Sivu 4/7

Re: New York, New York

Lähetetty: 02.02.20 14:07
Kirjoittaja Lurkkeri
New Yorkiin valmistuva 130 William Street on hyvä esimerkki rakennuksesta, joka on saanut vaikutteita menneestä, mutta ei silti ole uusvanha. Arkkitehti englantilais-ghanalainen Sir David Adjaye.

Kuva

https://www.archdaily.com/932850/david- ... completion

https://130william.com/

Re: New York, New York

Lähetetty: 04.02.20 00:38
Kirjoittaja veka
Aluksi tämä David Adjayen suunnittelema uusi tornitalo ei ainakaan itseäni innostanut yhtään, pikemminkin päinvastoin. Jos liian moni tärkeä detalji (porrastetut nurkat, kaaret ikkunoiden alalaidoissa jne.) tehdään odottamattomalla tavalla, kokonaisuus alkaa tuntua vähän omituiselta. Kun sitten tutustuu lähemmin koottuihin selityksiin ja kehuihin, talo alkaa vaikuttaa aika kiinnostavalta. Huoliteltua työtä, kuten tämän kokoluokan asuintaloissa tuolla päin täytyy olla. Näköjään myös varustelukilpailu asukkaille tarjottavien yhteistilojen puolella on saavuttanut jo aika uskomattomat mitat: perinteisten lisäksi mm. kylpylä, oma kylpylä myös koirille, Imax-teatteri, koripallohalli, golfsimulaattori ja lasten peuhasali. Maisemakuvassa linkin takana näkyy lähellä oleva Fank Gehryn uskomaton 8 Spruce Street, jonka rinnalla on paha nousta tärkeäksi. Lopulta tämä on ehkä vain yksi uusi iso torni maisemaan, johon WTC-alue hautautuu hyvää vauhtia.

Re: New York, New York

Lähetetty: 06.02.20 19:26
Kirjoittaja TurkuCubed

Re: New York, New York

Lähetetty: 07.02.20 22:06
Kirjoittaja veka
Tällaiset talot menevät monella tapaa yli ymmärryksen, kuten on aikaisemminkin hämmästelty. Tulitikkutornissa on yksi kämppä per kerros, joten hissillä pääsee kätevästi suoraan omaan asuntoon. Videolla 28 miljoonaa maksavan asunnon (43. kerros, ollaan vasta puolivälissä matkalla ylöspäin, joten kalliimpiakin löytyy) esittelijä innostuu eniten kuvaillessaan, miten tietysti myös suihkukopissa on näköalaikkuna, josta voi tarkkailla kaupungin maisemia je kelejä. Mitäs siitä, vaikka ikkuna on heti huurussa, kun hanat avaa. Tärkeintähän on toki päästä esittelemään tätä ominaisuutta kateellisille sukulaisille, kun nämä tulevat ekaa kertaa kylään.

Re: New York, New York

Lähetetty: 07.02.20 22:11
Kirjoittaja Janne76
veka kirjoitti: 07.02.20 22:06 Tällaiset talot menevät monella tapaa yli ymmärryksen, kuten on aikaisemminkin hämmästelty. Tulitikkutornin ylimmissä kerroksissa on yksi kämppä per kerros, joten hissillä pääsee kätevästi suoraan omaan asuntoon. Videolla 28 miljoonaa maksavan asunnon esittelijä innostuu eniten kuvaillessaan, miten tietysti myös suihkukopissa on näköalaikkuna, josta voi tarkkailla kaupungin maisemia je kelejä. Mitäs siitä, vaikka ikkuna on heti huurussa, kun hanat avaa. Tärkeintähän on toki päästä esittelemään tätä ominaisuutta kateellisille sukulaisille, kun nämä tulevat ekaa kertaa kylään.
Kyllä tää Fiskehamnenin tornit voittaa?

Re: New York, New York

Lähetetty: 15.03.20 22:24
Kirjoittaja 1000ft300m
Mielestäni oli surkeaa, ettei New Yorkissa ole enää yhtään ainoaa oikeaa 100 kerroksista taloa! Chicagossakin on sentään kolme. ESB oikeasti 86 kerrosta ja CPT 98 kerrosta. Jopa Melbourneen valmistuu 100 kerroksinen Australia 108.

Re: New York, New York

Lähetetty: 18.03.20 10:04
Kirjoittaja veka
Saattaa johtua siitä, että kerrosten määrän voi esittää niin monin tavoin. Empire State Building kertoo rakennuksessa olevan 102 kerrosta. 86. kerroksen jälkeen alkaa 16-kerroksinen torni, jossa ovat pilvenpiirtäjän radiomasto ja ukkosenjohdatin. Viimeisessä 102. kerroksessa on toinen näköalatasanne. Central Park Tower sanoo olevansa 131- tai 132-kerroksinen. Asunnot alkavat vasta kerroksesta 32, ja asuttuja kerroksia kerrotaan olevan 95 (tai 98). Kerroksissa 129-131 on hulppean puoleinen kämppä, jonka pinta-alaksi kerrotaan n. 1600 m2. Se voi olla vahvoilla, kun etsitään maailman korkeimmalla sijaitsevia asuntoja. Amerikassa monista kerrostaloista puuttuu kerros 13, ehkä näistäkin, en muista. Kai nyt sentään CPT:n voi sanoa olevan yli 100-kerroksinen? Parhaillaan valmistuvan 30 Hudson Yardsin näköalatasanteen (se maailman korkeimmalla oleva ulkosellainen) kerrotaan olevan kerroksessa 100, missä lienee. Sen yläpuolella on vielä toistakymmentä kerrosta.

Re: New York, New York

Lähetetty: 18.03.20 18:00
Kirjoittaja jusa-masa
Tota skinny tornia voi pitää aika huikeana rakennuksena tuon n. 15x20m pinta-alansa vuoksi. Hyvänä vertailukohtana voi käyttää perinteistä vakiokokoista rintamamiestaloa, jonka pohjapinta-ala on yleensä n. 8,5x8,5m.
Eli pinta-ala n tornissa todella pieni mikä tekee talosta jo ”kohtuu” haastavan kokonaisuuden suunnitella ja toteuttaa.

Re: New York, New York

Lähetetty: 19.03.20 10:25
Kirjoittaja jukki
Tohon sit hissikuilut ja tekniikkanousut jne. Ehkä hätäpoistumistiet? Aikamoista. Täytyy yrittää metsästää kerrosten pohjakuvat jostain!

Re: New York, New York

Lähetetty: 19.03.20 12:21
Kirjoittaja TurkuCubed
Jukki kirjoitti: 19.03.20 10:25 Tohon sit hissikuilut ja tekniikkanousut jne. Ehkä hätäpoistumistiet? Aikamoista. Täytyy yrittää metsästää kerrosten pohjakuvat jostain!
Kuva

Re: New York, New York

Lähetetty: 19.03.20 15:07
Kirjoittaja Urbaani
Diggaan, että flyygeli on "Frasier-tyyliin" aina sisällytetty näihin viitteellisiin luxury-condojen pohjakuviin. :)

Re: New York, New York

Lähetetty: 20.03.20 20:16
Kirjoittaja veka
Flyygelin kanssa on sitten taas se ongelma, ettei tai mahtua noihin hisseihin. Eikä ikkunoistaan sisään. Aika hikisen tosi-tv -lähetyksen saisi kasaan, kun muutama riuska kaveri rykäisisi sen portaiden kautta ylös.

Re: New York, New York

Lähetetty: 20.03.20 23:20
Kirjoittaja Urbaani
Kaipa tuollaiseen asuntoon muuttavalla on varaa myös teettää flyygeli varta vasten käsityönä omaan kämppään. ;)

Re: New York, New York

Lähetetty: 21.03.20 06:46
Kirjoittaja arkkinikkari
Flyygeli kannetaan sisään pystyasennossa, ihan samalla tavalla kuin iso sänky. Tuo Bedroom 3:sen punkka näyttää vaikeammallta muutettavalta kuin flyygeli, sen verran paha mutka käytävällä.

Re: New York, New York

Lähetetty: 21.03.20 18:20
Kirjoittaja veka
Pikkujuttu tietysti, mutta alkoi tuntua sen verran hauskalta detaljilta, että piti käydä tarkistamassa. Täysimittaisen Steinwayn pituus on 274 cm, joten sen mahduttaminen hisssiin kuljetustukineen voi olla haastavaa. Mutta tällä firmalla ja muutamalla muulla on toki pienempiä malleja, jotka varmaan menevät täydestä kateellisten sukulaisten tullessa kylään.