Sivu 3/150

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 12.06.09 21:13
Kirjoittaja -Gentleman82-
Täällä kuvia Jätkän purkutöistä, tulossa toki lisää.
http://s565.photobucket.com/albums/ss94/Gentleman82-/

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 05.07.09 02:38
Kirjoittaja Janne_H
OlliMolli kirjoitti:Viitsisiköhän joku stadissa parhaillaan oleva Talo-henkilö käydä ottamassa lähikuvia tuosta Docrates-klinikasta? Olisin perin kiitollinen, kun en itse varmaankaan pääsee Helsinkiin ihan hetkeen.
Ihan näpsäkkä rakennus.

Kuva

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 09.08.09 14:51
Kirjoittaja -Gentleman82-
Nyt kun Madonna rokkasi Jätkässä, onkin hyvä aloittaa rakennustyöt alueella.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yl ... tyot,_.pdf

Huomenna alkaa entisen huutokonttorin muuttaminen pelastusasemaksi ja infopisteeksi. Taas Stadi kehittyy.
Urakoitsija tulee Lapista.. 8)

P.S Pistin OlliMollille Dokrateksesta ottamani kuvat, toivottavasti hän laittaa ne tänne, kuten oli puhe..

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 13.08.09 12:14
Kirjoittaja Joggeri
-Gentleman82- kirjoitti:Nyt kun Madonna rokkasi Jätkässä, onkin hyvä aloittaa rakennustyöt alueella.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yl ... tyot,_.pdf
On muuten aika merkittäviä säästöjä mitä tuolla kovasti parjatulla kilpailutuksella saadaan parhaimmillaan aikaiseksi... Tuollaisesta projektista luulisi rakennuttajien tässä suvanteessa kilpailevan ihan oikeasti. Urakoiden hinnoissa on kuitenkin suorastaan tolkuttomia eroja. Tuo lappalainen rakennusfirma on laskenut kustannusarviot varmaan nollakatteilla. "Kunhan saadaan jätkille vähän duunia ja päästään pahemmasta suvanteesta yli" periaatteella... mikä on sinänsä hienoa. Tai mikäs minä olen noita rakennusfirmojen katteita arvioimaan. Kalleimman ja edullisimman tarjouksen jättäneillä on kuitenkin melkoisia eroja:

Rakennustekniset työt: 1 721 000€ (27%)
Sähkötyöt: 198 000€ (18%)
Putkityöt: 170 000€ (22%)
Ilmanvaihtotyöt: 88 000€ (18%)

Tuossa jää sitten reilut pari miljoonaa euroa koulutukseen terveydenhoitoon ja sairaanhoitoon sun muuhun törsäykseen "ilmaista" rahaa. :smt003

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 13.08.09 15:30
Kirjoittaja -Gentleman82-
Tuskinpa ne rahat sinne terveydenhoitoon suoraan menevät. Kilpailutus on ihan hyvä juttu, jos se tehdään esim. rakennushankkeissa. VR:n saatikka ratikoiden kilpailuttaminen ovatkin sitten toinen juttu, kokoomukselle tuntuu olevan tärkeintä realisoida kaikki omaisuus ja kilpailuttaa kaikki.

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 14.08.09 21:28
Kirjoittaja OlliMolli
Kuva
Kuva

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 31.08.09 12:22
Kirjoittaja Ozie

Tällaisia taloja nousee Jätkäsaareen


Arkkitehtuurikilpailu Helsingin uudelle asuinalueelle nousevista opiskelija-asunnoista on ratkennut.

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston järjestämän kiloailun voitti Arkkitehtitoimisto Helmaa ja Pulkkinen Oy:n ehdotus Aamiainen ruohikolla.

Voitanutta ehdotusta kiitellään muun muassa rikkaasta ja raikkaasta arkkitehtuurista. Se koostuu matalammasta kolmikerroksisesta jalustasta ja kolmesta kahdeksankerroksisesta tornista. HOAS-kohteeseen tulee 208 opiskelija-asuntoa, joista osa on perinteisiä soluasuntoja, osa taas kaksioita ja kolmioita. Kohteen rakennustyöt on tarkoitus aloittaa ensi vuonna.

Jätkäsaaren alueelle rakennetaan vuosina 2010-2016 noin 6 000 asukkaalle.

Kuva
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200908 ... 9_hi.shtml

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 17.09.09 01:32
Kirjoittaja -Gentleman82-
Kaupunkisuunnitteluviraston Jätkäsaari-esite ilmestyi 16.9.2009.

http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitte ... 009-13.pdf

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 17.09.09 10:52
Kirjoittaja zeizei
-Gentleman82- kirjoitti:Kaupunkisuunnitteluviraston Jätkäsaari-esite ilmestyi 16.9.2009.

http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitte ... 009-13.pdf
Tulee varmasti olemaan hieno, mutta niin jäätävän kallis alue. Ei niitä merinäköaloja kaikille riitä. :(

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 28.10.09 14:32
Kirjoittaja avuba
Kuva

ATT:n Jätkäsaaren aloituskohteen suunnittelukilpailu ratkennut


Saukonpaasi, Jätkäsaari, tontti 20027/3

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto (Att) on järjestänyt yhdessä Helsingin kaupunki suunnitteluviraston (KSV) kanssa suunnittelu- ja tarjouskilpailun Jätkäsaaren Saukonpaaden tontin 20027/3 suunnittelemiseksi ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi. Kilpailukohde on Jätkäsaaren keskustan aloituskortteli Saukontorin laidalla. Rakennuksen torniosa on Kalevankadun kaupunkikuvallisen näkymäakselin päätteenä.

Kilpailun tarkoituksena on löytää kohteelle korkeatasoinen ja toteutuskelpoinen ratkaisu valtion tuella rakennettavien vuokra-asuntojen rakentamiseksi.

Kilpailuun saapuneesta neljästä ehdotuksesta voittajaksi valittiin ehdotus "LightHouse", jonka tekijä on Arkkitehtitoimisto Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy, tekijöinä Risto Huttunen, Santeri Lipasti ja Pekka Pakkanen arkkitehdit SAFA.

LightHouse on eheä kaupunkitalo. Se ottaa paikkansa kaupunkikuvassa rauhallisen määrätietoisesti ja raikkaasti.

Torni on komea ja juuri tähän paikkaan sopiva. Se luo ympäristöön mieleenpainuvan kokonaisuuden ja antaa paikalle identiteettiä.

Rakennus on kadun puolelta kaupunkitalomainen. Harsomaisen muurauksen käyttö on kiehtova ja kaunis tapa tehdä uudentyyppistä ulkoseinää. Kivijalkaliiketilat ensimmäisessä kerroksessa tekevät katutasosta mielenkiintoisen.

Yksimielinen arviointiryhmä toteaa, että ehdotuksen yleisilmettä leimaa tuoreus. Arkkitehtuuri seuraa tinkimättömästi perusratkaisun sanelemaa tietä, mutta sitä on lisäksi ilahduttavasti rikastutettu elämyksellisillä ja runollisilla ulottuvuuksilla.

Voittaneen ehdotuksen kerrosala on 9950 k-m2 ja asuntojen lukumäärä 107 kpl.
Arviointiryhmä päätti antaa kunniamaininnan ehdotukselle "Pyrstötähti", jonka tekijänä on Arkkitehtitoimisto Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy, tekijöinä Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen.
Pyrstötähden erityisansioita ovat pihan puolelle työntyvät nopat, jotka luovat lamellitaloon poikkeuksellisen vivahteikkaita ja valoisia asuntopohjia. Tyylikäs julkisivu, jossa kaksi kerrosta on ikkuna-aukotuksella nivottu yhteen, tuo paikkaan sopivaa suurpiirteistä ehdottomuutta.



http://www.att.hel.fi/ajankohtaista.asp ... ennut.aspx

http://www.att.hel.fi/Upload/pdf/LightHouse_A3.pdf

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 29.10.09 20:06
Kirjoittaja Rokkikukko
Okei, ehkei tässä nyt oltu edes suunnittelemassa mitään maailman komeinta kokonaisuutta, mutta pakko nyt hiukan avautua.


"Se ottaa paikkansa kaupunkikuvassa rauhallisen määrätietoisesti ja raikkaasti."

Kyllä on arvon raadilla tylsä ja jauhoinen elämä, jos tuo voittanut ehdotus on railakas.


"Torni on komea ja juuri tähän paikkaan sopiva. Se luo ympäristöön mieleenpainuvan kokonaisuuden ja antaa paikalle identiteettiä."

Mikä torni? Aijuu, onhan siinä kymmenen kerrosta. Hienoa että saamme Helsinkiin pilvenpiirtäjiä, ne keräävät turisteja kaupunkiin! Ja vielä noin komeita! Ja se ei kilpaile muiden rakennusten kanssa. Hyvä niin, Suomessa ei saa ylpistellä liikaa..


"Yksimielinen arviointiryhmä toteaa, että ehdotuksen yleisilmettä leimaa tuoreus. Arkkitehtuuri seuraa tinkimättömästi perusratkaisun sanelemaa tietä, mutta sitä on lisäksi ilahduttavasti rikastutettu elämyksellisillä ja runollisilla ulottuvuuksilla."

Elämykset ja runollisuus my ass. Tuo vaikuttaa olevan ihan ok. Ikkunat on näpsäkästi sommiteltu (kuten nykyään kuuluu), mutta että elämykselliset ja runolliset ulottuvuudet? Voi luoja oikeasti, kyllä tämä kruunasi päivän. Juuri tässä sadattelin taas suomalaisen nykyarkkitehtuurin tasoa ja sitten tämä vielä kruununa päälle. Missä on kunnianhimo ja halu oikeasti rakentaa uudenlaista ja inspiroivaa ympäristöä? Sitä halua, kykyä ja visioita ei tunnu olevan arkkitehdeilla ja vielä vähempää niillä jotka rakentamisesta päättävät. Jokainen rakkaista Baltian- sekä Pohjoismaista rakentavat pääkaupunkeihinsa uusia rakennuksia paljon kunnianhimoisemmin kuin mitä Helsinkiin rakennetaan. Tuosta Jätkäsaaresta tuntuu tulevan yksi fucking Vuosaari ja Merirastila taas. Suomalaista laadukasta arkkitehtuuria, virolaisten ja venäläisten ammattimiesten rakentamana! Pitäkää tunkkinne, taidan ruveta suunnittelemaan ulkomaille lähtöä, turhauttaa tämä pask.. :evil:

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 03.11.09 12:21
Kirjoittaja sikuri
zeizei kirjoitti:
-Gentleman82- kirjoitti:Kaupunkisuunnitteluviraston Jätkäsaari-esite ilmestyi 16.9.2009.

http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitte ... 009-13.pdf
Tulee varmasti olemaan hieno, mutta niin jäätävän kallis alue. Ei niitä merinäköaloja kaikille riitä. :(

Itse asiassa tonne on tulossa aika runsaasti sosiaalista asuntotuotantoa, varmaan jotain 50-50 periaatteella. Et kyllä sinne varmaan on mahdollista melkein kenen vaan muuttaa. Kalasatama tulee näistä uusista ranta-alueista profiloitumaan enemmänkin kovan rahan asunto-alueeksi. Mun mielestä hyvä idea tasapainottaa kantakaupungin sosiaalista rakennetta rakentamalla Etelä-Helsinkiin vuokra-asuntoja ja itäsieen kantakaupunkiin kovan rahan omistusasuntoja.

Tuolta löytyy tonttien hallintamuodot tähän asti kaavoitetulta alueelta. Aika paljon ARA-vuokra-asuntoja ja hitas-omistusasuntojakin.

http://www.uuttahelsinkia.fi/jatkasaari ... dot/kartat

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 18.12.09 15:08
Kirjoittaja UPnotOUT!
Jätkäsaaren liikennesolmuun rakennetaan juuri alikulkusiltaa jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle. Ihmettelinkin mitä siellä myllätään. Ihan mielenkiintoinen juttu tuo alumiinin käyttö materiaalina.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/47c0e ... OD=AJPERES
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/48f21 ... OD=AJPERES

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/498aa ... OD=AJPERES

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 18.12.09 16:30
Kirjoittaja Chae-chu
Jaa että nuo "dyynit" on oikeasti tulossa tuohon? Kiinnostavan näköinen suunnitelma ja kai tuo vähän vähentää meluhaittoja jalankulkijoille tai jotain... Tuolla on muuten nykyään tosi vaikeaa suhata autolla, mutta vielä hankalampaa on kävelijöillä, saa pujotella työmaa-aitojen ali ja yli jos haluaa edes kohtuullisella kiertämisellä päästä tien yli. No, onneksi melko piakkoin tämä varmaan muuttuu.

Re: Jätkäsaari Helsinki

Lähetetty: 18.12.09 17:37
Kirjoittaja UPnotOUT!
Kyseisten dyynien pitäisi muistuttaa meren aaltoja...
Alueelle halutaan torimaista tunnelmaa ja loivilla muodoilla pyritään välttämään tunnelimaisuutta. Valmista pitäisi olla 2011
Saa nähdä miten tämä kaupunkitila tullaan ottamaan haltuun.