Sivu 5/11
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 10.07.13 12:22
Kirjoittaja MindW
"
Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput eivät riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 11.07.13 14:14
Kirjoittaja Maumatti
MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 11.07.13 14:43
Kirjoittaja UPnotOUT!
Oravan, rusakon ja ketun näkökulmasta tässä ei ole tosiaan mitään kestävää:) Ärsyttävää, että muutamalla jäteputkella yritetään maalata mustaa valkoiseksi.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 12.07.13 10:43
Kirjoittaja Ozie
Maumatti kirjoitti:MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 13.07.13 23:00
Kirjoittaja zeizei
Ozie kirjoitti:Maumatti kirjoitti:MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
Ja niin suljettiin aikoinaan Ruotsissa 60-70 lukujen taloista.

Ilmeisesti Suomessakin suljettu mutta täällä niitä ei rakennettu samassa mittakaavassa.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 13.07.13 23:06
Kirjoittaja Maumatti
zeizei kirjoitti:Ozie kirjoitti:Maumatti kirjoitti:MindW kirjoitti:"Kestävän kehityksen Suurpelto". Pelkästään jo rakaisu sijoittaa lähiö keskelle ei mitään "motarin" varteen on jo niin kestämätöntä, että mitkään taikatemput riitä tekemään alueesta kestävää kehitystä. En yhtään ihmettele, että paikalle ei ole saatu yrityksiä.
Ainoa kestävän kehityksen mukainen asia taitaa olla jätteen putkikeräys.
i
Paitsi esim. Kampin kauppakeskuksessa suljettiin koko järjestelmä toimimattomana. Ehkä tässä on nuo viat sitten jo paranneltu.
Ja niin suljettiin aikoinaan Ruotsissa 60-70 lukujen taloista.
Ilmeisesti Suomessakin suljettu mutta täällä niitä ei rakennettu samassa mittakaavassa.
Tampereen Vuoreksessakin semmoinen on/ on tulossa. Siinäkin oli alkuvaikeuksia ja järjestelmällä on ongelmansa esim. jätteet pitää paloitella pieniksi. Järjestelmällä on kuitenkin selvät hyötynsä joihin kuuluvat vähäinen energiankulutus, ei molokeja joka tontilla eivätkä roskaautot ajele ympäriinsä.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 14.07.13 13:55
Kirjoittaja TommiM
Tähän on hyvä liittää uutinen Vuoreksesta kesäkuulta, jossa sivuttiin myös jätejärjestelmää:
Vuoreksen asukkaiden kokemuksia ja suhtautumista jätteiden putkikeräykseen on tutkittu tammi-helmikuussa 2013. Jätteiden putkikeräysjärjestelmä sai asukkailta kokonaisuudessaan paremmat arviot kuin perinteinen jätteidenkeräys.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/2 ... tki-toimii
Linkin takaa löytyy jokunen lisärivi jätejärjestelmästä ja huomattavasti enemmän itse Vuoreksesta.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 14.07.13 16:28
Kirjoittaja JR
Maumatti kirjoitti:Arkkitehtuuri on ihan hienoa, mutta kaava on mitä on. Aika tylsältä vaikuttaa.
Tylsä tai ei, Suurpelto tuntuu kyllä olevan haluttua asuinaluetta. Itsekin voisin hyvin muuttaa sinne. Tosin vielä muutaman vuoden ajan alueella on aika paljon työmaata.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 14.07.13 17:18
Kirjoittaja Clepe
JR kirjoitti:Maumatti kirjoitti:Arkkitehtuuri on ihan hienoa, mutta kaava on mitä on. Aika tylsältä vaikuttaa.
Tylsä tai ei, Suurpelto tuntuu kyllä olevan haluttua asuinaluetta. Itsekin voisin hyvin muuttaa sinne. Tosin vielä muutaman vuoden ajan alueella on aika paljon työmaata.
Haluttua minkä mittapuun mukaan? Matinkylässä uudiskohteet tuntuvat maksavan neliöltä noin 40% enemmän. Ei Pääkaupunkiseudulla rakennetta ainuttakaan asuntoa joka ei menisi kaupaksi. Eli kaikki mitä vaan saadaan rakennettua menee takuulla kaupaksi ja on tolla mittapuulla "haluttua".
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 15.07.13 14:17
Kirjoittaja harvimuuko
Janne_H kirjoitti:
Näyttää 70-luvun alussa otetulta uuden massalähiön ilmakuvalta: uusia taloja tiukasti suorassa kulmassa toisiinsa nähden erillään muusta kaupunkirakenteesta ja suunnilleen saman verran tilaa vievä, autoista tyhjä monitasoristeys- ja moottoritiejärjestelmä.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 15.07.13 15:23
Kirjoittaja JR
Clepe kirjoitti:Haluttua minkä mittapuun mukaan? Matinkylässä uudiskohteet tuntuvat maksavan neliöltä noin 40% enemmän. Ei Pääkaupunkiseudulla rakennetta ainuttakaan asuntoa joka ei menisi kaupaksi. Eli kaikki mitä vaan saadaan rakennettua menee takuulla kaupaksi ja on tolla mittapuulla "haluttua".
Mittapuuna ihan vain monet tietämäni ihmiset, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa muuttaa mm. Suurpeltoon. Voi toki olla, että kyseessä on vain statistinen poikkeama tai tuntemieni ihmisten joukko on jollain tavalla hyvin huonosti suurta populaatiota kuvaava. Tällainen fiilis alueesta on kuitenkin minulle muodostunut. Noin suuresta hintaerosta Matinkylään verrattuna en ollut tietoinen (onhan luku varmasti keskihintojen ero). Toisaalta metro varmasti nostaa Matinkylän hintoja ja ehkä valmiimmasta Suurpellostakin joutuu aikanaan maksamaan enemmän.
Viimeksi pari päivää sitten kävin Suurpellossa ja rakennustöitä ja keskeneräisyyttä lukuunottamatta ihan viihtyisän oloinen asuinalue. Erityisesti lapsiperheille sopiva.
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 16.07.13 22:23
Kirjoittaja RV
harvimuuko kirjoitti:
Näyttää 70-luvun alussa otetulta uuden massalähiön ilmakuvalta: uusia taloja tiukasti suorassa kulmassa toisiinsa nähden erillään muusta kaupunkirakenteesta ja suunnilleen saman verran tilaa vievä, autoista tyhjä monitasoristeys- ja moottoritiejärjestelmä.
Juu eihän se 60 000 autoa vuorokaudessa 2+2-kaistaisella tiellä ole mitään

Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 16.07.13 22:42
Kirjoittaja Hmm
Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 16.07.13 23:10
Kirjoittaja Clepe
Hmm kirjoitti:Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Kerrostalolähiön rakentaminen metsään kauas raideliikenteestä nyt vaan on typerää. Espoossa on 9 rautatieasemaa/seisaketta joissa kaikissa on runsaasti tilaa täydennysrakentamiselle. Lisäksi metropäätös oli jo tehty kun Suurpeltoa alettiin rakentamaan. Miksi Espooseen ylipäänsä rakennetaan raideliikennettä jos sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi?
Re: Suurpelto, Espoo
Lähetetty: 17.07.13 13:45
Kirjoittaja Maumatti
Clepe kirjoitti:Hmm kirjoitti:Vähän ihmettelen miksi juuri tämän alueen kohdalla monet näyttävät valittavan että on keskellä-ei-mitään. Mielestäni tämä on lähes täydennysrakentamista - osaltaan vähentää joutomaaetäisyyksiä Espoon kaupunginosien välillä ja on itse asiassa paljon lähempänä keskustaa kuin monet muut Espoon ja Vantaan kaupunginosat. Raideyhteyttä ei toki ole (vielä).
Kerrostalolähiön rakentaminen metsään kauas raideliikenteestä nyt vaan on typerää. Espoossa on 9 rautatieasemaa/seisaketta joissa kaikissa on runsaasti tilaa täydennysrakentamiselle. Lisäksi metropäätös oli jo tehty kun Suurpeltoa alettiin rakentamaan. Miksi Espooseen ylipäänsä rakennetaan raideliikennettä jos sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi?
Olen ehdottomasti samaa mieltä. On kestämätöntä rakentaa kaupunginosia ilman kunnon joukkoliikenneyhteyksiä,kun samaan aikaan niitä parannetaan muualla. Mutta eikös tonne ole kumminkin tulossa pikaraitiovaunut. Toivottavasti päätöstä saadaan vauhditettua.