Sivu 153/217
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 13.12.17 22:48
Kirjoittaja hmikko
Xerdoz kirjoitti:
Voin jo nähdä upeat elementtisaumat tuossa seinässä. Tai ehkä vedetään yllärivetona vanha kunnon aaltopelti seinään. Saadaan sitä todellista 70-luvun tunnelmaa.
Helsingissä kaupunki on jo aika pitkään ihan onnistuneesti vaatinut kantakaupungissa saumat piiloon. Esim. Kalasataman ja Jätkäsaaren 2010-luvun tuotannossa niitä ei näy, plusmiinus Pitsitalo yms. ratkaisut.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 00:33
Kirjoittaja Clepe
Huvittavaa että noissa rendereissä rautatieasema on laitettu noin kalpeaksi. Hotellista tulee jälleen "neutraalin" värinen, eli huolellisesti valittu väri joka ei sovi yhteen aseman kanssa (paitsi havainnekuvissa). Väri sattuu tällä kertaa olemaan valkoinen. Tässäkin ilmeen olisi voinut sovittaa asemarakennukseen, mutta suomalaisen arkkitehdin ego ei alennu sellaiseen. Ihan kiva pytinki, paikka vaan on aivan väärä.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 09:16
Kirjoittaja arkkinikkari
Mistä sä Clepe näitä valkoisia joka paikassa näet? Tuollakin on toimiston sivulla kerrottu mitä pintamateriaali on, ja se on hiottua betonia. Kiviaineksen ja betonimassan väristä riippuen pinnan väri voi olla melkein mitä vain, tässä tapauksessa tullaan hakemaan jotain graniitinpunaiseen vivahtavaa. Lopullinen väri valitaan lopulta tuotetoimittajan kanssa mallipalojen kanssa.

Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 11:56
Kirjoittaja ari.kalla
Asemalaiturilta pitäisi päästä suoraan Rautatientorille, puhkoa edes yksi yleiseen käyttöön tuleva reitti, kuten länsisiivessä on tehty. Taitaa olla kovasti suojeltua interiööriä, mutta silti.

Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 15:03
Kirjoittaja Clepe
arkkinikkari kirjoitti:Mistä sä Clepe näitä valkoisia joka paikassa näet? Tuollakin on toimiston sivulla kerrottu mitä pintamateriaali on, ja se on hiottua betonia. Kiviaineksen ja betonimassan väristä riippuen pinnan väri voi olla melkein mitä vain, tässä tapauksessa tullaan hakemaan jotain graniitinpunaiseen vivahtavaa.
Katso edellisen sivun havainnekuvat. Minun mielestäni talo näyttää valkoiselta ja sävy poikkeaa asemasta vaikka sitäkin on keinotekoisesti vaalennettu.

Tästä kuvasta huomaa hyvin että tuossa hallintosiiven torniosassa väriä ei ole vaalennettu, eli se vastaa ainakin omia kokemuksia rautatieaseman väristä noissa valaistusolosuhteissa. Itse päädyt on siis valkaistu sopimaan hotellin kanssa yhteen, mutta siinäkään sävy ei ole aivan sama.
Ja joo, voihan sitä puolustautua sillä että renderien värit ei vastaa todellisuutta ja että niitä ei tehdä värityksen arviointiin. Mielestäni tässä mennään pahasti mönkään, koska ne ovat todellisuudessa myös oleellinen osa päätöksentekoprosessia. Noissa pitäisi karsia vapausasteita jotta arviointi olisi helpompaa.
arkkinikkari kirjoitti:Lopullinen väri valitaan lopulta tuotetoimittajan kanssa mallipalojen kanssa.
Kiva, tästäkin on siis vielä mahdollisuus halpuuttaa, miten olisi valkoiset klinkkerilaatat?
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 15:49
Kirjoittaja Urbaani
En nyt tässä vaiheessa ihan liikaa alkaisi negailemaan.

Vaikka Helsingin keskustan tämän vuosikymmenen rakentamisen tasosta voi olla montaa mieltä, ei mitään totaalisia rimanalituksia ole nähty julkisivumateriaalin suhteen. En itse ainakaan vielä panikoisi.
Suunnitelmasta diggaan kyllä. Erinomaisesta täydennysrakentamista ja on sopusoinnussa historiallisen rautatieaseman kanssa.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 15:51
Kirjoittaja arkkinikkari
Siis eihän havainnekuvat koskaan ole mitään absoluuttisia värimäärittelyjä. Tuossa nimenomaisessa kuvassa on vedetty värejä kylmemmiksi ja siten harmaammiksi jotta välittyy fiilis kylmästä kuulaasta talviaamusta. Jossain toisessa kuvassa voisi olla ylisaturoidut värit ja vappufiilis. Kolmas kuva on yövalaistuksessa. Erikseen on sitten teknisiä kuvia joissa voidaan yrittää esittää materiaalin "oikeaa" väriä, mutta kuvalla se on lähtökohtaisesti mahdotonta, sillä väriin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkkä "väri", alkaen tekstuurista, kiilloista, ympäristöstä ja valosta. Ainoa oikea tapa arvioida väriä on viedä konkreettinen mallikappale työmaalle, ja katsoa sitä.
Tuossa havainnkuvassa uudisrakennus on samanvärinen kuin olemassaoleva osat, niin lähelle kuin kuvankäsittelyllä voi päästä. Se on se tärkeä asia. Loppu on värimäärittelyä. Mitään materiaalivalintoja tällaisten kilpailukuvien perusteella ei tehdä, vaan lopullinen speksaaminen tehdään työmaavaiheessa.
Helvetti kun on ankeaa keskustella edes lähtökohtaisesti positiivissävytteisellä foorumilla rakentamisesta kun kaikki ymmärretään tahallaan väärin. Pitänee varmaan vaan pysyä norsunluutornissa.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 16:03
Kirjoittaja Oskari
Onhan tää vielä positiivinen palsta, jos vertaa SSC:n Suomi-osastoon. Vastaavaa kitinän osuutta ei monesta paikasta löydy!
Mutta ihmettelen kyllä, miten betonimassasta tulee värjäämällä yhtäkkiä klinkkereitä…
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 16:27
Kirjoittaja janne7
Yllättävää että noinkin paljon saa rakentaa lisää rakennusmassaa,luulin että rautatieasema on pyhä ja että sitä ei saa muuttaa millään tavalla.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 16:42
Kirjoittaja MindW
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 17:10
Kirjoittaja hmikko
arkkinikkari kirjoitti:Erikseen on sitten teknisiä kuvia joissa voidaan yrittää esittää materiaalin "oikeaa" väriä, mutta kuvalla se on lähtökohtaisesti mahdotonta
(... varsinkaan tietokoneen ruudulla, joka on itsessään valonlähde, toisin kuin julkisivumateriaali.)
Suunnitelma näyttää minusta ihan hyvältä, ja ihan hyvä, että tuo takapiha täydentyy. Saarisen aseman sietäisi tosiaan olla pyhä, mutta nythän siellä ollaan muuttamassa VR:n pääkonttori hotelliksi, ja ennenkin on puhkottu aukkoja metroon sun muuta. Luulen, että Saarinen itsekään ei ajatellut tuota takapihaa mitenkään ikuiseksi olotilaksi.
Toki tuohon olis voinut kiinnostavampaakin käyttöä keksiä kuin hotellin, mutta VR haluaa rahat pois varman päälle kiinteistöstään. Arkkivahti Tarja Nurmi esitti Guggenheimin sijoittamista tuohon, kun piti Eteläsataman sijainteja ja ehdotettuja rakennuksia vallan sopimattomina. Näitä kuvia katsoessa olen kyllä samaa mieltä, että tuo olis ollut hyvä paikka museolle. Hyvä hotellillekin.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 17:17
Kirjoittaja Krio
Tuosta hotellista tulee mieleen vanha unelmani, että Makkaratalon ja Seurahuoneen välissä oleva valkoinen rumilus kokisi ulkonäköremontin missä niiden valkoisten peltien tilalle tulisi tuollaista vaaleaa kiveä.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 17:22
Kirjoittaja veka
Ehkä värit saadaan synkkaamaan, ehkä ei. Itse en ole ollenkaan innostunut uudisosan arkkitehtuurista varsinkaan laiturien puolella. Tässä sitä ei voi lainkaan arvioida sellaisenaan, vaan pelkästään suhteessa vanhaan arvorakennnukseen. Ja metsään on menty, kun taas on tyydytty tyrkkäämään tähänkin muodissa olevaa neliöikkunaseinää. Hesarin mukaan palkintolautakunta on jopa kiitellyt suoritusta: ”Hermes kunnioittaa kansallisella aitiopaikalla sijaitsevan päärautatieaseman arkkitehtuuria ja tuo siihen ripauksen nykypäivää”. Sepä se, ei kunnioita. Onkohan tässä muistettu ajatella edes hotellin asiakkaita. Noin ison ikkunan takana joutuu pitämään verhoja edessä, sillä tuonne tuijottavat junilta tulevat suoraan sisään.
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 17:43
Kirjoittaja hmikko
veka kirjoitti:Onkohan tässä muistettu ajatella edes hotellin asiakkaita. Noin ison ikkunan takana joutuu pitämään verhoja edessä, sillä tuonne tuijottavat junilta tulevat suoraan sisään.
No kyllä nyt on vaikeaa. Varminta olisi vissiin tehdä hotellit kaupungissa ilman ikkunoita, jotta sivulliset eivät vaan pääse häiritsemään. Näin
homma hoituu aseman toisella laidalla. Siellä pistettiin hotellin aloitettua ulkomainen hotelliketju vaihtamaan vakiosisustuksensa verhot, koska ne olivat liian rumat Elielinaukiolle (oikein hyvä päätös se).
Re: Helsingin projektit
Lähetetty: 14.12.17 19:52
Kirjoittaja shameinyou
Eniten tässä ihmetyttää se että sisäpihan rakennus puretaan. Miten tälle saa edes luvan, kun ei olla enää 60- tai 70-luvulla? Se kuuluu kuitenkin Saarisen aseman kokonaisuuteen samalla arkkitehtuurillaan, ja on täten historiallisesti merkittävä. Se että tönö jäisi piiloon uudisosan taakse ei todellakaan saisi olla mikään syy.
Muuten näyttää ihan hyvältä, tosin toivoisin kanssa ikkunoihin jonkin näköisiä ristikoita tai karmeja. Isot akvaarioikkunat tällaisessa rakennuksessa tällaisessa ympäristössä näyttää dorkalta. Noh, onneksi ollaan kuitenkin menty selvästi eteenpäin tosta steissin toisen laidan ulostuksesta minkä hmikko linkkasi. Yksi kaupungin rumimmista taloista.
Mielenkiintoinen myös toi suunnitelman maininta baanatunnelille. Sarjassamme projekteja jotka ei ikinä toteudu?