Sivu 129/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.02.16 17:42
Kirjoittaja sam
Kiitos kuvista. Kivan näköistä metsälähiöksi, varsinkin nuo pääkadun vaihtelevat julkisivut. Oliko niin, että ratikkalinjaa jatkettaisiin joskus Hervannasta Vuorekseen vai muistelenko omiani?

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.02.16 22:21
Kirjoittaja erk75
sam kirjoitti:Kiitos kuvista. Kivan näköistä metsälähiöksi, varsinkin nuo pääkadun vaihtelevat julkisivut. Oliko niin, että ratikkalinjaa jatkettaisiin joskus Hervannasta Vuorekseen vai muistelenko omiani?
Tuo ratikkalinjan jatko oli jossain vaiheessa ainakin paperilla suunnitelmissa, mutta käsittääkseni linja jää Herwoodiin ja jos joskus Vuorekseen ratikka tulee, se tulisi Särkijärven kautta, Lahdesjärveltä.

Vuores itsessään on aika kivan näköistä paikkaa, itsekin tuli tuolta joskus voitettua kaupungin vuokratontti, mutta ei tullut lopulta tartuttua siihen.

Sinänsä kyllä hauska nähdä tuleeko Vuoreksesta ns. oman aikakautensa kaupunginosa, vai täydennysrakennetaanko sitä pikku hiljaa vielä vuosia eteenpäin? Esimerkiksi Hallila on minusta juuri tuollainen, lähes täydellinen 1990-luvun kaupunginosa, koska ylivoimaisesti suurin osa rakentamisesta osui ajalle 1991 - 2000.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 25.02.16 19:25
Kirjoittaja pispala
järvellä nukkuva kirjoitti:Viikon takaisia kuvia Vuoreksesta.
Kai tämä on taidetta eikä asukkaiden omia suksia...
Kuva
^ Kuvan "suksivarasto" kuuluu as. oy Treen Hellaille, jonka taakse valmistumassa as. oy Treen Tamella eli toinen T2H:n neljästä talosta. Niissähän on ideana erittäin pienten asuntojen rakentaminen.

Itsekin haksahduin ostamaan kadun toisella puolella rakenteilla olevasta as. oy Treen Huvituksesta 20,5 m[sup]2[/sup] yksiön. Hieman arveluttaa, kun on ensimmäinen kohde lähiöistä. Tähän astiset kohteeni olen hankkinut vain Turun ja Tampereen keskustojen vanhoista ennen sotia rakennetuista taloista. Niitä vaan ei näytä järkihinnalla olevan tarjolla kuten vielä joitakin vuosia sitten. Uudessa lähiössä arveluttaa myös millaiseksi lähiön asujaimisto ja maine muodostuu. Jos ghettoutumista alkaa esiintymään, niin sieltä on kotiutettava ajoissa pois.

Huvituksessa on mielenkiintoinen ratkaisu maantasoon tulevien asuntojen sisäänkäynneissä. Jokaisella on oma ovi suoraan kadulle ja huoneiston takaosassa vain varatie häkkivaraston käytävälle. En ole moista suomalaisissa kerrostaloissa nähnyt. Itse en uskaltanut vaan valitsin ylimmän kerroksen huoneiston.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 01.03.16 09:36
Kirjoittaja henkka
Lapintie 9:ssä on elementtisaumojen lisäksi 4/5 kerros ja jääpuikkoja.

Kuva
Kuva

Postitalon työmaa on aidattu mutta ulospäin ei ole näkyvissä mitään toimintaa.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 01.03.16 13:29
Kirjoittaja grendy
En kyllä edelleenkään käsitä, miten keskustaan annetaan rakentaa tuollaista elementtisaumashittiä vielä vuonna 2016.

Muuten kiitokset henkalle päivityksistä, ne on joka ketjussa arvostettuja vaikkei sitä jaksa koko aikaa kiitellä! :)

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 01.03.16 18:16
Kirjoittaja hamppari
grendy kirjoitti:En kyllä edelleenkään käsitä, miten keskustaan annetaan rakentaa tuollaista elementtisaumashittiä vielä vuonna 2016.
Havainnekuvasta voisi päätellä, että päälle tulee kuitenkin rappaus. Lisäksi tuohon katutason osuuteen näyttäisi tulevan jonkinlainen kivipäällyste. En vielä menettäisi toivoani tämän suhteen, renderissä kuitenkin ihan kivan näköinen tönö.
Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 01.03.16 20:39
Kirjoittaja grendy
hamppari kirjoitti:
grendy kirjoitti:En kyllä edelleenkään käsitä, miten keskustaan annetaan rakentaa tuollaista elementtisaumashittiä vielä vuonna 2016.
Havainnekuvasta voisi päätellä, että päälle tulee kuitenkin rappaus. Lisäksi tuohon katutason osuuteen näyttäisi tulevan jonkinlainen kivipäällyste. En vielä menettäisi toivoani tämän suhteen, renderissä kuitenkin ihan kivan näköinen tönö.
Kuva
No, mutta kuten kaikki tiedämme, renderit on rendereitä ja kyllä noi elementit näyttää kaikin puolin aivan juuri siltä, miltä julkisivuelementtien voisi olettaakin näyttävän valmiina. Rappaus tulee yleensä harmaan perusbetonin päälle :/

Helamaa&Heiskanen nyt ei itsellä muutenkaan mitään laatuvaikutelmaa firmana anna, vaikka eihän ne tietenkään päätä kuinka halvalla tehdään.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 01.03.16 20:49
Kirjoittaja henkka
Seinät tosiaan ovat ihan lopullisia, valkoiselta pesubetonilta näyttää. Katutason seinät ovat harmaata graniittijäljitelmää, jota on muun muassa Murtokadun Scandicissa ja Kanta-Tampella täynnä.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 02.03.16 01:09
Kirjoittaja anni
Nyt vasta näin renderöinnit, vaikka työmaan ohi päivittäin kävelen. Meinaavatko muka oikeasti saada istutettua jotain rehujakin rakennuksen ja tien väliin, ja onko kuvassa myös pyöräkaista vai kuvittelenko omiani? Pelkään että todellisuudessa tuohon kohtaan saadaan vihreää ainoastaan, jos tällaisena anarkistin tyttärenä käyn sitä katuliiduilla asfalttiin piirtelemässä, ja pyörälläkin saa törmäillä vaihtoehtoisesti joko noihin kivijalan tolppiin tai autoihin. Pessimisti ei pety...

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 02.03.16 08:54
Kirjoittaja henkka
anni kirjoitti:Nyt vasta näin renderöinnit, vaikka työmaan ohi päivittäin kävelen. Meinaavatko muka oikeasti saada istutettua jotain rehujakin rakennuksen ja tien väliin, ja onko kuvassa myös pyöräkaista vai kuvittelenko omiani? Pelkään että todellisuudessa tuohon kohtaan saadaan vihreää ainoastaan, jos tällaisena anarkistin tyttärenä käyn sitä katuliiduilla asfalttiin piirtelemässä, ja pyörälläkin saa törmäillä vaihtoehtoisesti joko noihin kivijalan tolppiin tai autoihin. Pessimisti ei pety...
Työmaallakin on renderi mutta se on melko kaukana tienreunasta, radan ja työmaan välissä, työmaaparakkien vieressä.

Renderissä näkyvää eroteltua jalkakäytävää ja pyörätietä tuohon ei välttämättä mahdu jos tien reunassa olisi pysäköintiä. Yhdistetty väylä mahtuu ja vielä puita parkkiruutujen väleihin.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 02.03.16 11:44
Kirjoittaja anni
henkka kirjoitti: Renderissä näkyvää eroteltua jalkakäytävää ja pyörätietä tuohon ei välttämättä mahdu jos tien reunassa olisi pysäköintiä. Yhdistetty väylä mahtuu ja vielä puita parkkiruutujen väleihin.
Olin lukevinani jostain, että Kastinsillan pohjoisreunalle olisi tulossa leveämpi jalkakäytävä, jossa olis pyörätie erikseen. Jos niin on, niin luulisi, että Lapintien Armonkallion läpi menevä pätkä sais myös pyörätien, ja samoin tuon talon kohta. Pyörätie jatkuu kuitenkin myös alempana Tampellan kohdilla, niin loogistahan se olisi. Tällä hetkellä kyseisillä nurkilla pyöräillään ihan missä vaan ja ihan miten sattuu, että parannus se tilanteeseen ehdottomasti olisi. Toivotaan että pysäköinti jää vaan esim. toiselle laidalle tietä, ja pyöräilijät huomioitaisiin tässä asiassa.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 08.03.16 10:05
Kirjoittaja Kepari
Noniin nyt tuli pitkän lukemisen jälkeen liityttyäkin foorumille kirjoittajaksi. Lähimpänä kiinnostuksen aiheena Lentävänniemen, Niemenrannan ja ratikan kehittelyt ja Tampere noin yleisesti.

Lentsun 'keskustassa' oli tänä aamuna Lielahdenkatu suljettuna välillä Lentävänniemenkatu-Reuharinkatu ja kaivinkoneet jyräämässä tietä auki, kaikki liikenne kulkee siis männistönkujaa pitkin nyt. Parin viime viikon aikana tuolla on reilusti metsää kaadettu tulevien talojen tieltä, ja samalla Lielahdenkatu tulee saamaan uuden linjauksensa. Kyltit lupailevat että syksyllä 2017 olisi uusi katuverkosto valmis. Kunnollista kameraa en omista mutta voinen jotain kännykkäräpsyjä yrittää ottaa tuolta.

Tämä siis kyseessä: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8354

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 09.03.16 14:17
Kirjoittaja Heikki K
Kepari kirjoitti:Noniin nyt tuli pitkän lukemisen jälkeen liityttyäkin foorumille kirjoittajaksi. Lähimpänä kiinnostuksen aiheena Lentävänniemen, Niemenrannan ja ratikan kehittelyt ja Tampere noin yleisesti.

Lentsun 'keskustassa' oli tänä aamuna Lielahdenkatu suljettuna välillä Lentävänniemenkatu-Reuharinkatu ja kaivinkoneet jyräämässä tietä auki, kaikki liikenne kulkee siis männistönkujaa pitkin nyt. Parin viime viikon aikana tuolla on reilusti metsää kaadettu tulevien talojen tieltä, ja samalla Lielahdenkatu tulee saamaan uuden linjauksensa. Kyltit lupailevat että syksyllä 2017 olisi uusi katuverkosto valmis. Kunnollista kameraa en omista mutta voinen jotain kännykkäräpsyjä yrittää ottaa tuolta.

Tämä siis kyseessä: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8354
Tästä Lielahdenkadun uudesta linjauksesta muuten oli eilen katusuunnitelmia yhdyskuntalautakunnan käsittelyssä:
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... %3a00+77+0
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... %3a00+76+0

Täällä on sellainen mielestäni hieman kummallinen tilanne, että katusuunnitelmiin on piirretty raitiotie, mutta sitä ei ole varsinaisesti suunniteltu, se on vain varaus. Niinpä nyt hyväksyttyä ja kaupunkilaisten nähtävillä ollutta suunnitelmaa ei ole aikomustakaan toteuttaa, vaan joku tekee jonkun rakennussuunnitelman ja toteuttaa sen. Lopputulosta ei voi hyväksytyistä suunnitelmista huolimatta tietää. Esimerkiksi, kuinka leveä ajorata Lielahdenkadulla on:
”Tampereen polkupyöräilijät ry esittää muistutuksessaan että katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt Lielahdenkadun ajokaistojen leveydet ovat liian suuria. Muistutuksen mukaan katusuunnitelmaehdotuksen mukainen 4,5 metrin ajokaistan leveys ei tue Lielahdenkadun nopeusrajoitusta ja on siten omiaan kasvattamaan ajonopeuksia ja siten heikentämään liikenneturvallisuutta. Muistutuksen mukaan ajokaistojen leveyden tulisi olla 4,0 metriä.
[...]
”Katusuunnitelmaehdotuksen mukaiset Lielahdenkadun ajokaistojen leveydet perustuvat Lielahdenkadun nykyisiin kaistaleveyksiin. Lähes koko suunnitelma-alueella Lielahdenkadulle on tulossa kaupunkiraitiotie ja sen osalta tarkempaa suunnittelua ei ole vielä tehty Lielahdenkadun osalta. Koska raitiotien tilantarve Lielahdenkadulla ei ole täysin varma, on katsottu hyväksi ratkaisuksi jättää katusuunnitelmatasolla ajoradan leveyteen pientä väljyyttä, joka voidaan tarvittaessa käyttää kadun rakennussuunnittelussa raitiotien hyväksi."
Tämä kuulostaa sinänsä ihan järkevältä, mutta katua rakennetaan jo, ja raitiotie suunnitellaankin vasta joskus vuosien päästä. Miten asia on viereisellä Federleykadulla, onko sitä jo rakennettu? En ole käynyt paikalla aikoihin. Katusuunnitelmissa on mm. Lielahtea laajempaa merkitystä omaava liikenneratkaisu, kaupungin ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet. Käsittääkseni sellaisia ei kuitenkaann ole rakennettu?

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 10.03.16 11:49
Kirjoittaja Kepari
Heikki K kirjoitti: Tämä kuulostaa sinänsä ihan järkevältä, mutta katua rakennetaan jo, ja raitiotie suunnitellaankin vasta joskus vuosien päästä. Miten asia on viereisellä Federleykadulla, onko sitä jo rakennettu? En ole käynyt paikalla aikoihin. Katusuunnitelmissa on mm. Lielahtea laajempaa merkitystä omaava liikenneratkaisu, kaupungin ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet. Käsittääkseni sellaisia ei kuitenkaann ole rakennettu?
Mielestäni Federleynkatu olisi jo rakennettu ja sen päädyssä olevasta yksittäisestä tornitalosta myös Kehyskatu valmiina ylös Lielahdenkadulle takaisin. Pyöräteistä en osaa sanoa mutta voisin jossain vaiheessa kiertää sen kautta katsomassa.

Minuakin hieman hämmentää tuo että sitä vielä käsitellään yhdyskuntalautakunnassa vaikka rakentaminen on jo alkanut.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 10.03.16 16:08
Kirjoittaja Heikki K
Kepari kirjoitti:
Heikki K kirjoitti: Tämä kuulostaa sinänsä ihan järkevältä, mutta katua rakennetaan jo, ja raitiotie suunnitellaankin vasta joskus vuosien päästä. Miten asia on viereisellä Federleykadulla, onko sitä jo rakennettu? En ole käynyt paikalla aikoihin. Katusuunnitelmissa on mm. Lielahtea laajempaa merkitystä omaava liikenneratkaisu, kaupungin ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet. Käsittääkseni sellaisia ei kuitenkaann ole rakennettu?
Mielestäni Federleynkatu olisi jo rakennettu ja sen päädyssä olevasta yksittäisestä tornitalosta myös Kehyskatu valmiina ylös Lielahdenkadulle takaisin. Pyöräteistä en osaa sanoa mutta voisin jossain vaiheessa kiertää sen kautta katsomassa.

Minuakin hieman hämmentää tuo että sitä vielä käsitellään yhdyskuntalautakunnassa vaikka rakentaminen on jo alkanut.
Minua hämää tässä erityisesti se, että näin paljon vaivaa perehtyäkseni tuon alueen katusuunnitelmiin, jotka oli kaupungin toimintatavan mukaan asetettu osallisten kommentoitavaksi (en tosin käynyt tutustumassa alueen nykytilaan, koska työryhmässä oli alueen paremmin tuntevia henkilöitä). Kaiken sen vaivan jälkeen sunnitelmiin saatiin parannusta, mutta nyt käy ilmi, että niitä ei siinä muodossa ole tarkoituskaan toteuttaa? Onko kaupunkilaisten osallistaminen osin lumetta?