Sivu 11/31

Re: Kakola

Lähetetty: 23.09.16 17:39
Kirjoittaja hmikko
kilonet kirjoitti:Toivottavasti riittää asukkaita. Turkuun on rakennettu ja rakennetaan aika paljon ns. ökyasuntoja.
Eiköhän noiden osalta markkinat toimi, eli hinnat lopulta tipu jos asukkaita ei muuten riitä. Myyjillä tosin näyttää olevan varaa odottaa tarvittaessa vuosikausia. Kuviossa on vaan mielestäni vialla se, että huonomaineisia lähiöitä ei edes yritetä kehittää paremmiksi tai halutummiksi. Esim. koko Skanssin asunnot ois ihannemaailmassa voinut pistää radikaalina tiivistyksenä Varissuolle ja Lausteelle ja muuttaa siten niiden luonteen, ja jättää Skanssin alue koskematta. Epäihannemaailmassa vaan semmoinen tiivistäminen ei ole mahdollista ja kiinteistökehitysvoimat eivät halua koskea johonkin Lausteeseen pitkällä tikullakaan.

Re: Kakola

Lähetetty: 24.09.16 21:23
Kirjoittaja Kantti
Rakennuttajilla ainakin näyttää olevan vahva usko asuntojen kaupaksimenoon Kakolanmäellä, päätellen siitä miten projekteja aloitetaan rohkeasti, ja kauppoja tehdään. Viimeksi tietenkin Kakola Yhtiöt Oy:n lääninvankilan kauppa.

Hartela on myös osaltaan startannut Kakolankallio 3:n rakentamisen. Projekti lähtee hyvistä asemista, näyttää noin puolet asunnoista jo varatun!
http://www.hartela.fi/fi/asunnot/turku/ ... ankallio-3

Peruskallio on enimmäkseen jo kuorittu esiin, tänään tehdessäni katselman Kakolan mäessä.
Kuva

Kuva

Peabin Mathildanpuisto nousee. Tuosta se ei enää enempää nousekaan!
http://www.mathildanpuisto.fi
Kuva

Kuva

Pohjola Rakennuksen rivarin alle tehtävä parkkihalli saa kohtapuoliin kannen päälleen. Raudoitus on meneillään.
Kuva

As Oy Linnanpuisto on kohta peittämässä Telakkarannan L-tehtaan taakseen joen toisella puolella.
Kuva

Alimman kerroksen eteen tullee jonkinlainen viheralue. Puusto on sen verran tiukkaa ettei ainakaan aurinko pääse liikaa porottamaan. Kai sitä vähän karsitaan tuosta tiheikkötilasta?
Kuva

Re: Kakola

Lähetetty: 07.10.16 22:00
Kirjoittaja Kantti
Kakolan tornihanke on saanut konkretiaa Kakola Yhtiöiden, Olli Ojalan, julkaistua tornisuunnitelmansa. Vaihtoehtoja on kolme. Asuintorni ylimmässä kerroksessa olevalla ravintola/kahvilalla ja pari vartiotornin näköistä, pelkällä näkötornilla Torni on madaltunut 16 kerroksiseksi. Ehkä toteutumismahdollisuudet vähän paranivat? Tornin korkeus tässä versiossa olisi 50 metriä. Kakolanmäki on 45m korkea, muistaakseni, joten kyllä tornista kohtalainen näköala avautuisi näilläkin kerroksilla.
Kakolan Torni

Kuva

Kakolan tornihanke etenee. Kaupunginhallitus ja kaavoituslautakunta ovat edellyttäneet, että Kakola esittelee kolme vaihtoehtoista ehdotusta Kakolan tornirakennukseksi. Kakolassa on kesän aikana suunniteltu ja pohdittu erilaisia mahdollisuuksia.

Museovirasto ei ole suojellut Kakolan pohjoisen seinustan työpajarakennuksia, jonne torni on suunniteltu rakennettavan. Mitään historiallisesti arvokkaita rakennuksia ei siis jouduta sen vuoksi purkamaan.

Ensimmäisen vaihtoehto on nimeltään Purje, ja korkeudeltaan se on reilu 50 metriä. Kyseessä on moderni asuintalo/näköalatorni, joka tulee olemaan katseenvangitsija, jollaista ei kaupungissa ole aiemmin nähty. Purjeen ”mastossa” oleva hissi vie turistit suoraan näköalatasanteelle, ja ylhäällä on myös suuret ravintolatilat. Uusiutuva energia on vahvasti läsnä, sillä rakennuksessa on lähes 2000 m² aurinkokennoja.

Seuraavissa vaihtoehdoissa torni on nimeltään Vartiotorni, sillä se mukailee olemuksellaan nyt jo purettuja Kakolan vankilakompleksin päädyissä olleita vartiotorneja. Torni on noin 45-metriä korkea erillinen näköalatorni, jonka viereen tulee uudisrakennus asunnoille. Ensimmäisessä versiossa asuinrakennus on tyyliltään moderni, toisessa versiossa rakennus on piirretty mukailemaan olemassa olevien rakennusten tyyliä. Torni on molemmissa ehdotuksissa sama. Vartiotorni-vaihtoehtoon tulee myös aurinkokennoja. Niiden pinta-ala on puolet Purje-suunnitelman koosta.

Seuraavaksi asia etenee kaupungin käsittelyyn, ja Kakolassa toivotaan, että päätöksenteko olisi nopeaa ja suotuisaa. ”Nyt on kaupunkilaisilla tuhannen taalan paikka lausua mielipiteensä siitä millainen torni mäelle sopisi”, toteaa Kakola Yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja, kiinteistöneuvos Olli Ojala.
Kuva Kuva
Vartiotorni 1 ja Vartiotorni 2
http://www.kakola.fi/kakola-nykyaan/

Kaupungin päättäjien puolellakin tornia kannatetaan, ainakin kokoomus ja demarit kannattavat ajatusta.
Suuret puolueet haluavat Purjeen Kakolaan

Turun mahtipuolueet kokoomus ja Sdp kehuvat Kakola Yhtiöiden torni-ideoita. Etenkin purjeen muotoinen talo viehättäisi.
Kuva
Purje-kerrostalo (oik.) asettuisi tällä tavalla Kakolan maisemaan.

Kakolan vankila-alueen omistavan Kakola Yhtiöt Oy:n Olli Ojala julkisti viime torstaina kolme vaihtoehtoa suunníttelemalleen tornille. Ykkösvaihtoehto on 50-metrinen ja 16-kerroksinen Purje. Se olisi purjeen muotoinen asuintalo, jonka ”mastoa” pitkin kulkisi kattotason näköalaravintolaan johtava hissi.

Kakkosvaihtoehto on Vartiotorni 1 ja kolmosvaihtoehto Vartiotorni 2. Molemmat koostuvat 45-metrisestä näköalatornista sekä entisen työhuonerakennuksen paikalle rakennettavasta viisikerroksisesta uudistalosta. Vartiotorni 1:ssä uudisrakennus olisi moderni, 2:ssa perinteinen.

Nyt pallo on Turun ympäristötoimialalla, jonka tehtävänä on laatia useampi vaihtoehto asemakaavan luonnokseksi. Luonnokset voivat noudattaa tai olla noudattamatta omistajan toiveita.

Toimialajohtaja Christina Hovi arvelee, että virkamiestyö saadaan valmiiksi vielä tämän vuoiden aikana.

– Päätöksenteko kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa menee ensi vuoden puolelle, hän laskee.

Lautakuntaa johtavaNiko Aaltonen (kok) suitsuttaa Kakola Yhtiöiden suunnitelmia.

– Kaikki vaihtoehdot ovat hyviä. Tuo on se, mitä Turku tarvitsee, hän sanoo.

Aaltonen vertaa ideoita Turun kaupunginkirjastoon, jossa on yhdistetty uutta ja vanhaa.

– Purje on upea. Mutta jos Vartiotorni ottaa enemmän tulta, sekin kelpaa.

Torni tai tornitalo varmistaisi Aaltosen mukaan sen, että Kakolan matkailukonsepti toteutuisi. Hän muistuttaa, että Turusta ei näe saaristoon mistään muualta.

Varapuheenjohtaja Jorma Hellstén (sd) on ehdottomasti Purjeen kannattaja.

– Purje on tyylikäs, ja se eroaa selkeästi vanhan Kakolan rakenteista. Jos jokin, niin se sopii, hän sanoo.

Hellsténin mukaan 16-kerroksinen ratkaisu sopii vankilan koillisnurkkaan paremmin aiemmin puhuttu 26-kerroksinen. Hänen mielestään koko Kakola-hanke jäisi vajaaksi ilman tornia.

Vihreiden kielteinen kanta torniin ei ole muuttunut Kakola Yhtiöiden uusien esitysten vuoksi.

– En pidä korottamista hyvänä ideana. Nykyiseen asemakaavaan päädyttiin suunnittelukilpailun tuloksen perusteella, lautakunnan jäsen Tapio van Ooik (vihr) muistuttaa.

Torni tulisi van Ooikin mukaan liian näkyvälle paikalle. Lisäksi se varjostaisi maisemaa.

– Matkailua ja vierailua Kakolaan pystytään edistämään nykyisellä kaavalla. Omistaja oli tietoinen kaavan sisällöstä, kun hän osti Kakolan.

Elina Sandelinin (vas) mukaan kaikki vaihtoehdot ovat toteuttamiskelvottomia.

– Tornihanke on alusta asti ollut täysin mieletön ja nyt Ojalan pillin tahdissa hyppiminen on jo aika lopettaa. Kakolan kaavan lähtökohtana on ollut, että uudisrakentaminen ei saa ylittää vanhojen vankilarakennusten korkeutta ja tästä on pidettävä kiinni.

Sandelin ei toivo Turun kaavoittajalta mitään vaihtoehtoja, koska nykykaava riittää hänelle. Entä voiko Kakolan konsepti matkailu- ja vierailukohteena toteutua ilman näköalatornia?

– Tietenkin. Parhaiten konsepti toteutuu nimenomaan Kakolan kulttuurihistoriallisesti arvokasta miljöötä kunnioittaen, Sandelin vastaa.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/28 ... n+Kakolaan

Tottakai tässä koetaan vaikeuksia, valitellaan ja ainakin pitkitetään hanketta, ellei päästä täysin tyrmäämään. Tuomitaan liiian hallitsevaksi ja ympäristöään alistavaksi, ja tietenkin rumaksi. Tein pari havainnekuvateelmää jossa Kakolanmäkeä tarkastellaan ensin Teatterisillalta, ja taaempaa Auransillalta. Korkeudet ehkä eivät ole tarkalleen oikeita, mutta antavat suuntaviittaa?

Teatterisiltanäkymä.
Kuva

Auransiltanäkymä. Punainen nuoli osoittaa Keskusvankilan, Kakolan päärakennuksen tornia, jonka korkeus on jotakin 25-30m luokkaa maan pinnasta. Puolet ~ siis mahdollisen Kakolan asuintornin korkeudesta. Kuvassa vasemmalla näkyvä Turku Energian piippu on vähän päälle 100m korkea.
Kuva

Bingmapsin linnunsilmäkuva Kakolan päärakennuksen tornista.
https://binged.it/2dyncnz

Toivotaan asuintornin läpimenoa! Sillä on kaupungissa nouseva kannatus noin yleisesti, kaupungin kaavoittajat ja museopuoli vastustavat tiukasti.

Re: Kakola

Lähetetty: 07.10.16 22:16
Kirjoittaja Tuliniemi
Turku on jäänyt sen verran esimerkiksi Tamperetta jälkeen että olis saanut olla korkeampi. Toivottavasti ulkonäöstä pidetään kiinni.

Re: Kakola

Lähetetty: 07.10.16 22:20
Kirjoittaja hmikko
Hän [Niko Aaltonen] muistuttaa, että Turusta ei näe saaristoon mistään muualta.
Ihanko totta? Ilmeisesti ei saa avata silmiä ennen kuin on kiivennyt torniin. Turussa on semmoisiakin paikkoja kuin Hirvensalon silta ja Saaronniemi.

Itselleni ei herää noista tornisuunnitelmista sen kummenpia tuntemuksia puoleen tai toiseen. Matkailukohteen kehittäminen vaikuttaa äkkiseltään vähintäänkin haasteelliselta, mutta varmaan tuota voisi markkinoida pakettina Turun linnan kanssa.

Re: Kakola

Lähetetty: 07.10.16 22:59
Kirjoittaja Urbaani
Harmi kyllä, että tornia madallettiin. 80-110-metrinen asuintornitalon +näköalatasanteen/ravintolan yhdistelmä olisi ollut täydellinen.

Tietty en nyt mikään asiantuntija ole, muuta Turussa tuntuu olevan jonkinlainen alemmuuskompleksi. Joo. Helsingistä tuli pääkaupunki jo yli 200-vuotta sitten, muttei se tarkoita, etteikö Turulla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. 1970-luvulle asti Turku ja Tampere olivat suunnilleen samakokoisia kaupunkeja (Viipurin ollessa kakkoskaupunki vuoteen 1944 asti) Mutta pitkään Turussa on ollut jonkinlainen "sisäänpäin lämpiävä" ilmapiiri ja Tampereesta onkin kovaa kyytiä tulossa Suomen De Facto kakkoskaupunki.

Vaikka siis Turku tällä hetkellä onkin jonkinlaisessa "taantumassa" (siis viime-vuosihanan Turun asuinrakentaminen onkin piristynyt) ei se tarkoita, että tämä olisi tilanne vuonna 2030 tai 2070. Tavoitteet kannattaa pitää joka tapauksessa korkealla, eikä "alistua kohtaloonsa". Ei ole mitään syytä, ettei Turusta voisi tulla pitkällä aikavälillä "Suomen Göteborg" tai jopa siitä ylöspäin! Turun maantieteellinen sijainti kun on Helsinkiäkin parempi. Nimbyily suhteessa raitsikkaan (oikea nimitys turkulaisittain? ;) ) tai korkeampaan rakentamiseen ei hyödytä ketään! :)

Turun palo on sodat ja miehityskaudet poislukien (Isoviha jne.) Suomalaisuuden suurin tragedia ja sille emme mahda mitään liki 200-vuotta myöhemmin, mutta laikesta tästä huolimatta Turku on edelleen suomalaisen sivistyksen, kristinuskon ja kaupunkikulttuurin kehto. Turku oli jo jo osa mannereurooppalaista kulttuuriyhteisöä, kun Uusimaa oli vähäväkisten hylkeenpyytäjien ja ruotsalaisten siirtolaisten asuttamaa köyhää takamaata. C'mon turkulaiset! :) Helsinki tietty on pääkaupunki, mutta nimenomaan Turun pitäisi käyttää nykyinen asemansa hyväkseen, olla dynaminen ja kansainvälinen, moderni ja historiallinen! Pitkään Suomen ongelmana onkin mielestäni ollut, että joo on Helsinki ja sitten turkutampereoulujyväskylälahtikuopiolappeenranta...

Mikään ei todellisuudessa estä, etteikö Turusta vosi tulla ympäri maailman tunnettu kaupunki, mitä tulee liike-elämään, kulttuuriin, koulutukseen... Tavoitteet pitää asettaa niin korkealle, kuin mahdollista, ei mennä matalimman kautta!

Re: Kakola

Lähetetty: 08.10.16 01:25
Kirjoittaja hmikko
^ Kiitos tästä analyysistä. Sillä, onko yksi tönö 26- vai 16-kerroksinen, on aika vähän tekemistä tuon kaiken kanssa.

Re: Kakola

Lähetetty: 08.10.16 02:11
Kirjoittaja Kantti
hmikko kirjoitti:
Hän [Niko Aaltonen] muistuttaa, että Turusta ei näe saaristoon mistään muualta.
Ihanko totta? Ilmeisesti ei saa avata silmiä ennen kuin on kiivennyt torniin. Turussa on semmoisiakin paikkoja kuin Hirvensalon silta ja Saaronniemi.

Itselleni ei herää noista tornisuunnitelmista sen kummenpia tuntemuksia puoleen tai toiseen. Matkailukohteen kehittäminen vaikuttaa äkkiseltään vähintäänkin haasteelliselta, mutta varmaan tuota voisi markkinoida pakettina Turun linnan kanssa.
Mitä nyt sitten tarkoitetaankin "saaristoon näkemisellä"? Hirvensalon sillalta näkee tosiaan satamaan ja toiseen suuntaan Pitkääsalmea pitkin Uittamon kallioille ja sen päällä olevan pavilijongin. Saaronniemestä näkee pätkän Airistoa Rajakarin ja Vepsän ym. saaren rajaaman alueen sen edustalla. Jos pitää sitä saaristoon näkemisenä, niin hyvä sitten niin. Itse en näe tässä mitään "saaristoon" näkemistä. Vaikea sanoa näkeekö "saaristoon" mahdollisesta Kakolan tornistakaan? Ruissalon lintutornista saaristoon päin katsellen näkyy näin mahtava "saaristonäkymä".
Kuva

Näen kyllä itse näköalapaikalla ilmeisiä Turun matkailuun liittyviä vetovoimatekijöitä. Turun keskustaa ei lintuperspektiivistä näe tällä hetkellä mistään julkisesta paikasta mitenkään mainitsemisen arvoisella tavalla.

Re: Kakola

Lähetetty: 08.10.16 08:10
Kirjoittaja kilonet
Tande kirjoitti:Harmi kyllä, että tornia madallettiin. 80-110-metrinen asuintornitalon +näköalatasanteen/ravintolan yhdistelmä olisi ollut täydellinen.

Tietty en nyt mikään asiantuntija ole, muuta Turussa tuntuu olevan jonkinlainen alemmuuskompleksi. Joo. Helsingistä tuli pääkaupunki jo yli 200-vuotta sitten, muttei se tarkoita, etteikö Turulla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. 1970-luvulle asti Turku ja Tampere olivat suunnilleen samakokoisia kaupunkeja (Viipurin ollessa kakkoskaupunki vuoteen 1944 asti) Mutta pitkään Turussa on ollut jonkinlainen "sisäänpäin lämpiävä" ilmapiiri ja Tampereesta onkin kovaa kyytiä tulossa Suomen De Facto kakkoskaupunki.

Vaikka siis Turku tällä hetkellä onkin jonkinlaisessa "taantumassa" (siis viime-vuosihanan Turun asuinrakentaminen onkin piristynyt) ei se tarkoita, että tämä olisi tilanne vuonna 2030 tai 2070. Tavoitteet kannattaa pitää joka tapauksessa korkealla, eikä "alistua kohtaloonsa". Ei ole mitään syytä, ettei Turusta voisi tulla pitkällä aikavälillä "Suomen Göteborg" tai jopa siitä ylöspäin! Turun maantieteellinen sijainti kun on Helsinkiäkin parempi. Nimbyily suhteessa raitsikkaan (oikea nimitys turkulaisittain? ;) ) tai korkeampaan rakentamiseen ei hyödytä ketään! :)

Turun palo on sodat ja miehityskaudet poislukien (Isoviha jne.) Suomalaisuuden suurin tragedia ja sille emme mahda mitään liki 200-vuotta myöhemmin, mutta laikesta tästä huolimatta Turku on edelleen suomalaisen sivistyksen, kristinuskon ja kaupunkikulttuurin kehto. Turku oli jo jo osa mannereurooppalaista kulttuuriyhteisöä, kun Uusimaa oli vähäväkisten hylkeenpyytäjien ja ruotsalaisten siirtolaisten asuttamaa köyhää takamaata. C'mon turkulaiset! :) Helsinki tietty on pääkaupunki, mutta nimenomaan Turun pitäisi käyttää nykyinen asemansa hyväkseen, olla dynaminen ja kansainvälinen, moderni ja historiallinen! Pitkään Suomen ongelmana onkin mielestäni ollut, että joo on Helsinki ja sitten turkutampereoulujyväskylälahtikuopiolappeenranta...

Mikään ei todellisuudessa estä, etteikö Turusta vosi tulla ympäri maailman tunnettu kaupunki, mitä tulee liike-elämään, kulttuuriin, koulutukseen... Tavoitteet pitää asettaa niin korkealle, kuin mahdollista, ei mennä matalimman kautta!

Minun mielestäni Turussa on kyllä tällä hetkellä Tamperetta parempi "pöhinä" ja kovat suunnitelmat. Työttömyyskin on alempi.
Olen aika varma, että Turku tulee palauttamaan myös ratikan.

Tampere on ehkä hiukan yliarvostettu tällä hetkellä. Väestön lisäys on lähempänä Turun luokkaa, kuin Helsingin. Kakkoskaupungit taitaa kuitenkin jatkossakin olla Vantaa ja Espoo.

Re: Kakola

Lähetetty: 08.10.16 09:07
Kirjoittaja hmikko
Kantti kirjoitti:Vaikea sanoa näkeekö "saaristoon" mahdollisesta Kakolan tornistakaan? Ruissalon lintutornista saaristoon päin katsellen näkyy näin mahtava "saaristonäkymä".
Niinpä. Marjaniemen lintutorni on kaks ja puoli kilometriä merelle päin Kakolasta eli tuon kuvan näkymäkin olisi Kakolan tornista kaukana. Itse asiassa noista Kakolan tornin rendereistäkin vois päätellä (jos perspektiivi on realistinen), että tornista näkyy lähinnä Hirvensaloon ja satamaan. Samaa mieltä siitä, että näkymät keskustaan päin ja joelle olisivat mielenkiintoisemmat.

Re: Kakola

Lähetetty: 08.10.16 09:41
Kirjoittaja veka
Kaupungin siluettia ym. ajatellen vielä parempi ratkaisu olisi kolme tai viisi purjetta ylväästi luovimassa, mielellään vähän erikorkuisia. Yksinäinen torni on tahtoo olla orvon näköinen, oli vaikka kuinka komea purje.

Re: Kakola

Lähetetty: 09.10.16 01:03
Kirjoittaja Kantti
Kiipesin Kakolanmäelle tänään, eiku eilen, aivan Kakolan torni mielessä ja se miten sieltä avautuisi "saaristoon" näköala. Sanoisin ettei se tällä 16 kerroksisella mitenkään kultamitalin arvoisesti avaudu! Kyllä Airisto sieltä saattaisi jo näkyä jotenkin. Kuva esittää tilannetta lähes mahdollisen tulevan Kakolan tornin melkein vierestä, Kakolanmäen korkeimmilta kohdilta. Kuvassa näkyy ruotsinlaivojen käyttämä reitti Pukinsalmessa, ja taitaa siellä Airiston alkupää vähän näkyä sekin?
Kuva
Oikealla on Peabin Mathildanpuiston työmaaparakit. Vasemmalla Kakolan rakennuksiin kuuluva sadevesiränni.


Hartelan nyt syksyllä aloittama Kakolankallio 3 työmaa. Ehkä tässä ammutaan Kakolankallio 2:n pohjat samalla?
Kuva

Pohjola Rakennuksen Turun Linnanpuisto alkaa nousta näkyviin jo Linnankadulta puiden takaa. Oikealla Fritjoff Strandellin piirtämä Minerva. Vasemmalla Ipnoksenrinteen uudehkoja rakennuksia.
Kuva

Re: Kakola

Lähetetty: 11.10.16 12:52
Kirjoittaja TheCultureHigh
hmikko kirjoitti:^ Kiitos tästä analyysistä. Sillä, onko yksi tönö 26- vai 16-kerroksinen, on aika vähän tekemistä tuon kaiken kanssa.
Kaikki nämä downshiftaukset vain ajaa sitä että Turku ei vain saa päätään pois siitä suosta, johon se on itsensä ajanut. Tornin tai siis Purjeen pitäs olla vähintäänkin tuo 25-kerrosta, mikäli sieltä haluttais kunnon näkymiä kaupungin yli sekä nimenomaan saaristoon.
Torsolla tornilla kun ei ole oikeen minkäänlaista näkemisen arvoa. Jos nyt 16-kerroksista ja 50m voi torniksi edes sanoa.
Kantti kirjoitti: Kuvassa näkyy ruotsinlaivojen käyttämä reitti Pukinsalmessa, ja taitaa siellä Airiston alkupää vähän näkyä sekin?
Ei näy Airisto vielä tuosta. Tuolla näkyy Viheriäistenaukko.

Re: Kakola

Lähetetty: 11.10.16 13:59
Kirjoittaja Kantti
Siitähän se Airisto alkaa.

Re: Kakola

Lähetetty: 11.10.16 16:55
Kirjoittaja TheCultureHigh
Airisto alkaa vasta Viheriäistenaukon jälkeen.