Re: Suomen Turku
Lähetetty: 03.10.11 23:25
Bore
Entinen höyrylaiva, Turun ja Tukholman väliä kulkenut Bore on saanut loppusijainnin Aurajokisuuhun, aivan Forum Marinumin museoitujen merivoimien laivojen eteen. Osa laivaa toimi kesän ajan retkeilymajana. Kuuman kesän vuoksi jäähdytyksen olisi pitänyt olla toiminnassa, ei kuitenkaan ollut. Syynä oli väliaikaisesta, alimittaisesta muuntajasta johtuvasta sähkön saannin vajaatehosta. Borea varten on tulossa oma riittävän suuri muuntaja jonka jälkeen hyttien jäähdytys kesällä on käytössä. Tämä reisa ei ollut ainoa joka laivaa Turussa kohtasi, laivan lopullista sijaintia Aurajoessa arvottiin pitkään kunnes se löytyi nykyisestä paikasta, johon se sopii ketään häiritsemättä
Bore on hieno lisä Turun historia- ja kulttuuri- ja kaupunkiympäriströtarjontaan. Osa laivasta toimii museona, kuten Hans von Rettigin varustajahytti ja komentosilta, vitosella muistaakseni pääsee katsomaan nämä paikat, konehuoneeseen ei ole ainakaan vielä pääsyä vaikka se kiinnostaisi, siitä huolimatta että alkuperäiset höyrykoneet vaihdettiin dieseleiksi Kristina Cruises'in ostettua laivan aikanaan lippulaivakseen. Laivassa voi muuten kierrellä rauhassa yleisillä alueilla ja laivan ravintola on kenen tahansa käytössä samoin kuin Café Navigare laivan peräosassa.




Ylimmästä kyltistä ilmenee että laiva on rakennettu Oskarshamnin telakalla 1960, ja mikäli tulkitsen oikein, höyrykoneet on Götaverkenilta. Muut kyltit ovat ehkä laivaan suurempia muutoksia tehneiden kylttejä? Alimpana dieselit höyrykoneiden tilalle toimittanut Wärtsilä Diesel.

Manouver baari. Niihin aikoihin jolloin Bore rakennettiin käytettiin laivoissa vielä runsaasti puuta, nykyisin palokuormamääräusten vuoksi puuta on laivoissa minimaalisesti. Jos Boressa joku näyttää mahongilta, se suurella todennäköisyydellä myös on mahonkia.

Kristina Cruises'in ostettua laivan 1987, sen lisäksi että vanhat höyrykoneet korvattiin taloudellisimmilla dieseleillä, hytit uusittiin täysin ajanmukaisiksi. Nimi muuttui myös Kristina Reginaksi.


Kolmessa kuvassa kaksi matkustajahyttiä

En ole aivan varma olinko laillisilla alueilla mutta koska mitään esteitä ei missään näkynyt huinin alakerrassa ja löysin sieltä pari saunaa. Pieniä saunoja, samaa luokkaa kerrostaloasunnoissa olevien kanssa.

Tupakkatehtailija, laivanvarustaja, kauppaneuvos, vuodesta 1945 vuorineuvos, Hans von Rettigin varustajahytti oli pieni pettymys. Koska nykyisin on tottunut näkemään erittäin loistokkaita suuria matkustajalaivojen hyttejä, ei Rettigin 1960 -luvulla rakennetun laivan varustajahytti näyttänyt niihin verraten kovinkaan ihmeelliseltä. Epäilemättä se on edustanut aikansa parasta tasoa Boren valmistuttua. Etenkin verrattuna tavallisiin ahtaisiin matkustajahytteihin.


Rettigillä oli käytössään tilava makuuhuone olohuoneen lisäksi...

sekä tilava, siihen aikaan harvinaisella, bidé altaalla varustettu kylpyhuone...

ja oli suuri kylpyamme.

varustajahytin vieressä laivan oikealla puolella oli laivan kipparin hytti jossa siinäkin oli oma makuuhuone

Kipparin vuoteesta tulee mieleen pikemminkin reki korkeine laitoineen, kuin sänky ja näyttää mielestäni aika lyhyeltä nykystandardeihin

Komentosillan takana oli navigointitila karttapöytineen


Komentosilta jossa on sekä vanhaa alkuperäistä varustelua että uutta laivanhallinta laitetta

Vanha ruorijärjestelmä

Enpä osaa sanoa onko tämä ollut aivan viime aikoihin käytössä enää? Mittarissa on ainakin kompassilukemat

kallistusmittari seinällä näyttää vajaan puolentoista asteen kallistumaa oikealle


Laivan vanha telegrammi näyttää Seis. On luultavasti näyttänyt jo kauan, ehkä höyrykoneiden poistamisesta asti?

Telegrammin päälle on upotettu vanha 50 markan kolikko, ehkä se on tuottanut laivalle onnea, mitään suurempaa haveria en tiedä sille sattuneen


Tässä tuoreimmat laivan ohjaamisen komponentit, uusi telegrammin korvaava kahva koneiden ohjaamiseen ja joysticilla käännetään peräsintä, vieressä ruorikulmamittari.


Laivan perässä on Navigare Café joka on ainakin kesän aikana ollut auki klo 12-20

Aika usein on tullut poikettua Navigareen kahville, tai vaihtoehtoisesti juomalle poljettuani laivan ohitse

pelastusvenekannella olevista pöydistä on ollut hauska seurata kesän vilkasta jokiliikennettä, ja miksei myös vastapäisen telakkarannan urakan kehittymistä. Sitä ei kuitenkaan ole ollut pelkästään hauska seurata..
Suosittelen tutustumista Boreen jos niillä nurkilla sattuu liiikkumaan
Entinen höyrylaiva, Turun ja Tukholman väliä kulkenut Bore on saanut loppusijainnin Aurajokisuuhun, aivan Forum Marinumin museoitujen merivoimien laivojen eteen. Osa laivaa toimi kesän ajan retkeilymajana. Kuuman kesän vuoksi jäähdytyksen olisi pitänyt olla toiminnassa, ei kuitenkaan ollut. Syynä oli väliaikaisesta, alimittaisesta muuntajasta johtuvasta sähkön saannin vajaatehosta. Borea varten on tulossa oma riittävän suuri muuntaja jonka jälkeen hyttien jäähdytys kesällä on käytössä. Tämä reisa ei ollut ainoa joka laivaa Turussa kohtasi, laivan lopullista sijaintia Aurajoessa arvottiin pitkään kunnes se löytyi nykyisestä paikasta, johon se sopii ketään häiritsemättä
Bore on hieno lisä Turun historia- ja kulttuuri- ja kaupunkiympäriströtarjontaan. Osa laivasta toimii museona, kuten Hans von Rettigin varustajahytti ja komentosilta, vitosella muistaakseni pääsee katsomaan nämä paikat, konehuoneeseen ei ole ainakaan vielä pääsyä vaikka se kiinnostaisi, siitä huolimatta että alkuperäiset höyrykoneet vaihdettiin dieseleiksi Kristina Cruises'in ostettua laivan aikanaan lippulaivakseen. Laivassa voi muuten kierrellä rauhassa yleisillä alueilla ja laivan ravintola on kenen tahansa käytössä samoin kuin Café Navigare laivan peräosassa.




Ylimmästä kyltistä ilmenee että laiva on rakennettu Oskarshamnin telakalla 1960, ja mikäli tulkitsen oikein, höyrykoneet on Götaverkenilta. Muut kyltit ovat ehkä laivaan suurempia muutoksia tehneiden kylttejä? Alimpana dieselit höyrykoneiden tilalle toimittanut Wärtsilä Diesel.

Manouver baari. Niihin aikoihin jolloin Bore rakennettiin käytettiin laivoissa vielä runsaasti puuta, nykyisin palokuormamääräusten vuoksi puuta on laivoissa minimaalisesti. Jos Boressa joku näyttää mahongilta, se suurella todennäköisyydellä myös on mahonkia.

Kristina Cruises'in ostettua laivan 1987, sen lisäksi että vanhat höyrykoneet korvattiin taloudellisimmilla dieseleillä, hytit uusittiin täysin ajanmukaisiksi. Nimi muuttui myös Kristina Reginaksi.


Kolmessa kuvassa kaksi matkustajahyttiä

En ole aivan varma olinko laillisilla alueilla mutta koska mitään esteitä ei missään näkynyt huinin alakerrassa ja löysin sieltä pari saunaa. Pieniä saunoja, samaa luokkaa kerrostaloasunnoissa olevien kanssa.

Tupakkatehtailija, laivanvarustaja, kauppaneuvos, vuodesta 1945 vuorineuvos, Hans von Rettigin varustajahytti oli pieni pettymys. Koska nykyisin on tottunut näkemään erittäin loistokkaita suuria matkustajalaivojen hyttejä, ei Rettigin 1960 -luvulla rakennetun laivan varustajahytti näyttänyt niihin verraten kovinkaan ihmeelliseltä. Epäilemättä se on edustanut aikansa parasta tasoa Boren valmistuttua. Etenkin verrattuna tavallisiin ahtaisiin matkustajahytteihin.


Rettigillä oli käytössään tilava makuuhuone olohuoneen lisäksi...

sekä tilava, siihen aikaan harvinaisella, bidé altaalla varustettu kylpyhuone...

ja oli suuri kylpyamme.

varustajahytin vieressä laivan oikealla puolella oli laivan kipparin hytti jossa siinäkin oli oma makuuhuone

Kipparin vuoteesta tulee mieleen pikemminkin reki korkeine laitoineen, kuin sänky ja näyttää mielestäni aika lyhyeltä nykystandardeihin

Komentosillan takana oli navigointitila karttapöytineen


Komentosilta jossa on sekä vanhaa alkuperäistä varustelua että uutta laivanhallinta laitetta

Vanha ruorijärjestelmä

Enpä osaa sanoa onko tämä ollut aivan viime aikoihin käytössä enää? Mittarissa on ainakin kompassilukemat

kallistusmittari seinällä näyttää vajaan puolentoista asteen kallistumaa oikealle


Laivan vanha telegrammi näyttää Seis. On luultavasti näyttänyt jo kauan, ehkä höyrykoneiden poistamisesta asti?

Telegrammin päälle on upotettu vanha 50 markan kolikko, ehkä se on tuottanut laivalle onnea, mitään suurempaa haveria en tiedä sille sattuneen


Tässä tuoreimmat laivan ohjaamisen komponentit, uusi telegrammin korvaava kahva koneiden ohjaamiseen ja joysticilla käännetään peräsintä, vieressä ruorikulmamittari.


Laivan perässä on Navigare Café joka on ainakin kesän aikana ollut auki klo 12-20

Aika usein on tullut poikettua Navigareen kahville, tai vaihtoehtoisesti juomalle poljettuani laivan ohitse

pelastusvenekannella olevista pöydistä on ollut hauska seurata kesän vilkasta jokiliikennettä, ja miksei myös vastapäisen telakkarannan urakan kehittymistä. Sitä ei kuitenkaan ole ollut pelkästään hauska seurata..
Suosittelen tutustumista Boreen jos niillä nurkilla sattuu liiikkumaan






