Sivu 139/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 04.05.18 12:51
Kirjoittaja AQ
Tullin hallit nyt on ainakin allekirjoittaneen mielestä lähinnä vain köyhän miehen Elbfilharmonie Hampurista. https://pbs.twimg.com/media/C22vTzwXUAAyrGZ.jpg

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 04.05.18 19:13
Kirjoittaja veka
Agoralle yksi ääni täältäkin. Tai jos ei kelpaa tamperelaisille, niin lähettäkää se Helsinkiin. Eiköhän sille paikka keksitä. Siis jos Agora tosiaan voittaa ja toteutetaan, niin jo sen ja Libeskindin ansiosta Tampere löydetään maailmankartalta.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 04.05.18 20:41
Kirjoittaja töntsö
Itse en juurikaan lämpene Agoralle. Tuo kadun puoleinen osa ei mielestäni istu tuohon paikalle tai muutenkaan näytä hirveän hyvältä, ja väristä tulee mieleen lähinnä se Porin 16-kerroksinen talo josta en hirveämmin pidä

Kuva


Oma suosikkini näistä on varmaankin kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo Tulli Open Air. Se sopii luontevasti noiden kahden muun tiilitalon väliin, ja näyttää myös hyvältä tuon asemarakennuksen yläpuolella, vaikka tuo näkymä nyt sitten ehkä jonkun 30 vuoden päästä peittyykin. Värisävy tietenkin todellisuudessa olisi muutaman pykälän tummempi. Normaaleissa riveissä olevat ikkunat ovat suorastaan eksoottisia tänä päivänä

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 04.05.18 20:58
Kirjoittaja hmikko
Tuo havainnekuva Hämeenkadulta on muuten hyvä pointti. Rakennus tulee näkymän päätteeksi ilmeisesti pidemmälle suoralle kuin Luminary, joka on Hämeenkadun linjasta vähän sivussa. Toki sekin on nyt jo aika hallitseva aseman edustalla.

(Ja olen siis samaa mieltä töntsön kanssa Agorasta - muodot varsin vieraita tuossa ympäristössä. Aiempi heittoni vaan viittasi siihen, että tuommoisilla kurveilla on ollut tapana muuttua suoriksi kulmiksi jatkosuunnittelussa.)

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 13.05.18 14:09
Kirjoittaja henkka
Tullin torni tulee tosiaan peittymään jos Asemakeskuksen rakennusten paikat ja korkeudet ovat edes lähellä selvitysaineiston vastaavia. Asemakeskuksen Ukko-Pekan kiinteistön tilalle tuleva torni on myös huomattavasti Tulli Open Airin tornia massiivisempi tai sitten perspektiivit ja projektiot saavat pääni sekaisin.

Kuva

Muista projekteista Metsonkulma on saanut tiiliverhoilunsa ja se on punainen, todella punainen. Näyttää luonnossa vielä punaisemmalta kuin kuvissa.

Kuva

Tampereen Keitaassa ei juuri näy muutoksia ulospäin, kattoterassia lukuunottamatta mutta saman korttelin Vanha Painotalo kasvaa vielä korkeutta.

Kuva
Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 14.05.18 14:57
Kirjoittaja LeBaron
Tullin alueen eteläreunaan osoitteeseen Kalevantie 3 on myös tiedossa lähivuosina uusi rakennus, jonka tieltä nykyinen vanhentunut punatiilimörskä jyrätään. Kohteeseen kaavaillaan toimitilojen lisäksi myös asuntoja.

https://www.google.com/maps/@61.4948608 ... 312!8i6656

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 15.05.18 10:15
Kirjoittaja grendy
LeBaron kirjoitti:Tullin alueen eteläreunaan osoitteeseen Kalevantie 3 on myös tiedossa lähivuosina uusi rakennus, jonka tieltä nykyinen vanhentunut punatiilimörskä jyrätään. Kohteeseen kaavaillaan toimitilojen lisäksi myös asuntoja.

https://www.google.com/maps/@61.4948608 ... 312!8i6656
Onko tästä jossain jotain julkaisukelpoista infoa?

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.05.18 06:40
Kirjoittaja LeBaron
grendy kirjoitti: Onko tästä jossain jotain julkaisukelpoista infoa?
Ei ole vielä. Tiloissa toimivan organisaation vuokrasopimus päättyy kuitenkin ensi vuonna eikä huonokuntoisten tilojen remontointi ole järkevää.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 30.05.18 18:24
Kirjoittaja henkka
Vanha Painotalo kiipeää edelleen pohjoista naapuriaan korkeammalle.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 04.06.18 12:10
Kirjoittaja grendy
Kuva

Vaikka liittyykin ratikkaan osaltaan niin kuitenkin oma projektinsa, eli Hämeensillan purku ja uudelleenrakentaminen käynnissä. Uudelta väliaikaiselta kävelysillalta napattu kuva josta saa seurata aitiopaikalta tätä projektia.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 07.06.18 17:41
Kirjoittaja piparjuuri
”Tullin hallit” voitti Tullikamarin aukion suunnittelu- ja toteutuskilpailun.

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 018_2.html

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 07.06.18 21:28
Kirjoittaja Dietrich
Hitsi kun aina pitää valittaa, mutta kenelläkään ei varmasti ole epäilystä, etteikö tämä olisi lopputulos tuon yläosan osalta (havainne vs todellisuus)

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 08.06.18 00:01
Kirjoittaja hmikko
^ Mun silmääni "Tullin hallien" renderi ei näytä kovin epärealistiselta valojen ja materiaalien suhteen, ts. rakennus voisi hyvinkin tehdä tuommoisen vaikutelman kuin kuvassa, jos - JOS - toteutuksesta ei tingitä. Tuommoisesta minimalistisessa suoraviivaisessa julkisivussa kaikki puutteet ja halpuuttamiset ottavat silmään. Siis tyylin Redin Majakan ilmastointiventtiilit tohon pökäistynä jne. Etäisesti epäilyttää myös tiilisten holvikaarien toteutus (vrt. PMK-tornin ja Ranta-Tampellan "tiilet").

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 08.06.18 01:16
Kirjoittaja jusa-masa
piparjuuri kirjoitti:”Tullin hallit” voitti Tullikamarin aukion suunnittelu- ja toteutuskilpailun.

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 018_2.html

Kuva
Rehellisesti myönnettynä paras voitti. Toi alaosa on jopa äärimmäisen kaunis. Yläosa taas - no hieman erilainen, mutta jos ei lähdetä halvimmalla mahdollisella tavalla toteuttaan sitä niin sopii nätisti paikoilleen.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 08.06.18 08:29
Kirjoittaja arkkinikkari
hmikko kirjoitti:^ Mun silmääni "Tullin hallien" renderi ei näytä kovin epärealistiselta valojen ja materiaalien suhteen, ts. rakennus voisi hyvinkin tehdä tuommoisen vaikutelman kuin kuvassa, jos - JOS - toteutuksesta ei tingitä. Tuommoisesta minimalistisessa suoraviivaisessa julkisivussa kaikki puutteet ja halpuuttamiset ottavat silmään. Siis tyylin Redin Majakan ilmastointiventtiilit tohon pökäistynä jne. Etäisesti epäilyttää myös tiilisten holvikaarien toteutus (vrt. PMK-tornin ja Ranta-Tampellan "tiilet").
Torniosassa nousee ongelmaksi äkkiä katsoen paloturvallisuus. Kahden päällekkäisen palo-osaston (eli tässä tapauksessa kerroksen) ikkunoiden välissä pitää olla metrin verran palonkestävää materiaalia. Normaali ikkunalasi ei tällaista ole.

Vaihtoehdot ovat käytännössä a) ikkunajako sommitellaan uudelleen siten, että jokaisen ikkunan yläpuolella on seuraavan kerroksen umpiosa, eli shakkiruudukko, tai b) ikkunan ylä- ja alaosaan tehdään kaista umpimateriaalia tai palolasia. Teoriassa koko julkisivu voitaisiin tehdä palolasista, mutta se on niin kallista, että kukaan ei siihen suostu.

Edelleen mahdollisuutena on tehdä tuosta kerrosten välisestä listasta riittävän syvä uloke: ulokkeessa syvyys lasketaan mukaan siihen vaadittuun metriin, eli jollain noin puolimetrisellä ulokkeella voisi päästä vaadittuun suojaavuuteen.

Mutta tuollaisenaan sitä ei saa rakentaa kuin palolasista, ja sitä taas ei kukaan todennäköisesti suostu tekemään.

Lisäksi tornin alin ja ylin vaakalista näyttävät molemmat liian ohuillta. Räystäällä tuon voisi varmaankin feikata tuollaiseksi nostamalla ylimmän lasin korkeutta yläpohjarakenteen verran, alhaalla on vaikeampaa.

Mutta kyllä siitä hyvän saa tehtyä, ja munkin mielestäni paras voitti.