Sivu 38/68

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 29.01.15 18:36
Kirjoittaja sekovene
äNHoo kirjoitti:
Tande kirjoitti:Niin no. Ainakin minusta Kalasataman keskuksen suunnitelmat näyttävät hyviltä. Metroaseman yhteyteen rakentuva uusi keskus tulee mitä todennäköisimmin sykkimään elämää ja tuleehan torneihin myös asuntoja. Kalasataman keskusta voisi hyvin verrata Kampin keskukseen, jonka vaikutus alueeseen on ollut positiivinen.
Itseänikin nuo kalasataman keskuksen suunnitelmat miellyttävät ja on hyvä että itäisen kantakaupungin palvelutarjonta nousee sen myötä aivan uudelle tasolle. Tosin alueen elävyyttä tullee haittaamaan se että suurin osa liiketiloista on sijoitettu keskuksen yhteyteen. Kampin kauppakeskuksen ympäristössä kun on myös paljon muuta kivijalkaliiketilaa mikä osaltaan elävöittää aluetta kauppakeskuksen ulkopuolella. Kalasataman viihtyisyys ja elävyys tuleekin riippumaan keskuksen ympärille rakentuvien kortteleiden kivijalkaliiketilojen määrästä.
Näin. Tottahan toki sinne keskukseen tulee elämää ja tulisi ilman hyperostariakin. Näissä suunnitelmissa on se ongelma, että muu osa Kalasatamasta on tarkoitus jättää kuolleeksi nukkumalähiöksi. Vertaus Kampin keskukseen on sikäli ontuva, että Kampissa oli se olemassa oleva bussikenttä, joka oli vähän pakko sijoittaa hyperostarin alle, kun taas Kalasatamassa suunnitelmat päästiin tekemään jokseenkin puhtaalta pöydältä. Silti valittiin aivan helvetin kallis ratkaisu, joka ei välttämättä ole kaupunkiympäristönkään kannalta paras mahdollinen. Hauska toki nähdä, millainen keskuksesta tulee, jos se joskus valmistuu.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 11.02.15 05:00
Kirjoittaja hmikko
Tätä ei vissiin ole linkattu tänne vielä: lautakunta hyväksyi Koksikadun kolmioksi nimetyn korttelin kaavan viime syyskuussa ja virasto on näemmä tehnyt kaavaan muutoksia 23. tammikuuta. Seuraavaksi valtuuston pitäisi hyväksyä tämä. Kortteli on Kalasataman keskuksen vieressä eteläpuolella, ja siihen on suunniteltu 12-kerroksinen rakennus lähimmäksi keskuksen tornikompleksia. Mielestäni tämä näyttää todella paljon paremmalta kuin aiemmissa rendereissä tasakattoisten 6-kerroksisten talojen rivi keskukseen asti. Nyt syntyy vähän porrastusta ylöspäin tornien edustalle. Kolmiokorttelista en tosin löytänyt kuin tämän yhden kaavaselostuksessa olevan renderin, joka näyttää viitteelliseltä.

Raitiotien kääntösilmukka on näköjään piirretty tämän korttelin ympärille sen jälkeen, kun raitiotie siirrettiin keskuskorttelin sisäiseltä katetulta kadulta pois.

Hankekortti
Selostus kirjoitti: Asemakaavan muutos mahdollistaa 7–12-kerroksisen asuinkerrostaloista ja toimitilarakennuksesta muodostuvan korttelin rakentamisen Suvilahteen. Alueelle osoitetaan uutta kerrosalaa asuntorakentamiseen 14 300 k-m2 ja toimitilarakentamiseen 7 500 k-m2. Lisäksi alueelle tulee rakentaa vähintään 700 k-m 2 liiketiloja.
Kuva

Kuva

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 17.03.15 13:18
Kirjoittaja Urbaani
Kalasatama tänään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 17.03.15 14:30
Kirjoittaja hmikko
^ Kiitos Tandelle kuvaamisesta. Tuota Siwan julkisivua katsoessa tulee mieleen ajatus, että katutason liiketilojen julkisivujen suunnitteluosaaminen on surkastunut arkkitehdeilta pois käytön ja kysynnän puutteessa. Tiedän toki, että viime vuosina on tehty parempaakin, ja että esim. 30-luvun rakennuksissa liiketilan julkisivu saattaa olla yhtä yksinkertainen, mutta silti, varsin ankea viritys tuo minusta. Vrt. vaikka näihin tiilitaloihin (StreetView).

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 18.03.15 12:03
Kirjoittaja pallo
Jylhää ja autiota.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 18.03.15 21:19
Kirjoittaja RV
pallo kirjoitti:Jylhää ja autiota.
Sellaista Suomi on ;)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 27.03.15 13:26
Kirjoittaja Urbaani
YIT:llä on Kalasatamaan suunnitteilla useita toimitilakohteita.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

http://www.yit.fi/yit_fi/toimitilat/toi ... 0icwHEAQfi

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 29.03.15 10:32
Kirjoittaja hmikko
Portaali arkkitehdit ja ArkOpen -toimistojen suunnittelemat Kalasataman townhaussit ArchDaily:ssa. Pääsuunnittelija Juha Kämäräinen. Kuvissa on ehkä joitain näkymiä sisätiloista ja parvekkeilta, joita ei ole foorumilla nähty.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 30.03.15 17:32
Kirjoittaja Kazaam
Kalasataman sosiaali- ja terveysasema tullee näyttämään tältä:

Kuva
Kuva
via SSC

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 30.03.15 18:26
Kirjoittaja Krio
Yksinkertainen, sileä lasipinta olisi tyylikkäämpi. Värikkäät laatikot seinässä on uusi tetris-ikkuna.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 30.03.15 18:50
Kirjoittaja Clepe
Krio kirjoitti:Yksinkertainen, sileä lasipinta olisi tyylikkäämpi. Värikkäät laatikot seinässä on uusi tetris-ikkuna.
Toi on katsos "ihanan" leikkisä viittaus Sompasaaren entiseen konttisatamaan! Ehkä.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 30.03.15 22:16
Kirjoittaja hmikko
^ Tuo on vielä vähän hirviämpi kuin edellisissä kuvissa.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 01.04.15 01:17
Kirjoittaja RV
Minä ainakin pidän. Ja makuasioistahan ei ole kiisteleminen ;)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 01.04.15 19:14
Kirjoittaja Karpathia
Näyttää sosiaali- ja terveysasemalta. Eli kaiketi sinällään ihan onnistunut julkisivu. Kyllä kalasatamassa yksi tommonenkin menee, kunhan ei tuu tavaksi ;)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 01.04.15 20:36
Kirjoittaja HCB
Mun maatiaissilmille tuo näyttää amatöörin tekeleeltä. Rakennus olisi tyylikkäämpi ja ammattilaisen tekemän näköinen jos nuo värihärpäkkeet jätettäisiin pois julkisivusta. Ehkä vähän tylsä olisi, mutta tyylikkäämpi.

Nykyään on itseisarvo laittaa elementtejä ym. turhakkeita rakennuksiin. Jos turhakkeita tehdään, niin tehdään sitten edes jotakin mikä näyttäisi viime vuosisadan alkupuolelta tulleelta.