Sivu 39/105
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 20.11.15 20:03
Kirjoittaja hmikko
Klazu kirjoitti:
Juuri tässä kuvassa katutason suunnittelu on mielestäni kaikkein huonointa. Ei puun puuta ja pitkiä suoria seinäpintoja sekä laajoja tiealueita. Ei näytä alkuunkaann viihtyisältä alueelta tältä kulmalta.
Tuo kuva on ymmärtääkseni
tästä kohtaa (StreetView) Hermannin rantatieltä. Renderi ei ihan vastaa hyväksyttyjä suunnitelmia, ja niihin hyväksyttyihin lienee tulossa muutoksia. Suunitelmissa on mm. liikenneympyrät keskuksen molemmille nurkille tuolle kadulle (siis tuo kuvassa etualalla oleva risteys olisi pieni liikenneympyrä) ja varaus ratikkapysäkille keskuksen oven edessä metroaseman alla. Hermannin rantatielle on piirretty myös yksisuuntaiset pyöräkaistat. Ratikkapysäkin kohdalla ei varmaan tule mahtumaan puita, mutta niitä on kyllä tuossa nykyisessäkin StreetViewissä heti selän takana, ja suunnitelmissa sinne lisää. Ratikkapysäkkien sijoittaminen tosin on ymmärtääkseni tällä hetkellä avoin kysymys, kun kääntösilmukan varaus on siirretty keskuksen eteläpuolella olevan kolmion mallisen korttelin ympärille. Aiemmin se oli keskuskorttelissa niin, että ratikat kulkivat kauppakeskuksen "sisä"katua. Voisin kuvitella, että ainakin silmukkaa käyttävien linjojen pysäkki siirtyy siis tuosta kuvasta korttelin verran eteenpäin. Linjoja on kylläkin tarkoitus tulla lopulta useita, ja kaikki eivät käänny silmukassa, eli tuo kuvassa näkyvä pysäkkivaraus voi tulla tarpeen. Ensi vaiheessa siihen tulee bussipysäkki.
Koko hommassa on sitten vielä avoin kysymys nimeltä Sörnäistentunneli, eli autotunneli Hermannin rantatieltä Sörnäisten rantatielle. Se on pudotettu poliitikkojen prioriteeteissa aika kauas, ja laskelmat sen liikennemääristä perustuvat ymmärtääkseni Keskustatunnelin toteutumiseen. Ilman Keskustatunnelia Sörnästen rantatie ei vedä semmoista määrää lisää liikennettä, että Sörnäistentunnelissa olisi paljon tolkkua. Kalasataman katusuunitelmat on kuitenkin ainakin viime vuoteen asti tehty sillä oletuksella, että tunneli toteutuu ja keskustaan menevä ohiajoliikenne muuttaa sinne. Mie epäilen, että käytännössä seuraa Hermannin rantantien bulevardisointi, koska tunnelit nyt vaan oisivat rahan haaskausta.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 20.11.15 21:00
Kirjoittaja Bob the Builder
En oikein usko että tornit tulevat näyttämään ihan samoilta kuin kuvissa. Kattohökötykset johtuvat kuulemma nopeista hisseistä ja niiden koneistoista. SRV suunnittelee korkeimmasta talosta 37-kerroksista eli jokaiseen asuintorniin olisi tulossa neljä kerrosta lisää alkuperäisiin lukemiin. 37-35-32-32-31-27 kerrosta siis. Korkein torneista noin 140 metriä merenpinnasta.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 21.11.15 10:53
Kirjoittaja RV
Sörnäistentunneli tulee koska Hakamäemäentien jatkeet tulevat ja tuovat mukanaan suuremmat liikennemäärät, joita ei maan pinnalla haluta nähdä.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 21.11.15 17:16
Kirjoittaja veka
Parhaillaan valmistuvassa Yleiskaava 2050:ssä Sörnäistentunneli on tietty mukana. Autot siirtyisivät tunneliin Hermannin rantatieltä jo Kyläsaaren kohdalla. Siitä etelään Hermannin rantatielle ei jäisi edes pääkadun asemaa. Tässä visiossa Kalasataman halkaisee vain Itäväylä.
Asiaan vaikuttanee myös vahvasti etenevä Hämeentien eteläosan sulkeminen yksityisautoilta. Paine Sörnäisten rantatiellä vain kasvaa, vaikka Tuusulanväylän liikennettä näköjään tullaankin ohjaamaan Pasilan vieritse Mannerheimintielle. En ymmärrä, miten tästä selvitään ilman Sörnäistentunnelia.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 22.11.15 17:37
Kirjoittaja sekovene
RV kirjoitti:Sörnäistentunneli tulee koska Hakamäemäentien jatkeet tulevat ja tuovat mukanaan suuremmat liikennemäärät, joita ei maan pinnalla haluta nähdä.
Eppäillä soppii. Sörnäistentunneli ei tosiaan ole hyödyllinen (
sen hyöty-kustannussuhde on nykytilanteessa vain 0,13!), jos myös kaikkia muita tunneleita ei tehdä. Enpä usko, että Helsinki on ihan lähiaikoina rakentamassa kolmen miljardin euron edestä tunneleita, semminkin kun niiden hyödyt menisivät enimmäkseen ihan muille kuin helsinkiläisille. Mutta tiedä sitten, jos sieltä muualta ilmenee maksajia.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 22.11.15 21:18
Kirjoittaja hylje
veka kirjoitti:En ymmärrä, miten tästä selvitään ilman Sörnäistentunnelia.
Sörnäisten valtatiellä on aiemmassa historiassa ollut enemmän liikennettä kuin Hämeentiellä ja rantatiellä on nykyään yhteensä. Ei siis huolta. Kyllä se vetää.
Sörnäistentunneli ei yksinään kuormita rantatietä, koska sen liikennemäärän määrittää pullonkaula Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteysalueella. Tämän ongelman korjaaminen käytännössä meinaa sitä jo sekoveneen mainitsemaa kolmen miljardin tunnelipakettia. Siis
ennen kuin Sörnäistentunnelia edes aletaan rakentamaan.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 26.11.15 20:45
Kirjoittaja Urbaani
Uutiset / Redin asuntojen ennakkomarkkinointi alkaa tammikuussa

Kalasatama
26. marraskuuta 2015
Kalasataman keskukseen Rediin nousee lähivuosina kahdeksan tornitaloa sekä elämys- ja kauppakeskus. Kauppakeskus ja ensimmäinen asuintornitalo valmistuvat vuonna 2018. Asuntojen ennakkomarkkinointi alkaa tammikuussa.
Lisätietoa asuntojen ennakkomarkkinoinnista Redin verkkosivuilla
http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset ... ammikuussa
Toivottavasti menevät kaupaksi.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 26.11.15 22:34
Kirjoittaja Bob the Builder
Kyllä ne kaupaksi menevät, varsinkin ylimmät kerrokset- ellei hinnat ole yhtä pilvissä kuin kattokin
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 27.11.15 15:50
Kirjoittaja veka
Tämä on erittäin hieno uutinen. Voisi jopa sanoa, että nyt joulu jatkuu tammikuulle. Pilvenpiirtäjäfriikki ei voi parempaa viestiä toivoakaan. Juhuu!
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 01.12.15 15:12
Kirjoittaja Hmm
KONE toimittaa hissit Suomen korkeimpiin tornitaloihin Helsingin Kalasatamassa
KONEen Suomen maayhtiö KONE Hissit Oy on tehnyt sopimuksen kaikkien SRV:n Kalasatamaan rakentaman REDIn hissien ja liukuportaiden toimittamisesta. Helsingin itäiseen kantakaupunkiin rakentuva REDI koostuu kauppakeskuksesta ja kahdeksasta tornitalosta, joista kuusi ovat asuinrakennuksia, yksi hotelli ja yksi toimistorakennus. Kokonaisuuteen rakennetaan lisäksi 2000 auton pysäköintilaitos. Rakennettavissa tornitaloissa tulee olemaan 20-35 kerrosta ja korkeimman niistä on suunniteltu nousevan jopa 132 metriin.
Toimitus sisältää yhteensä 61 hissiä ja 48 liukuporrasta. Hissitoimitus sisältää 26 Suomen oloissa poikkeuksellisen nopeaa KONE MiniSpace(TM) -hissiä, 17 KONE MonoSpace(TM) 700 -hissiä, 9 KONE Transys(TM) -hissiä sekä 9 KONE MonoSpace(TM) 500 -hissiä. Liukuporrastoimitus sisältää 38 KONE TravelMaster(TM) 110 -liukuporrasta, 6 KONE TravelMaster(TM) 120 -liukuporrasta sekä 4 TransitMaster(TM) 115 -liukukäytävää.
"Kalasataman keskuksen toimitus on KONEelle Suomessa monella tapaa merkityksellinen hanke. Toimituksemme sisältää muun muassa Suomen nopeimmat asuintalokäyttöön tulevat hissit, jotka kulkevat 5,0 metriä sekunnissa. Tornitalojen hisseissä tulee myös olemaan arkkitehdin suunnittelemat uniikit sisustusratkaisut. Keskustelemme SRV:n kanssa myös älykkäiden kohdeohjausjärjestelmien käyttöönotosta sekä uusista tavoista tehostaa korkeaa rakentamista," kertoo KONEen Suomen toimitusjohtaja Heikki Haasmaa.
"REDI on ainutlaatuinen hybridi- ja korkean rakentamisen hanke. Halusimme kumppaniksi luotettavan toimijan, jolla on kokemusta vastaavista hankkeista Suomessa ja ulkomailla. KONE oli meille luonteva valinta People Flow -ratkaisujen kokonaistoimittajaksi," kommentoi Juha Toimela, toimitusjohtaja, SRV Rakennus Oy.
REDI on esimerkki SRV:n toiminnasta kasvukeskusten kehittäjänä. REDI on Suomen suurin käynnissä oleva kaupunkirakentamisen hanke: kauppakeskuksen, pysäköintilaitoksen ja tornien yhteenlaskettu liikevaihto nousee yli miljardin euron. REDI edustaa uudenlaista asumisajattelua yhdistäen asumisen, palvelut ja viihtymisen erinomaisten liikenneyhteyksien varrella mutta kuitenkin lähellä luontoa ja merta.
REDIn kauppakeskus avataan 2018. REDIn tornit nousevat Kalasatamaan vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, ja ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan arviolta 2018. REDI valmistuu kokonaisuudessaan vuoteen 2023 mennessä.
Tilauksen ensimmäinen osa kirjattiin vuoden 2015 viimeiselle neljännekselle.
http://www.kone.com/fi/uutiset-tapahtum ... 12-01.aspx
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 01.12.15 15:31
Kirjoittaja Urbaani
Kyllä pikkuhiljaa alkaa tornien rakentaminen varmistua!

Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 01.12.15 15:35
Kirjoittaja Purkki^
Tande kirjoitti:Kyllä pikkuhiljaa alkaa tornien rakentaminen varmistua! 
Eikös siellä core nouse jo?

Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 01.12.15 18:41
Kirjoittaja Urbaani
Purkki^ kirjoitti:Tande kirjoitti:Kyllä pikkuhiljaa alkaa tornien rakentaminen varmistua! 
Eikös siellä core nouse jo?

Siis ymmärtäneekseni Rediä rakennetaan jo, mutta ei varsinaisesti vielä torneja. Korjatkaa, mikäli olen väärässä.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 01.12.15 19:29
Kirjoittaja KingKong
Niin nuo hissikuilut ja anturat täytyy rakentaa jo tässä vaiheessa, kaikkien 8 tornin osalta. Ja hissikuiluja jatketaan ylöspäin kun kunkin tornin rakentamisaika tulee. Ne ovat vain asukkaille, kauppakeskuksella omat hissit ja hihnat. Tuo eka, jo lakikorkeutinen, on hissitorni T5. Eka asuintorni on edelleen Majakka T2.

Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 02.12.15 10:47
Kirjoittaja RV
Aijaijai pitää väijyä nyt tarkkana kun tuli lähetettyä meiliä että kämppä kiinnostaisi Redistä! Se on sijoitus se eikä pelkkä asunto jo.