Sivu 4/31
Re: Kakola
Lähetetty: 02.08.14 11:50
Kirjoittaja Kantti
Hartelan itselleen hankkimalla tontilla, josta vuosi sitten purettiin vankilahenkilökunnan asuintalo...
... on alkanut liikehdintä. Torninosturin pystytys on vaiheessa, etupuomi puuttuu.
Eilen illalla otetussa kuvassa se on jo kiinnitetty. Kyse on Hartelan As Oy Turun Kakolankallio 1 -projektista. Kakolan peruskallio on kaluttu puhtaaksi. Jos jonhonkin voi luottaa, niin Kakolanmäelle rakennettujen talojen perustuksiin!
Alkujaan Hartela oli aikatauluttanut rakennuksen valmistuvaksi tämän vuoden syksyllä, siis muutaman kuukauden päähän. Aikataulu on tietenkin muuttunut.
As Oy Turun Kakolankallio 1 on Hartelan ensimmäinen kolmesta Kakolan rinteeseen toteutettavasta asunto-osakeyhtiöstä. Tontille toteutetaan kolme 3-4 -kerroksista kerrostaloa, joista ensimmäisenä rakennettavassa yhtiössä on 39 asuntoa, kooltaan 30,5-118,0 m². Suunnitelmien mukaan ensimmäiset asukkaat pääsisivät muuttamaan Kakolankallioon vuoden 2015 lopussa.
http://www.hartela.fi/hartela_projects/ ... anyid=H152
Hieno sijainti näilläkin taloilla, ikäänkuin Portsan puutaloalueen yläpuolella.
Paksuhkot peruskallioon upotetut betoniterästangot estävät taloa luiskahtamasta alas rinteeltä.

Re: Kakola
Lähetetty: 02.08.14 12:03
Kirjoittaja Kantti
Kakolaan katuinfra etenee nyt Sofiankadun/Kakolankadun suunnasta ylös mäkeen.
Huhtikuussa näytti tältä.
Veikkaan tätä tukimuuriksi jonka oikealla ( Vanhan lääninvankilan punatiilisen rakennuksen edustalla) puolella katu tulee nousemaan kohti entisen Keskusvankilan rakennuksia?
Järeää louhikkoa kohden Keskusvankilan rakennuksia.

Kakolan projektit kehittyvät vaivihkaa rehevän lehvistön suojissa, ylhäällä kalliolla.
Re: Kakola
Lähetetty: 22.08.14 15:12
Kirjoittaja saaressa-asuja
Re: Kakola
Lähetetty: 22.08.14 18:25
Kirjoittaja Kantti
saaressa-asuja kirjoitti:Tästä mä tykkään
http://kaupunkitalot.fi/
Kiitos linkistä!
Selvästi erilainen rakennus ja asumismuoto kuin tähän asti Kakolan alueella. Kovin tarkkaa sijaintia tuolla sivulla ei ole, kaupungin puoleisessa päässä Kakolanmäkea kuitenkin, noilla paikkeilla.
http://binged.it/1plZcmQ
Sivulla olevan aikataulun mukaan pitäisi valmistua puolentoista vuoden kuluttua. Seurataan kehitystä!
Re: Kakola
Lähetetty: 22.08.14 19:09
Kirjoittaja Ukilainen
http://opaskartta.turku.fi/IMS/?layers= ... 631&z=0.25
Tulee tuossa karttalinkissä näkyvälle tontille nro 14 eli kyseessä on yksi keskustan suojaisimmista tonteista.
Re: Kakola
Lähetetty: 23.08.14 10:33
Kirjoittaja Kantti
Ukilainen kirjoitti:http://opaskartta.turku.fi/IMS/?layers= ... 631&z=0.25
Tulee tuossa karttalinkissä näkyvälle tontille nro 14 eli kyseessä on yksi keskustan suojaisimmista tonteista.
Tontti on kuvan taustalla olevan keltaisen puutalon takana.

Re: Kakola
Lähetetty: 06.10.14 23:21
Kirjoittaja Kantti
Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 00:01
Kirjoittaja Kantti
Katsastin Kakolan mäessä sunnuntaina huvikseni paikkoja.
Turun Michailowinlinna alkaa olla harjakorkeudessa. Talon takaa kohoaa Kakolan jätevedenkäsittelylaitoksen tuuletuspiippu
Rakennuksen pääty osoittaa luoteeseen, Puutarhakadulle. Suhteellisen avoin näkymä.
Ei mitään hengästyttävää, mutta siistiä tämän päivän kerrostaloarkkitehtuuria
Erkkerit kunniaan!
Michailowinportin ja Michailowinlinnan välissä näkyy Kakolan entinen vankimielisairaala

Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 00:23
Kirjoittaja Kantti
Hartelan aloittama As Oy Kakolankallio on ensimmäisen rakennusryhmänsä kanssa etenemässä niin ikään.
Pari kerrosta vielä ja on harjassa. Reilulla kädellä on rakennuksen ympäriltä raivattu vesaikkoa, kesällä oli aivan upoksissa pusikkojen takana!
Tähän edustalla kohoaa vielä tulevat kaksi rakennusta jatkossa. Toivotaan nopeaa aikataulua!

Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 14:18
Kirjoittaja Nalle
Infrakin näytti Kakolalla rakentuneen aavistuksen eteenpäin. Kakolankatu on valmistunut ja uudet portaat rakennettu nousemaan lääninvankilan edustalle.
Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 16:56
Kirjoittaja Kantti
Nalle kirjoitti:Infrakin näytti Kakolalla rakentuneen aavistuksen eteenpäin. Kakolankatu on valmistunut ja uudet portaat rakennettu nousemaan lääninvankilan edustalle.
Katuinfra näyttää aika valmiilta.
Alla kuva heinä-elokuun vaihteen paikkeilta.
Samoilta paikkeilta sunnuntaina. Katuvalaistus oli käytössä, ehkä koeluonteisesti viikonloppuna yötä päivää. Ledivalaistukselta näyttää? Kakolanmäen päälle johtava jalankulku/pyörätie oli asfaltoitu ylös asti.
Mäen päältä alas Kakolankadun suuntaan.
Lääninvankilan muurin seinustalla on korkeammat valaisintolpat jossa myös aika kirkas ledipatteristo. Silmiinpistäävää on myös Kakolankadulta tulevan serpentiinilenkin tuuheiden pusikkojen raivaus ja maiseman avartuminen vasemmassa reunassa.
Vertaa ennen....

... nyt
Kakolanmäen henkeen kuuluu myös, aivan oikein, pengerryksen graniittiverhous! Tämä graniitti ei liene kuitenkaan kakoliittia kuten vankilarakennusten graniittiseinät jotka on louhittu Kakolanmäestä.

Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 19:57
Kirjoittaja Kantti
Kantti kirjoitti:saaressa-asuja kirjoitti:Tästä mä tykkään
http://kaupunkitalot.fi/
Kiitos linkistä!
Selvästi erilainen rakennus ja asumismuoto kuin tähän asti Kakolan alueella. Kovin tarkkaa sijaintia tuolla sivulla ei ole, kaupungin puoleisessa päässä Kakolanmäkea kuitenkin, noilla paikkeilla.
http://binged.it/1plZcmQ
Sivulla olevan aikataulun mukaan pitäisi valmistua puolentoista vuoden kuluttua. Seurataan kehitystä!
Tontti jonne Kaupunkitalot suunnittelee rakentamista, näyttää toistaiseksi tältä. Mainoskyltti on naulattu jämäkästi koivuun. Oliskohan Jethro Rostedt itse käynyt paukuttamassa telineen pystyyn koska on Anikaisilla myynnissä?
Vasemmalla aidalla rajattu tontin pohjoisreuna ja taustalla itäreunan kerrostalo Sairashuoneenkadun puolella. Kakolanmäen rakennuksia ei tarvitse paaluttaa, perustukset eivät tule pettämään!
Mainoskyltin takaa etelässä, kallio nousee jyrkähkösti. Rakennus ei kuitenkaan taida yltää avoimeen kallioon asti?
Naapuritontin rakennuksia tontin pohjoisreunan takana
Miten tontille pääsee? Melkoisen kapeaa ränniä pitkin, aivan naapuritontin talon seinää hipoen.

Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 21:42
Kirjoittaja Nalle
Kaupunkihan vaihtaa kaikkiin katulamppuihin led-polttimot. Just oli Turku Energian lehtisessä juttua tästä.
Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 22:03
Kirjoittaja arkkinikkari
Eikös se ole joku ihan koko EU:n laajuinen direktiivi, että LEDit pitää vaihtaa (tai siis elohopealamppujen valmistus lopetetaan)? Suomessa vaan on kunnilla hamstrattuina elohopealamppuja järjettömät kasat, niin kestää vielä aika kauan ennen kuin ledejä alkaa isommassa määrin katukuvassa näkyä.
Re: Kakola
Lähetetty: 25.11.14 23:36
Kirjoittaja Kantti
arkkinikkari kirjoitti:Eikös se ole joku ihan koko EU:n laajuinen direktiivi, että LEDit pitää vaihtaa (tai siis elohopealamppujen valmistus lopetetaan)? Suomessa vaan on kunnilla hamstrattuina elohopealamppuja järjettömät kasat, niin kestää vielä aika kauan ennen kuin ledejä alkaa isommassa määrin katukuvassa näkyä.
Osassa Turun keskustaa - ainakin pääkirjaston kohdalla Linnankadulla - on jo vuosi sitten vaihdettu ledeihin. Kuten Kakolanmäen katuinfrassa, muutkin vastaavat uudet kadut varustetaan tietenkin ledeillä jotka tuottavat valkoista valoa ja näyttävät myös värejä. Toisin kuin keltaiset natrium suurpainelamput jotka värjäsivät kaiken kellertävän ruskeaksi.
Edellisissä kuvissa näkyi kahdenlaista ledvaloa, kolmas lampputyyppi siellä näiden lisäksi ainakin vielä oli, josta ei ole kuvaa tähän jakoon.