Re: Kakola
Lähetetty: 19.12.14 19:16
Hartelan As Oy Kakolankallio 1 tänään.






Kakolan vankilalle löytyi todennäköinen ostajaVarsin mainiota Kakolan kokonaisuuden eteenpäinmenon kannalta!
Entisestä vankilasta ja sen viereisistä uudisrakennusoikeustonteista on tehty kolme ostostarjousta. Yksi tarjous on selvästi yli muiden, joten kiinteistön myyntiä hoitavan Tuloskiinteistöjen toimitusjohtaja Matti Ahrelma uskoo kauppojen syntyvän pian.
Kakolan entiselle keskusvankilalle on löytynyt erittäin todennäköinen ostaja, kertoo Tuloskiinteistöjen toimitusjohtaja Matti Ahrelma. Vankilakiinteistöstä ja siihen kuuluvasta 15 000 neliön uudisrakennusoikeudesta on tehty kolme tarjousta. Ahdelman mukaan yksi tarjous on niin selkeästi ylitse muiden, että Senaattikiinteistöt todennäköisesti hyväksyy sen.
– Tarjous on yli viisi miljoonaa euroa. Korkeimman tarjouksen tehneen kanssa jatketaan neuvotteluja. Henkilökohtainen näkemykseni on, että tämä todennäköisesti hyväksytään, Ahrelma kertoo.
Ahdelma ei paljasta parhaan tarjouksen tehnyttä tahoa, mutta kertoo kyseessä olevan yrityksen, joka tuntee Turun hyvin.
– Ei muilla kuin yrityksillä oikein ole tällaisia rahoja. Uskoisin, että sekä rakennusoikeutta että vankilaa on tarkoitus hyödyntää asuntokäyttöön siltä osin kuin on mahdollista.
Lopullisesti Kakolan ostaja selviää todennäköisesti maaliskuussa.






Kantti kirjoitti: Välillä tulee mieleen, että aika vähän näkemistä näissä betoninharmaissa vaiheessa olevissa talotyömaissa lopulta on. Ennenkuin alkavat ulkopuolelta näyttää joltakin.Onhan noissa katsomista, esim kuva nro 4:ssä huomio kiinnittyy kolmeen asiaan. 1) Holvilla ei kaiteita ja kaverilla ei valjaita. 2) Varsin vanhanaikainen holvituenta. 3) Vaaituskone, tahtoo olla takymetrit ja laserit jo korvanneet nämä.

Kakolan uusi isäntä: "Kiipeän torniin itkemään, jos tämä ei onnistu"http://yle.fi/uutiset/kakolan_uusi_isan ... tu/8037031
Kakolan vankilan ostaja kertoo, että arvokiinteistöön tulee runsaasti asuntoja, liiketiloja ja ravintoloita. Vanhaan vankilaan tulee ilmeisesti myös tiloja vanhuksille ja vammaisille.
Verkaranta Kiinteistöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Ojala. Kuva: Yle
Verkaranta Kiinteistöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Ojala kertoo, että kauppaa Senaatti-kiinteistöjen kanssa hierottiin kauan.
– Sopimusta väännettiin tietysti aika pitkään, koska on kysymys suojelukohteesta, kertaa Ojala.
Ojalan mukaan Kakola näyttää rähjäisestä, mutta rikotut ikkunat eivät paljasta koko totuutta.
– Vankila on huomattavasti paremmassa kunnossa, kuin mitä julkisivu antaa ymmärtää. Sehän näyttää aika pahalta, koska ikkunoita on kivitetty ja niihin on tehty väliaikaisia paikkauksia, sanoo Ojala.
Olli Ojala kertoo, että täsmälliset suunnitelmat Kakolan valtavasta remontista ovat vielä piirustuspöydällä.
– Kakolaan tulee runsaasti asuntoja, liiketiloja ja ravintoloita. Asuntojen tarkkaa määrää on mahdotonta vielä sanoa, summaa Ojala.
Ojala kertoo, että Kakolaan tulee mahdollisesti myös tiloja eläkeläisille ja vammaisille.
Perheyrityksen hurja projekti
Verkaranta Kiinteistöt Oy on kaarinalainen perheyritys. Ojalan mukaan ostohinnan lisäksi maksettavaksi tulevat kiinteistöjen korjauskulut.
– Korjauskulutkin nousevat miljooniin. Rahoituksessa on vielä paljon selvitettäviä kysymyksiä, sanoo Ojala.
Ojala kertoo, ettei perheyrityksen ollut tarkoitus lähteä näin valtavaan projektiin.
– Seitsemän vuotta seurasimme sivusta, miten nämä kauniit rakennukset rapistuvat. Lopulta rakkaus rakennuksiin vei voiton, summaa Ojala.
Ojala kertoo, että neuvottelut myös Museoviraston kanssa ovat kesken. Näin ollen yhtiö ei vielä tiedä, mistä remontti aloitetaan. Työtä urakka tarjoaa paljon.
– Kakolasta tulee tietääkseni tämän seudun hankkeista suurin rakennushanke. Pieni perheyhtiö ei tietenkään voi käynnistää kaikkea kerralla, toteaa Ojala.
Kakolan isännän lempipaikat ovat länsiselli ja torni
Olli Ojala kertoo, että Kakolassa on montakin lempipaikkaa.
– Länsisellin viimeisistä kerroksista avautuu hulppea maisema. Päärakennuksen torniin rakastuin heti, muistelee Ojala.
Ojala kertoo, että kun tornista kiipeää rakennuksen katolle, näkee kerralla koko Turun.
– Siinä on 360 astetta Turun kaupunkia jalkojen juuressa. Siellä sopii sitten käydä iloitsemassa projektista tai itkemässä, että mihin tuli lähdettyä, veistelee Ojala.












Sisu kirjoitti:Selväähän on, että varsinainen ponsi kaupalle on nuo 15 000kem2 uudisrakennusoikeutta ja sen perusteella hintakin valtaosin määräytyi, toki pienen siivun kakolastakin varmasti joutui maksamaan. En yhtään yllättyisi että nuo uudisrakennusneliöt rakennutetaan / kaupataan ensin ja sitten joskus ehkä jos kakolallekin jotain tekisi, todennäköisesti myydään pois jos joku suostuu ostamaan.Onhan se niin, että tämän uudisrakennusosuuden olisi ottanut mielellään useimmat rakennusyhtiöt, Kakolan vankilarakennukset tässä ovat olleet painolastina. Sekin on varmaan oikea arvaus, että tontit 36, 38 ja 39 tullaan rakentamaan ensin. Siitä saa sen rahan jolla voi tehdä jotakin vankilarakennuksille, joiden liikeideaa voi hautoa sen ajan kun muita tontteja rakennellaan. Järjestys olisi muutenkin oikea, rakennetaan uusia taloja ja viedään Kakolanmäkeä eteenpäin, saadaan asukkaita paikalle jolloin ilkivaltakin käy vaikeammaksi. Nyt siellä mäellä ei asu kuin Sankarit entisessä vankilanjohtajan talossa. Mistään kansalaisvalvonnasta ei vielä voida puhua, millainen merkitys sillä nyt sitten olisi, varmaan jonkinlainen?
Jättikauppa: Turun Kakola mullistumassa asunnoiksi – ”Järjetön tunneside”http://www.uusisuomi.fi/asuminen/82585- ... -tunneside
Turussa sijaitsevat Kakolan vankilarakennukset on myyty. Jättikauppa vaatii vielä valtioneuvoston hyväksynnän. Uuden omistajan, Verkaranta Kiinteistöjen hallituksen puheenjohtaja Olli Ojala kertoo Uudelle Suomelle, että yhtiön suunnitelmat Kakolan suhteen ovat jo suhteellisen pitkällä.
- Pääasiassa asuntoja, julkisia palveluita, liiketiloja, asumista palvelevia toimintoja, Ojala kertoo uusista suunnitelmista.
- Paljon riippuu viranomaisista, mitä päästään sinne rakentamaan. Sehän on suojelukohde, se edellyttää tietysti viranomaisten kanssa neuvotteluja, hän lisää.
- Jos uudisrakennusoikeus kaikki käytettäisiin, jotain vanhaa pitäisi purkaa. Meillä on ykkösajatus se, että vanhat säästettäisiin jopa kokonaisuudessaan, jos se on mahdollista, Ojala kertoo.
”Olen lapsuuteni viettänyt kyseisen yleisen vankilan liepeillä, asunut ensimmäiset 10 ikävuottani siinä lähistöllä ja paljon viettänyt aikaani vankilan porttien ympärillä, niin siinä on tällainen järjetön tunneside.”
Ojalan mukaan rakennuksiin on suunniteltu asuntoja yksiöistä suuriin asuntoihin.
- Tässä kaupassa on aika monen kerrostalon verran uudisrakennusoikeutta ja ne on tietysti asuntoja sitten joka tapauksessa kaikki.
Hän ei suoraan puhu luksusasunnoista, mutta toteaa paikan olevan ainutlaatuinen.
- On selvää, että ei Turku-nimisestä kaupungista tämän hienompaa paikkaa voi löytyä, hän sanoo.
Ojala kuvailee yhtiötä pieneksi perheyhtiöksi, joka on tehnyt vanhojen rakennusten käyttötarkoituksen muutoksia ja peruskorjauksia vuodesta 1980. Ojala kertoo, että ehti jo itse jäädä eläkkeelle, mutta Kakola-kauppa muutti suunnitelmat.
- Tätä Kakolaa kun tarjottiin, en voinut sanoa ei. Kakola on ollut niin pitkään tyhjillään, että aivan hirvittää, että sille ei olisi saatu mitään aikaiseksi. Koska olen lapsuuteni viettänyt kyseisen yleisen vankilan liepeillä, asunut ensimmäiset 10 ikävuottani siinä lähistöllä ja paljon viettänyt aikaani vankilan porttien ympärillä, niin siinä on tällainen järjetön tunneside. Ei niinkään taloudelliset intressit olleet niinkään kysymyksessä, Ojala kertoo.







Luukie kirjoitti:Funikulaari olisi hieno tietenkin. Luultavasti siitä tulisi maksullinen joka tarkottaisi sitä, että Kakolan kukkulalla pitäisi olla paljon asukaskantaa ja paljon turisteja. Jos vaikka tuolla Föli-kortilla pystyisi maksamaan matkan niin aika jees.Ideana on ollut tehdä funikulaarista osa joukkoliikennettä. Funikulaarin käyttö maksaisi siis bussimatkan hinnan ja toimisi bussikortilla. Olisiko funikulaarissa jokin rahastin jolla ykisttäinen matka olisi maksettavissa satunnaisilta Kakolanmäella kävijöiltä, sitä en tiedä? Veikkaan satunnaisten kävijöiden enimmäkseen mielellään kävelevän ylös ja katselevan ympärilleen?
Nalle kirjoitti:Pakko palata vielä vanhaan aiheeseen, mutta seudullinen joukkoliikennelautakunta ehdottaa vuodelle 2016 investointihankkeeksi Kakolan funikulaaria. Selvästi tätä asiaa nyt yritetään viedä eteenpäin. Toivottavasti hallitus ja valtuusto näyttää budjetissä vihreää valoa tälle.Aivan loistavaa jos funikulaari toteutuisi!