Sivu 112/152

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.06.14 14:15
Kirjoittaja henkka
grendy kirjoitti:^Melko floppi omasta mielestä koko Santalahti tulee olemaan. Alunperin kaavoiteltiin sentään paria tornia, mutta valtaisan nimbyilyn takia nekin on kadotettu. Jäljelle on jäänyt lähiöpistetaloja mataline melusiipineen. Näin tällä(kin) kertaa.
Ehdotuksethan olivat lähes identtisiä, toisessa ainoastaan osa lähiöpistetaloista oli muutaman kerroksen korkeampia kuin toisessa.

Kiintoisampana asiana kokouksen hyväksymislistalla pidän Postitalon laajentamisen mahdollistavan kaavan hyväksymistä.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.06.14 14:55
Kirjoittaja grendy
henkka kirjoitti:
grendy kirjoitti:^Melko floppi omasta mielestä koko Santalahti tulee olemaan. Alunperin kaavoiteltiin sentään paria tornia, mutta valtaisan nimbyilyn takia nekin on kadotettu. Jäljelle on jäänyt lähiöpistetaloja mataline melusiipineen. Näin tällä(kin) kertaa.
Ehdotuksethan olivat lähes identtisiä, toisessa ainoastaan osa lähiöpistetaloista oli muutaman kerroksen korkeampia kuin toisessa.
Juu identtisiähän ne oli, mutta olisi nottanut kuitenkin mieluummin vaihdoehdon "lähiö + maamerkki" kuin "lähiö" :)

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 11.06.14 23:31
Kirjoittaja Laniitti
Pari uutta fotoa Tampereen Teknilliseltä yliopistolta:

Kampusareenan työmaalta on torninosturi hävinnyt, koska rakennus saavuttanut harjakorkeuden. Tästä eteenpäin työmaa lieneekin lähinnä sisäpuolisia rakennustöitä ja betonisen sermin koristelua. Ulkoseinien materiaaliksi ilmeisesti on tulossa jonkinlaisia sinkittyjä metallilevyjä. 2. kerroksen katolle ja etuluiskaan kuulemma on tulossa aito nurmikko 20-30cm multakerroksella. Ilmeisesti nurmikon multakerroksen tarkoitus on puskuroida itseensä hulevesiä ja mahdollisen rankkasateen jälkeen hiljalleen päästää vettä valumaan salaojamaton tms. kautta, sen sijaan että rankkasade yhtäkkiä tukkisi kampuksen sadevesiviemärit. Aika näyttää, miten toimiva tästä tulee ja millaisia ongelmia talvella syntyy. Toinen mielenkiintoinen seikka tässä projektissa on, että rakennukseen ollaan tekemässä jonkinlaisia kivijalkaliiketiloja maatason kerrokseen.

Kampusarenaan on tällä näkymin tulossa ainakin TTY:n kirjasto kellarikerrokseen. 1. kerroksen aulaan tulee kahvila, joka oletettavasti siirtyy sähkötalosta. Cafe Voltista siis luovuttaneen. Tästä ei ole täyttä varmuutta. 2. kerrokseen tulee opiskelijapalvelut ja opiskelija/henkilöstöravintola. Ravintolat siirtyvät sähkö- ja päätalosta, ja nykyisistä Ravintola Edisonista ja Erkkeristä luovutaan 2015 syksyllä. Kolmanteen kerrokseen torniosan helmaan tulee Edutech. Enemmän tästä "Loftista" tämän linkin takaa:
http://www.tut.fi/rajapinta/artikkelit/ ... linen-loft

Etuosan (länsipuoli) julkisivun luiskan alaosaa on alettu rakentamaan. Torniosaan ilmestyy pikkuhiljaa julkisivuseinän materiaalia kerros kerrokselta. Kuvan etualalla kaivetaan ojaa sprinklerilinjaa varten. Puiden takaa pilkottaa tulevien liiketilojen näyteikkunoita.

Kuva


Nosturin takana olevasta aukosta torninosturi törrötti vielä viime kuussa. Tähän kohtaan tulee jonkinlainen ulkoauditorio mallia säävaraus tms, jonka betonisia penkkejä ja portaita parhaillaan valetaan.

Kuva


Torniosaa ja työmaahissi tulevan itäisen sisäänkäynnin edessä.

Kuva


Pohjoista seinämää Sähkötalon vieressä. Mitäköhän nuo lautaverhoukset oikein ovat? Kuvassa näkyy maatason kerrokseen tulevien liiketilojen sisäänkäyntejä ja näyteikkunoita. Toisessa kerroksessa oleva aukko odottaa yhdyskäytävän rakentamista Sähkötalosta. Yhdyskäytävät Pää- ja Sähkötalosta ilmeisesti aiotaan rakentaa tämän kesän aikana.

Kuva


Kävin vielä ottamassa yhden foton tulevasta ORC:n puhdastilalaboratoriosta, jota ollaan rakentamassa entisen YTHS:n ja fysiikan oppilaslabran siipeen. Tätä erillistä urakkaa ollaan tehty nyt joku vuosi ja kovin verkkaisesti on edistynyt ja vieläkin keskeneräistä on. Tosin ymmärtäähän tuon, puhdastilalabrassa kuitenkin yhtä sun toista laitetta ja hilavitkutinta. Kuva on otettu sisäikkunan takaa suunilleen siitä kohdasta, mistä ennen astuttiin sisään sinne fysiikan oppilaslabraan tekemään niitä niin iki-ihania fysiikan töitä. Entinen fyssantöiden kalsea labra näyttää siis nykyään tältä.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 14.06.14 10:56
Kirjoittaja grendy
Kuva
Hyvähyvä, saadaan tämäkin projekti valmiiksi! Tullin alue vetää toimistotaloja näemmä ihan kiitettävästi. Kun nyt vaan se Kansi saataisiin torneineen aikaiseksi vielä ;)

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.06.14 09:59
Kirjoittaja henkka
Rautatienkadulla on liikennemerkki, jossa lukee suurinpiirtein näin:
Hämeenkatu joukkoliikennekaduksi välillä Rautatienkatu - Hatanpään valtatie 30.6. alkaen.
Katsotaan kuinka käy. Tuomiokirkonkadun risteyksen muutostyöt alkanevat jossain vaiheessa.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.06.14 13:12
Kirjoittaja Xerdoz
Satakunnankadusta voi tulla varsin tukkoinen, jos ei henkilöautoilla saa enää hämeenkatua pitkin ajella.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.06.14 13:31
Kirjoittaja grendy
Xerdoz kirjoitti:Satakunnankadusta voi tulla varsin tukkoinen, jos ei henkilöautoilla saa enää hämeenkatua pitkin ajella.
En jaksa uskoa että hirveesti tulee vaikuttaan. Hämeenkadun henkilöautomäärät ei kuitenkaan oo mitään ihan järjettömän isoja ja taitaa suurin osa muutenkin kadun liikenteestä olla parkkipaikan etsimistä. Koko keskustan korttelien ajoneuvoliikenteestä katoaisi erittäin iso osa muutenkin, jos esim kaikki kosken itäpuolen kadunvarsiparkit poistettaisiin ja pakotettaisiin autot P-Hämppiin.

Muuten kyllä vähän pelottaa miten toi kuun vaihteessa tapahtuva muutos tulee toimiin. Se on kuitenkin jollain yhdellä pienellä kyltillä ilmoitettu ja kukaan ei valvo sen noudattamista, joten mikään ei varmaan tule muuttumaan. Koska eihän nyt yksityisautoilua oikeasti saa rajoittaa :smt027

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 17.06.14 18:16
Kirjoittaja jusa-masa
Tähän liittyen Ympäristörakennus Saarinen on jo alkanut kaventamaan kaupungille Aleksanterinkatua yksikaistaiseksi välillä Hämeenkatu-Kyttälänkatu eli ns. hämeenkadulle vasemmalle kääntyvien kaista poistuu.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 18.06.14 13:59
Kirjoittaja henkka
Ratikan jatkosuunnittelun ohella kaupunginvaltuusto näyttää hyväksyneen Hatapään valtatien ja Hatanpään puistokujan kulmauksen uudisrakennuksen. Itse itseäni kahden vuoden takaa lainaten:
henkka kirjoitti:Toinen paikka, jossa täydennysrakennetaan tai korjataan hiukan kaupunkirakennetta, on näköjään Hatanpäällä: Hatanpään valtatien ja Hatanpään puistokujan kulmauksessa. Paikalla on nykyisin hiukan ränsistynyt teollisuusrakennus/pizzeria/kauppa -yhdistelmä. Kulmaus Street Viewissä: http://g.co/maps/mvqbf

Kuva

Sopii hyvin Sarviksen punatiileen mutta hiukan häiritsee tuo pääväylälle suunnattu muuri, joka ennemminkin kehottaa kiertämään kaukaa kuin huokuttelisi kohti Hatanpäätä ja arboretumia.

http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8414

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 18.06.14 15:10
Kirjoittaja grendy
^Eiköhän se paremmalta näytä kun kuvasta kuitenkin puuttuu ikkunat ;).. Mutta joo, käsittämätöntä päätöksentekonopeutta taas kun 2 vuotta tälläistä yksinkertaista asiaa jauhetaan.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 21.06.14 21:41
Kirjoittaja henkka
jusa-masa kirjoitti:Tähän liittyen Ympäristörakennus Saarinen on jo alkanut kaventamaan kaupungille Aleksanterinkatua yksikaistaiseksi välillä Hämeenkatu-Kyttälänkatu eli ns. hämeenkadulle vasemmalle kääntyvien kaista poistuu.
Kuva

Vasemmalle kääntymistä ei ole taidettu vielä kieltää, kieltomerkkiä ei näy ja siitä käännyttiin.

Tipotien alikulusta en tiennyt että siihen rakennetaan silta valmiiksi tulevaa kolmatta raidetta varten.

Kuva

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.06.14 02:34
Kirjoittaja Laniitti
henkka kirjoitti: Tipotien alikulusta en tiennyt että siihen rakennetaan silta valmiiksi tulevaa kolmatta raidetta varten.
Ei tuo rakenteilla oleva silta kolmatta raidetta varten suinkaan ole. Rautateiden alikulkutunnelit on tavattu jo ainakin 20 vuotta rakentaa ensin junaradan vieressä. Sitten kun silta on valmis, se tunkataan hydraulisilla tunkeilla paikoilleen. Ennen tunkkausta rata toki joudutaan purkamaan sillan paikalta, kaivamaan maata pois ja tunkkauksen jälkeen radan ja maatöiden tekeminen uudellen sillan päälle, päätyihin jne, näin yksinkertaistettuna. Käytännössä varsin monimutkainen prosessi, joka vaatii huolellisen suunnittelun. Siirtoprosessi radan rakennustöine kuitenkin pystytään tekemään yhden viikonlopun akana. Menetelmällä saadaan minimoitua rakennustöiden aiheuttama häiriö junaliikentelle. Myöskään kallista väliaikaista väistöraidetta rakennustyömaan ympärille ei tarvitse rakentaa.

Kuvan tapauksesa näyttäisi, että rakenteilla on oikean puoleisen raiteen alle tuleva siltalohko. Tarkkaan kun kuvaa tutkii, raiteiden väliin on jo valmiiksi upotettu teräsponttiseinämä tulevaa siirtoa ajatellen. Vasemman puoleisen raiteen alle tuleva lohko tullaan rakentamaan myöhemmin radan toisella puolella ja se vastaavasti sitten myöhemmin tunkataan samalla lailla. Lohkot tehdään erikseen eri raiteita varten, jotta siirtoprosessien aikana junaliikennettä pystytään ajamaan edes toista raidetta pitkin.

Nimim. takavuosina kesätöissä ollut eräässä firmassa, joka teki mm. näitä siltojen tunkkauksia. Muistelen että sakkomaksut olivat varsin miehekkäitä lukuja urakoitsijalle jokaiselta myöhästyneeltä tunnilta siirtoprosessin osalta.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 22.06.14 19:19
Kirjoittaja jusa-masa
henkka kirjoitti:
jusa-masa kirjoitti:Tähän liittyen Ympäristörakennus Saarinen on jo alkanut kaventamaan kaupungille Aleksanterinkatua yksikaistaiseksi välillä Hämeenkatu-Kyttälänkatu eli ns. hämeenkadulle vasemmalle kääntyvien kaista poistuu.
Kuva

Vasemmalle kääntymistä ei ole taidettu vielä kieltää, kieltomerkkiä ei näy ja siitä käännyttiin.
Juu, eikä varmaan kielletäkkään ennen kuin itse hämeenkatu suljetaan muulta liikenteeltä. Mielestäni vaikeuttaa hälytysajoneuvojen liikkumista kuitenkin hatanpään suuntaan jos autoilla ei ole mahdollisuuta siirtyä sivulle kun on vain yksi kaista ja kun tulee korkea rotvallin reuna.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.06.14 12:00
Kirjoittaja TommiM
jusa-masa kirjoitti:
henkka kirjoitti:
jusa-masa kirjoitti:Tähän liittyen Ympäristörakennus Saarinen on jo alkanut kaventamaan kaupungille Aleksanterinkatua yksikaistaiseksi välillä Hämeenkatu-Kyttälänkatu eli ns. hämeenkadulle vasemmalle kääntyvien kaista poistuu.
Kuva

Vasemmalle kääntymistä ei ole taidettu vielä kieltää, kieltomerkkiä ei näy ja siitä käännyttiin.
Juu, eikä varmaan kielletäkkään ennen kuin itse hämeenkatu suljetaan muulta liikenteeltä. Mielestäni vaikeuttaa hälytysajoneuvojen liikkumista kuitenkin hatanpään suuntaan jos autoilla ei ole mahdollisuuta siirtyä sivulle kun on vain yksi kaista ja kun tulee korkea rotvallin reuna.
Tuskin tämä ehtii valmistua ennen ensi viikon tiistaita, jolloin hämeenkatu laitetaan kiinni. Ja tätä kuvassa näkyvää kivikavennusta käsittääkseni käytetään juurikin pelastusajoneuvojen kaistana ohittamaan liikennevaloissa oleva henkilöautojono.

Re: Tampere - sekalaista projektia

Lähetetty: 23.06.14 12:58
Kirjoittaja grendy
TommiM kirjoitti: Tuskin tämä ehtii valmistua ennen ensi viikon tiistaita, jolloin hämeenkatu laitetaan kiinni. Ja tätä kuvassa näkyvää kivikavennusta käsittääkseni käytetään juurikin pelastusajoneuvojen kaistana ohittamaan liikennevaloissa oleva henkilöautojono.
Tässähän on potentiaalia uudeksi tamperelaisten idioottiparkkipaikaksi siis jos pystyy hälytysajojakin haittaan ;)