Sivu 29/33

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 09.05.22 13:31
Kirjoittaja TheCultureHigh
1000ft300m kirjoitti: 19.10.21 14:56 Huomasin vasta nyt, että Kirstinpuiston talo on jo harjakorkeudessa :oops: . Ja asun sentään kilometrin etäisyydellä! Vastahan 2011 tehtiin edellinen 10-kerroksinen talo.
Noh noh, ohan siinä sentää 12-kerrosta :D

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 16.05.22 22:40
Kirjoittaja 1000ft300m
Saunaosasto ylhäällä eli jopa 13! Alkaa olla jo suht. valmis ulkoa 15.5.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 18.05.22 17:36
Kirjoittaja 1000ft300m
Lisätään vielä, että talo lienee eka tornitalo, joka on rakennettu tois puol jokke 2000-luvulla! Tai viimeisen 50 vuoden aikana :oops: .

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 15.06.22 02:31
Kirjoittaja huopa
Itsekin hiukan yllätyin että tuo tornitalo oli tullut melkein valmiiksi toukokuussa käydessä. Tältä se näytti 13.5.2022.

Kuva

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 23.07.22 20:41
Kirjoittaja 1000ft300m
Tunnettu arkkitehti Robert Patzschke arvioi Turun Sanomissa kaupungin keskustaa. Suora lainaus "Täällä on liian korkeita ja liian pitkiä rakennuksia". :o :shock: :? :oops:

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 29.07.22 17:30
Kirjoittaja Viekas
14- ja 17-kerroksista pukkaa Satamaan.

https://ah.turku.fi/rlupalk/2022/0804014l/4718897.htm

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 30.07.22 02:53
Kirjoittaja JusuPetteri
Noniin, vihdoinkin! Olen miettinytkin, että missä viipyy Killan ja Kestin rakennuslupahakemukset. Kesti tuleekin kohoamaan kerrosta vaille Airiston Tähden korkuiseksi ja Kiltakin 14-kerroksiseksi, joten komeita maamerkkejä tulevat olemaan uudistuvalla sataman alueella 👍🏻

Hienoa, että totutusti korkeakammoisella Turulla on rohkeutta rakentaa näinkin lähelle keskustaa pari korkeampaa pytinkiä. Ratapihan torneja odotellessa 😁

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 30.07.22 12:03
Kirjoittaja Ukilainen
Viekas kirjoitti: 29.07.22 17:30 14- ja 17-kerroksista pukkaa Satamaan.

https://ah.turku.fi/rlupalk/2022/0804014l/4718897.htm
Kaavoitusyksikön lausunto ei ainakaan lupaa kovin hyvää kohteesta:
Kaavoituksen näkemyksen mukaan kaavalla asetetut kaupunkikuvalliset ta-
voitteet ja yllä mainitut määräykset eivät kaikilta osin täyty. Julkisivut
vaikuttavat monotonisilta ja rakennukset ovat julkisivusommittelultaan saman-
laiset materiaaleja, värejä ja yksityiskohtia myöten.


Lisäksi määräys vähintään 1/10 kerrosalan käyttämisestä liike- tai toimistoti-
loja varten ei täyty: suunnitelmassa on esitetty 12663 k-m² asuinkerrosalaa ja
234 k-m² liiketiloja, mikä on alle 2% kokonaisalasta. Poikkeama on huomat-
tava ja kaavan tavoitteisiin nähden heikennys.
Lisäksi se on kaavoituksen nä-
kemyksen mukaan osaltaan syynä ongelmiin julkisivujen kanssa; suuri määrä
(pieniä) asuntoja
johtaa suureen määrään varasto- ja aputiloja, jotka puoles-
taan tuottavat umpinaisia seinäpintoja ja kasvattavat rakennusmassoja. On
myös syytä muistaa, että vielä luonnosvaiheessa alueen käyttötarkoituksena
oli K-1 liikerakennusten korttelialue ja rakennusoikeutena 10000 kem², joka
siis olisi ollut kokonaan liiketilaa. Ajatus asumisen mahdollistamisesta liiketilo-
jen lisäksi tuli vasta ehdotusvaiheessa, minkä johdosta lopulliseksi käyttötar-
koitusmerkinnäksi tuli AL.

Kaavoitusyksikkö puoltaa rakennuslupaa ehdollisena siten, että julkisivuja ke-
hitetään kohteen kaupunkikuvallisen aseman edellyttämälle tasolle ja että lii-
ketilojen määrää kasvatetaan lähemmäs kaavan tavoitteita.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 21.08.22 19:26
Kirjoittaja 1000ft300m
https://peabkoti.fi/asunnot/turku/turun-station-east/
Kuvan perusteella talossa on 12 kerrosta. Oikea boomi päällä.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 24.08.22 22:45
Kirjoittaja James
1000ft300m kirjoitti: 21.08.22 19:26 https://peabkoti.fi/asunnot/turku/turun-station-east/
Kuvan perusteella talossa on 12 kerrosta. Oikea boomi päällä.
Näitä on tosiaan tarkoitus tulla 4 kpl tuohon samalle tontille vanhan Kupittaan aseman tontille. Kaksikerroksinen "jalusta" on jo ollut jonkin aikaa rakenteilla ja sen päälle tulevat sitten nämä 10-kerroksiset asuintalot.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 25.08.22 10:48
Kirjoittaja Läntinen pitkä
Melko legendaarista pohjaa taas asunnoissa.
https://peabkoti.fi/asunnot/turku/turun ... n-east/a1/
Ensimmäinen kerta kun nään että keittiö on suoraan eteisessä johon ei tule mistään valoa. Plussana myös makuuhuone asunnon perällä. Pahaa pelkään etteivät nämä neljä taloa tule olemaan ole sisäisesti tai ulkoisesti kovin kummoisia ilmestyksiä.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 25.08.22 14:39
Kirjoittaja OssiS
Läntinen pitkä kirjoitti: 25.08.22 10:48 Melko legendaarista pohjaa taas asunnoissa.
https://peabkoti.fi/asunnot/turku/turun ... n-east/a1/
Ensimmäinen kerta kun nään että keittiö on suoraan eteisessä johon ei tule mistään valoa. Plussana myös makuuhuone asunnon perällä. Pahaa pelkään etteivät nämä neljä taloa tule olemaan ole sisäisesti tai ulkoisesti kovin kummoisia ilmestyksiä.
On kyllä erikoiseen pohjaan päädytty. Muita noin pimeitä huoneistoja ei sentään tuossa talossa ole.
Jännä nähdä miten menevät kaupaksi, sijainti hyvä mutta näyttävät olevan sijoittajille suunnattuja. Onkohan myöhempiin luoteispuolen taloihin tulossa enemmän isompia omaan käyttöön tarkoitettuja asuntoja?

Neliöhinta tuolle A1 kämpälle karvan päälle 6ke omistustontilla, joka tuntuu hurjalta pohjaan ja kerrokseen nähden. En jaksa itse selvittää miten vertautuu muihin kupittaan uudiskohteisiin, joten onko muilla muistikuvia hinnoista?

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 25.08.22 16:35
Kirjoittaja hmikko
OssiS kirjoitti: 25.08.22 14:39 En jaksa itse selvittää miten vertautuu muihin kupittaan uudiskohteisiin, joten onko muilla muistikuvia hinnoista?
Pikainen vilkaisu Oikotielle näyttää siltä, että muista viime vuosien uusista ei ole mitään tarjolla, ja tuo aseman kohde taitaa olla tällä hetkellä ainoa markkinointivaiheessa oleva. 60-luvun kaksioita löytyi muutama, niissä kokoa 50-56 neliötä ja neliöhinta n. 3000 e. Jos asunnossa on jotain erityistä kivaa (ylimmän kerroksen näkymät tms.), niin 4000 e. Voisin kuvitella, että uudiskohteessa tuo 6000 e vastaa suunnilleen yleistä linjaa. Mutta juu, pohja on hirviä. Toisin sanoen, tyhmä ei ole se, joka pyytää.

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 02.12.22 15:43
Kirjoittaja huopa
Nyt on ainakin jo aidosti korkeampaa rakentamista suunnitteilla. Kupittaan kansi -hankkeen havainnekuvissa näyttäisi olevan peräti 4kpl melko korkeita tornitaloja. Korkein vaikuttaa joltain 100m hujakoilla olevalta, ainakin tässä hesarin valkkaamassa havainnekuvassa.

Kuva
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009241384.html

Re: Turun tornitaloprojektit

Lähetetty: 02.12.22 22:36
Kirjoittaja hmikko
huopa kirjoitti: 02.12.22 15:43 https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009241384.html
Valinta on syheröinen, sillä kaupunki on samaan aikaan sekä tilaaja että tarjoaja.
Kuulostaa ihan Turulta.

Ainakin toisessa renderissä näyttäis olevan rivi kerrostaloja rautatien päällä. Tässä vaiheessa kannen koko on tietysti vielä täysin auki, mutta epäilen vahvasti, että se karsiutuu suht minimiin prosessin aikana. Kannen päälle rakentaminen on kallista, ja tässä tapauksessa Itäharjun puolella on/tulee maavaraisia tontteja paljon.

Hankkeen verkkosivut:

https://www.turuntiedepuisto.fi/kupittaan-karki