Sivu 46/129

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 15.11.12 21:33
Kirjoittaja grendy
Aika kiinnostavan paljon pistetty matalaksi kyllä....

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 15.11.12 22:01
Kirjoittaja henkka
Kantti kirjoitti:Onko tuo se laajennusosa tuossa oikealla puolella, korkeamman osan kulmaan asti?

En tätä nyt pahana pitäisi jos kyse on kuitenkin vanhan rakennuksen integroimisesta uuteen toteutukseen. Totaalilanaus on aina suurta tuhlausta ellei ole mahdottoman kunnon vuoksi pakko tai vastaavasta muusta syystä laittaa tasaiseksi!
Laajennusosasta on alemmassa kuvassa jäljellä enää sisäpuolelta valkoiset seinät, joista vasemman puoleisessa näkyy alkuperäisen seinän ja laajennuksen välinen kulma. Ratapihankadun puolella on siis edelleen julkisivu pystyssä, sitä tuskin missään vaiheessa lanataan. Sisäosista en osaa sanoa kun vähän jokaisessa tolpassa ja seinässä lukee P(ois?).

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 16.11.12 19:11
Kirjoittaja henkka
Veturitallien takapihan puolelta on kadonnut taas lisää seinää.

Kuva

Piirustustenhan mukaan tuohon kohtaan on tulossa hotellin keittiö mutta en muista mille kohtaa kellari tulee. Merkkasin nyt tähän vanhaan nyt puretut seinät punaisella. Uusissa piirustuksissa (2011) keittiö on edelleen saman kokoinen, joten vielä vähän pitäisi pistää seinää matalaksi. Väliseinistä siis näytettäisiin säilyttävän ne jotka muodostavat näkyvät "harjakset" veturitallin katolle, merkattu kuvaan keltaisella yliviivaustussilla.

Kuva

Edit: Niin ja onhan tälläiselle toiminnalle nimikin: Facadism (fasadismi?), joskus näkee käytettävän myös lääketieteelliseltä termiltä kuulostavaa termiä facadectomy. http://en.wikipedia.org/wiki/Facadism. Muun muassa Siperian parkkihalli on rakennettu tällä tavalla.

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 16.11.12 20:10
Kirjoittaja engineerix
Mitenkä muuten tuollaisen tiiliseinän entisöintityö suoritetaan? Pitääkö siinä joka ikinen tiili erikseen irrottaa ja muurata takaisin kiinni, vai onko olemassa jokin helpompi vaihtoehto?

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 17.11.12 07:58
Kirjoittaja Sasu K
henkka kirjoitti:Piirustustenhan mukaan tuohon kohtaan on tulossa hotellin keittiö mutta en muista mille kohtaa kellari tulee.
Alakellari (kerros -2) tulee vain hotellitornin alle. Yläkellari (kerros -1) tulee sekä hotellitornin alle että veturitallin taakse. Keittiö (kerroksessa 1) sijaitsee puoliksi veturitallin puolella ja puoliksi uudisrakennattavassa osassa veturitallin takana. Henkan laittamassa kuvassa näkyvät keittiön vasemmassa yläkulmassa portaikko ja hissi, niistä on käynti yläkellariin.

Lisäksi yläkellariin on ajoluiska, jolle on kulku Ratapihankadulta veturaitallin ympäri.

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 17.11.12 11:26
Kirjoittaja henkka
engineerix kirjoitti:Mitenkä muuten tuollaisen tiiliseinän entisöintityö suoritetaan? Pitääkö siinä joka ikinen tiili erikseen irrottaa ja muurata takaisin kiinni, vai onko olemassa jokin helpompi vaihtoehto?
Ei mitään tietoa mutta kuvittelisin että jos seinä on rakenteellisesti kunnossa, niin varmaan riittää että pestään ja laitetaan vähän uutta saumaa.
Sasu Karjalainen kirjoitti:
henkka kirjoitti:Piirustustenhan mukaan tuohon kohtaan on tulossa hotellin keittiö mutta en muista mille kohtaa kellari tulee.
Alakellari (kerros -2) tulee vain hotellitornin alle. Yläkellari (kerros -1) tulee sekä hotellitornin alle että veturitallin taakse. Keittiö (kerroksessa 1) sijaitsee puoliksi veturitallin puolella ja puoliksi uudisrakennattavassa osassa veturitallin takana. Henkan laittamassa kuvassa näkyvät keittiön vasemmassa yläkulmassa portaikko ja hissi, niistä on käynti yläkellariin.

Lisäksi yläkellariin on ajoluiska, jolle on kulku Ratapihankadulta veturaitallin ympäri.
Itse itseäni lainaten:
henkka kirjoitti:Kävin tänään taivaassa, jos sellaiseen uskoisin, nimittäin rakennusviraston arkistossa katselemassa rakennuspiirustuksia ja selvittelemässä miksi Pendolinon lastauslaiturissa "rakennetaan tähän tällaista seinää". Ja yllätys, yllätys Tornihotellin suunnitelmat ovat kokeneet hieman muutoksia. Itseasiassa muutokset on piirustusten päiväyksen mukaan tehty jo elokuussa 2011.

Laitetaanpa tuttu linkki tähän väliin: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... onnos1.pdf

Ko. pdf:n sivulla kuusi on yläkellari ja siihen liittyvä huoltokellari. Uusissa piirustuksissa huoltokellarin toiminnot on siirretty maan pinnalle takapihan parkkipaikkojen väliin ja Pendolinon lastauslaiturin vastaisella seinällä ollut kulku huoltokellariin on siis poistunut. Näin ollen seinästä Pendolinon valmistumisesta asti puuttunut pala täytetään nyt ja siitä tulee osa takapihan tukimuuria. [...]

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 17.11.12 12:04
Kirjoittaja albertobroccoli
Sasu Karjalainen kirjoitti:Uudet julkisivumateriaalit kuulostavat paremmilta kuin vanhat. Vanhoista olisi saattanut pahimmassa tapauksessa syntyä Pirkka 6 meets Ratinankaari x 2.
Sama.
Mitä syvemmän musta sitä todennäköisemmin siitä saa yhtenäisen sävyisen.
Että ei käy kuten osassa esim. Pirkka 6:n mustia betonielementtejä että sävyerot saattavat vaihdella mikä tekee pinnasta jossain määrin "likaisen" näköisen.
Koska betonitehtaalta ei koskaan tule todellisuudessa samaa väriä putkeen ne 1000 elementtiä kuten nappia painamalla photoshopissa.

Lisäksi jos betonipinta olisi jotenkin "lasitettu" tai heijastavampi kuin perusbetonipinta niin se tekisi siitä elävämmän ja lasitornimaisemman mikä olisi hyvä juttu, koska kunnon lasijulkisivua tähän ei näköjään saatu.
Teräs voi olla mitä vaan sitten, toivotaan että hyvä juttu. Ainakin jotain muuta kuin betonia.

Elementtisaumat on sitten bonus round. Ne joko näkyy tai ei näy. Kaikki varmaan toivomme asialta samaa...

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 17.11.12 13:02
Kirjoittaja Sasu K
henkka kirjoitti:Itse itseäni lainaten:
henkka kirjoitti:Kävin tänään taivaassa, jos sellaiseen uskoisin, nimittäin rakennusviraston arkistossa katselemassa rakennuspiirustuksia ja selvittelemässä miksi Pendolinon lastauslaiturissa "rakennetaan tähän tällaista seinää". Ja yllätys, yllätys Tornihotellin suunnitelmat ovat kokeneet hieman muutoksia. Itseasiassa muutokset on piirustusten päiväyksen mukaan tehty jo elokuussa 2011.

Laitetaanpa tuttu linkki tähän väliin: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... onnos1.pdf

Ko. pdf:n sivulla kuusi on yläkellari ja siihen liittyvä huoltokellari. Uusissa piirustuksissa huoltokellarin toiminnot on siirretty maan pinnalle takapihan parkkipaikkojen väliin ja Pendolinon lastauslaiturin vastaisella seinällä ollut kulku huoltokellariin on siis poistunut. Näin ollen seinästä Pendolinon valmistumisesta asti puuttunut pala täytetään nyt ja siitä tulee osa takapihan tukimuuria. [...]
Levitin näin ollen vanhentunutta tietoa. Tarkoittaako muutos siis sitä, että kerrokseen 1 tulee enemmän maanpäällisiä rakenteita veturitallin taakse kuin on vanhoissa piirustuksissa?

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 17.11.12 16:02
Kirjoittaja henkka
Sasu Karjalainen kirjoitti: Levitin näin ollen vanhentunutta tietoa. Tarkoittaako muutos siis sitä, että kerrokseen 1 tulee enemmän maanpäällisiä rakenteita veturitallin taakse kuin on vanhoissa piirustuksissa?
Eipä juuri. Lastauslaituri on yhdistetty jätehuoneen kanssa huoltopihaksi keittiön taakse ja huoltopihan katoksen reuna lähtee suoraan keittiön pohjoiskulmasta kohti Tullintoria. Huoltokellarin tiloja on nostettu ensimmäiseen kerrokseen kokoustilojen, joita on edelleen runsaasti, paikalle ja kellarikerrosten eri toimintojen tilantarvetta on selvästikin tarkennettu (alaspäin).

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 21.11.12 21:52
Kirjoittaja henkka
Lauantain Aamulehdessä ollut pikkujuttu veturitallien purkamisesta.

Kuva

Jutussa mainittu purettava kolmasosa vastaa suurin piirtein sitä mitä tällä hetkellä seinistä on jo purettu. Sitä en tiedä voidaanko jo huokaista helpotuksesta. Toivotaan kuitenkin että seuraavaksi tontille ilmestyy jotain jäljellä olevia seiniä tukemaan eikä kaatamaan. Suurin osa puretuista tiilistä on kuormattu ja viety pois tontilta, ehkä väliaikaiseen säilöön.

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 22.11.12 21:44
Kirjoittaja henkka
Ei nyt mitään Jimin Tapiolan Jalavasta ottamien tasoisia kuvia mutta kuitenkin näkyy että suurin osa väliseinistäkin on nyt maassa. Lisäksi neljännen pilttuun(?) kattoa ollaan purkamassa.

Kuva
Kuva

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 25.11.12 17:57
Kirjoittaja henkka
henkka kirjoitti:Väliseinistä siis näytettäisiin säilyttävän ne jotka muodostavat näkyvät "harjakset" veturitallin katolle[...]
Olin väärässä. Toinen harjasseinistä on nyt kaadettu ja toinenkin lähtee luultavammin ensi viikolla. Tähän mennessä purettu takaseinä siis sijoittuu keittiölaajennuksen kohdalle eikä se olisi ollut mitenkään näkyvissä uudisrakennuksessa. Toivotaan että takaseinän purkaminen olisi pysähtynyt, koska sen rakentaminen uusiksi tulisi varmaan suhteellisen kalliiksi. Jos näin tosiaan on, voi olla hyvinkin mahdollista että veturitallista laitetaan kaikki sisäseinät matalaksi.

Kuva
Kuva

Itse tornin kohdalla on kaivettu hiukan. En osaa sanoa miksi. Kaikki maassa näkyvät merkinnät ovat samassa korossa (eikö se niin sanota?) tai ainakin niitä mittailtiin kaivettaessa. Hotellin ensimmäisen kerroksen lattia on noin 95 mpy, joka on itse asiassa kirjoitettu veturitallin kivijalkaan taustalla. Kuopan pohja on noin 94 mpy. Tornissa on kuitenkin vielä kaksi kellarikerrosta, joten nykyisen kaivannon syy selvinnee ensi viikon aikana.

Kuva

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 26.11.12 23:00
Kirjoittaja engineerix
Hauska tuo lehtiartikkelin kommentti "Radanpuoleiseen julkisivuun ei kuitenkaan kosketa". Kyseisestä julkisivusta ei kai sitten loppupeleissä paljon muuta pystyyn jää kuin ikkunankarmit, olettaen että veturitallin ovet korvataan ikkunoilla.

On kyllä mielenkiintoista nähdä minkälaisia kokoustiloja saavat mahdutetuksi tallin kakkoskerrokseen.

Hienoja kuvia olet Henkka napsinut. Varsinkin nuo pimeällä kuvatut voisi liittää veturitalleja käsittelevään valokuvahistoriikkiin, mikäli jokin taho sellaisen joskus toteuttaa. Sellainen sopisi varmasti mainiosti jollekin seinälle tornihotellin tiloissa.

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 27.11.12 20:29
Kirjoittaja henkka
engineerix kirjoitti:Hauska tuo lehtiartikkelin kommentti "Radanpuoleiseen julkisivuun ei kuitenkaan kosketa". Kyseisestä julkisivusta ei kai sitten loppupeleissä paljon muuta pystyyn jää kuin ikkunankarmit, olettaen että veturitallin ovet korvataan ikkunoilla.

On kyllä mielenkiintoista nähdä minkälaisia kokoustiloja saavat mahdutetuksi tallin kakkoskerrokseen.
Joo, ainakin luonnosten mukaan oviaukot täytetään ikkunoilla muttei aukkoja kuitenkaan pienennetä. Samaisista luonnoksista voi arvailla ettei veturitallien tuleva kakkoskerroksen lattia ole samalla korkeudella kuin esimerkiksi aikaisemmissa kuvissa näkyvä valkoisten seinien yläreuna (pilttuiden katonraja), vaan selvästi alempana.
engineerix kirjoitti:Hienoja kuvia olet Henkka napsinut. Varsinkin nuo pimeällä kuvatut voisi liittää veturitalleja käsittelevään valokuvahistoriikkiin, mikäli jokin taho sellaisen joskus toteuttaa. Sellainen sopisi varmasti mainiosti jollekin seinälle tornihotellin tiloissa.
Kiitos. Tässä yksi tältä päivältä, jossa näkyy (huonohkosti) maahan piirrettyjä punaisia viivoja. Yksi kuvan vasemmassa reunassa, toinen kuorma-auton nokan edessä oikeassa reunassa ja kolmas lavan vasemmalla puolella, keltaisten putkien yläpuolella. Piirrustuksiin jos vertaa, niin viivat rajaavat suurin piirtein tornin pohjan. Voi siis jotenkin arvioida tornin kokoa.

Kuva

Re: SOK:n tornihotelli

Lähetetty: 27.11.12 20:36
Kirjoittaja albertobroccoli
Kuin joulukalenterin luukkujen avaamista kun työpäivän jälkeen odottaa henkalta uutta postausta tähän topikkiin. :D
Onneks tää on myös marraskalenteri.