Sivu 141/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 10.11.18 16:27
Kirjoittaja Pyöröovi
Onpa raikas suunnitelma toi Kuninkaankatu 22, toivottavasti ylempi on uudempi havainnekuva. Mukaan on siinä tuotu kivaa vaihtelua väreissä ja massoittelussa, jotta rakennus kytkeytyisi paremmin naapureihinsa. Samoin poissa ovat kömpelöt periskoopit. Hieno homma, hyvä Tammerfors!

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 16.11.18 12:24
Kirjoittaja 16valve
1908 valmistunut Pispalan haulitorni puretaan huhti-toukokuussa 2019 ja palautetaan restauroituna paikalleen saman vuoden lokakuussa.
Aamulehti kirjoitti:Tältä 110-vuotiaassa Pispalan Haulitornissa näyttää nyt – Torni puretaan, mutta se palaa paikalleen ensi syksynä

Tampereen Pispalan Haulitorni puretaan. Tampereen kaupunki on todennut, että tornin teräs- ja betonirakenteet vaativat kunnostusta. Kesällä tehdyn tarkastuksen perusteella on todettu, että torni on järkevämpää purkaa ja koota osien kunnostuksen jälkeen uudestaan.

Torni puretaan toukokuussa 2019 ja se palaa paikalleen lokakuussa.

Remontin kustannusarvio on noin 1,3 miljoonaa euroa. Korjaussuunnitelma koskee vain tornia, ei haulitehtaan rakennusta. Tampereen asunto- ja kiinteistölautakunta vahvistaa remonttipäätöklsen ensi keskiviikkona.

Haulitornin rakensi Oy K. Hjorth Oy vuonna 1908 Pispalanharjun pohjoisrinteeseen. Se on nykyään ainoa Suomessa jäljellä oleva haulien valmistukseen käytetty torni. Teollinen toiminta siellä loppui jo vuonna 1972. Rakennus siirtyi Tampereen kaupungin hallintaan seuraavana vuonna.

Nykyään tornin ja haulitehtaan vuokralaisena toimii Pispalan Moreeni ry.

Haulitornin remontista kertoi ensimmäisenä Yle.

Kuva
https://www.aamulehti.fi/a/201308203

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 26.11.18 22:39
Kirjoittaja 16valve
Messukyläntien varteen rakennetaan pitkästä aikaa. As. Oy Messukylän Lissu on hyvää täydennysrakentamista ns. pääväylän varteen Kaukajärveltä Tampereen keskustaan tultaessa.

Kuva

Kuva Kuva: Peabkoti

https://peabkoti.fi/asunnot/tampere/asu ... lan-lissu/

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 05.12.18 17:09
Kirjoittaja 16valve
Suttuinen kuva Jankasta Sammontorista. Vanha ostari purettiin ja Janka / Ristinarkku saa uutta "keskustaansa". Kivijalkaliikkeitä ja puolittain umpikorttelimaista ajattelua. Arkkitehtuuriltaan tylsä, mutta huomattavasti parempi mitä vanha.

Kuva

Kuva Kuva: Pohjola rakennus

https://www.pohjolarakennus.fi/asunnot/ ... ammontori/

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 06.12.18 18:08
Kirjoittaja Elmslie
16valve kirjoitti:Suttuinen kuva Jankasta Sammontorista. Vanha ostari purettiin ja Janka / Ristinarkku saa uutta "keskustaansa". Kivijalkaliikkeitä ja puolittain umpikorttelimaista ajattelua. Arkkitehtuuriltaan tylsä, mutta huomattavasti parempi mitä vanha.
Hyvää kehitystä alueelle kuitenkin. Kerroksia olisin voinut nähdä yhden enemmänkin Sammon valtatien puolelle. Eniten ihmettelen nimeä Sammontori tuosta kadunnimestä huolimatta. Nimi viittaa selkeästi Kalevan kaupunginosan kokonaisuuksiin, eikä sovi tuohon.

Tuossa havainnekuvassa näkyvien muiden kerrostalojen rakentaminen nykyisten kaksikerroksisten luhtitalojen tilalle ei ole liikahtanut vielä mitenkään. Luhtitaloissa asutaan yhä.

Mielestäni joissain alkuperäisissä kaavoituskuvissa oli myös Sammon valtatien toiselle puolelle rakennuksia, mutta näissä havainnekuvissa ei ole niistä mitään.

Vastaavasti olisi mielenkiintoista tietää Ristinarkuntien toisen puolen eli Aikalisän rakennuksen suunnitelmat. Kovin hyvällä kunnossapidolla rakennus ei näytä olevan rapistuneine kattomaaleineen. Paikalle sopisi yhtä lailla korkeampi ja kaupunkimaisempi rakennus. Mitään suunnitelmia en ole nähnyt.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 07.12.18 20:18
Kirjoittaja AQ
Elmslie kirjoitti:Mielestäni joissain alkuperäisissä kaavoituskuvissa oli myös Sammon valtatien toiselle puolelle rakennuksia, mutta näissä havainnekuvissa ei ole niistä mitään.
Jankan kartanon tontti kuuluu eri hankkeeseen, joka on vielä kaavoitusvaiheessa. https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8646
Elmslie kirjoitti:Vastaavasti olisi mielenkiintoista tietää Ristinarkuntien toisen puolen eli Aikalisän rakennuksen suunnitelmat. Kovin hyvällä kunnossapidolla rakennus ei näytä olevan rapistuneine kattomaaleineen. Paikalle sopisi yhtä lailla korkeampi ja kaupunkimaisempi rakennus. Mitään suunnitelmia en ole nähnyt.
Toivottavasti ei, Aikalisä on kaupungin paras baari, ja paikalla sijaitsee oma vanha eskari :D Mutta katon voisi maalata kyllä uudestaan.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 15.12.18 00:41
Kirjoittaja 16valve
AQ kirjoitti:
Elmslie kirjoitti:Mielestäni joissain alkuperäisissä kaavoituskuvissa oli myös Sammon valtatien toiselle puolelle rakennuksia, mutta näissä havainnekuvissa ei ole niistä mitään.
Jankan kartanon tontti kuuluu eri hankkeeseen, joka on vielä kaavoitusvaiheessa. https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8646
Mitenkähän Jankan kartanon historia mahtaa vaikuttaa kaavoitukseen. Tontilla on ollut asutusta jo ainakin 1300-luvulla.

https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/mjre ... 1000024615
Museovirasto kirjoitti:Kirjallisissa lähteissä ensimmäinen viittaus Takahuhdin kylään on vuodelta 1390, jolloin mainitaan Laurens Takahwktis–niminen henkilö. 1500-luvulla kylä oli Pirkkalan hallintopitäjän suurin: siinä oli vuonna 1540 jo 23 taloa. Ensimmäinen selvä viittaus Janka-nimiseen taloon on vuodelta 1589, mutta talo oli todennäköisesti olemassa viimeistään 1400-luvun puolivälissä. Takahuhti kuului myöhäiskeskiajalta lähtien Messukylän kappeliin, josta tuli itsenäinen Messukylän seurakunta vuonna 1636. Vanhin Takahuhdin kylää esittävä kartta on huonokuntoinen niittykartta vuodelta 1763. Kartta esittää suurta ryhmäkylää, joka sijaitsee tienristeyksessä.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 15.12.18 04:04
Kirjoittaja Krio
Pistetään paskaksi vaan tai sitten jätetään tutkimatta varojen puutteessa, jos on vähänkin kiinnostavaa historiaa luvassa.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 16.12.18 13:36
Kirjoittaja Elmslie
Keskustelussa olevan Ristinarkun/Jankan läheisyydessä on näköjään alkamassa myös toinen tiivistyskohde. Takahuhdin yläkoulun toiselle puolen Peab alkaa rakentaa 2020 valmistuvaa kerrostaloa. Tieltä pitäisi purkaa TOAS:n nykyiset kaksi kolmikerroksista 70-luvun laatikkoa.

https://www.google.fi/maps/@61.4919705, ... 312!8i6656

Kuva

Osa alueen uusista taloista on TOAS:n, mutta rakentamisaikataulusta ja alueen kaikkien talojen tarkemmasta jaosta en löytänyt suunnitelmaa.

Hyvää on, että kortteli tiivistynee 130 asukkaasta reiluun kolmeen sataan. Sammon valtatielle näkymä tulee kaupunkimaisemmaksi tässäkin kohtaa. Takahuhdintien puolelta maisema jää kuitenkin ilmeisen pusikkoiseksi ja parkkipaikkaiseksi.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.12.18 10:11
Kirjoittaja AQ
16valve kirjoitti:
AQ kirjoitti:
Elmslie kirjoitti:Mielestäni joissain alkuperäisissä kaavoituskuvissa oli myös Sammon valtatien toiselle puolelle rakennuksia, mutta näissä havainnekuvissa ei ole niistä mitään.
Jankan kartanon tontti kuuluu eri hankkeeseen, joka on vielä kaavoitusvaiheessa. https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8646
Mitenkähän Jankan kartanon historia mahtaa vaikuttaa kaavoitukseen. Tontilla on ollut asutusta jo ainakin 1300-luvulla.
Itse kartano ja yksi ulkorakennuksista säilytetään korttelin kaakkoisneljänneksessä kaavan mukaan. Saa nähdä minkälainen kokonaisuus tuosta tulee, korkeimpaan taloon on kaavoitettu 5 kerrosta. Ohessa mallikuvia.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 18.12.18 21:47
Kirjoittaja Elmslie
Jatketaan itä-Tampereen asioilla. Kaupunkiin on tulossa kaksi uutta Lidliä, joista toinen Koilliskeskuksen nurkille. Virallisesti kai Pappilaa, kun on ysitien toisella puolen Linnainmaalta katsoen.

https://www.google.fi/maps/@61.4972478, ... a=!3m1!1e3

Heikkilänkatuun yhdistyvä paikka on aika mielenkiintoinen rinnetontteineen. Heikkilänkadun ympäristöhän on melkoista joutomaata 9- ja 12-teiden risteysalueena, joten ehdottoman hyvä paikka tuoda kaupallista rakentamista. Yleisilme paranee nykyisestä puskaisuudesta hieman.

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... atu(64370)

Aineistojen perusteella suunnitelmat jättävät kaksijakoisen tunteen:
- Hyvä saada Lidl vahvistamaan aluekeskuksen kauppatarjontaa
- Heikkilänkadun suunnitelma kääntymiskaistoineen on autoliikenteelle toimiva ratkaisu
- Kauppa on pyöräilyn alueellisen valtareitin varrella ja kaupan tontille on tulossa kevyen liikenteen väylä. Hyvä poiketa myös pyörällä.
- Joukkoliikenteen ja kävelyn kannalta paikka ei ole kovin ihastuttava. Lähimmältä pysäkiltä puolisen kilometriä. Kauppa on tontin peränurkassa ja kävelyä Heikkilänkadulta tulee vielä tontin sisälläkin.
- Yllättävän paljon suunnitelmassa myös puustosuojaa myös kadulle päin. Onko tämä nyt kaupunkimaista kokonaisuutena...?

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.12.18 22:12
Kirjoittaja hmikko

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.12.18 23:39
Kirjoittaja Janne76
Pois vaan, ei tuu ikävä.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 26.12.18 00:22
Kirjoittaja Pyöröovi
Harmillista. Toivottavasti päätyvät säilyttämään julkisivun, vaikka purkaisivatkin sisällön rakennuksesta. Ehkä voisivat samalla menolla rakentaa vielä komean funkkistornin kulman päälle, kun kerran kaipaavat asuntoja opiskelijoille.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 18.01.19 10:07
Kirjoittaja ktpama
Katsaus tulevaan; kaavoitusohjelma 2019-2023: http://tampere.cloudnc.fi/download/nona ... 7D/2863733