Re: SOK:n tornihotelli
Lähetetty: 15.11.12 21:33
Aika kiinnostavan paljon pistetty matalaksi kyllä....
Kantti kirjoitti:Onko tuo se laajennusosa tuossa oikealla puolella, korkeamman osan kulmaan asti?Laajennusosasta on alemmassa kuvassa jäljellä enää sisäpuolelta valkoiset seinät, joista vasemman puoleisessa näkyy alkuperäisen seinän ja laajennuksen välinen kulma. Ratapihankadun puolella on siis edelleen julkisivu pystyssä, sitä tuskin missään vaiheessa lanataan. Sisäosista en osaa sanoa kun vähän jokaisessa tolpassa ja seinässä lukee P(ois?).
En tätä nyt pahana pitäisi jos kyse on kuitenkin vanhan rakennuksen integroimisesta uuteen toteutukseen. Totaalilanaus on aina suurta tuhlausta ellei ole mahdottoman kunnon vuoksi pakko tai vastaavasta muusta syystä laittaa tasaiseksi!


henkka kirjoitti:Piirustustenhan mukaan tuohon kohtaan on tulossa hotellin keittiö mutta en muista mille kohtaa kellari tulee.Alakellari (kerros -2) tulee vain hotellitornin alle. Yläkellari (kerros -1) tulee sekä hotellitornin alle että veturitallin taakse. Keittiö (kerroksessa 1) sijaitsee puoliksi veturitallin puolella ja puoliksi uudisrakennattavassa osassa veturitallin takana. Henkan laittamassa kuvassa näkyvät keittiön vasemmassa yläkulmassa portaikko ja hissi, niistä on käynti yläkellariin.
engineerix kirjoitti:Mitenkä muuten tuollaisen tiiliseinän entisöintityö suoritetaan? Pitääkö siinä joka ikinen tiili erikseen irrottaa ja muurata takaisin kiinni, vai onko olemassa jokin helpompi vaihtoehto?Ei mitään tietoa mutta kuvittelisin että jos seinä on rakenteellisesti kunnossa, niin varmaan riittää että pestään ja laitetaan vähän uutta saumaa.
Sasu Karjalainen kirjoitti:Itse itseäni lainaten:henkka kirjoitti:Piirustustenhan mukaan tuohon kohtaan on tulossa hotellin keittiö mutta en muista mille kohtaa kellari tulee.Alakellari (kerros -2) tulee vain hotellitornin alle. Yläkellari (kerros -1) tulee sekä hotellitornin alle että veturitallin taakse. Keittiö (kerroksessa 1) sijaitsee puoliksi veturitallin puolella ja puoliksi uudisrakennattavassa osassa veturitallin takana. Henkan laittamassa kuvassa näkyvät keittiön vasemmassa yläkulmassa portaikko ja hissi, niistä on käynti yläkellariin.
Lisäksi yläkellariin on ajoluiska, jolle on kulku Ratapihankadulta veturaitallin ympäri.
henkka kirjoitti:Kävin tänään taivaassa, jos sellaiseen uskoisin, nimittäin rakennusviraston arkistossa katselemassa rakennuspiirustuksia ja selvittelemässä miksi Pendolinon lastauslaiturissa "rakennetaan tähän tällaista seinää". Ja yllätys, yllätys Tornihotellin suunnitelmat ovat kokeneet hieman muutoksia. Itseasiassa muutokset on piirustusten päiväyksen mukaan tehty jo elokuussa 2011.
Laitetaanpa tuttu linkki tähän väliin: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... onnos1.pdf
Ko. pdf:n sivulla kuusi on yläkellari ja siihen liittyvä huoltokellari. Uusissa piirustuksissa huoltokellarin toiminnot on siirretty maan pinnalle takapihan parkkipaikkojen väliin ja Pendolinon lastauslaiturin vastaisella seinällä ollut kulku huoltokellariin on siis poistunut. Näin ollen seinästä Pendolinon valmistumisesta asti puuttunut pala täytetään nyt ja siitä tulee osa takapihan tukimuuria. [...]
Sasu Karjalainen kirjoitti:Uudet julkisivumateriaalit kuulostavat paremmilta kuin vanhat. Vanhoista olisi saattanut pahimmassa tapauksessa syntyä Pirkka 6 meets Ratinankaari x 2.Sama.
henkka kirjoitti:Itse itseäni lainaten:Levitin näin ollen vanhentunutta tietoa. Tarkoittaako muutos siis sitä, että kerrokseen 1 tulee enemmän maanpäällisiä rakenteita veturitallin taakse kuin on vanhoissa piirustuksissa?
henkka kirjoitti:Kävin tänään taivaassa, jos sellaiseen uskoisin, nimittäin rakennusviraston arkistossa katselemassa rakennuspiirustuksia ja selvittelemässä miksi Pendolinon lastauslaiturissa "rakennetaan tähän tällaista seinää". Ja yllätys, yllätys Tornihotellin suunnitelmat ovat kokeneet hieman muutoksia. Itseasiassa muutokset on piirustusten päiväyksen mukaan tehty jo elokuussa 2011.
Laitetaanpa tuttu linkki tähän väliin: http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... onnos1.pdf
Ko. pdf:n sivulla kuusi on yläkellari ja siihen liittyvä huoltokellari. Uusissa piirustuksissa huoltokellarin toiminnot on siirretty maan pinnalle takapihan parkkipaikkojen väliin ja Pendolinon lastauslaiturin vastaisella seinällä ollut kulku huoltokellariin on siis poistunut. Näin ollen seinästä Pendolinon valmistumisesta asti puuttunut pala täytetään nyt ja siitä tulee osa takapihan tukimuuria. [...]
Sasu Karjalainen kirjoitti: Levitin näin ollen vanhentunutta tietoa. Tarkoittaako muutos siis sitä, että kerrokseen 1 tulee enemmän maanpäällisiä rakenteita veturitallin taakse kuin on vanhoissa piirustuksissa?Eipä juuri. Lastauslaituri on yhdistetty jätehuoneen kanssa huoltopihaksi keittiön taakse ja huoltopihan katoksen reuna lähtee suoraan keittiön pohjoiskulmasta kohti Tullintoria. Huoltokellarin tiloja on nostettu ensimmäiseen kerrokseen kokoustilojen, joita on edelleen runsaasti, paikalle ja kellarikerrosten eri toimintojen tilantarvetta on selvästikin tarkennettu (alaspäin).

henkka kirjoitti:Väliseinistä siis näytettäisiin säilyttävän ne jotka muodostavat näkyvät "harjakset" veturitallin katolle[...]Olin väärässä. Toinen harjasseinistä on nyt kaadettu ja toinenkin lähtee luultavammin ensi viikolla. Tähän mennessä purettu takaseinä siis sijoittuu keittiölaajennuksen kohdalle eikä se olisi ollut mitenkään näkyvissä uudisrakennuksessa. Toivotaan että takaseinän purkaminen olisi pysähtynyt, koska sen rakentaminen uusiksi tulisi varmaan suhteellisen kalliiksi. Jos näin tosiaan on, voi olla hyvinkin mahdollista että veturitallista laitetaan kaikki sisäseinät matalaksi.



engineerix kirjoitti:Hauska tuo lehtiartikkelin kommentti "Radanpuoleiseen julkisivuun ei kuitenkaan kosketa". Kyseisestä julkisivusta ei kai sitten loppupeleissä paljon muuta pystyyn jää kuin ikkunankarmit, olettaen että veturitallin ovet korvataan ikkunoilla.Joo, ainakin luonnosten mukaan oviaukot täytetään ikkunoilla muttei aukkoja kuitenkaan pienennetä. Samaisista luonnoksista voi arvailla ettei veturitallien tuleva kakkoskerroksen lattia ole samalla korkeudella kuin esimerkiksi aikaisemmissa kuvissa näkyvä valkoisten seinien yläreuna (pilttuiden katonraja), vaan selvästi alempana.
On kyllä mielenkiintoista nähdä minkälaisia kokoustiloja saavat mahdutetuksi tallin kakkoskerrokseen.
engineerix kirjoitti:Hienoja kuvia olet Henkka napsinut. Varsinkin nuo pimeällä kuvatut voisi liittää veturitalleja käsittelevään valokuvahistoriikkiin, mikäli jokin taho sellaisen joskus toteuttaa. Sellainen sopisi varmasti mainiosti jollekin seinälle tornihotellin tiloissa.Kiitos. Tässä yksi tältä päivältä, jossa näkyy (huonohkosti) maahan piirrettyjä punaisia viivoja. Yksi kuvan vasemmassa reunassa, toinen kuorma-auton nokan edessä oikeassa reunassa ja kolmas lavan vasemmalla puolella, keltaisten putkien yläpuolella. Piirrustuksiin jos vertaa, niin viivat rajaavat suurin piirtein tornin pohjan. Voi siis jotenkin arvioida tornin kokoa.
