Sivu 154/217

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 14.12.17 20:00
Kirjoittaja Clepe
Jos halutaan viestittää sitä että väri sovitetaan rautatieaseman vanhempiin osiin, sitä ei ehkä kannata tehdä niin että väri havainnekuvissa eroaa alkuperäisestä?

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä mihin tarkoitukseen näitä havainnekuvia ylipäätään tehdään. Niistä ei voi arvioida rakennuksen ulkonäköä koska halpuuttaminen tapahtuu työmaalla, jossa olosuhteet tähän on optimaaliset. Ne eivät toimi mainoksina, koska silloin niihin varmasti piirrettäisiin jotain mistä ihmiset pitäisivät. Muutenkaan rakennuksen ulkonäöllä ei pitäisi olla merkitystä koska kauneus on subjektiivista ja väritkin riippuu kaikesta muusta kuin väristä.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 14.12.17 20:56
Kirjoittaja hmikko
Clepe, minkä palkokasvin sä olet nyt saanut juurineen nenääs? Kuulostat siltä, että tulevasta rakennuksesta pitäis saada aikakoneella valokuva että kelpais. Jos nyt ottaa tuosta naapurustosta merkkirakennuksia esimerkeiksi, niin minusta Kaisa-kirjasto, Musiikkitalo ja mitä ilmeisimmin tuleva kirjasto vastaavat rendereitään niin hyvin kuin voi kohtuudella odottaa, eivätkä ulkomuodoltaan ole muuttuneet paljoa edes kilpailuehdotuksesta, mistä tässä on kyse. Tai kaupallisemman hotellirakentamisen osalta vaikka Clarion tai Bulevardin toimistotalosta muutettu.

REDI:n renderit oikeasti ovat harhaanjohtavia, se pitänee sanoa. Johtunee osittain siitäkin, että niistä tehtiin monta versiota ennen kuin julkisivun materiaaleja oli oikeasti valittu.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 16.12.17 19:40
Kirjoittaja Xerdoz
shameinyou kirjoitti:
Muuten näyttää ihan hyvältä, tosin toivoisin kanssa ikkunoihin jonkin näköisiä ristikoita tai karmeja. Isot akvaarioikkunat tällaisessa rakennuksessa tällaisessa ympäristössä näyttää dorkalta. Noh, onneksi ollaan kuitenkin menty selvästi eteenpäin tosta steissin toisen laidan ulostuksesta minkä hmikko linkkasi. Yksi kaupungin rumimmista taloista.
Ei tule noin isoja ikkunoita. Energiamääräykset kieltävät.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 16.12.17 19:59
Kirjoittaja arkkinikkari
Ei kiellä enää. Energiamääräykset katsovat nykyään energiankulutuksen kokonaisuutta, eikä enää ikkuna-alan prosenttiosuuksia.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 20.12.17 16:59
Kirjoittaja Pyöröovi
Jaahas, vastaremontoitu Iso-Roba vaikutti ensi kierroksen perusteella olevan tulvillaan autoja. Ehkä kesällä kadun muutamat maahan ruuvatut penkit ja satunnaiset puut houkuttelevat jotakuta pysähtymään, mutta nyt jalankulkijat kiirehtivät vauhdilla pois pakokaasujen lomasta. No joo, kyllä myönnän yleiskuvan olevan paljon tyylikkäämpi, mutta olisi ollut kiva nähdä kunnianhimoisempia muutoksia. Nyt tyydyttiin lähinnä korjailemaan vuosien varrella tulleita kulumia ja lisäämään muutama pyöräpaikka.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 29.12.17 21:58
Kirjoittaja hmikko
Helsingin Uutiset: Hakaniemen kauppahallin remontissa paljastui yllätys – hallin evakosta tulossa suunniteltua pidempi

Puupalut melkein käyttöiän päässä. Suunnitellussa remontissa tehdään joka tapauksessa uusi kellari, joka pitäisi kohta purkaa paalutuksen takia, jos paalutusta lykätään. Eli luemma kannattaa tehdä samalla. Rempan kesto kolme vuotta.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 31.12.17 16:04
Kirjoittaja veka
Onpas synkkä uutinen. Selvähän se, että paalutus on uusittava samalla, mutta kolme vuotta on järkyttävän pitkä aika käyttää tähän. Siinä ajassa pystyttää aidon pilvenpiirtäjän perustuksineen ja maanalaisine tiloineen. Jotenkin tuntuu siltä, että nyt edetään remontin tekijöiden mukavuusalueella. Kyllä kansakin eli kanta-asiakkaat tämän kestänee, mutta hallikauppiaista monet ovat aitoja pienyrittäjiä, joille tämä voi olla liian rankka juttu. Tilanne muistuttaa pienkauppiaiden houkuttelua Länsimetron tuleville asemille esim. Tapiolassa.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 31.12.17 18:23
Kirjoittaja Krio
Sivistäkää tyhmää, mutta kuinka vaikeaa olisi valaa betonista uudet perustukset olemassa olevan hallin alle?

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 31.12.17 20:21
Kirjoittaja hmikko
Krio kirjoitti:Sivistäkää tyhmää, mutta kuinka vaikeaa olisi valaa betonista uudet perustukset olemassa olevan hallin alle?
Siis kyse ei ole pelkästään perustuksista siinä mielessä kuin esim. tavallisessa omakotitalossa on, vaan paalutuksesta, eli puisista paaluista, jotka ulottuvat pehmeän maakerroksen läpi peruskallioon tai sitten vaan lukumäärän ja jäykkyytensä puolesta vakauttavat alustan rakennukselle.

En todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta mun käsittääkseni jotain betonivalun kaltaisia tekniikoita paalutuksen uusimisessa on käytössä, muiden muassa. Ts. porataan reikä ja valetaan siihen betoninen paalu, noin päiväkotitasolla selitettynä.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 24.01.18 14:02
Kirjoittaja Pyöröovi
Väliaikaishalli on nyt avattu, joten kävin napsaisemassa muutaman kuvan :)

Ulkoa kyhäelmä on jonkin taidegallerian näköinen. Taustalla remonttiin mennyt vanha halli.
Kuva

Sisällä oli varsin vilkasta ainakin nyt avajaisten lähellä.
Kuva

Kuva

Kuva

Ja vielä lisäksi kaikkien kiusaksi analysoin hieman Kasarmitorin "tuhotyön" tuloksia. Tarkoitan siis tapaus 21:tä, en vasemmalla komeilevaa patsasta.
Kuva

Pohdin olisiko rakennus lähempää hieman mukaansatempaavampi, mutta minua sen steriiliys ainakin yököttää.
Kuva

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 24.01.18 17:30
Kirjoittaja veka
Tasan samaa mieltä tuosta "Tapaus 21:stä". Järkyttävä epäonnistuminen. Jopa pystyyn haukuttu hallirötiskö torin keskellä istuu paikallaan paremmin.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 25.01.18 01:26
Kirjoittaja hmikko
Mun nähdäkseni Kasarmitori on varsin tarkkaan sitä, mitä havainnekuvat lupasivat. Parempi kuin edeltäneet 60-lukulaiset ja mielestäni parempi kuin tuo kauppahalli, mutta aika kaukana siitä, mitä tuo olisi voinut olla.

Hakaniemen väliaikaista hallia en ole itse nähnyt livenä. Reaktiot tuntuvat olevan positiivisia, mutta oma silmäni pökkäsi mustiin kaltereihin. Näyttää kuvissa muiden pohjoismaisten pääkaupunkien vastaaviin verrattuna melkoisen parakilta. Toki tuo on tempaistu pikavauhtia, minimibudjetilla ja väliaikaiseksi, mutta silti. No hyvä jos kansa tykkää. Pari kuvaa LKH-ryhmästä. Kuvat Juhana Rantavuori.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 25.01.18 11:17
Kirjoittaja Pyöröovi
Ulkoa tosiaan halli on parakkimainen, etenkin vaneriset sisäänkäynnit. Mielestäni sisällä meno vaikutti yllättävän paljon taas budjettiaan kalliimmalta, muistuttaen ulkomaalaisia vastineitaan.

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 25.01.18 17:43
Kirjoittaja veka
Ison Roban alkupäässä numerossa 4 rempataan 1967 rakennettu 5-kerroksinen punatiilinen toimistotalo, joka säilyy tässä käytössä. Samalla rakennusta korotetaan sen verran, että kerrokseen 6 saadaan asuntoja (kerrosalaa 750 m2). Merkittävin näkyvä muutos on kadun puolen muutamiin pieniin asuntoihin rakennettavat viherhuoneet viereisine pikku parvekkeineen. Korkeutta näillä "akvaarioilla", jotka jatkuvat vesikaton yläpuolelle, on kaksi kerrosta.

Kaikin tavoin hieno suunnitelma. Alkujaankin liian matalaksi jäänyt talo on kävelykadun varren askeettisimpia ja suoraan sanottuna ankea. Lasilaatikot katolla antavat sille kivasti ilmettä. Työpaikat säilyvät, ja asuntoja saadaan lisää. Toivottavasti talon kauhtunut tiilijulkisivu samalla pestään ja kunnostetaan.

Hankekortti:
https://kartta.hel.fi/Applications/hank ... 88&map=yes

Kuva

Re: Helsingin projektit

Lähetetty: 12.02.18 14:57
Kirjoittaja hmikko
Hakaniemen kauppahallin remppahankkeen budjettiin on lykätty 4,7 miljoonaa euroa varautumista parkkiluolaan. Jep jep.