Sivu 35/49
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 01.03.15 17:43
Kirjoittaja Janne_H
Jatketaan Kauklahdella vaikka alue taitaakin melko epäkiinnostava olla ulkopaikkakuntalaisille.
Entisen nyt jo puretun Kauklahden terveyskeskuksen tilalle kaavaillaan kahta kerrostaloa.

Re: Espoon projektit
Lähetetty: 01.03.15 17:50
Kirjoittaja Urbaani
Kauklahti on kyllä kehittynyt tasaisen varmasti. Toivottavasti jonain päivänä Kauklahteen pääsee lähijunan lisäksi metrolla!
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 01.03.15 21:11
Kirjoittaja hmikko
Janne_H kirjoitti:Jatketaan Kauklahdella vaikka alue taitaakin melko epäkiinnostava olla ulkopaikkakuntalaisille.
Ei lainkaan, vaikka Kauklahti ei todellakaan ole meikäläisen kulkureittejä lähelläkään. Puurakentamisen ja tiivismatalan typologian kannalta kiinnostava.
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 02.03.15 14:01
Kirjoittaja Urbaani
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 02.03.15 15:05
Kirjoittaja grendy
Tande kirjoitti:Kauklahti on kyllä kehittynyt tasaisen varmasti. Toivottavasti jonain päivänä Kauklahteen pääsee lähijunan lisäksi metrolla!
No siinähän oliskin järkee, lähijuna JA metro, hurraa!
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 02.03.15 15:13
Kirjoittaja Urbaani
grendy kirjoitti:Tande kirjoitti:Kauklahti on kyllä kehittynyt tasaisen varmasti. Toivottavasti jonain päivänä Kauklahteen pääsee lähijunan lisäksi metrolla!
No siinähän oliskin järkee, lähijuna JA metro, hurraa!
Metron jatkaminen Kivenlahdesta Kauklahteen parantaisi huomattavasti yhteyksiä Kauklahden ja muun Espoon välisiä yhteyksiä, Espoonlahden, Matinkylän jne. En usko, että jatke edes maksaisi kovin paljoa.
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 05.03.15 19:07
Kirjoittaja Janne_H
Espoonlahden keskuksen eli Lippulaivan kauppakeskuksen ympäristön suunnitelmat ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn ensi keskiviikkona. Suunnitelmat ovat tehostuneet huomattavasti aikaisemmista. Asunnoille suunniteltu 30 000 k-m2. Lippulaivaa laajennetaan 46 000 k-m2 kokonaisuudeksi.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2706 ... a-asuntoja
Nykyisin uusien talojen paikalla on Lippulaivan maanpäällistä pysäköintiä.
kuvat täältä:
http://espoo04.hosting.documenta.fi/cgi ... ing_frames
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 05.03.15 19:10
Kirjoittaja Urbaani
Näyttää kyllä todella hyvältä ja urbaanilta!
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 05.03.15 19:38
Kirjoittaja Kazaam
Voisi näyttää paljon pahemmaltakin, mutta onpahan järkyttävän kokoinen möhkäle. Suomessa tuntuu olevan jotenkin niin kummallisen vaikeaa tehdä ostoskeskuksista monikerroksisia pienemmällä maa-alan käytöllä.
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 05.03.15 20:14
Kirjoittaja cobaink
Asuntoja tosiaan olisi voinut rakentaa koko Prismamöhkäleen ympärille. Katutaso on taattua Triplaa.
Espoonlahti kun sijaintina on melko kaukana mistään, sanoisin että tämä on yllättävän hyvää kaupunkirakennetta. Hakkaa Siilitien mennen tullen.
Tarpeeksi tiivistä Loukon Länsimetron jatkeen horinoihin? En usko.
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 05.03.15 20:32
Kirjoittaja Urbaani
cobaink kirjoitti:
Tarpeeksi tiivistä Loukon Länsimetron jatkeen horinoihin? En usko.
Toivon mukaan tämä on vasta alkua.
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 11.03.15 15:43
Kirjoittaja Urbaani
Westendin ostarin tilalle nousee viisi kerrostaloa


Westendin asukkaiden karsastama suunnitelma rakentaa nykyisen liikekeskuksen paikalle muun muassa 7-kerroksia asuinkerrostaloja etenee kaupungin kaavavalmistelussa.
Maaliskuun 16. päivä nähtäville tulevassa osallistumis-ja arviointisuunnitelmassa liikekeskuksen tontille esitetään viittä kerrostaloa, joiden kerroskorkeudet vaihtelevat kolmesta seitsemään. Korkein talo sijoittuisi Alalinnakkeen laitaan.
Westendintien varteen on suunnitteilla kaikkiaan tuhat neliötä liiketiloja, joihin on mahdollista sijoittaa myös tilat 21 lapsen päiväkodille. Lisäksi kiinteistöön on tulossa yksi päivittäistavarakauppa ja pienliiketiloja.
Kaavamuutoshankkeen taustalla on Westendin liikekeskus Oy:n halu myydä tontti YIT:lle pääosin asuntorakentamiseen.
Alueen asukkaat ovat vastustaneet voimakkaasti nykyistä korkeampaa rakentamista tontille. Pro Westend jätti viime kesänä kaupungille vetoomuksen, jossa vaadittiin rakennuskorkeuden rajoittamista alueella enintään viiteen kerrokseen.
Asukkaat kantoivat huolta myös päivähoitopaikkojen häviämisestä.
Liikekeskuksen asemakaavaa koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä kaupungin nettisivuilla 16. maaliskuuta alkaen kuukauden ajan. Tuolloin kuka tahansa voi kommentoida suunnitelmaa.
Kaavaa koskeva tiedotus-ja keskustelutilaisuus järjestetään Westendinpuiston koululla, Hiiralantie 6, keskiviikkona 18. maaliskuuta kello 18.30.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn kaava tulee loppukeväästä.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2716 ... errostaloa
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 12.03.15 00:38
Kirjoittaja Urbaani
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 24.04.15 13:26
Kirjoittaja Janne_H
Re: Espoon projektit
Lähetetty: 24.04.15 14:39
Kirjoittaja Urbaani
Näin metro muuttaa Kivenlahden keskustaa – jopa yli 80-metrisiä asuintorneja

Länsimetro muuttaa tullessaan myös Kivenlahden keskustaa. Tulevan metron päätepysäkin yhteyteen Kivenlahdenpuistoon on suunnitteilla uusi keskustamainen alue, jonne on mahdollista rakentaa yli 80-metrisiä asuintorneja, palveluita, työpaikkoja sekä linja-autoterminaali.
Metrokeskus nousee alueelle, joka sijaitsee pääosin Kivenlahden keskustan ja Länsiväylän välissä Kivenlahdentien molemmin puolin. Länsiväylän ja Kivenlahdentien välille sekä Kivenlahdentien eteläpuolelle sijoittuvalle alueelle on mahdollista rakentaa yli 80 metriä korkeita rakennuksia.
Suunnitelmia käsitellyt kaupunkisuunnittelulautakunta edellyttää kuitenkin, että metroaseman ympäristöön suunnitellaan myös sellainen vaihtoehto, johon ei sisälly tornitaloja.
Tämän hetken suunnitelmien mukaan Espoon korkein rakennus, 85-metrinen ja 24-kerroksen asuintalo nousee Niittykummun metroaseman yhteyteen. Kivenlahdessa on jo kolme korkeaa asuintornia, joissa on kerroksia 17–20.
Uusia asukkaita alueelle tulisi alustavien suunnitelmien mukaan 1 800–3 100 ja työpaikkoja 500–900. Uudet kaupalliset palvelut on määrä sijoittaa siten, että ne vahvistavat Kivenlahden nykyisen keskustan merkitystä.
Metroaseman ympäristöstä on tavoitteena luoda ensisijaisesti jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennekaupunki. Metron liityntälinjoille taataan häiriötön liikennöinti linja-autoterminaaliin. Pysäköinti voidaan sijoittaa esimerkiksi rakennusten ja pihakansien alle, kallioluolastoon ja maanpäällisiin pysäköintilaitoksiin.
Alueen liikennemäärät tulevat kasvamaan kahden seuraavan vuosikymmenen aikana huomattavasti. Vuonna 2040 Länsiväylällä ajaa noin 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Kivenlahdentiellä noin 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Viime vuonna Länsiväylällä mitattiin noin 33 000 ajoneuvoa ja Kivenlahdentiellä katuosuudesta riippuen noin 7 000–11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Alustavan aikataulun mukaan länsimetro liikennöi Kivenlahteen aikaisintaan vuonna 2020.
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli Kivenlahdenpuiston asemakaavan lähtökohtia ja tavoitteita keskiviikkona.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2821 ... uintorneja