Sivu 35/68

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 13.07.14 01:55
Kirjoittaja Jim
Kuvapäivitys Kalasatamasta

Kalasataman kanavan vierestä
Kuva

Takana on vielä lähes 800m rakentamatonta Sompasaarta.
Kuva

Eipä Kalasataman kaduillakaan perjantai-iltana moneen ihmiseen törmää. Tosin Sompasaaren laiturin ja Suvilahden alue oli varsin täynnä enimmäkseen 20-30v jengiä. Meininki oli leppoisaa, katutaidetta tehtiin, musaa kuunneltiin ja yrtti tuoksui.
Kuva

Kuva

Laadukkaita townhouseja, mutta suurempien kerrostalojen keskellä hieman tyhmän näköisiä.
Kuva

Täällähän tykättiin näistä "periskoopeista" muistaakseni.
Kuva

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 13.07.14 03:28
Kirjoittaja rakentaja
Kyllä tosta kalasatamasta ihan laadukas ja kaunis kaupungin osa tulee kun istutetut puut ajan mittaan kasvavat niin saadaan sinne vähän vihreää :)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 13.07.14 05:16
Kirjoittaja Klazu
Olikos nämä ne townhouset, jotka ovat vielä täysin tyhjillään kun eivät ole käyneet kaupaksi?

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 13.07.14 09:29
Kirjoittaja grendy
Kalasatamasta tuntuu tulevan kyllä muille Suomen suurille kaupungeille hyvä esimerkki 2010-luvun kantakaupungin jatkeesta. Ei tehdä pistetaloja tai muita ihme virityksiä vaan mennään lähes kokonaan umpikortteleiden viitoittamana. Aika näyttää mikä on lopputulos :).. Ainoa iso suomalainen miinus siitä, että liiketiloja ei näissä esitellyissä kuvissa näytä olevan missään näiden talojen kivijaloissa?

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 15.07.14 19:05
Kirjoittaja Tee
Klazu kirjoitti:Olikos nämä ne townhouset, jotka ovat vielä täysin tyhjillään kun eivät ole käyneet kaupaksi?
Jep.

Tämä on taas hyvä esimerkki siitä että pitäisi vähän enemmän miettiä sitä ostajakuntaa, ei riitä että joku on valmis asumaan niissä tarpeeksi halvalla hinnalla, vaan että joku on valmis maksamaan niistä sen rakennus- ja tonttikustannuksia vastaavan hinnan, nihkeä luksus ei vaan oikein myy.

Townhouse asumista kerrostalojen varjossa, jos oikein kurkottaa ulos ikkunasta niin eteläisimmästä rivistöstä näkee merelle, ei oikein houkuta ihmisiä maksamaan noita hintoja.

Muita esimerkkejä huonosti suunnitelluista nihkeä luksuksen asunnoista Helsingissä:

- Töölönlahden vähän päälle 30 neliön yksiöt. Kun eteläisimmän asuintalon lähes kaikki asunnot oli myyty hieman ennen valmistumista, nihkeistä, 30 neliön yksiöistä vielä puolet (2/4) oli myymättä. Rikkaita ihmisiä ei yleensä kiinnostaa asua jossain 30 neliön yksiössä, jossa on vähän ikkunapinta-alaa, ja sekin parvekkeen suuntaan, mikä vielä vähentää valontuloa. Sen sijaan pohjoisimman talon 4 valoisaa 43-46 neliön luksusyksiöt oli kaikki jo myyty vuosi ennen pohjoisimman asuintalon valmistumista. Nihkeät yksiöt myös lopulta menivät kaupaksi, mutta huomattavasti hitaammin kuin muut asunnot.

- Ullakkoasunnot joihin on tungettu liikaa huoneita, pinta-alaan ja katon korkeuteen nähden. Esimerkiksi tämä Kluuvista

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7861077

Päälle 120 neliötä, siitäkin pinta-alasta viidennes on huonekorkeudeltaan 160-210 sentin väliltä, 5 huonetta, hinta päälle miljoona euroa. Yleensä miljoona-asunnon ostavat ihmiset eivät osta sitä asuntoaan viimeisellä miljoonalla. Rikas henkilö joka haluaa neljä makuuhuonetta todennäköisemmin maksaa hieman enemmän ja ostaa asunnon jossa ne makuuhuoneet eivät ole pieniä matalia koppeja.

Tässäkin olisi pitänyt suunnittelijoiden miettiä hieman perusteellisemmin noiden townhouse asuntojen haluttavuutta tuossa kerrostalojen varjossa, ja tajuta idean typeryys, ja rakentaa paikalle kerrostaloja.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 17.07.14 22:15
Kirjoittaja pallo
Jep, Kalasatamassa ei näytä tällä hetkellä olevan mitään muuta vikaa kuin että kaduilla ei ole sitten mitään mielenkiintoista. Ei mitään missä viettää aikaa, ei mitään mikä kutsuisi kävelemään edes hieman eteenpäin. Ei liiketilan liiketilaa. Ei gallerian galleriaa. Ei baarin baaria. "Kaikki" tulee siihen helvetin mahtavaan ubermegakeskukseen joka on sitten auki 9-21 ja jossa on sittari ja risma. Ja Hm ja Zara. Hienoa, "elävää" kantakaupunkia. :smt023

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 06.08.14 16:43
Kirjoittaja Bernheart
http://yle.fi/uutiset/kalasataman_kesku ... na/7396775


Helsinki 6.8.2014 klo 16:09 | päivitetty 6.8.2014 klo 16:09
Kalasataman keskuksen työt taas käyntiin tänä vuonna
Pitkään jäissä ollut hanke keskeytyi muutama vuosi sitten kaavavalitukseen ja rahoitusongelmiin. Nyt rahoitusneuvotteluissa on edetty ja on mahdollista, että työt jatkuvat jo syystalvella.
…loput linkistä.

8)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 08.08.14 09:29
Kirjoittaja Lurkkeri
Kalasatamanpuiston suunnitelmat Helsingin kaupungin rakennusviraston sivuilla. Puiston rakentaminen alkaa ensi vuonna.

http://www.hel.fi/hki/hkr/fi/ajankohtai ... sto_080814

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 08.08.14 10:05
Kirjoittaja Lurkkeri
pallo kirjoitti:Jep, Kalasatamassa ei näytä tällä hetkellä olevan mitään muuta vikaa kuin että kaduilla ei ole sitten mitään mielenkiintoista. Ei mitään missä viettää aikaa, ei mitään mikä kutsuisi kävelemään edes hieman eteenpäin. Ei liiketilan liiketilaa. Ei gallerian galleriaa. Ei baarin baaria. "Kaikki" tulee siihen helvetin mahtavaan ubermegakeskukseen joka on sitten auki 9-21 ja jossa on sittari ja risma. Ja Hm ja Zara. Hienoa, "elävää" kantakaupunkia. :smt023
No, onhan Sörnäistenlaituri 3:ssa sentään nepalilainen ravintola. :)

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 08.08.14 22:19
Kirjoittaja Chae-chu
Tossa puistosuunnitelmassa on yksi todella suuri miinus; valaistus. Nyt tuossa näyttää olevan keskellä tota yhtä tietä valaisevat "sillat" ja muuten yleisvalaistus aika niukkaa, alueella voisi ihan hyvin säilyttää nykyiset satamakäytöstä poistuneet sopivasti patinoituneet valopylväät joista valoa voisi ohjata tasaisesti kaikkialle. Tuon suunnitelman valaistus on siinä mielessä pielessä että kun joitain harvoja alueita valaistaan kirkkaasti, muuttuvat huonommin valaistut alueet vielä pimeämmiksi ja tuonne puiden katveisiin muodostuu ikäviä varjopaikkoja joista ei tekisi pimeällä mieli oikaista. Muutenkin puisto ei jotenkin säväytä, siitä puuttuu omasta mielestä se jokin mitä alueen melkolailla ainoalta isommalta puistolta odottaisi..

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 09.08.14 13:33
Kirjoittaja Lurkkeri
Saattaa olla, että puisto on valokäytävää lukuun ottamatta hämärä, lopullinen valaistus ei kuvista oikein selviä. Puisto on jotenkin pliisu, enkä itse oikein välitä noista valoporteista, jotka tuovat mieleen kroketin. Kesällä varmaan viihtyisä paikka, jossa on kiva loikoilla nurmikentillä. Syksyllä ja talvella voi olla toinen juttu. Olisi hauskaa, jos havainnekuvissa esitettäisiin puisto myös siinä asussa, jossa se on suurimman osan vuodesta.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 10.08.14 20:33
Kirjoittaja Purkki^
Lurkkeri kirjoitti:Kalasatamanpuiston suunnitelmat Helsingin kaupungin rakennusviraston sivuilla. Puiston rakentaminen alkaa ensi vuonna.

http://www.hel.fi/hki/hkr/fi/ajankohtai ... sto_080814
Laitetaan havainnekuvat tänne näkyville.

Kuva
Kuva
Kuva
Maanlumo Oy

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 10.08.14 21:11
Kirjoittaja hmikko
Chae-chu kirjoitti: alueella voisi ihan hyvin säilyttää nykyiset satamakäytöstä poistuneet sopivasti patinoituneet valopylväät joista valoa voisi ohjata tasaisesti kaikkialle.
Juu ei, mielestäni. Niistä tulee juurikin teollisuuslaitoksen tunnelma, jota en puistoon haluaisi (jalkapallokentällä tietysti toimii). Todella voimakkaat yksittäiset valonlähteet tolpan nokassa taitavat olla myös käytännössä ongelmallisia kerrostaloalueella, kun ne ovat helposti turhan lähellä jonkun makuuhuoneen ikkunaa.

Sinänsä en osaa kyllä noiden kuvien perusteella antaa puiston valaistuksesta sen kummempaa arvolausetta. Krokettirata vaikuttaa ideana vähän puolivillaiselta. Portit tietty luovat voimakkaan tilantunnun kulkuväylälle.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 10.08.14 23:23
Kirjoittaja Chae-chu
En meinannut että niissä valotolpissa säilytetään ne vanhat jättilamput ainoina valonlähteinä, voihan niihin ripustaa alemmillekin tasoille valoa, eikä niiden tarvitse olla alueen ainoana valonlähteenä, enemmänkin vain pienenä (tai siis kooltaan isona) kuriositeettina muistuttamassa alueen historiasta.

Re: Kalasatama, Helsinki

Lähetetty: 10.08.14 23:59
Kirjoittaja RV
Eikös muuten tornien rakentaminen pitänyt alkaa juuri näinä kuukausina?