Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 12.06.09 21:13
Täällä kuvia Jätkän purkutöistä, tulossa toki lisää.
http://s565.photobucket.com/albums/ss94/Gentleman82-/
http://s565.photobucket.com/albums/ss94/Gentleman82-/
OlliMolli kirjoitti:Viitsisiköhän joku stadissa parhaillaan oleva Talo-henkilö käydä ottamassa lähikuvia tuosta Docrates-klinikasta? Olisin perin kiitollinen, kun en itse varmaankaan pääsee Helsinkiin ihan hetkeen.Ihan näpsäkkä rakennus.

-Gentleman82- kirjoitti:Nyt kun Madonna rokkasi Jätkässä, onkin hyvä aloittaa rakennustyöt alueella.On muuten aika merkittäviä säästöjä mitä tuolla kovasti parjatulla kilpailutuksella saadaan parhaimmillaan aikaiseksi... Tuollaisesta projektista luulisi rakennuttajien tässä suvanteessa kilpailevan ihan oikeasti. Urakoiden hinnoissa on kuitenkin suorastaan tolkuttomia eroja. Tuo lappalainen rakennusfirma on laskenut kustannusarviot varmaan nollakatteilla. "Kunhan saadaan jätkille vähän duunia ja päästään pahemmasta suvanteesta yli" periaatteella... mikä on sinänsä hienoa. Tai mikäs minä olen noita rakennusfirmojen katteita arvioimaan. Kalleimman ja edullisimman tarjouksen jättäneillä on kuitenkin melkoisia eroja:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Yl ... tyot,_.pdf


http://www.iltalehti.fi/helsinki/200908 ... 9_hi.shtml
Tällaisia taloja nousee Jätkäsaareen
Arkkitehtuurikilpailu Helsingin uudelle asuinalueelle nousevista opiskelija-asunnoista on ratkennut.
Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston järjestämän kiloailun voitti Arkkitehtitoimisto Helmaa ja Pulkkinen Oy:n ehdotus Aamiainen ruohikolla.
Voitanutta ehdotusta kiitellään muun muassa rikkaasta ja raikkaasta arkkitehtuurista. Se koostuu matalammasta kolmikerroksisesta jalustasta ja kolmesta kahdeksankerroksisesta tornista. HOAS-kohteeseen tulee 208 opiskelija-asuntoa, joista osa on perinteisiä soluasuntoja, osa taas kaksioita ja kolmioita. Kohteen rakennustyöt on tarkoitus aloittaa ensi vuonna.
Jätkäsaaren alueelle rakennetaan vuosina 2010-2016 noin 6 000 asukkaalle.
![]()
-Gentleman82- kirjoitti:Kaupunkisuunnitteluviraston Jätkäsaari-esite ilmestyi 16.9.2009.Tulee varmasti olemaan hieno, mutta niin jäätävän kallis alue. Ei niitä merinäköaloja kaikille riitä.
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitte ... 009-13.pdf
ATT:n Jätkäsaaren aloituskohteen suunnittelukilpailu ratkennut
Saukonpaasi, Jätkäsaari, tontti 20027/3
Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto (Att) on järjestänyt yhdessä Helsingin kaupunki suunnitteluviraston (KSV) kanssa suunnittelu- ja tarjouskilpailun Jätkäsaaren Saukonpaaden tontin 20027/3 suunnittelemiseksi ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi. Kilpailukohde on Jätkäsaaren keskustan aloituskortteli Saukontorin laidalla. Rakennuksen torniosa on Kalevankadun kaupunkikuvallisen näkymäakselin päätteenä.
Kilpailun tarkoituksena on löytää kohteelle korkeatasoinen ja toteutuskelpoinen ratkaisu valtion tuella rakennettavien vuokra-asuntojen rakentamiseksi.
Kilpailuun saapuneesta neljästä ehdotuksesta voittajaksi valittiin ehdotus "LightHouse", jonka tekijä on Arkkitehtitoimisto Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy, tekijöinä Risto Huttunen, Santeri Lipasti ja Pekka Pakkanen arkkitehdit SAFA.
LightHouse on eheä kaupunkitalo. Se ottaa paikkansa kaupunkikuvassa rauhallisen määrätietoisesti ja raikkaasti.
Torni on komea ja juuri tähän paikkaan sopiva. Se luo ympäristöön mieleenpainuvan kokonaisuuden ja antaa paikalle identiteettiä.
Rakennus on kadun puolelta kaupunkitalomainen. Harsomaisen muurauksen käyttö on kiehtova ja kaunis tapa tehdä uudentyyppistä ulkoseinää. Kivijalkaliiketilat ensimmäisessä kerroksessa tekevät katutasosta mielenkiintoisen.
Yksimielinen arviointiryhmä toteaa, että ehdotuksen yleisilmettä leimaa tuoreus. Arkkitehtuuri seuraa tinkimättömästi perusratkaisun sanelemaa tietä, mutta sitä on lisäksi ilahduttavasti rikastutettu elämyksellisillä ja runollisilla ulottuvuuksilla.
Voittaneen ehdotuksen kerrosala on 9950 k-m2 ja asuntojen lukumäärä 107 kpl.
Arviointiryhmä päätti antaa kunniamaininnan ehdotukselle "Pyrstötähti", jonka tekijänä on Arkkitehtitoimisto Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy, tekijöinä Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen.
Pyrstötähden erityisansioita ovat pihan puolelle työntyvät nopat, jotka luovat lamellitaloon poikkeuksellisen vivahteikkaita ja valoisia asuntopohjia. Tyylikäs julkisivu, jossa kaksi kerrosta on ikkuna-aukotuksella nivottu yhteen, tuo paikkaan sopivaa suurpiirteistä ehdottomuutta.
http://www.att.hel.fi/ajankohtaista.asp ... ennut.aspx
http://www.att.hel.fi/Upload/pdf/LightHouse_A3.pdf
zeizei kirjoitti:-Gentleman82- kirjoitti:Kaupunkisuunnitteluviraston Jätkäsaari-esite ilmestyi 16.9.2009.Tulee varmasti olemaan hieno, mutta niin jäätävän kallis alue. Ei niitä merinäköaloja kaikille riitä.
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitte ... 009-13.pdf