Sivu 131/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.04.16 22:21
Kirjoittaja henkka
hmikko kirjoitti:^^ Oho. Nyt on tehot kerrankin oikeasti umpinaisen umpikorttelin luokkaa. Miten suunnitelmassa on järjestetty pysäköinti? Tuo purettava toimistotalo ei ehtinyt kovin vanhaksi, siinä mielessä tästä ei tule ihan ekoteko.
Viitesuunnitelmassa mainitaan ajo pysäköintihalliin, joten kokonaan maan alla tai pihakannen alla tai ehkä jopa osoitetaan läheisestä pysäköintilaitoksesta. Mikäli vain Tammelantorin alle tuleva parkki joskus lähtee liikkeelle. Nykyinen rakennus on valmistunut 1986.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.04.16 23:01
Kirjoittaja ktpama
Tammelassa näyttäisi olevan suunnitelmia myös Itsenäisyydenkadun ja Tammelan puistokadun nurkassa, ks ao (pitkän) esityksen lopusta kohta "KORTTELI 284 ja 287 osa".

http://www.tampere.fi/tiedostot/e/9FMKv ... 102015.pdf

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.04.16 12:40
Kirjoittaja hamppari
ktpama kirjoitti:Tammelassa näyttäisi olevan suunnitelmia myös Itsenäisyydenkadun ja Tammelan puistokadun nurkassa, ks ao (pitkän) esityksen lopusta kohta "KORTTELI 284 ja 287 osa".

http://www.tampere.fi/tiedostot/e/9FMKv ... 102015.pdf
Hyvän näköisiä suunnitelmia. Vihdoinkin tuolle mainitsemallesi korttelille tehdään jotain. Muutenkin mukavaa nähdä Tammelan tiivistyvän ja kehittyvän.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.04.16 11:44
Kirjoittaja hmikko
Ko. kortteli suunnitelmassa:

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.04.16 13:15
Kirjoittaja grendy
^Onko toi siis kuinka pitkällä ja realistinen tapahtuvaksi? Tänään just käveltiin tuolta Vellamonkatua kohti Malabadia ja kyllä oli sellanenkin maisema joka puolella että melkein oksu lensi.

Jokainen voi streetviewistä https://goo.gl/maps/6MDFgn7tGV72 fiilistellä näkymiä varustettuna harmaalla, kylmällä ja vesisateisella kelilla ilman lehtiä edes noissa parissa hassussa puussa mitä näkyy :D

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.04.16 14:40
Kirjoittaja henkka
grendy kirjoitti:^Onko toi siis kuinka pitkällä ja realistinen tapahtuvaksi? Tänään just käveltiin tuolta Vellamonkatua kohti Malabadia ja kyllä oli sellanenkin maisema joka puolella että melkein oksu lensi.
Ei tilanne ole juuri muuttunut siitä kun täällä viimeksi Tammelan korttelisuunnitelmista puhuttiin. Viimeisimmät tiedot kaupungin sivuilta: http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunk ... minen.html

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.04.16 15:30
Kirjoittaja pallo
grendy kirjoitti:^Onko toi siis kuinka pitkällä ja realistinen tapahtuvaksi? Tänään just käveltiin tuolta Vellamonkatua kohti Malabadia ja kyllä oli sellanenkin maisema joka puolella että melkein oksu lensi.

Jokainen voi streetviewistä https://goo.gl/maps/6MDFgn7tGV72 fiilistellä näkymiä varustettuna harmaalla, kylmällä ja vesisateisella kelilla ilman lehtiä edes noissa parissa hassussa puussa mitä näkyy :D
Kyllä, samaa mieltä. Lähiötä keskikaupungilla. Molemmista aluetyypeistä on onnistuneesti yhdistetty paskemmat puolet, isot parkkikentät ja susirumat talot lähiöistä - meteli, ihmisvilinä, luonnon puute ja saasteet sitten keskustasta. Alueesta on yritetty luoda riittävän harvaanasuttua olemattomien palvelujen häätämiseksi autokaupunki-ihanteen mukaisesti kauppakeskuksiin, mutta muiden kaupunginosien läheisyyden ja läpikulkuliikenteen vuoksi Tammelan puistokatu on kuitenkin yrityksestä huolimatta pysynyt jokseenkin eläväisenä (100m rautatieasemalle). Siitä ei tosin tarvitse poiketa kuin yhden tai kaksi katua niin enää edes parturiliikkeen pitäminen ei kannata. Tammelan koulun ja urheilukentän ympäristöön on vieläpä jätetty hiljaisen hämyisiä sivukujia, joita ei valaistuksen puutteen vuoksi paljon tee mieli pimeällä kävellä, saati että tekisi mieli lastaan laittaa niitä pitkin kävelemään kouluun. Kaupunginosan paraatipaikalla oli muuten pitkään legendaarinen strippiluola Pussy Cat, joka tosin nyt on tuon mainitun turkkilaisen ravintolan Malabadin vuoksi häädetty. :D

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 27.04.16 22:46
Kirjoittaja erk75
Onkohan kukaan noteerannut RAY:n hanketta mahdollisen toisen kasinon avaamisesta manner-Suomeen? Helsingissähän moinen on jo pyörinyt peräti vuodesta 1991 alkaen.

RAY haki sijoituspaikkaa uudelle kasinolle sekä ns. Feel Vegas -peliklubeille. RAY sai peräti 30 paikkakunnalta 76 ehdotusta kasinon ja Feel Vegas -peliklubien sijaintipaikaksi. Karsinnasta finaaliin kasinon suhteen jatkoivat Tampere ja Turku. Näin sivumennen sanoen hakijapaikkakunnissa oli kyllä mukana melkoisia yllätysnimiä, kuten Hamina, Seinäjoki ja Varkaus. Ei se tietenkään ole hullu joka pyytää tai hakee, mutta miten hitossa näillä paikkakunnilla oli ajateltu kasinon asiakasvirtojen riittävyys käytännössä vuoden ympäri? :?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että uusi kasino tulisi - jos siis sellainen ylipäätään tulee - Tampereelle: "Raha-automaattiyhdistys RAY on seulonut hakijoiden joukosta kolme parasta vaihtoehtoa uuden kasinonsa sijoituspaikaksi. Kärkiehdokkaat ovat kaikki Tampereella, vaikka RAY tutustui myös Turussa kuuteen mahdolliseen sijoituspaikkaan."

Kolme parasta sijaintivaihtoehtoa, jotka siis kaikki sijaitsevat Tampereella, ilmoitetaan tiistaina. Mikään kova kiire tai hirveä intohimo RAYllä uuden kasinon avaamiseen ei ole, joten jännä nähdä onko yksi kärkikolmikon sijaintipaikoista Kannen Areena? Mielestäni kasino sopisi sinne erittäin hyvin.

Toki kasino tarvitsee toimiakseen merkittäviä asiakasvirtoja, joten on ylipäätään mielenkiintoista nähdä eteneekö RAY suunnitelman kanssa vai ei.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 28.04.16 00:24
Kirjoittaja henkka
erk75 kirjoitti:Onkohan kukaan noteerannut RAY:n hanketta mahdollisen toisen kasinon avaamisesta manner-Suomeen? Helsingissähän moinen on jo pyörinyt peräti vuodesta 1991 alkaen.

RAY haki sijoituspaikkaa uudelle kasinolle sekä ns. Feel Vegas -peliklubeille. RAY sai peräti 30 paikkakunnalta 76 ehdotusta kasinon ja Feel Vegas -peliklubien sijaintipaikaksi. Karsinnasta finaaliin kasinon suhteen jatkoivat Tampere ja Turku. Näin sivumennen sanoen hakijapaikkakunnissa oli kyllä mukana melkoisia yllätysnimiä, kuten Hamina, Seinäjoki ja Varkaus. Ei se tietenkään ole hullu joka pyytää tai hakee, mutta miten hitossa näillä paikkakunnilla oli ajateltu kasinon asiakasvirtojen riittävyys käytännössä vuoden ympäri? :?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että uusi kasino tulisi - jos siis sellainen ylipäätään tulee - Tampereelle: "Raha-automaattiyhdistys RAY on seulonut hakijoiden joukosta kolme parasta vaihtoehtoa uuden kasinonsa sijoituspaikaksi. Kärkiehdokkaat ovat kaikki Tampereella, vaikka RAY tutustui myös Turussa kuuteen mahdolliseen sijoituspaikkaan."

Kolme parasta sijaintivaihtoehtoa, jotka siis kaikki sijaitsevat Tampereella, ilmoitetaan tiistaina. Mikään kova kiire tai hirveä intohimo RAYllä uuden kasinon avaamiseen ei ole, joten jännä nähdä onko yksi kärkikolmikon sijaintipaikoista Kannen Areena? Mielestäni kasino sopisi sinne erittäin hyvin.

Toki kasino tarvitsee toimiakseen merkittäviä asiakasvirtoja, joten on ylipäätään mielenkiintoista nähdä eteneekö RAY suunnitelman kanssa vai ei.
Kyllähän se täälläkin oli esillä kun hakemus julkistettiin. http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=22& ... 905#p80536

Asiakasvirtoja jos haetaan, niin se tulee Kannelle, Tornihotellin kupeeseen tai Tuulensuuhun. Ratina voi olla vielä siinä ja siinä. Tosin Särkänniemen uusi hotelli voisi olla myös hyvä vaihtoehto mutta millä aikataululla RAY haluaa edetä ja millä aikataululla Särkänniemi etenee?

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 28.04.16 08:52
Kirjoittaja grendy
Juu samaa mieltä, että kasinon paikka on Kannella tai Hornyn viereisessä veturitallissa (jos se on tarpeeksi iso tila). Ei Ratinakaan kaukana tietysti oo, mutta se on kuitenkin vaan kauppakeskus.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 29.04.16 07:33
Kirjoittaja pispala
erk75 kirjoitti:Näin sivumennen sanoen hakijapaikkakunnissa oli kyllä mukana melkoisia yllätysnimiä, kuten Hamina, Seinäjoki ja Varkaus. Ei se tietenkään ole hullu joka pyytää tai hakee, mutta miten hitossa näillä paikkakunnilla oli ajateltu kasinon asiakasvirtojen riittävyys käytännössä vuoden ympäri? :?
Haminassa ei ole mitään ihmeellistä, jos on kulkenut siellä Kaakonkulmalla. Kyse on tietysti venäläisistä, joiden virta on tosin tällä hetkellä hiljentynyt murto-osaan parhaista vuosista. Sellaista se on Venäjän kanssa ollut aina ja taatusti kulkijoiden määrä tulee kasvamaan uudelleen. Pietari ei ole kadonnut mihinkään.

Kaakkoisrajan kasinon piti olla varma hanke jo vuosia sitten ja kyse oli vain sijoituspaikan valinnasta. Hamina oli tuolloinkin vahvimapana ehdokkaan. http://yle.fi/uutiset/rayn_kasinopaatos ... na/6264591

Seinäjoki ja Varkaus ovatkin sitten noita yllätysnimiä, joilla tuskin on ollut mitään realistisia mahdollisuuksia.

Jos ja kun kasino saadaan Tampereelle, niin siitä on kiittäminen halpaa öljyä ja ruplan romahdusta. Hyvä niin!

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.05.16 20:50
Kirjoittaja 16valve
Vaikuttaisi siltä, että Postitalon hienot kattoikkunat säilytetään. Hyvä!

Kuva

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.05.16 22:28
Kirjoittaja henkka
Tosin on niitä kattoikkunoita jo ehditty pahoinpidellä. Lisäksi puretun liikesiiven kohdalla on menty kellariin asti. Täytyyhän se tietysti saada pois uuden alta. Paaluttaminen näyttäisi alkavan pian tai on voinut jo alkaa koska kuvat ovat helatorstailta.

Kuva

Kuva

Mainitsinko jo ettei Lapintie 9:ssä ole enää nostokurkea? Jokainen osio on siis harjassa ja pihakannen "kivipintaista" seinää on jo pystyssä.

Kuva

Kuva

Amurin Hurmurissa on kaivettu pihan alle tuleva autohalli(?).

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.05.16 23:19
Kirjoittaja JeppeS
Amurin Hurmurissa on kaivettu pihan alle tuleva autohalli(?).
- Olet oikeassa.
Samoin pudotettu vanhat parvekkeet pois molemmin puolin taloa...

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 16.06.16 08:53
Kirjoittaja 16valve
Tampereen Laukontorille suunnitellaan luksussaunaa.
Aamulehti kirjoitti:Kuvat paljastavat, millainen Tampereen luksussaunasta tulee: ”En vertaisi tätä Helsingin Löylyyn”

Kuva

Jos suunnitelmat etenevät odotetusti, Tampereen Laukontorin kupeessa toimii yleinen sauna ja ravintola jo ensi keväänä.
Tampereen Palvelukiinteistöt Oy on saanut kaupunkikuvatoimikunnalta rakennuslupaa puoltavan lausunnon hankkeelleen.

Koska kyseessä on pienehkö, noin 500 neliötä käsittävä rakennus, rakennusluvasta päättää Tampereen rakennustarkastaja Eija Muttonen-Mattila todennäköisesti heinäkuussa.

– Rakentamaan päästäisiin elokuussa, ja sauna-paviljongin pitäisi olla valmiina vuoden 2017 huhtikuussa, arvioi Tampereen Palvelukiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Ojala.

Palvelukiinteistöt on tehnyt jo vuokrasopimuksen kaupungin kanssa 830 neliön suuruisesta tontista Laukontorin ja Ratinan kevyen liikenteen sillan välistä.

Ojalan mukaan voimassa oleva kaava mahdollistaa toteuttaa paikalle noin 500:n neliön suuruisen rakennuksen ravintolaliiketoiminnoille.

Yhtiö on valmistellut hanketta vuoden verran apunaan yhteistyökumppani, jonka nimeä ei edelleenkään paljasteta.

Kuva

Neljä eri toimintoa

Rakennukseen on tulossa kaksi suomalaista saunaa, joista toinen toimii myös tilaussaunana. Sekasaunojen kapasiteetti on yhteensä noin 20 henkilöä.

Kiinteistöön on sijoittumassa neljä eri toimintoa: kaksi saunaa, ravintola terasseineen, Hopealinjan lipputoimisto sekä pienet sosiaalitilat torikauppiaille.

Myöhemmin julkistettava yhteistyökumppani pyörittää sauna- ja ravintolatoimintaa.

Ojala ja rakennuksen suunnitellut arkkitehti Janne Kantee Honkatalot Oy:stä eivät halua puhua saunomisen yhteydessä uimisesta, vaan pulahtamisesta suvantoon.

”Tampereelle räätälöity”

– Pulahtamaan pääsee portaita pitkin selkeästi erotetulle ja turvalliselle alueelle, selvittää Kantee.

Viidennen polven tamperelainen, Janne Kantee sanoo rakennuksen olevan jatkumo tamperelaisille yleisille saunoille.

– En vertaisi tätä Helsinkiin avattuun Löylyyn. Tämä on tamperelaisten tarpeisiin räätälöity konsepti. Toimimme kertakäyttökulttuuria vastaan. Haluamme, että saunaan on mahdollisimman matala kynnys tulla.

Kuva

”Tontteja on harvassa”

Ilkka Ojalan mukaan valittuun paikkaan suunniteltu konsepti toimii vain kaupunkiympäristössä.

– Rakennuspaikka oli jo valmiina. Vastaavia tontteja järven rannalta ei löydy helposti, emmekä halunneet lähteä kilpailemaan Näsijärven puolella jo toimivien avantosaunojen kanssa.

Eteläpuisto olisi Ojalan mukaan ollut yksi mahdollinen paikka, mutta hänen mukaansa riski kasvaa, kun siirrytään kauemmas. Paikka haluttiin tavoitettavan kävellen tai pyörällä.

Janne Kantee huomauttaa, että myös Tampereen yleiset saunat ovat sijainneet keskustan alueella.

Kaupunkikuvatoimikunta käsitteli hanketta helmi- ja maaliskuussa. Arkkitehti muutti suunnitelmia toimikunnan toivomaan suuntaan.

Saunahanke
Tampereen Palvelukiinteistöt Oy hakee rakennuslupaa 500 neliön sauna-ravintolalle ja terasseille 830 neliön tontille Laukontorin kulmaan.

Lupaa odotetaan heinäkuussa ja rakentaminen alkaisi elokuussa 2016.

Noin 2,5 miljoonaa euroa maksava rakennus valmistuisi huhtikuussa 2017.

Rakennuksella on kaarevat muodot. Julkisivuverhouksessa käytetään muun muassa lasia ja kuusipuusta valmistettuja pystytolppia.

Katutasoon sijoittuvat kaksi saunaa noin 20 asiakkaalle, Hopealinjojen toimisto ja torimyyjien sosiaalitilat. Ylätasanteelle tulee ravintolapaikkoja terassitilaan.

Suunnitelmasta on kaupunkikuvatoimikunnan mielestä tullut annetun palautteen ja ehdotusten jälkeen entistä linjakkaampi, veistoksellisempi, keveämpi, avoimempi ja kutsuvampi.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kuvat-p ... n-loylyyn/