Harmi kyllä, että tornia madallettiin. 80-110-metrinen asuintornitalon +näköalatasanteen/ravintolan yhdistelmä olisi ollut täydellinen.
Tietty en nyt mikään asiantuntija ole, muuta Turussa tuntuu olevan jonkinlainen alemmuuskompleksi. Joo. Helsingistä tuli pääkaupunki jo yli 200-vuotta sitten, muttei se tarkoita, etteikö Turulla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. 1970-luvulle asti Turku ja Tampere olivat suunnilleen samakokoisia kaupunkeja (Viipurin ollessa kakkoskaupunki vuoteen 1944 asti) Mutta pitkään Turussa on ollut jonkinlainen "sisäänpäin lämpiävä" ilmapiiri ja Tampereesta onkin kovaa kyytiä tulossa Suomen De Facto kakkoskaupunki.
Vaikka siis Turku tällä hetkellä onkin jonkinlaisessa "taantumassa" (siis viime-vuosihanan Turun asuinrakentaminen onkin piristynyt) ei se tarkoita, että tämä olisi tilanne vuonna 2030 tai 2070. Tavoitteet kannattaa pitää joka tapauksessa korkealla, eikä "alistua kohtaloonsa". Ei ole mitään syytä, ettei Turusta voisi tulla pitkällä aikavälillä "Suomen Göteborg" tai jopa siitä ylöspäin! Turun maantieteellinen sijainti kun on Helsinkiäkin parempi. Nimbyily suhteessa raitsikkaan (oikea nimitys turkulaisittain?

) tai korkeampaan rakentamiseen ei hyödytä ketään!
Turun palo on sodat ja miehityskaudet poislukien (Isoviha jne.) Suomalaisuuden suurin tragedia ja sille emme mahda mitään liki 200-vuotta myöhemmin, mutta laikesta tästä huolimatta Turku on edelleen suomalaisen sivistyksen, kristinuskon ja kaupunkikulttuurin kehto. Turku oli jo jo osa mannereurooppalaista kulttuuriyhteisöä, kun Uusimaa oli vähäväkisten hylkeenpyytäjien ja ruotsalaisten siirtolaisten asuttamaa köyhää takamaata. C'mon turkulaiset!

Helsinki tietty on pääkaupunki, mutta nimenomaan Turun pitäisi käyttää nykyinen asemansa hyväkseen, olla dynaminen ja kansainvälinen, moderni ja historiallinen! Pitkään Suomen ongelmana onkin mielestäni ollut, että joo on Helsinki ja sitten turkutampereoulujyväskylälahtikuopiolappeenranta...
Mikään ei todellisuudessa estä, etteikö Turusta vosi tulla ympäri maailman tunnettu kaupunki, mitä tulee liike-elämään, kulttuuriin, koulutukseen... Tavoitteet pitää asettaa niin korkealle, kuin mahdollista, ei mennä matalimman kautta!