Sivu 4/11

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 01:59
Kirjoittaja paavali
Mahtaakohan tuo rengasliike Kalevantiellä joutua parkkitalon alle?

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 07:29
Kirjoittaja Ukilainen
Eri tontilla, joten tuskin.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 10:23
Kirjoittaja Aboa
Kaavassa se näyttää olevan osoitettu juuri tuohon lääkevaraston tontille Kalevantien ja Savitehtaankadun kulmassa olevalle rakentamattomalle alueelle.

Sähköasemalla näyttää olevan suojelumerkintä.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 11:50
Kirjoittaja Kantti
Eipä Medisiina D:n kaunista julkisivua pitkään pääse ihailemaan tulevan sairaalan massan takaa. On se iso! Rakennusten väliin jää ehkä kadun levyinen tila tuon mallinnusvideon mukaan.

Parkkirakennus tulee melko tarkalleen tuohon.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 11:52
Kirjoittaja hmikko
Aboa kirjoitti:Sähköasemalla näyttää olevan suojelumerkintä.
Se alkaa näyttää lähinnä koomiselta tuolla möhkälekompleksin keskellä. Itelleni tulee mieleen Kiinan "nail house" -tapaukset (esim.).

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 12:05
Kirjoittaja MindW
Tulee ikävä jopa 70-luvun sairaalakomplekseja kun katselee näitä sairaalahankkeita. Ei minkäännäköisiä mittasuhteita tai ideaa. Tilaohjelma määrittää arkkitehtuurin.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 13:13
Kirjoittaja grendy
MindW kirjoitti:Tulee ikävä jopa 70-luvun sairaalakomplekseja kun katselee näitä sairaalahankkeita. Ei minkäännäköisiä mittasuhteita tai ideaa. Tilaohjelma määrittää arkkitehtuurin.
2000-luvun funktionalismi toteaa, että ei kai sillä nyt väliä ole miltä sairaala näyttää vaan tärkeintä on mitä sen sisällä tapahtuu. Joku tyyppi ennenvanhaan taas totesi jotain että kauneus pelastaa maailman, mutta siihen ei ole uskottu Suomessa sitten 60-luvun jälkeen ja tuskin tullaan uskomaankaan enää ikinä.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 16:14
Kirjoittaja jfo
grendy kirjoitti:
MindW kirjoitti:Tulee ikävä jopa 70-luvun sairaalakomplekseja kun katselee näitä sairaalahankkeita. Ei minkäännäköisiä mittasuhteita tai ideaa. Tilaohjelma määrittää arkkitehtuurin.
2000-luvun funktionalismi toteaa, että ei kai sillä nyt väliä ole miltä sairaala näyttää vaan tärkeintä on mitä sen sisällä tapahtuu. Joku tyyppi ennenvanhaan taas totesi jotain että kauneus pelastaa maailman, mutta siihen ei ole uskottu Suomessa sitten 60-luvun jälkeen ja tuskin tullaan uskomaankaan enää ikinä.
Tosiaan, jopa Le Corbusierin "asumiskoneet" olivat vähemmän konemaisia ja ulkoisesti esteettisesti miellyttävämpiä kuin tämä uusfunktionalismi. Noh, mitäpä emme tekisi hoitotuloksia parantaaksemme ja ihmishenkiä säästääksemme. Tarkoituksenmukaisuus edellä.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 16:26
Kirjoittaja hmikko
jfo kirjoitti:Noh, mitäpä emme tekisi hoitotuloksia parantaaksemme ja ihmishenkiä säästääksemme. Tarkoituksenmukaisuus edellä.
Tässä lienee villakoiran ydin. Jos tarkoitus on suuret hoitotulokset, niin hyvin suuri sairaala on tarkoituksenmukainen. Tarkoitus voisi olla myös hoidon tarpeen välttäminen, mutta se on nykysysteemissä huonoa bisnestä.

Dennis Burkitt sanoi joskus, että pienet ulosteet, isot sairaalat, ja toisin päin, isot ulosteet, pienet sairaalat. Tarkoitti siis kuidun määrää ravinnossa, eli suoremmin sanottuna kasvisten syömistä.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 24.05.17 16:27
Kirjoittaja Kantti
Näin se kyllä menee. Iso keskussairaala on nähtävä teollisuuslaitoksena joka toimii kuin kone, ja jonka kaikki elementit lähtevät tästä ajattelusta. Toiminta, tehokkuus ja ydintarkoitus on ehdoton fokus. Sisältä tällaisessa sairaalassa voi ja pitääkin olla kauneutta ja viihtyisyyttä osana inhimillistä hoito- ja paranemis tapahtumaa, koska ihmiset puolestaan eivät ole koneita. Paranemisessa ja toipumisessa kauneudella ja vitaliteettia henkivällä ympäristöllä on iso merkitys.

Huolimatta laatikkoisuudestaan, rakennuksen ulkonäköön voi vaikuttaa kuitenkin monin tavoin.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 26.05.17 09:10
Kirjoittaja Nalle
Kantti kirjoitti:
Nalle kirjoitti:Rohkenen olla eri mieltä. :) Jo pelkästään empiiristen havaintojen pohjalta, kuljen tuosta 5 kertaa viikossa töihin, ja tämän lehtijutunkin perusteella. En muista nähneeni noiden ensimmäisten tukien purkua, enkä uudelleen valua.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/33 ... aan+saakka
Yritän nyt pitää sinnikkäästi kannastani kiinni. ;) Kaikki purkamiset on tietenkin tehty kerralla valmiiksi, jonka jälkeen siirrytty jälleen rakentamiseen. Muu vaikuttaisi järjenvastaiselta. Ne valut ja näkyvissä olevat raudoitukset on tarkoituksella jätetty, ilmeisesti todettu kriteerit täyttäviksi. Huonoja valuja purettaessa nämä kontrollin läpi päässeet suojattiin pressuilla vuodenvaihteessa.
Kuva
Kyllä se vaan on niin, että kaikkea ei ole purettu. ;) Positiivinen uutinen tässä on se, että ovat aikataulusta edellä. Harvemmin käy näinpäin.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/35 ... +ajolinjat

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 26.05.17 10:58
Kirjoittaja Kantti
Nalle kirjoitti:Kyllä se vaan on niin, että kaikkea ei ole purettu. ;) Positiivinen uutinen tässä on se, että ovat aikataulusta edellä. Harvemmin käy näinpäin.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/35 ... +ajolinjat
Hitto joo, tässä kohtaa voi vain nostaa tassut ylös ja myöntää olleensa väärässä. :D

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 26.05.17 16:29
Kirjoittaja TurkuCubed
Aikataulu varmistui parkkitalolle:
Tyksin uuden parkkitalon rakennustyöt alkuun ensi keväänä
Kymmenen miljoonan euron hankkeen myötä käyttöön tulee noin 400 pysäköintipaikkaa.
Kuva
Turun yliopistollisen keskussairaalan pysäköintiongelmiin on luvassa helpotusta vuonna 2019. Tuolloin käyttökunnossa pitäisi olla Savitehtaankadun ylittävä parkkitalo.

Noin kymmenen miljoonan euron hankkeen suunnittelu alkaa syksyn aikana. Rakentamiseen tulisi päästä käsiksi keväällä 2018, arvioi projektijohtaja Timo Seppälä.

Nelikerroksiseen rakennukseen on tulossa noin 400 pysäköintipaikkaa. Ne jyvitetään sekä henkilökunnan että asiakaspysäköinnin tarpeisiin.

Tyksin alue on jo pitkään kärsinyt riittämättömistä pysäköintitiloista. Timo Seppälä arvioi parkkitalon tuovan tilanteeseen merkittävän helpotuksen.
http://yle.fi/uutiset/3-9633001
Eipä se parkkiongelma aivan heti helpotu. Saapa nähdä millainen loota tulee. Aika jännä paikka hallille kyllä, on meinaan aika vilkas risteys siinä.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 26.05.17 19:46
Kirjoittaja paavali
Joo, vähän on erikoinen paikka kyllä hallilla. Ihmettelen miksei sitä voitu laittaa vaikka pyöreän hammaslääkärilaitoksen viereen tai Mikro-talon viereen? Sitä paitsi paikoista tulee varmasti myös pulaa tuon hallin valmistumisen jälkeenkin, sitten kun uusi T3-Sairaala ja Medisiina D valmistuvat. Olisi voitu rakentaa vähintään samankorkuinen parkkitalo kuin vaikka IF:in toimistojen vieressä, muttae hkäpä vielä leveämpi, vaikkapa juuri tähän kohtaan:
https://www.google.fi/maps/@60.4508501, ... 312!8i6656
Lääkevaraston viereinen tontti oltaisiin voitu jättää rakentamatta ja säästää se jollekin tulevaisuuden sairaalarakennukselle.

Re: TYKS T3 sairaala

Lähetetty: 27.05.17 13:03
Kirjoittaja Gascal
Muistaakseni mikron rakennus puretaan ja tilalle olisi tarkoitus rakentaa Varsinais-Suomen keskitetty psykiatrinen sairaala, jonne toimintaa siirtyisi mm. Halikosta ja Uudesta-Kaupungista. Liekö tuo sitten esteenä suuremmalle parkkirakennukselle sille tontille, kenties.

Edit. löytyi lähde: http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/u ... n-tontista