Sivu 14/19
Re: Kivistö, Vantaa (ent. Marja-Vantaa)
Lähetetty: 05.03.18 21:00
Kirjoittaja Vantaakeijo
Re: Kivistö, Vantaa (ent. Marja-Vantaa)
Lähetetty: 15.10.18 01:19
Kirjoittaja hmikko
Suunnittelukilpailun voittanut OOPEEAA:n ehdotus puukerrostalokortteliksi on näemmä ollut viime kuussa esillä ArchDailyssa:
OOPEAA + Lundén Architecture Company Design Charred Timber Housing District in Helsinki

Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 17.12.18 10:51
Kirjoittaja hmikko
HS:
Kauppakeskushanke ajautui vaikeuksiin Vantaalla: ”Joudumme miettimään eri vaihtoehtoja”
Kivistön kauppakeskuksen rakentamista ollaan vihdoin aloittamassa. Ensimmäisen vaiheen 60 000 neliön kerrosala on supistumassa 15 000 neliöön.
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 17.12.18 11:06
Kirjoittaja Sam33
Tämä on ehkä paras uutinen kauppakeskusten saralla. Kivistöön ei ole mitään järkeä lähteä rakentamaan isoa keskusta millään aikavälillä vaan tehokas paikalliskeskus, jossa on kaupungin palveluiden lisäksi päivittäistavarakaupan yksiköt sekä muutamia erikoisliikkeitä, joille on alueella kysyntää. Ja ainakin viime aikoisten kiinteistökauppojen perusteella tämänkokoisille keskuksille on kysyntää myös sijoittajien joukossa (Martinlaakso, Tikkuri, Myllypuro etc).
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 01.01.19 20:56
Kirjoittaja aluode
Vähän rahastukselta vaikuttaa tämä kivistön rakentaminen.. Vantaa käytti valtavan määrän rahaa kivistön ylimitoitettuun rakentamiseen ( kuten juna asemaan joka on suurempi kuin esim myyrmäessä ja martinlaaksossa) ja rakennusyhtiöt rakensivat kaikki kerrostalot kovaloa kiireellä..
Melkein niin kuin olisi ollut tieto siitä että suunniteltua kauppakeskusta ei rakenneta, tietoisin siitä että ihmiset eivät halua ostaa koirankopperoa ilman lupausta suuresta kaikkien palvelujen ostarista..
Itse uskon että kivistön rakentaminen loppuu tähän ja että kysyntä loppuu kuin seinään ellei ostaria rakenneta kuten luvattu..
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 01.01.19 22:44
Kirjoittaja Urbaani
Kivistön aseman koon vertailu vanhoihin Martinlaakson radan asemiin lienee turhaa lukemattomista syistä, mitkä 15-vuotiaskin ymmärtää. Ymmärrän kyllä, että asukkaita saattaa harmittaa lupailtujen lähipalveluiden viivästyminen, mutta täysin uuteen lähiöön muuttavat tiedostanevat tämän riskin, kun vielä ennakkotapauksiakin riittää ihan Pääkaupunkiseudulla.
Luonnollisesti toivoisin, että vastaisuudessa megaostaria ei nähtäisi ainoana vaihtoehtona järjestää tämän kokoluokan kaupunginosien palvelut, mikään ei ole muuttunut 60-luvulta, joskin neliöitä on moninkertainen määrä.
Kivistön rakentamisen hiipumiseen en kyllä jaksa uskoa. Olkoonkin kauppakeskushanke turbulenssissa, on alue liikenneyhteyksiltään varsin erinomainen ja asuinalueena miellyttävä. Hämeenlinnanväylän länsipuolella oleva Keimolanmäki tuntuu tosin olevan vähän kaukana kaikesta.
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 01.01.19 23:16
Kirjoittaja hmikko
Enpä usko, että tuolla on tavallisten lähiön palveluiden järjestämisessä mitään muuta ongelmaa kuin jumittunut kauppakeskussuunnitelma. Ts. keskusliikkeiden pitää järjestää konseptinsa vähän uusiksi ja kaupungin mahdollisesti muuttaa kaavaa, mihin menee aikaa, mutta miksipä tuolla olisi mitään estettä tehdä tavallisen kokoinen ruokakauppa tai pari, ynnä muut liiketilat? Semmoisia rakennetaan pitkin Suomea tämän tästä, nykyään joskus jopa kivijalkaan. Sen ison kauppakeskuksen olisi pitänyt houkutella asiakkaita pitkin seutua ollakseen kannattava, mistä syystä se kaavoitettiin moottoritien liittymään. Nyt voisi sijoitella jalankulkijan kannalta paremmin.
Samaa mieltä Tanden kanssa Kivistön kysynnästä. Pääkaupunkiseudun iso trendi ei ole muuttunut miksikään. Väestönkasvu jatkuu, ja Kivistö on ihan kilpailukykyinen. Vantaan ongelmatapaukset ovat muualla, missä ei ole raideliikennettä.
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 02.01.19 17:45
Kirjoittaja Purkki^
Siis eikös tuosta kauppakeskuksen kaavasta valittanut joku omakotiyhdistys ja sen takia koko homma on vuosia jäljessä?
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 02.01.19 19:21
Kirjoittaja hmikko
^ Ks. edellä linkattu Hesarin juttu. Se valitus on käsitelty aikaa sitten, ja se meni muistaakseni puolessa vuodessa. Rakennuttajat ovat sen jälkeen itse lykänneet aloitusta moneen kertaan, nyt viimeksi puolella vuodella ensi kesään, ja samalla esimmäisen vaiheen koko on kutistunut murto-osaan, kun ilmeisesti enää ei ole tarkoitus kilpailla isojen kanssa (Jumbo ym.).
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 03.01.19 12:17
Kirjoittaja Sam33
Olihan Kivistöstä hiljan juttu jossain paikallislehdessä (HS/VS etc.) että tarjontaa on viime vuosina ollut niin runsaasti että nyt on odotettavissa hiipumista ja päästään jollain tavalla normaalille rakentamisen tasolle. Mutta juuri ennen joulua Skanska sai rakennusluvat kahdelle uudelle kerrostalolle, joista toinen on jo ennakkomarkkinoinninssa. Ja SRV tuomassa oman 200 asunnon kohteen alkuvuodesta myyntiin eli uskoa näyttää ainakin vielä olevan.
Itseä vähän ihmetyttää että Keimolanmäkeä alettiin rakentaa samaan tahtiin, kun Kivistössäkin on niin paljon vielä tilaa. Jos nämä asukkaat olisi nyt Kivistössä, niin alue olisi jo paljon pidemmällä.
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 17.03.19 15:23
Kirjoittaja aluode
Jenni Chen-Ye sanoi Kivistön suuralue Facebook ryhmässä:
"Valtuuston infotilaisuudessa maankäytön- ja rakentamisesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Henry Westlin vastasi, että Kivistön kauppakeskuksen hankkeen etenemisestä päätetään vasta keväällä 2019. Hankkeen aloittamista on hidastanut Redin ja muiden kauppakeskusten vaikea taloudentilanne. Rahoittajat ja sijoittavat ovat hyvin varuillaan."
https://www.facebook.com/groups/kivistonsuuralue/
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 24.03.19 23:17
Kirjoittaja Vantaakeijo
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 25.03.19 10:12
Kirjoittaja Biosphere
On kyllä mukavan massiivista ja tyylikästä rakentamista. Ei mitään anteeksipyytelevää ja mitäänsanomatonta lähiölaatikkoa, paitsi tuo Skanskan matalahko tönö.
Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 25.03.19 21:01
Kirjoittaja Urbaani
Iso kiitos hienosta päivityksestä! Kivistön massiivisuudesta nautin minäkin, mitään syytä anteeksipyytelemiseen ei olekaan: C'mon ollaan 1.5 miljoonan asukkaan metropolialueella ja raskasraideaseman läheisyydessä. Jos jotain, niin olisin toivonut tämän korkean melkein-umpikorttelityylin jatkuvan myös vähän laajemmalle, nyt kun rakentaminen vaihtuu pienkerrostaloiksi jo parin korttelin päässä asemasta. Colosseumista diggaan kyllä valtavasti, kerroksia olisi voinut olla vieläkin enemmän, mikäli Lentokentän läheisyys sen sallii.
Leinelä olisi saatu kaavoittaa myös näillä tehoilla btw.

Re: Kivistö, Vantaa
Lähetetty: 24.04.19 16:17
Kirjoittaja huopa
Kävin kivistöä pällistelemässä joitain kuukausia sitten ja se on kyllä yksi komeimmista uusista alueista suomessa. Pisteet sinne ja odotetaan lisää taloja.