Sivu 24/24

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 19.04.26 20:01
Kirjoittaja hmikko

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 20.04.26 22:33
Kirjoittaja Janne_H

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 24.04.26 17:59
Kirjoittaja Xerdoz
Eiköhän kohta kielletä noilla silloilla pyöräily tai sitten pistetään jotain muita esteitä, kun ihmiset alkavat kaatuilemaan sillalla.

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 24.04.26 22:03
Kirjoittaja arkkinikkari
Joo, oikea ratkaisu tässä on sulkea silta epäturvallisena, pahoitella syvästi, pistää insinöörit suunnittelemaan korjaus totaalisesti epäonnistuneeseen liikuntasaumalaitteeseen, asentaa korjaus ja avata silta uudelleen. Ja sitten julkisuuden ulkopuolella kirotaan ja huudetaan ja etsitään syylliset, ja leikataan kustannukset allianssin bonuksista.

Onhan tuo ihan helvetin nolo epäonnistuminen, ja vaatii koko projektiorganisaatiolta täyden post-mortem analyysin että virheistä opitaan. Ja tärkeintä että sillasta saadaan sekä turvallinen pyöräilylle että aidosti esteetön, mitä se nykyisellään ei millään lailla ole.

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 25.04.26 00:19
Kirjoittaja Pyöröovi
Pientähän tämä on verrattuna moniin kansainvälisiin siltaprojekteihin. Esimerkiksi tulee mieleen Lontoon Millennium Bridge, joka avauduttuaan keinui niin pahasti, että se jouduttiin lopulta sulkemaan kahden vuoden korjauksien ajaksi. Lontoolaiset antoivat sillalle nopeasti oman lempinimen, Wobbly Bridge. Toinen hyvä esimerkki on Kööpenhaminan Inderhavnsbroen, jonka aukeaminen lykkääntyi ja budjetti paisui, kun kunnianhimoinen insinöörinäyte toi eteen kasapäin ongelmia. Lopulta avautunut silta pakotti pyöräilijät tekemään tiukkoja mutkia hyvin liukkaalla pinnalla, eikä sillan monimutkainen kääntymismekanismi toiminutkaan ensi alkuun. Nykyään silta on täynnä monenlaisia varoitusmerkkejä ikään kuin muistona kaikesta hässäkästä.

Vastaava meno oli kaukana, kun itse vierailin Kruunusilloilla sunnuntaina. Jalankulkijana ylitys meni vaivattomasti ja häiriöttä. Pyöräilyssä on ilmeisesti omat vaaransa, mutta eiköhän tuollaiset tekniset yksityiskohdat saada vielä paikattua ajan kuluessa. Kokonaisuudesta ja avajaisviikonlopun juhlahumusta olen edelleen ylpeä helsinkiläisenä.

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 26.04.26 11:02
Kirjoittaja CalvinDeHaan
Kruunusillat on parasta ja rohkeinta mitä Helsinki on tehnyt tällä vuosituhannella. Kruunuvuorensillan avajaiset oli sellainen kansanjuhla, mitä en ole missään infraprojektissa aiemmin nähnyt. Paikalla oli kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Kuva

Tykkään erityisen paljon noista penkeistä, joita on sillan keskivaiheilla. Sillalla ei myöskään ole ollut niin tuulista kuin ennakkoon kuvittelin. On oikein mukava pysähtyä tuonne ja istuskella. Liikuntasaumajupakka on toki ikävä varjo tälle avaamiselle (puhdas suunnitteluvirhe, ei ole puolusteluja) mutta ehkä siihen keksitään ratkaisu.

Kuva

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 28.04.26 11:47
Kirjoittaja Jary
CalvinDeHaan kirjoitti: 26.04.26 11:02 Kruunusillat on parasta ja rohkeinta mitä Helsinki on tehnyt tällä vuosituhannella.
Tarkoitat kai tyhmänrohkeaa.
Ohessa tuore Iltasanomien juttu;
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011972190.html
"Noin niin kuin omasta mielestä meni huonosti. Mokasimme ja olemme pahoillamme."

Re: Kruunusillat

Lähetetty: 28.04.26 13:01
Kirjoittaja jukki
Iltauutiset huutavat "kardinaalimunausta", otsikosta päätellen pelkäsin että se on romahtamaisillaan mutta kyseessä olikin huonosti merkitty liikuntasauma.