Sivu 12/31
Re: Kakola
Lähetetty: 11.10.16 17:01
Kirjoittaja kilonet
Ihanat näkymät! Kyllä Turku on vaan niin kaunis..

Re: Kakola
Lähetetty: 11.10.16 18:42
Kirjoittaja Kantti
Sitä mihin tulevasta (?) Kakolan tornista näkyy voidaan päätellä Petreliuksen puistosta, 105 metrinkorkeudesta otetuista kuvista. Näistä on helppo nähdä miten näkymät keskustaan avautuvat jos tornin korkeus olisi ajateltu 16 kerrosta ja noin 50m.
Näkyykö 16 kerroksisesta tornista Airistolle vai ei? Jotakin näkyisi kyllä, ei kuitenkaan mitään henkeä salpaavaa. Näkysikö jos torni olisi 25 kerroksinen? Tietenkin saaristoon - voisi kai puhua "saaristoon" näkemisestä - näkisi selvästi pidemmälle ja siitä voisi saada jonkinlaisen kuvan johonkin asti. Selvää kuitenkin on, että saariston näkee vain menemällä sinne. Mutta se onkin toinen juttu.
Alla olevassa kuvassa oikeassa reunassa näkyy Kakola ja Pukinsalmi, jota pitkin laivat Turun satamaan lipuvat. Turku Energian piipun (106m) vasemmalla puolella näkyy Airiston aallot, sen verran kuin näkyvät. Kakola tosin on noin parisen kilsaa lähempänä satamaa ja saaristoa. Jotakin saaristosta näkyisi 16 kerroksisesta tornista. Kaupungin keskusta näkyisi jo aikas hyvin!

Re: Kakola
Lähetetty: 12.10.16 00:20
Kirjoittaja Kantti
TheCultureHigh kirjoitti:Airisto alkaa vasta Viheriäistenaukon jälkeen.
Piirräpä tuon mainitsemasi kuvan perusteella raja mihin päättyy Viheriäistennaukko ja mistä alkaa Airisto vaikkapa alla näkyvälle kartalle, ja missä se olisi nähdyssä kuvassa?
Itse väitän Kakolan vierestä ottamastani kuvasta näkyvän kyllä Rymättylän rantaan asti! Siellä se näkyy taaimmaisena saarimöhkäleenä.
Pidän kylläkin saariston näköaloja tornihankkeessa toissijaisena, se mikä näkyy, ihan kivaa. Turun keskustan avautuminen lintuperspektiivistä on merkityksellisintä ja kiinnostavinta sekä omien asukkaiden että matkailijoiden kannalta. Saaristomaisemat ovat enemmän markkinointipuhetta, vaikka 25 kerroksisesta varmasti johonkin jo näkisi yli Hirvensalon.
Re: Kakola
Lähetetty: 12.10.16 11:29
Kirjoittaja TheCultureHigh
Kantti kirjoitti:Näkyykö 16 kerroksisesta tornista Airistolle vai ei? Jotakin näkyisi kyllä, ei kuitenkaan mitään henkeä salpaavaa. Näkysikö jos torni olisi 25 kerroksinen? Tietenkin saaristoon - voisi kai puhua "saaristoon" näkemisestä - näkisi selvästi pidemmälle ja siitä voisi saada jonkinlaisen kuvan johonkin asti. Selvää kuitenkin on, että saariston näkee vain menemällä sinne. Mutta se onkin toinen juttu.
Alla olevassa kuvassa oikeassa reunassa näkyy Kakola ja Pukinsalmi, jota pitkin laivat Turun satamaan lipuvat. Turku Energian piipun (106m) vasemmalla puolella näkyy Airiston aallot, sen verran kuin näkyvät. Kakola tosin on noin parisen kilsaa lähempänä satamaa ja saaristoa. Jotakin saaristosta näkyisi 16 kerroksisesta tornista. Kaupungin keskusta näkyisi jo aikas hyvin!

Kuvan vasemmassa ylälaidassa näkyvä saari on Järvistensaari, jonka jälkeen alkaa Airisto.
Re: Kakola
Lähetetty: 12.10.16 12:37
Kirjoittaja Kantti
TheCultureHigh kirjoitti:Kuvan vasemmassa ylälaidassa näkyvä saari on Järvistensaari, jonka jälkeen alkaa Airisto.
Järvistensaarelta vaikuttaa kyllä. Airiston "alkamiskohtaa" tai vaikkapa Viheriäistenaukon "loppumiskohtaa" ei ole merkitty mihinkään karttaan. Ei viralliseen eikä epäviralliseen, ei esimerkiksi merikorttiin. Millä perusteella voidaan siis sanoa Airiston alkavan jostakin tarkasta kohdasta? Dokumentti tästä olisi valaiseva. Omissa silmissäni Airisto on kyllä alkanut heti Kauppakarin jälkeen ja näkymä mikä avautuu Ruissalon Kuuvannokasta, on Airistoa. Tämä näin tavallisena saaristossa kauan vesillä liikkuneena.
Varsinaiseen aiheeseen palatakseni, saaristoon näkeminen ei Kakolan tornista ole pointti. Korkeutta pitäisi olla noin tuplat 25 kerrokseen verrattuna, jotta näkymä yltäisi oikeasti johonkin. Kuten esimerkiksi Puijon näkötorni Kuopiossa joka on lähes 250m järvenpintaa korkeammalla ja saaret ovat pitkälle näkyvissä. Kuopion keskustan kannalta taas Puijo on onnettoman kaukana kunnollisen kaupunkinäköalan kannalta. Kakola puolestaan on sijainniltaan ideaali!
Re: Kakola
Lähetetty: 12.10.16 13:03
Kirjoittaja TheCultureHigh
Juu eihän sillä nyt ole väliä loppupeleissä mistä se airisto alkaa. Siitä olen kyllä samaa mieltä että korkeutta pitäs olla paljon enemmän. Enitenhän Purjeesta katseltais kaupunkia, eikä välttämättä se saariston tai laivojen näkeminen ole niin mielenkiintoista.
Oliko jossain syy tälle miksi 25-kerroksisesta luovuttiin? vai olisiko se ollut Ojalalle liian kallis ?
Re: Kakola
Lähetetty: 12.10.16 16:54
Kirjoittaja TurkuCubed
TheCultureHigh kirjoitti: Oliko jossain syy tälle miksi 25-kerroksisesta luovuttiin? vai olisiko se ollut Ojalalle liian kallis ?
Voi vaan olla ettei usko riittänyt läpimenoon... Samalla Ojala voi pelailla päättäjien kanssa vähän psykologista peliä: koska 25-kerroksinen ei kovin monia hurraa -huutoja heissä aiheuttanut, kuullostaa matalmpi heille yht'äkkiä paljon paremmalta. Jos taas olisi lähdetty suoraan tätä nykyistä ehdotusta ajamaan, voi olla että se olisikin kovemmassa vastatuulessa kuin nyt. Tämä (toivoakseni) lisää läpimenomahdollisuutta, vaikka vihreille ja vassareille ei mikään kelpaakkaan
Re: Kakola
Lähetetty: 13.10.16 03:15
Kirjoittaja Kantti
Olli Ojalalla on vastassa museoväki ja kaavoittaja, jolla on aseenaan Kakolanmäen arkkitehtikilpailu, sekä vanha vastustus korkeasta rakentamisesta. Tämä taho on aika hankala ohitettavaksi. Ojalan veto 25 kerrroksisesta näkötorni/asuinrakennuksesta oli tarpeellinen pohja sille, että edes jonkinlainen näköalatorni Kakolanmäelle olisi mahdollinen. Kompromissina. On tällä varmasti merkitystä kaikelle sille miten kiinnostavana Kakolanmäkeä tullaan näkemään pidemmällä aikavälillä yleisestikin? On se myös matkailullisesti merkittävä elementti!
Millainen kanta tässä voittaa, Turun upean vanhan kaupunkikuvan menetykseen perustuva pelko, jossa kaikki uusi on rumaa bulkkia joka on suunniteltu kestämään noin 40-50 vuotta, vai näkökulma jossa olemassa olevan säilyneen kupunkikuvan lisäksi, olisi oltava mukana kaikessa siinä, miten kaupungin tulevaisuuden kehitysnäkymät avautuvat jatkossa?
Re: Kakola
Lähetetty: 13.10.16 10:57
Kirjoittaja TheCultureHigh
Nytkö aletaan jo selittämään ettei sinne voi rakentaa taloa kun voi haista kakalle, ihan jopa muutaman kerran vuodessa
Tulee mieleen että miten esimerkiksi kaatopaikkojen lähelle voidaan rakentaa yhtään mitään. Orikedolle, Halisiin, Ilmarisiin jne. ei voi vaan ymmärtää. Jollain ihmisillä on ilmeisesti pakottava tarve keksiä kaikki mahdolllinen ettei Turkua tai Turkuun saada mitään hienoa.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/29 ... s+hajuille
Re: Kakola
Lähetetty: 14.10.16 00:16
Kirjoittaja Kantti
Kakolan jätevedenkäsittelylaitoksen tuuletuspiipun seutua ja lähialuetta, on hajututkimusryhmät käyneet koehaistelemassa viime päivinä ahkerasti, ja jotakin on saattanut nenään tarttuakin? Kova meteli viime aikoina esiintyneesta hajuilmiöstä keskustassa on noussut, ja Rambol on oikein virallisesti mahdollisia lähteitä tutkinut.
http://yle.fi/uutiset/3-9197377
Ojala tästä hajusta on myös ollut sitä mieltä, että laitoksen hajupäästöille olisi joka tapauksessa tehtävä jotakin. Joko piippua korotettava tai hankittava hajunpoistolaitteet. Jätevesilaitos pitää ratkaisuja kalliina, mihin sitten päädytäänkin. Omasta mielestä piippu on selvästi liian matala. Silmämääräisesti näyttäisi olevan parhaillaan Kakolan muutoksen alla olevan länsisellin katon korkeudella. Suoranainen ihme on, ellei sieltä välillä tuulahda meren suunnasta hajahdusliepeitä vanhan vankilarakennuksen asukkaiden iloksi?
Peabin rakenteilla olevan Mathildanpuiston katon takana näkyy jätevesilaitoksen tuuletuspiippu. Matalalta näyttää Kakolan vankilarakennuksiin nähden!
Tässä Pohjola Rakennuksen rivarikohteen, Turun Linnanhuipun kohdalla. Aikas matalalta näyttää tähänkin nähden.
Lisäys Turun Sanomien juttuun Aiheesta:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/29 ... s+hajuille
Re: Kakola
Lähetetty: 14.10.16 14:12
Kirjoittaja kilonet
Onneksi ei ole tullut tuolta kukkulalta hankittua asuntoa. Kakanhajussa ei ole kivaa..
Re: Kakola
Lähetetty: 15.10.16 01:00
Kirjoittaja Kantti
kilonet kirjoitti:Onneksi ei ole tullut tuolta kukkulalta hankittua asuntoa. Kakanhajussa ei ole kivaa..
Jos on haissut, veikkaan että tilanne muuttuu?
Re: Kakola
Lähetetty: 25.10.16 23:06
Kirjoittaja Kantti
Kakolanmäessä on kohtalainen pöhinä meneillään. Hartela aloitti Kakolankallio 2:n rakentamisen elokuun lopulla. Peabilla on Mathildanpuiston katon teko menossa, Kakola Yhtiöt jyristää entistä länsiselliä asunnnoiksi ja Pohjola Rakennus nostaa sataman puoleisessa päädyssä samaan aikaan sekä Linnanhuippu rivaria että Linnanpuisto kerrostaloa! Turussa rakennetaan tällä hetkellä melkoisesti eri puolella, keskustassa ja sen ulkopuolella.
Mathildanpuisto vajaa viikko sitten. Vasemmalla entisen vankimielisairaalan, Anneksen järeä portti.
Linnanhuipun rivitalotyömaa rakentumassa parkkikannen päälle.
Kraana taustalla nostelee tavaraa Pohjola Rakennuksen Linnanpuisto työmaalle etelärinteessä.
Linnanpuiston työmaa. Jotakin pohjakuviota tässä ollaan tekemässä?

Re: Kakola
Lähetetty: 23.11.16 00:37
Kirjoittaja Kantti
Kakolan kierros.
As Oy Mathildanpuisto.
Illemmalla entisen vankimielisairaalan muurin takaa.
Tänään sää oli nahkea ja sumuinen. Turun Linnanhuipun rivarin toista kerrosta pystytetään.
Entinen vankilan myymälä ja toimistorakennus on jo maassa.
As Oy Linnanrinteen korkeus peittää jo näkymät L-tehtaalle.
Kakolan länsisiiven pihan korkeaan ja paksuun kiviaitaan on sahattu kulku pihalle tehtävään parkkihalliin.
Itäseinustalla, päärakennuksen pihalle vievän portin alta kulkee kaukolämpöputket. Lautahäkkyrä on estämässä pihalle ryömijöitä?
Lauantaina ja sunnuntaina olisi päässyt käymään Länsisiivessä. Oli esittely ja markkinoititapahtuma. Missasin molemmat. Toivottavasti esitellään uudelleen!
http://www.kakola.fi/palvelut-1/
Re: Kakola
Lähetetty: 03.12.16 10:33
Kirjoittaja TurkuCubed
No nyt on kyllä Museovirasto on ryssimässä hienon hankkeen

Vihaksi pistää (tämän päivän TS:sta)
Purje oli havainnekuvissa oikeasti hieno ja todella toivon että se menisi läpi. Ja mistäköhän lähtien 5-kerroksinen tynkä on ollut torni?
