkilaisryhmä kokoontuu työpajoissa kolmesti (17.9., 6.10., 22.10), aiheena on Vermon uuden asuinalueen suunnittelu. Wikisuunnittelussa omasta elinympäristöstään kiinnostuneet asukkaat, tavalliset kansalaiset, editoivat vuorotellen valitun alueen pienoismallia samalla tavalla kuin Wikipedian käyttäjät muokkaavat tietosanakirjaa. Työpajan aikaansaanoksiin voi tutustua kirjasto Sellossa koko työprojektin ajan.
http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1;28 ... 351;112824

Nyt (espoolaiset) talolaiset heti osallistumaan. Havainnekuva (linkin takana) näyttää ihan kivalta.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 22.09.09 12:51
Kirjoittaja JR
Jukki kirjoitti:Nyt (espoolaiset) talolaiset heti osallistumaan. Havainnekuva (linkin takana) näyttää ihan kivalta.
En kyllä itse löytänyt kuvia työryhmän ehdotuksesta. Sivulla sanottiin ainoastaan, että se on nähtävillä Sellon kirjastossa ja tuolla sitä voi kommentoida. Käsittääkseni nuo kuvat tuon linkin takana eivät liity Vermon suunnitelmiin. Vai olenko väärässä?

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 22.09.09 16:04
Kirjoittaja jukki
JR kirjoitti:
Jukki kirjoitti:Nyt (espoolaiset) talolaiset heti osallistumaan. Havainnekuva (linkin takana) näyttää ihan kivalta.
En kyllä itse löytänyt kuvia työryhmän ehdotuksesta. Sivulla sanottiin ainoastaan, että se on nähtävillä Sellon kirjastossa ja tuolla sitä voi kommentoida. Käsittääkseni nuo kuvat tuon linkin takana eivät liity Vermon suunnitelmiin. Vai olenko väärässä?
Voikin olla etteivät kuvat liity suunnitelmiin. Jonkun lähistöllä asuvan talolaisen täytyisi käydä asia tarkastamassa Sellon kirjastossa.. Ja samalla tietysti osallistua suunnitteluun.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 24.09.09 16:57
Kirjoittaja avuba

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 02:49
Kirjoittaja satama
Rakennuslehti kirjoitti:Espoon kaupungintalolle purkutuomio valtuustolta

Kuva

Espoon kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 19. huhtikuuta päättänyt äänin 42-24 (1 tyhjä), että vuonna 1971 valmistunut kaupungintalo puretaan. Päätöksen mukaan tilalle ei myöskään rakenneta uutta kaupungintaloa. Espoon kaupungintalon kohtalosta on kiistelty pitkään. Purkuvaihtoehdon ohella esillä ovat olleet sekä talon peruskorjaus että uuden rakentaminen nykyisen tilalle.

Kaupunginhallitukselle on tarkoitus rakentaa kokoustilat, muuta tarpeellista tilaa ja kaupunginjohtajan sekä hänen esikuntansa työtilat valtuustotaloa laajentamalla. Laajennus kasvattaisi rakennuksen pinta-alaa noin 1 000 neliöllä. Samalla talon nimi aiotaan muuttaa kaupungintaloksi.
Suunnitelma valtuustotalon laajennuksesta tuodaan vielä myöhemmin hyväksyttäväksi kaupunginhallitukseen.

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/kii ... 21162.html

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 17:20
Kirjoittaja bitterfly
Kyllä hieman harmittaa, sillä tuo on juuri se joka Espoon tuo mieleen. Espoohan on juuri tuota. No onneksi Kaarinassa on vielä rumat kolossit jäljellä, eli edes yksi puhdasverinen kehyskaupunki säilyttää syvintä sisintään.. ainakin vielä muutamia vuosia.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 17:36
Kirjoittaja Janne_H
bitterfly kirjoitti:Kyllä hieman harmittaa, sillä tuo on juuri se joka Espoon tuo mieleen. Espoohan on juuri tuota. No onneksi Kaarinassa on vielä rumat kolossit jäljellä, eli edes yksi puhdasverinen kehyskaupunki säilyttää syvintä sisintään.. ainakin vielä muutamia vuosia.
Meinaat vai, että Espoo tunnetaan/mielletään DDR-kolosseistaan?

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 18:18
Kirjoittaja zeizei
Janne_H kirjoitti:
bitterfly kirjoitti:Kyllä hieman harmittaa, sillä tuo on juuri se joka Espoon tuo mieleen. Espoohan on juuri tuota. No onneksi Kaarinassa on vielä rumat kolossit jäljellä, eli edes yksi puhdasverinen kehyskaupunki säilyttää syvintä sisintään.. ainakin vielä muutamia vuosia.
Meinaat vai, että Espoo tunnetaan/mielletään DDR-kolosseistaan?
Oiskin mielenkiintoista nähdä jotain isompaa tutkimusta muiden suomalaisten käsityksestä Espoosta. Itselle kun se on lähinnä Tapiola/Lepuskia, ja keskimääräistä varakkaampaa aluetta. Espoon keskus on sit vaan joku mesta tuolla kauempana, jossa toki on Kannunkulma. :D

Tosin jos Tapiolan, Westendin, Niittymaan, Joutsenpuiston ja Espoon keskuksen tornit totetuu niin oisko Espoo sit Suomen tornikaupunki? :smt028

Joillekin Espoo taas on samaa kuin Helsinki.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 19:54
Kirjoittaja H.C.
zeizei kirjoitti:... jossa toki on Kannunkulma. :D
Mikä IHME siinä paikassa viehättää?? :smt017

kerran erehdyin sinne...

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 19:55
Kirjoittaja Kantti
Itselläni ei ole kunnon käsitystä Espoosta, miellän sen vähän varakkaampien asuma-alueeksi josta käydään pääasiassa Helsingissä töissä. Tämä on tietysti tyypillinen kuva ihmiseltä - minulta - joka ei ole koskaan joutunut Espoon kanssa tekemisiin. Sama tilanne Vantaan osalta. Kummankaan kohdalla en tiedä missä kaupunkien rajat kulkevat, mikä on Espoota mikä Vantaata tai mikä Helsinkiä. No Helsingistä on selkeämpi kuva tietysti, mutta raja-alueista ei ole selkeätä käsitystä.

Espoon ja Vantaan kohdalla on vähän lähiömäinen kuva suuren kaupungin rajalle nopeasti syntyneistä kaupungeista, joihin on muutettu edullisempien asumiskustannusten vuoksi joskus. Niistä on pääkaupunkiseudun tiiviissä imussa muodostunut keskittymä joista on muodostunut kaupunkeja, ja jotka kasvavat edelleen pk-seudun vahvana jatkuvan imun vaikutuksesta. Nyt niiden ollessa jo Helsingin jälkeen Suomen suurimpia kaupunkeja, eivät tietenkään ole enää lähiömäisiä asumispaikkoja vaan itsekin taloudellisen toiminnan keskuksia. Kuitenkin hyvin epämääräinen kuva kummastakin kaupungista ainakin minulla on.

Tällaisia ajatuksia Espoo, ja Vantaa kummatkin herättävät. Ne ovat vain kovin tuoreita tapauksia ja nopeasti maasta polkaistuja keskuksia etteivät ole kunnolla hahmottuneita kaupungeiksi kaupunkien joukossa. Arvelen että samantapaisia aatoksia elää pääkaupunkiseudun ulkopuolella runsaasti? Helsingin varjo vain pimentää ympärillä olevat uudet kaupungit jotka jäävät vieraiksi ellei niihin nimenomaan ole asiaa.

Jos on asiaa pk-seudulle sanon meneväni hesaan, jonne oikeastikin lähes poikkeuksetta olen suunnannut ;)

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 21:53
Kirjoittaja bitterfly
Heh.. No siis. Kun näin Espoon eka kerran elämässäni, siitä tuli sellainen tuttu fiilis, se oli kuin Kaarina. Edusti ainakin silloin samaa tehorakentamista kuin Kaarinan keskustakin, jota edelleen tänä päivänä hallitsee suuri ddr-kolossi. Tosin Kaarinakin on suunnitellut purkavansa Kaarina Centteriksi kutsutun toimisto ja liiketalon.

Itse asiassa Kaarinalla ja Espoolla on sellainenkin yhdistävä tekijä, että myös Turun seudun varakkaammat usein sijoittuvat Kaarinaan.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 22:12
Kirjoittaja Janne_H
bitterfly kirjoitti:Heh.. No siis. Kun näin Espoon eka kerran elämässäni, siitä tuli sellainen tuttu fiilis, se oli kuin Kaarina. Edusti ainakin silloin samaa tehorakentamista kuin Kaarinan keskustakin, jota edelleen tänä päivänä hallitsee suuri ddr-kolossi.
Näit Espoon, eli missä päin Espoota mahoit olla? Espoo on suhteellisen laaja ja monipuolinen alue. Täältä oikeastaan löytyy vähän kaikkea kaupunkikeskuksista, lähiöistä, merenrantahuviloista, peltomaisemiin ja Pohjois-Espoon "mini Järvi-Suomeen". Oikeastaan ainoa mikä puuttuu on kunnollinen vanha kaupunkikeskusta, mutta semmoisen puuttumisen ymmärtää Helsingin olemassaolon takia. Espoolla on kuitenkin laaja historia. Täällä on paljon vanhoja kartanoja ja esihistoriallisiakin alueita. Löytyy myös pääkaupunkiseudun vanhin käytössä oleva rakennus, Espoon Tuomiokirkko.

H.C. kirjoitti:
zeizei kirjoitti:... jossa toki on Kannunkulma. :D
Mikä IHME siinä paikassa viehättää?? :smt017

kerran erehdyin sinne...
Haha, legendaarinen Kannunkulma. Paikka on ainaki suuressa suosiossa sen takia ettei sillä ole juuri lainkaan muita kilpailijoita täällä Espoon perukoilla. Viikonloppusin se on Espoon keskuksen lähialueitten nuorten kantapaikka, jos ei Stadiin jaksa lähteä. Muo paikka ei kovin paljoa viehätä vaan suuntaan lähes aina Helsinkiin. Oon niitä rappioviikonloppuja joskus tuollakin tullu vietettyä.

Re: Espoon projektit

Lähetetty: 21.04.10 22:33
Kirjoittaja bitterfly
^ Kyllä me ollaan ajeltu kaverin kanssa ihan nyky-Espoota ympäri. Historiaa löytyy Kaarinastakin. Kunhan sanailin, että nyt on yksi Espoon tunnusmerkeistä omaltakohdaltani katoamassa.