Sivu 15/105
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 10.10.13 23:34
Kirjoittaja Kazaam
JR kirjoitti:Toteanpa vielä senkin, että tähän asiaan on kenties mahdollista vaikuttaa, mutta se tuskin onnistuu valittamalla asiasta täällä Talossa. Olkaa siis yhteydessä suunnittelijoihin.
Eiköhän tämän tajua jokainen ihan itsekin. Mielipiteitähän täällä on jo vuosia vaihdettu.
Käsitykseni mukaan kaupungin puolelta kaavaa valmisteltaessa ja hyväksyttäessä oli jonkinlainen ehto, että kompleksia suunnitellaan vahvassa vuorovaikutuksessa kaupungin kanssa (Cirrusta käytettiin esimerkkinä). Aika vaikea kyllä kaupungin on tässä sanoa mille tahansa suunnitelmille juuta tai eitä, kun kaava on jo lainvoimainen eikä SRV:tä tietääkseni voi millään lain kirjaimella enää velvoittaa kuuntelemaan. Ainoat asiat mitkä nyt jäivät käteen, ovat (ehkä liiankin) tiukat kaavamääritykset julkisivua ajatellen. Omalta osaltaan tässä voisi syyttää kaupunkia näköalattomuudesta ja vaihtoehtojen vähenemisistä.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 10.10.13 23:35
Kirjoittaja cobaink
Kai ne vaan updettailee noita rendereitä noin vuoden välein..Kun ei mitään varsinaista rakentamista saada aikaiseksi.
Se, että kaikki tornit ovat saman näköisiä pienin eroin on ihan jees idea. Jos hyvin tehdään.
2011

2012

2013

Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 10.10.13 23:40
Kirjoittaja JR
Kazaam kirjoitti:JR kirjoitti:Toteanpa vielä senkin, että tähän asiaan on kenties mahdollista vaikuttaa, mutta se tuskin onnistuu valittamalla asiasta täällä Talossa. Olkaa siis yhteydessä suunnittelijoihin.
Eiköhän tämän tajua jokainen ihan itsekin. Mielipiteitähän täällä on jo vuosia vaihdettu.
Moni täällä kovaäänisesti valittaa erinäisistä kaupunkisuunnittelun asioista. Kuinka moni on ollut yhteydessä suunnittelijoihin? Epäilykseni on, että ei kovin moni. Voin tietysti olla väärässä. Halusin kuitenkin kannustaa tällaiseen toimintaan.
Kazaam kirjoitti:Käsitykseni mukaan kaupungin puolelta kaavaa valmisteltaessa ja hyväksyttäessä oli jonkinlainen ehto, että kompleksia suunnitellaan vahvassa vuorovaikutuksessa kaupungin kanssa (Cirrusta käytettiin esimerkkinä). Aika vaikea kyllä kaupungin on tässä sanoa mille tahansa suunnitelmille juuta tai eitä, kun kaava on jo lainvoimainen eikä SRV:tä tietääkseni voi millään lain kirjaimella enää velvoittaa kuuntelemaan. Ainoat asiat mitä nyt ovat, niin ehkä (liiankin) tiukat kaavamääritykset julkisivua ajatellen. Eli tavallaan tässä voisi syyttää kaupunkia näköalattomuudesta.
Niin, enpä tosiaan tiedä mitä keinoja kaupungilla on sitten myöhemmässä vaiheessa vaikuttaa suunnitelmiin. Osaako joku kertoa? Voidaanko esim. rakennusluvan kanssa jotenkin pelata?
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 00:02
Kirjoittaja hmikko
cobaink kirjoitti:Kai ne vaan updettailee noita rendereitä noin vuoden välein..
Asetus kuumailmapallon lisäämisestä rendereihin on ilmeisesti rauennut vuonna 2011. Edistystä.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 00:05
Kirjoittaja arkkinikkari
Periaatteessa tämänhetkinen laintulkinta on kai se, että ainoastaan kaavan ja rakennusmääräysten vastaisuus on pätevä syy evätä rakennuslupa. Se onkin sitten kokonaan toinen asia, kenen tulkinnan mukaan mennään kun kaavamääräyksissä on kohta "Rakennusten julkisivujen tulee olla kaupunkikuvallisesti korkealaatuisia".
Toisaalta julkisivu on tuollaisessa rakennuksessa niin pieni prosentti kaikista kustannuksista, että tuskin SRV:llä on kiinnostusta lähteä kovin pitkää oikeustaistelua käymään kaavan tulkitsemisesta ihan vain että saisivat tehdä jotain, mitä kaupunki ei pidä "kaupunkikuvallisesti korkealaatuisena".
Mutta kyllähän noista kuvista näkee, että aika idealuonnosasteella tornien arkkitehtuurin kanssa ollaan. Ja kyllä se on parempaan päin mennyt kuin tuota kuvasarjaa katsoo; tuo keskimmäinen on aika kamala kaikin puolin. Sinänsä kaavamääräys siitä, että tornien tulee olla "yleisilmeeltään valkoisia" on vähän outo, ja rajaa aika paljon ulkonäköä.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 00:41
Kirjoittaja Clepe
arkkinikkari kirjoitti:Sinänsä kaavamääräys siitä, että tornien tulee olla "yleisilmeeltään valkoisia" on vähän outo, ja rajaa aika paljon ulkonäköä.
Tällä halutaan kompensoida napa-alueiden jäätiköiden sulamista. Helsingin valkoiset rakennukset reflektoivat auringon säteilyä takaisin avaruuteen, mikä hidastää ilmaston lämpenemistä.
True story
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 01:35
Kirjoittaja Kantti
Sen verran mitä tässä näitä rendereitä tulevista rakennuksista on nähty, parhaasta päästä nämä viimeiset renderit ovat. Huolimatta siitä että ovat vähän samasta muotista prässättyjä, ei tuossa mitään tuulipuistomaisuutta kuitenkaan ole, eri suuntiin ne näyttävät katsovan.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 02:59
Kirjoittaja Klazu
Vaikka erot eri vuosien välillä ovatkin sangen pieniä, niin minusta on menty huonompaan suuntaan. 2011 rendereissä miellytti tuo puulta (?) näyttävä verhoilu, joka olisi todella hieno elementti taloissa. Viimeisimmät rakennukset näyttävät sangen geneerisiltä lasilaatikoilta. Näissä viimeisimmissä kuvissa on myös mittasuhteet jotenkin vinksallaan (vai onko suurin kuva vain pahasti venynyt), sillä noin 30-kerroksinen rakennus näyttää kuvissa joltain jättimäiseltä pilvenpiirtäjältä, mitä tuo kokoluokka ei kyllä vielä ole.
Jotenkin outoa, että projektille pitää tehdä uusia renderöintejä joka vuosi. Yleensä se kertoo siitä, että vuokralaisten etsintä on vielä pahasti kesken, kun projektia pitää yrittää myydä uusilla kuvilla. Täällä suunnalla uusien renderöintien teko loppuu välittömästi kun projekti on saanut kriittisen massan käyntiin lähteäkseen, mikä tapahtuu yleensä heti projektin tullessa ennakkomyyntiin.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 07:44
Kirjoittaja arkkinikkari
2011 verhoilu oli harmaata teräsritilää. Renderöinti hämää.
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 12:38
Kirjoittaja pallo
Voi kunpa noista periskoopeista päästäisiin vielä eroon. :(
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 13:41
Kirjoittaja grendy
Mun mielestä noi näyttää vaan törkeän hyviltä, varsinkin ja onneksi juuri tässä uusimmassa renderöinnissä. Aivan uskomaton alue Suomessa!
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 16:36
Kirjoittaja zeizei
cobaink kirjoitti:Kai ne vaan updettailee noita rendereitä noin vuoden välein..Kun ei mitään varsinaista rakentamista saada aikaiseksi.
Se, että kaikki tornit ovat saman näköisiä pienin eroin on ihan jees idea. Jos hyvin tehdään.
2013

Varsinkin tämä.. Antaa ihan uudenlaista ryhtiä kaupungille.
Jos siis toteutuu näissä mitoissa!
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 16:44
Kirjoittaja RV
Vaan onko itse toteuttamisesta puhuttu mitään? Eikös 2015 pitänyt ensimmäisten tornien pykääminen aloittaa? Sehän on ihan nurkan takana jo

Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 16:55
Kirjoittaja Kazaam
^ Ei ole toistaiseksi sanottu muuta, kuin että Redin (ostoskeskuksen) rakentaminen alkaa ensi vuoden alussa ja samalla Itäväylän kiertotie otetaan käyttöön. Ensimäisen tornin piti olla pystyssä 2018, koko Redin 2017, ja koko kompleksin vuoden 2022 tienoilla (toisin sanoen siis joskus 2020-luvulla).
Re: Kalasataman keskuskortteli
Lähetetty: 11.10.13 16:56
Kirjoittaja Tähtitorni
RV kirjoitti:Vaan onko itse toteuttamisesta puhuttu mitään? Eikös 2015 pitänyt ensimmäisten tornien pykääminen aloittaa? Sehän on ihan nurkan takana jo 
Jostain luin, että vuoden vaihteessa keskuksen rakennustyöt käynnistyisivät urakalla, mutta kun projektia en niin hirveän hyvin tunne, varsinkaan sen nykytilaa, joten asiasta tietävät asiantuntijaforumistit toivottavasti voisivat hieman informoida sen suhteen, mitä siellä tontilla aletaan nyt sitten vuoden vaihteessa tekemään. Maatöitä nyt aikankin on luultavasti vielä paljon tekemättä (?), eli voisi olettaa, että tornit alkaisivat nousemaan hyvinkin maatöiden jälkeen, eli tuolloin 2015
Kazaam kirjoitti:^ Ei ole toistaiseksi sanottu muuta, kuin että Redin (ostoskeskuksen) rakentaminen alkaa ensi vuoden alussa ja samalla Itäväylän kiertotie otetaan käyttöön. Ensimäisen tornin piti olla pystyssä 2016, koko Redin 2017, ja koko kompleksin vuoden 2022 tienoilla (toisin sanoen siis joskus 2020-luvulla).
Kiitos informaatiosta, tämä auttoikin jo pahempaan tiedonnälkään
