Sivu 6/11
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 21.01.18 14:37
Kirjoittaja TurkuCubed
Kansi etenee hyvää tahtia! Myös helikopterikentän korotus jatkuu.

Tässä ilmeisesti kaikkein valmiinta osaa kannesta

Edit: Kuvalinkit korjattu
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 15:58
Kirjoittaja TurkuCubed
Ensimmäinen kunnollinen havainnekuva Tyksin uudesta parkkitalosta.
Tyksin uuteen pysäköintitaloon 530 paikkaa

Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) uuden sairaalan yhteyteen rakennettavaan pysäköintitaloon tulee paikat 530 autolle.
Rakennustyöt alkavat huhtikuussa, ja talon on määrä valmistua ensi vuoden toukokuussa. Rakennuksesta tulee nelikerroksinen.
Sairaanhoitopiirin kiinteistöjaosto valitsi uuden pysäköintirakennuksen urakoitsijaksi Graniittirakennus Kallio Oy:n. Urakkasumma 12 645 000 euroa.
– Pysäköintirakennus tehdään laajemman, 530-paikkaisen vaihtoehdon mukaisesti. Vaihtoehtona oli kolmikerroksinen, 400-paikkainen talo. Päätös oli yksimielinen, sillä jo nykyinen pysäköintitilanne on vaikea. Lisäpaikat maksavat suhteellisen vähän, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin T3-sairaalan projektijohtaja Timo Seppälä kertoo.
Maanpinnan tasoon rakennuksen alle tulee noin sata paikkaa sisältävä lukittu pyöräparkki. Rakennuksen katolle tehdään nimellisteholtaan noin 50 kilowatin aurinkosähköjärjestelmä.
Pysäköintirakennus nousee Savitehtaankadun päälle.
Tyksin uuden sairaalan visuaalinen suunnittelu perustuu tarinaan majakkasaaresta. Kahdeksasta kerroksesta ensimmäinen alkaa nousta ensi kesänä, kun peruskallio eli moottoritien ylle rakentuva kansi valmistuu.
Tulevan pysäköintitalon arkkitehtonista suunnittelua on ohjannut saaristolle tyypillinen ilmiö ahtojäästä. Pysäköintitalon massiivinen pyöreä ajoramppi on kuin saaren rantakallio. Rakennuksen julkisivu edustaa mielikuvallisesti ahtojäätä, joka törmätessään ajorampin järkälemäiseen rantakallioon rutistuu jäälohkareiksi julkisivulle.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/61 ... 30-paikkaa
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 19:21
Kirjoittaja hmikko
Jotensakin mun päälimmäinen vaikutelma edelleen on, että kaupunkisuunnittelu on epäonnistunut täysin kun tuommoinen pökäle pitää laittaa tukkimaan näkymät. Eikä varmaan ole mikään taloudellisin tapa tehdä parkkipaikkoja. Näkymät eivät tietysti ole tuolla paikalla mitään keskeisimpiä kaupungissa, mutta kyllä tuo visuaalisesti katkaisee Savitehtaankadun. Ahtojää tosiaan, kelpaa koko TYKSin vertauskuvaksi. Hahmotonta valkoista laatikkoa pursotellaan ja ahdetaan kaikki paikat täyteen.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 20:22
Kirjoittaja paavali
Minusta aina mennään vikaan, kun selitetään että millä tavalla jotakin rakennusta tulee katsoa, että se näyttäisi hienolta ja muodostaisi jonkun hienon "kuvan" mielessä. Sama vähän kuin Hervannan kirkko, joka arkkitehdin mielestä muistuttaa jotain kalaa, mutta on tosiasiassa kylpyhuonelaatoista väsättyä rumaa ja liian yksinkertaista rakentamista, ja tekosyy sille että rakennus saa näyttää rumalta.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 20:48
Kirjoittaja hmikko
paavali kirjoitti:Hervannan kirkko, joka arkkitehdin mielestä muistuttaa jotain kalaa, mutta on tosiasiassa kylpyhuonelaatoista väsättyä
Täh? Pietilöiden punatiilinen rakennus.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 21:05
Kirjoittaja paavali
Anteeksi, Kalevan kirkkoa tarkoitin, meni kaupunginosat sekaisin.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.03.18 21:30
Kirjoittaja syksy
Pietilöiden sekin

Minusta se on aika hieno.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 02.03.18 09:01
Kirjoittaja apollonkatu
Ihan hyvä että TYKS keskitetään mahdollisimman paljon palveluita. Mites helikopterikenttä? Laskeeko enää dentalian eteen, vai jonnekin muualle?
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 02.03.18 11:26
Kirjoittaja Kantti
apollonkatu kirjoitti:Ihan hyvä että TYKS keskitetään mahdollisimman paljon palveluita. Mites helikopterikenttä? Laskeeko enää dentalian eteen, vai jonnekin muualle?
T-sairaalan päälle ollaan rakennettu siellä jo pitkään ollelle helikopteritasanteelle korotusta, jotta kopterilla olisi kunnon tila laskeutua.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 16.03.18 23:50
Kirjoittaja Kantti
Korotettu helikopteritasanne.
Medisiina D:n pohjoispäädyn edustalla rakennetaan tunnelia.
Helsingintien ja ratakiskojen päälle tuleva kansirakennelma on edennyt jo aika kauas pysäköintitalosta, josta projektia olen kuvaillut. Se on jo kauempana kuin Medisiina D:n rakennus.
Tykistökadun sillalta näpätty.

Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 03.05.18 11:04
Kirjoittaja hmikko
Lääkevaraston ympäristö on aidattuna ja työmaan äijät pitivät siinä tänä aamuna jotain palaveria. Savitehtaankadun ylittävän parkkitalon työmaa alkaa, luulisin. Kyseinen jalkakäytävä/pyörätie on poikkeusreitillä jo valmiiksi viereisen tontin kohdalla Kalevantien asuinkerrostalojen työmaan takia, eli kiertelyä piisannee nyt sitten pidemmäksi aikaa vaikka asuintalot ovat valmistumassa.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 14.05.18 18:05
Kirjoittaja TurkuCubed
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 26.05.18 16:11
Kirjoittaja Kantti
Kuvat maanantailta Savitehtaankadun ylitse rakennettavan parkkitalon alkuvaiheista. Täältä se lähtee, Helsinginkadun puolelta.
Tänne se päätyy Itäharjun puolelle. Röykkiö teräspaaluja odottaa paaluttamista. Vasemmalla lääkevaraston päätyä, Takana Kalevantien varteen yksi kolmesta juuri valmistununeesta/valmistumassa olevasta vuokratalosta.

Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.07.18 14:47
Kirjoittaja TurkuCubed
T3:sen
peruskiveä kävi muuraamassa mm. ministeri Saarikko ja nyt odotellaan itse sairaalan rakentamisen aloitusta. Parkkihallin työmaalla ovat paalutukset käynnissä.
P1010730 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010733 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010734 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010736 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010735 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010738 by
TurkuCubed, on Flickr
Tähän maisemaan tulee siis ilmestymään Sokoksen uusi hotelli. Taustalla näkyvät myös AMK:n sekä HK:n tonttien nosturit.
P1010739 by
TurkuCubed, on Flickr
P1010741 by
TurkuCubed, on Flickr
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 01.07.18 17:09
Kirjoittaja Kantti
Pyöräilin tuosta tänään ohitse. Alkaisikohan T3:n rakentaminen elokuussa lomien jälkeen, muutahan se ei pyydä kuin aloituksen. Olikohan rakentuvalla parkkitalolla jokin valmistumisaukataulu? En muista nähneeni...