Sivu 4/9
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 00:44
Kirjoittaja Kazaam
Tämäkin projekti on nytkähtämässä eteenpäin, ainakin siltä osin, että tällä kertaa Ruotsin Puolustusvoimat eivät ole pistämässä seinää pystyyn toisin kuin Tukholmassa. Lopulta siis 75 kerrosta ja noin 265 metriä, mikä tekisi tornista Lontoon The Shardin jälkeen Euroopan toiseksi korkeimman (Venäjää en laske Eurooppaan). Rakennuttajan tavoitteena on, että torni lähtisi nousemaan syksyllä 2016 ja vuonna 2019 valmiina. Lienee optimistinen arvio, mutta pian se selviää.
di.se
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 00:55
Kirjoittaja Urbaani
Melkoinen pytinki. Ottaisin kyllä riemuiten vastaan myös Helsinkiin.
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 10:45
Kirjoittaja zeizei
Itse en kyllä tiedä mihin Helsingissä sijoittaisin.. Yksittäisenä tornina ovat melkoisen yksinäisiä.
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 11:05
Kirjoittaja Janne_H
zeizei kirjoitti:Itse en kyllä tiedä mihin Helsingissä sijoittaisin.. Yksittäisenä tornina ovat melkoisen yksinäisiä.
Hernesaaren kärkeen!

Tai Espoossa uuden Finnoon maamerkiksi merenrantaan.
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 17:58
Kirjoittaja Klazu
Ei tule tapahtumaan meidän elinaikana tämän kokoluokan rakennusta Helsinkiin. Mahtaako toteutua Göteborgiinkaan. Itse en niin perusta näistä yksittäisistä korkeista torneista, vaan pidän enemmän klustereista. Vancouverin keskustan korkeimmaksi tämä kyllä sopisi, mutta vain koska ympärillä olisi jo satoja muita torneja. Jonnekin uuteen kaupunkikeskukseen en tällaista yksinäiseksi toivoisi.
Re: Göteborg
Lähetetty: 28.02.15 18:11
Kirjoittaja Kazaam
Samaa mieltä itsekin olen, että tällaiset yksittäiset tornit ovat usein aika irvokkaan näköisiä. Göteborgissa kuitenkin on paljon kunnianhimoisia suunnitelmia, eikä ole lainkaan pois suljettu ajatus, että tämänkin läheisyyteen nousisi ensi vuosikymmenen aikana pienimuotoinen klusteri. Pitää vain muistaa se, että jonkin tornin on joka tapauksessa oltava ensimmäinen - miksei sitten tässä tapauksessa sen korkeimman.
Re: Göteborg
Lähetetty: 02.12.15 17:21
Kirjoittaja veka
Tuleva (?) Pohjoismaiden korkein on nykyään nimeltään Karlatornet. Projektin alkuperäinen nimihän oli Karlavagnstornet (Kaarlen vaunujen torni eli Otavatorni).

Kuvalähde: Karlatornet.se
Tuoreinta tietoa kertoo Göteborgs-Postenin uutinen syyskuun lopulta:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.284 ... arlatornet
Hypetys on näköjään todella mittavaa edelleenkin. Kiinnostuneita on jo tuhansia, mutta sehän ei vielä maksa mitään. Asuntojen markkinoinnin alkamisesta ei ole vielä tietoa, mutta tarkoitus on päästä rakentamaan jo vuodenvaihteessa 2016-2017.
Rakentamista ei aloiteta, ennen kuin sementoituja (käsirahalla) varauksia on vähintään 70%. Se on tiukka vaatimus ja osaltaan kertonee, kuinka tarkoilla tässä ollaan. Alustavaksi neliöhinnaksi mainitaan 50000 kruunua eli noin 5500 euroa ja siitä sitten ylöspäin. Huipulla neliöhinnan arvellaan olevan kolminkertainen.
Karlatornetin uudet kotisivut:
http://www.karlatornet.se
Re: Göteborg
Lähetetty: 03.12.15 17:38
Kirjoittaja RV
Noh, Göteborg on muutenkin Pohjoismaiden mini-Amerikka

Kuitenkin hiukan groteskina jo pidän tuota korkeutta. Esimerkiksi TT Malmössä on mielestäni hirveän näköinen. n. 40 kerrosta tai alaspäin niin voi näyttää hyvältä matalamman keskellä yksittäinen torni, esimerkiksi Ruoholahdessa tämä mahdollisuus hylättiin.
Mielenkiintoista, miksei
Kazaam laske Moskovaa/Pietaria osaksi Eurooppaa? Missä se raja kulkee oikein? Donetskissa? Kyllä Moskovassa esimerkiksi on montakin yli 250-metristä pytinkiä ja on ihan yhtä lännessä kuin itäinen Suomi, korkein on 95krs, kyseessä suuri klusteri (taitaa siellä keskikerroskorkeus muutenkin olla jotain yli 20 nykyisin). Lontooseen ollaan puuhaamassa supertall-luokkaan lukeutuvaa kamaa, samaten Pariisiin, veikkaisin että Espanjaan jossain vaiheessa ainakin kanssa. Tämä projekti nyt on tällaista "jonkun Göteborgin" yritystä päästä kartalle. Arkkitehtuuri toki näyttää hyvältä, mutten tuosta älyttömästä korkeudesta osaa sanoa mitään ennen kuin valmistuu, muodon olisi tullut tässä kokoluokassa yksittäisenä ehkä olla enemmän vaikkapa tuon Pietariin rakenteilla 0levan kaltaista ylöspäin kapenevaa.
Re: Göteborg
Lähetetty: 04.01.16 17:03
Kirjoittaja veka

kuvalähde: Serneke
Pian (?) Pohjois-Euroopan korkein rakennus, Göteborgiin suunnitteilla oleva 266-metrinen Karlatornet, on saamassa ympärilleen useita pienempiä torneja ja laajahkon kävelyalueen. Kuvassa oikealla oleva yli 30-kerroksinen mökki näyttää lähes kääpiöltä varsinaisen tornin rinnalla.
Rakennuttajafirma Serneken sivuilla on muutamia uusia kuvia katutason elämästä tornien juurella:
http://www.serneke.se/projekt/karlavagnsplatsen/
Kokonaisuus näyttää todella hienolta. Löytyisiköhän Helsingistä paikka tämmöiselle? Hernesaari? Koivusaari? Hanasaari? Lapinlahti?
Re: Göteborg
Lähetetty: 04.01.16 17:43
Kirjoittaja Urbaani
Stadi ei pystyne kohta kilpailemaan edes Göteborgin kanssa. Todella vaikuttavia hankkeita kaupungissa vireillä, em. tornin lisäksi.
Re: Göteborg
Lähetetty: 06.01.16 18:39
Kirjoittaja pakolaishallitus
En ymmärrä tätä hehkutusta. Tuo massiivisen korkea rakennus näyttää niin yksinäiseltä, ja jopa irvokkaalta muuten matalassa katukuvassa. Itse tornin ulkonäössä ei ole mitään vikaa, se on vain täysin väärässä paikassa, tai pitäisi olla huomattavasti matalampi.
Ei kiitos tuollaisia Helsinkiin. (No ei ole tulossakaan.)
Re: Göteborg
Lähetetty: 06.01.16 18:51
Kirjoittaja Urbaani
Malmön Turning Torso kyllä toimii, vaikka onkin ainoa pilvenpiirtäjä alueella.
Re: Göteborg
Lähetetty: 06.01.16 21:50
Kirjoittaja hmikko
Tande kirjoitti:Malmön Turning Torso kyllä toimii, vaikka onkin ainoa pilvenpiirtäjä alueella.
Sen ei tiemmä ollut tarkoitus jäädä yksin, mutta muut tornit ovat jääneet toteutumatta toistaiseksi tai suunnitelmat madallettiin.
Re: Göteborg
Lähetetty: 06.01.16 22:24
Kirjoittaja sekovene
Tämän hankkeen taloudellinen puoli kiinnostaisi, kun kyseessä on about Helsingin kokoinen kaupunki. Kuka omistaa tontin, millä hinnalla rakennusoikeus myydään, millä hinnalla rakennusoikeutta tavallisesti myydään Göteborgissa ja niin edelleen. Lieköhän jossain tietoa näistä? Jos tontin omistaa kaupunki, rakennusoikeus myydään varmaankin melko halvalla, koska tuon korkuisen talon rakentaminen alkaa olla aika kallista puuhaa. Vaikken pilvenpiirtäjäfani olekaan, olisi hauskaa tietää, löytyisikö Hesestä halukasta rakentajaa tuollaiselle, jos vaikka luovutettaisiin tontti nollasta eurosta alkavalla huutokaupalla.
Re: Göteborg
Lähetetty: 07.01.16 08:49
Kirjoittaja pallo
Juu on kyllä todella yksinäisen näköinen torni. Paljon mieluummin otan suunnitelmissa tyylikkään pasilan klusterin tai jopa kalasataman automarkettihelvetin. Jätetään +150m korkeiden talojen kokoluokka suosiolla isoille pojille Tanskasta alaspäin.