Sivu 126/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.09.15 18:27
Kirjoittaja Xerdoz
Enpäs ollutkaan aiemmin kuullut tuosta teiskontien "parantamisesta". Toivottavasti ainakin hieman helpottaa tuota TAYSiltä lähtevää hässäkkää keskustan suuntaan, kun tulee kuntokadulta oma vapaa kaista oikealle kääntyville.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/pirka ... nnekaistat

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 19.09.15 22:23
Kirjoittaja ktpama
Tesoman palloiluhalli nyt rakennusvaiheessa, ja yhtenäiskoulun alustavat maatyöt aloitettu (metsänkaatoa), varsinainen rakentaminen alkaa keväällä.


http://omatesoma.fi/wp-content/uploads/ ... u_2014.pdf

http://omatesoma.fi/wp-content/uploads/ ... _20141.pdf

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 20.09.15 18:14
Kirjoittaja henkka
Yliopistonrinteen Technopoliksella on kulmapalat asennettuna. Nosturi puretaan ensi viikolla, seinälaatat asennetaan liikutettavalla työtasolla.

Kuva

Yliopistonkatu 52:ssa on muurattu lisää seiniä. Ylimmän kerroksen ikkunattomissa ikkunoissa on pohjapiirrustuksen mukaan jotain, joka näyttää ilmanvaihtokojehuoneelta. Toivon myös että sisäpihan seinille tehdään muutakin kuin vain maalataan.

Kuva
Kuva

Pohjolankadulla on tehty pihaa. 21:n laajennus ei näytä nousseen viikossa yhtään.

Kuva
Kuva

Kuva

Lapintien sillalla on nosturi ja Lapintie 9:ssä jatketaan kuopan kaivamista.

Kuva

Kuva

Sorin nuorisotalosta on lähes kaikki seinät kaadettu, kiviset olivat vielä paikoillaan.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.09.15 13:56
Kirjoittaja 16valve
Ihan hyvä muutos Tesoman keskustalle.
Aamulehti kirjoitti:Tesoman liikekeskuksen rakentaminen alkaa keväällä 2016

Kuva

Kesko aloittaa Tampereen Tesoman liikekeskuksen rakentamisen keväällä 2016. Syksyllä 2017 avattavaan liikekeskukseen on määrä tulla uusi K-Supermarket ja noin kymmenen muuta kaupan- ja palvelualan yritystä.
- Kiinnostus tiloja kohtaan on ollut vilkasta. Mukaan on tulossa monia arjen eri tarpeisiin liittyviä yrityksiä ja palveluja, Keskon aluejohtaja Jari Alanen kertoo.
Lisäksi liikekeskukseen noin 12 000 neliön liiketiloista vuokrataan kaupungin terveys- ja kirjasto palveluille 4 900 neliötä.
- Tesoman hanke on hyvä esimerkki tulevaisuuden rakentamisesta, jossa sekä kaupan että julkisen sektorin palvelut yhdistetään yhtenäiseksi, monipuolisesti arjen eri asioissa asiakkaita palvelevaksi kokonaisuudeksi, Alanen sanoo.
- Kiinteistöön on suunniteltu myös kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön tarkoitettuja tiloja, joita voi hyödyntää tesomalaisten kohtauspaikkana tai esimerkiksi erilaisten yhdistysten toiminnassa.
Uuden liikekeskuksen hinta on noin 30 miljoonaa euroa. Se sijaitsee osoitteessa Tesomankatu 2. Tontilla sijaitseva nykyinen K-supermarketin kiinteistö korjataan, liitetään uudisrakennukseen ja vuokrataan liikekäyttöön. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan keväällä 2018, kun vanha kiinteistö saadaan remontoitua.
Kiinteistön alle rakennettavaan pysäköintihalliin tulee noin 125 parkkipaikkaa ja saman verran pysäköintipaikkoja rakennetaan liikekeskuksen pihalle.
Liikekeskuksen rakentaminen työllistää joko suoraan tai välillisesti noin 350 ihmistä.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194999 ... +2016.html

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.09.15 22:53
Kirjoittaja jusa-masa
Hienoa nähdä, että kotikaupunki maalaa nyt isolla pensselillä ränsistyneintä kaupunkinosaansa.
Rakenteilla jo monitoimihalli ja lisäksi 2016 vanhan tesoma ykkösen tilalle uusi jäähalli sekä uusi tesoman keskustaa piristävä kauppakeskus. Muutama vuosi takaperi paransivat jo liikenne järjestelyjä. Kun vielä uudet kerrostalot tesomalle vanhojen sekaan ja vanhoille peruskorjauksia ja julkkarin parannuksia sekä muutama ryteikön siistiminen niin on nykyisillä "puskatetsaajilla" ihmettelemistä mikä iski.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.09.15 07:23
Kirjoittaja ktpama
"Hienoa nähdä, että kotikaupunki maalaa nyt isolla pensselillä ränsistyneintä kaupunkinosaansa."

Tervehdin tätä ilolla minäkin, tällä suunnalla kun asustelen. Tesoman seudusta (rajaamatta nyt kovin tarkasti) on myös muotoutumassa entistäkin enemmän jonkin sortin länsi-Tampereen liikuntakeskus; Ikurin (melko uusi) ja Raholan liikuntahallit, sulkapallohalli, uimahalli, jäähallit, Ikurin tekonurmi, tuleva uusi palloiluhalli. Lisäksi sekä ylä- että ala-aste ovat nykyään liikuntapainotteisia.

Muun rakennetun ympäristön osaltakin voi myös sanoa, että edistystä on tapahtunut. Tesomajärvenkadun itäisen pään kerrostalot on remontoitu viimeisen päälle (ml rappaus), myös Kohmankaaren kerrostalot ovat parhaillaan julkisivuremontissa, siellä tosin on päädytty maalaukseen. Tehtävää toki vielä riittää.

Kaupunki on myös (osana Tesoma-hanketta?) kunnostanut Tesomajärven uimarannat oikein houkutteleviksi (ja hieman aiemmin Tohloppijärven uimarannan rakennukset), raivannut järveä ympäröivää kuusimetsää sekä uusinut valaistuksen. Myös pari leikkipuistoa kunnostetaan lähiaikoina (Veikonpuisto ja Kohmanpuisto). Raholan puolen ok-taloalueen katuremontti on jo pitkälti valmis.

Täydennysrakentamisesta (kaavoitusvaiheessa) esimerkkejä Taimiston alue, vanhan (kauppakeskushankkeen myötä vapautuva) kirjaston tontti, sekä ehkäpä mielenkiintoisimpana kauppakeskuksen eteläpuolinen ns rautatiekortteli (ml lähijunapysäkkivaraus), jonka osalta lähdetään ehkä liikkeelle purkuhommilla alkuvuodesta.

Ja kuten toisaalla linkkasin, täältä voi seurata Oma Tesoma -hanketta: http://omatesoma.fi/

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.09.15 10:35
Kirjoittaja pallo
Pitäisi kyllä ehdottomasti saada tuo tesoman seisake pian työn alle. Ja siitä sitten kalkunvuori/länsi-tesoma/ikuri-seisake, epilä ja amuri myös. Parantaisi liikkumista valtavasti, nyt kun ratikasta ei ole tesoman suuntaan ollut puhetta.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.09.15 20:42
Kirjoittaja pispala
pallo kirjoitti:Pitäisi kyllä ehdottomasti saada tuo tesoman seisake pian työn alle. Ja siitä sitten kalkunvuori/länsi-tesoma/ikuri-seisake, epilä ja amuri myös. Parantaisi liikkumista valtavasti, nyt kun ratikasta ei ole tesoman suuntaan ollut puhetta.
Mitäpä seisakkeella tekisi, kun junat ei kuitenkaan seisahdu?

Amurissa on edelleen seisake, mutta Särkänniemeen tulleita tilausjunia kummempia junia siinä ei ole pysähtynyt sitten 80-luvun.

Tampereella tapahtuu nyt muutakin, kun tänään sytytettiin ensitulet Tarastenjärven jätevoimalaan: http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11949 ... kuvat.html

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.09.15 21:14
Kirjoittaja 16valve
Pikainen räpsy Kalevanrinteestä tältä aamulta. Seitsämäs kerros menossa.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.09.15 12:53
Kirjoittaja henkka
Lielahdessa on alkanut kaavaprosessi, jolla muutetaan teollisuustontti asuinkäyttöön. Tontti sijaitsee Prisman takapihalla, joten näköalat ovat ainakin kunnossa. Näköalojahan riittää, sillä lähiöön on tulossa lisää lähiöpistetaloja.

Kuva

OAS: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8586

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.09.15 12:57
Kirjoittaja grendy
^12-kerroksinen lähiömaamerkkitorni havaittu! Hohhoijaa mitä kaavoitusta taas. S-kansalaisilla ainakin lyhyt matka kauppaan.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.09.15 13:07
Kirjoittaja pispala
Onko käsitystä Viinikan tulevaisuudesta?

Transpointin eli nykyisen Postin terminaalihan siirtyy Pirkkalan Linnakorpeen ensi vuonna. Asemakaavassa nykyisen terminaalin alue on LR-1 -merkinnällä, mutta tuskin sinne mitään rautatietoimintoja enää tulee.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 24.09.15 14:10
Kirjoittaja henkka
pispala kirjoitti:Onko käsitystä Viinikan tulevaisuudesta?

Transpointin eli nykyisen Postin terminaalihan siirtyy Pirkkalan Linnakorpeen ensi vuonna. Asemakaavassa nykyisen terminaalin alue on LR-1 -merkinnällä, mutta tuskin sinne mitään rautatietoimintoja enää tulee.
Ratapiha ei ole mukana EHYT-raportissa mutta toisaalta siinä käsitellään vain olemassa olevan korttelirakenteen sisään tehtävää täydennystä. Keskustan strategisessa osayleiskaavassa Postin terminaali on korkean rakentamisen alueen reunalla muttei kuitenkaan osana osayleiskaavan vaikutusaluetta. Kantakaupungin yleiskaava-alueeseen alue kuitenkin kuuluu. Korkean rakentamisen selvityksessä puhutaan ratapihan eteläosasta mutta sillä tarkoitetaan Tampereen valtatien pohjoispuolta.

Alueen rakentamista haitannee kuitenkin etelästä Jyväskylän suuntaan kaartuvan raiteen penkalla esiintyvä superharvinainen perhonen, jonka nimeä en muista. Mutta luultavasti koko järjestelyratapihan suunnittelu alkaa vasta kun järjestelyratapiha siirtyy Etelä-Tampereen metsiin. Tälläkin hetkellä VR Track laajentaa ratapihan valvontarakennusta Rautaharkossa. Onhan siirtämisestä tehty ainakin yksi selvitys ja Pärrinmaan teollisuusalueen kaavassa varaudutaan ratapihalle johtaviin raiteisiin.

EHYT: http://www.tampere.fi/kaavatjakiinteist ... minen.html
Keskustan strateginen osayleiskaava: http://www.tampere.fi/kaavatjakiinteist ... kaava.html
Kantakaupungin yleiskaava 2040: http://www.tampere.fi/kaavatjakiinteist ... a2040.html
Korkean rakentamisen selvitys: http://www.tampere.fi/material/attachme ... lvitys.pdf
Tampereen järjestelyratapihan siirtoselvitys: http://www.pirkanmaa.fi/files/files/maa ... tiV102.pdf
Pärrinmaan teollisuusalue: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8456

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 28.09.15 09:48
Kirjoittaja henkka
Olin taas liikkellä Kalevassa, joten kuvia Kalevanrinteen työmaalta.

Seitsemäs kerros on siis menossa ja vaikka elementtisaumat vielä irvistävätkin niin niistä ei ehkä kannata olla huolissaan.

Kuva
Kuva

Katutason liiketiloihin näkee hyvin sisälle ja niistä näkee hyvin ulos.

Kuva

Vaikkei elementeissä olekaan syvennyksiä saumojen siloittamiseksi, se ei näköjään haittaa tasaisen seinän tekemistä, riittää kun ruiskutetaan vähän laastia pinnalle. En sitten tiedä kuinka kestävä tällainen ratkaisu on.

Kuva

S-Marketin kulmalta kohti Prismaa koko Kalevanrinteen alueen poikki. Ei ole enää teollisuusrakennuksia.

Kuva

Samaa tekniikkaa seinäpintojen tasoittamiseksi on käytetty myös Yliopistonkatu 52:ssa. Tosin raidoitetut elementit ovat edelleen eri paria.

Kuva

Yliopistonrinteen Technopoliksella asennetaan seinälaattoja ja saunaosaston(?) seinätkin ovat paikoillaan. Paljonkohan tuossa pyöristyksessä on mennyt rakennusoikeutta hukkaan? Täytyy kyllä kiittää uhrauksesta jos niin on käynyt.

Kuva
Kuva

Pohjolankadulla 21:n laajennus on saamassa neljättä kerrosta.

Kuva

Lapintien sillalla ollut nosturi nosti siltakannen palkit paikoillee ja kansi odottanee valua, mikäli alapuolella on muotti paikoillaan. Muistaakseni oli.

Kuva

Lapintie 9:ssä kairataan paaluja talon perustuksia varten.

Kuva

Hatanpään Ruukinpatruunan tontille on tullut kaivuri ja Hatanpään valtatien varren puita on kaadettu.

Kuva

Satamakatu 17:n purku- ja rakentamistyöt alkavat marraskuun alussa.
tampere.fi kirjoitti:Ympäristönsuojelupäällikkö on hyväksynyt ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaisen, häiritsevästä tilapäisestä melusta tehdyn ilmoituksen. Lujatalo Oy:n tekemä ilmoitus koskee purku- ja rakennustöitä osoitteessa Satamakatu 17 1.11.2015–1.11.2017 maanantaista lauantaihin klo 7.00–18.00. Erityisen häiritsevää melua aiheuttavia töitä, kuten iskuvasarointia ja paalutusta, tehdään ainoastaan maanantaista perjantaihin.
http://www.tampere.fi/tampereinfo/ilmoi ... lXMCC.html

Yhdyskuntalautakunnan kokouksen asialistalla on lausunnot ja asemakaavan hyväksyminen Kaukajärvelle tulevan automarketin/kerrostalon kaavasta. Alunperinhän kaava käsitti yhden liikekerroksen ja 3 asuinkerrosta. Kaavatyön edetessä asuinkerrosten määrä on kasvanut ja on nyt 8. Parkkipaikat ovat edelleen kuitenkin paikoillaan.

Kuva

Lisäksi selvä leikkaa-liimaa -metodi vastineluettelossa kertoo kuinka meistä välitetään.

Kuva

Kaava-aineistot: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8590

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 28.09.15 12:18
Kirjoittaja grendy
"Kulku liiketiloihin ei ole kohtuuttoman pitkä joukkoliikennettä tai joukkoliikennettä käyttäville."... Jepjep. Hieno typo kruunaa koko lauseen, joka kertoo kaiken edelleenkin vallitsevasta autokaupungista. Kun näkisikin joskus lauseen "Kulku liiketiloihin ei ole kohtuuttoman pitkä yksityisautoa tai yksityisautoa käyttäville" mutta ei, edelleenkin jopa Hämeenkadulla vaaditaan taksien pääsemistä sentin päähän liikkeiden ulko-ovista.