Sivu 14/26
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 10.08.09 11:02
Kirjoittaja H.C.
Aivan ***vetin hieno uutinen!!
...vaikka harmittaa ettei ne vieläkään toteuta kuin pienen osan koko parannuksesta.
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 11.08.09 14:30
Kirjoittaja -Gentleman82-
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 27.08.09 11:09
Kirjoittaja -Gentleman82-
http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=1141167
24.08.2009 Helsinki-Vantaalla avataan uuden terminaalikokonaisuuden ensimmäinen osa
Helsinki-Vantaan lentoasemalla avataan torstaina 27.8. terminaalilaajennuksen ensimmäinen osa matkustajille. Finavia toteuttaa uudistukset osana 150 miljoonan euron terminaalilaajennustyötä.
Laajennusosa palvelee pääasiassa Helsinki-Vantaan kasvavaa kaukoliikennettä.
– Tämän lentoaseman kautta voidaan yhdistää paitsi Aasiaa ja Eurooppaa, myös Aasiaa ja Amerikkaa, sanoo Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo.
Laajennuksen myötä matkustajien käyttöön tulevat uudet avarat ja viihtyisät odotus-tilat sekä uusia matkustajaportteja. Laajennuksen palvelualue nopeuttaa vaihtolentojen operointia.
Laajennukseen tulee lisäksi uusi matkatavarakeskus. 280 metriä pitkä tunneli yhdistää ulkomaanterminaalin nykyiset ja uudet matkatavaratilat toisiinsa. Koko käsittelyjärjestelmän pituus on yli 10 kilometriä ja sen huippukapasiteetti 7.000 laukkua tunnissa.
Seuraavassa vaiheessa 15.9. uudella terminaalialueella avautuu uusia myymälöitä ja laaja My City Helsinki -ravintolamaailma. Uudistuksen viimeinen osa avataan 11.12., jolloin matkustajien käyttöön saadaan Via Lounge ja Via Spa -tilat.
Laajennettu terminaali on valmistuessaan mitoitettu 15–16 miljoonalle vuosimatkustajalle ja 13,5 miljoonalle matkatavaralle vuodessa.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/h ... 56453.html
Helsinki-Vantaan uusi terminaali aukeaa
julkaistu tänään klo 02:01, päivitetty tänään klo 09:36
Helsinki-Vantaan lentokentällä uuden terminaalikokonaisuuden ensimmäinen osa avautuu matkustajille torstaina. Laajennus palvelee pääasiassa lentokentän kaukoliikennettä.
Torstaina kaukoliikenteen matkustajat saavat käyttöönsä uudet odotustilat ja matkatavarakeskuksen sekä lisää matkustajaportteja. Terminaalin laajennuksen tarkoituksena on muun muassa nopeuttaa vaihtolentoja.
Syyskuun puolivälissä myymälät avaavat ovensa uudessa terminaalissa. Laajennuksen on määrä valmistua kokonaisuudessaan joulukuun puolivälin paikkeilla, kun lounge-tilat avataan matkustajille.
Uusi terminaali on mitoitettu 15–16 miljoonalle vuotuiselle matkustajalle.
YLE Uutiset
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 02.09.09 19:51
Kirjoittaja RV
Eikös II vaihees sit lisätä kehälle ne 3. kaistat + parannetaan Lentoasemantie? :O
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 02.09.09 23:15
Kirjoittaja -Gentleman82-
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 10.09.09 22:08
Kirjoittaja -Gentleman82-
Mari-Groupin toimitilahanke on todella myötätuulessa!
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... =28.8.2009 09:57:57&extension=pdf
Yllä Kaupunginhallituksen matskua.
Tässä Mari-Groupin asia kaupunkisuun.lautakunnassa 7.9
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... =27.8.2009 14:17:37&extension=pdf
Aah..mikä ihana rakennustrombi meitä odottaakaan, kun talousnäkymät kirkastuvat ja tilanne alue todella kasvaa ja urbanisoituu lisää!
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 11.09.09 18:46
Kirjoittaja H.C.
Toi Mari-Groupin hanke on mielenkiintoinen. Selostuksen mukaan rakentamisen pitäisi alkaa heti kaavan hyväksymisen jälkeen. Nyt siinä tontilla on purettu niitä vanhoja ränsistyneitä halleja. Vastapäätä tätä, toisella puolella Tiksintietä on VV-auton pääkonttori ja Audi keskus jo kovaa vauhtia nousemassa. Kivaa katseltavaa.

Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 15.09.09 22:50
Kirjoittaja -Gentleman82-
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 18.09.09 17:13
Kirjoittaja bitterfly
Tämä Finavian edesottamuksia käsittelevä mielenkiintoinen artikkeli kaiketi sopii parhaiten tähän ketjuun, jossa keskitytään Finavian päämajan ympärille kehittyvään toimintaan.
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 18.09.09 18:35
Kirjoittaja -Gentleman82-
Mielenkiintoinen artikkeli. Finavialla ei kuitenkaan ole päämajaa, vaan pääkonttori. Toisekseen, se ei liity mitenkään Aviapolikseen tai Aviapoliksessa tapahtuvaan rakennustoimintaan, joka perustuu yksityisten rakennusyhtiöiden hankkeille ainakin pääosin.
Artikkeli kertoo kuitenkin sen karun tosiasian, että valtio on ajanut Finavian ahtaalle ja siltä vaaditaan palvelun sijasta tulosta. Kun omistaja vaatii tulosta niin raivokkaasti, on pian yhtiöitettävä Finavia ison haasteen edessä: sille sysätään yhteiskunnallisen palvelun tehtäviä samanaikaisesti voittotavoitteiden kanssa. Uskallan silti epäillä, että kyseessä on tuon JKL:n osalta yksittäistapaus, vaikkakin todella ikävä sellainen. Nyt enää herää kysymys retorinen kysymys siitä, kuka Finavialta voittoa vaatii.
Tämä esitys eli HE 145/2009 vp annettiin Eduskunnalle tällä viikolla.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 18.09.09 23:12
Kirjoittaja Klazu
Mielenkiintoinen artikkeli kyllä, kiitos siitä.
Saas nähä mikä on Helsinki-Vantaan tulevaisuus, kun Finnairin kunto on heikentynyt todella nopeassa tahdissa ja loppua ei tällä hetkellä näy. Itse olen ainakin ollut hyvin yllättynyt, miten mediassa ja itse irtisanoutuvan toimitusjohtajankin blogissa on jo nyt väläytelty esimerkiksi koko Aasian strategian epäonnistumisen mahdollisuutta, paluuta vain Eurooppaan lentäväksi pienlentoyhtiöksi tai jopa koko lentoyhtiön konkurssia. Kyllä, näitä sanoja ja lauseita on käytetty mm. Helsingin Sanomissa ja Talouselämässä, mikä on ainakin minusta ollut todella huolestuttavaa.
Jos Finnairille tosissaan kävisi huonosti, olisi se todella kova isku Helsinki-Vantaan suurille suunnitelmille. Mikään ei näemmä ole varmaa nykytilanteessa.

Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 19.09.09 03:03
Kirjoittaja -Gentleman82-
Niin, Finnairin huono menestys vaikuttaa koko maahan, enkä jaksa uskoa, että joku alue tai kaupunki siitä edes hyötyy.
Artikkeli ei ole kovin selkeä, mutta kuten siinä sanotaan, näyttää miinusta joka paikassa muualla kuin Helsinki-Vantaalla. En sitten tiedä, miten se tulisi tulkita. Edelleenkin näen ongelman siinä, että pian yhtiöitettävä ja toistaiseksi business-hengessä toimiva Ilmailulaitos joutuu olemaan kuin yhtiö, mutta erilaisilla velvoitteilla. Paras ratkaisu olisi, jos meillä olisi reilusti Ilmailulaitos, jolle Eduskunta myöntäisi rahaa, eikä mitään business-henkistä toimintaa. Olen itse samaa mieltä myös VR:n osalta. Kaikki uusliberalismi ja kilpailuttaminen ja markkinahenki ei ole hyvästä.
EDIT: HS Pääkirjoitus käsittelee myös mm. Finaviaa:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... 5249430309
Vimmaista yhtiöittämistä
19.9.2009 3:00
A A Helsingin Sanomat
Yhtiöittäminen on muotia valtionhallinnossa. Yhtiöittäminen tulee tyypillisesti liikelaitostamisen jatkoksi. Seuraava askel on usein yksityistäminen. Metsähallituksen yhtiöittämisestä kiistellään parhaillaan. Yksityistäminen on meneillään muun muassa tieyhtiö Destiassa.
Liikenneministeriön alalla yhtiöitetään Ilmailuliikelaitosta eli Finaviaa sekä Varustamoliikelaitosta, Finstashipiä. Lisäksi Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminnasta tehdään uusi vesiväylien hoitoyhtiö.
Finavian tehtävä on ylläpitää Suomen 25 lentoaseman verkostoa ja lennonvarmistusjärjestelmää. Finstashipin isot työkalut ovat jäänmurtajia ja yhteysaluksia. Sekä Finavia että Finstaship ovat korvaamattomia kansallisen liikenneinfrastruktuurin osia. Niillä ei ole päätoiminnoissaan kotimaassa yksityisiä kilpailijoita.
Liikelaitosmalli on taannut riittävän itsenäisyyden toiminnan kehittämiseen. Osakeyhtiömuotoon on sisään kirjoitettuna kasvun tavoittelu, yhtiön oman edun korostaminen, muuttuminen valtioksi valtiossa.
Suomessa on ruvettu kaavamaisesti soveltamaan EU:n taannoista linjausta Tieliikelaitoksen tapauksessa. Oikeuden päätöksen mukaan Tieliikelaitoksesta piti tehdä tasapuolisen kilpailun varmistamiseksi yhtiö, nykyinen Destia, koska liikelaitos ei voi mennä konkurssiin eikä se maksa tuloksestaan veroa.
Kilpailuteoretisoinnissa on absurdeja piirteitä. Kuvitteleeko joku, että valtio päästäisi merkittäviä yhtiöitään vararikkoon ja jättäisi verottajan palelemaan kuin mikäkin novagroup? Tuloskin on usein niin kuin se esitetään; valtio-omistaja voi vaikkapa koroilla ja vuokrilla minimoida viivan alle jäävää verotettavaa.
Liikenteen liikelaitokset ovat liikennepolitiikan toteuttajia ja toimivat siten hallinnon jatkeina. Saariston yhteysalukset muuttuivat juuri maksuttomiksi. Finavia alensi hintojaan lentoyhtiöiden tukemiseksi.
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 26.09.09 10:11
Kirjoittaja -Gentleman82-
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 28.09.09 17:49
Kirjoittaja -Gentleman82-
Vantaan valtuusto nuijii Lentoasemantien ja Ilmakehän nurkan upean toimistokompleksin
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00
Sekä Aviatowerin tänään
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00
Re: Aviapolis - Lentokenttäkaupunki.
Lähetetty: 28.09.09 19:07
Kirjoittaja H.C.
Edelliseen liittyen, NCC markkinoi jo kyseistä kohdetta:
http://www.ncc.fi/toimitilat/toimistot/ ... _FI/aviata
Hieno homma toi Kehä III. Erittäin hyvä jos tää Martinlaakson kohdalla oleva osuus saadaan jo tässä vaiheessa oikaistua.