Sivu 2/2
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 21.07.21 20:28
Kirjoittaja veka
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 22.07.21 02:57
Kirjoittaja Urbaani
Voiko näitä tilata jostain? Ottaisin 30 tällaista PK-seudun solmukohtia tiivistämään.
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 24.07.21 00:05
Kirjoittaja Tipi
Aika hienosti havaittu ”art deco tunnelma” Mikkelin siilot korvanneen rakennuksen punaisista viivoista. Olis jääny itseltäni tuo vivahde huomaamatta. Art deco ornamentiikka koostuu aika pitkälti suorista linjoista, vain muutamia säännöllisiä kaaria. Ehkä siksi sitä voisi modernissa arkkitehtuurissakin tehosteena soveltaa?
Ihastuin milleniumin aikaan Miamin reissulla art decoohon majoittuessani south beachin art deco alueella. Kuvia linkissä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Miami_Bea ... l_District
PAVE suunnittelee Oulun keskustaan plaanatorni nimistä kokonaisuutta jossa on julkisivussa myös pystysuoria viivoja. Sen osalta itseäni mietityttää onko oranssi tehosteseinä riittävän arvokas keskusta alueelle? Arkkitehtuuri on yleisesti siinä Mikkelin tornia pidemmälle vietyä, esittelyvideo tuossa:
https://youtu.be/7es-Bt9w47c
Vielä yksi esimerkki pystysuorin viivojen tehostekeinosta:
https://novarc.ee/fi/projekt/rotermanni ... orakennus/
Toimii hyvin laadukkaiden materiaalien ja pyöreän kulman kanssa. Viivojen valaisemisessa pitää tosin olla varovainen ettei mene liikaa ”Vegasiksi”…
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 25.07.21 12:59
Kirjoittaja veka
Yhdysvalloissa Art Deco on tosiaan säilyttänyt suosionsa. Pohjoisessa, mm. Nykissä viljellään edelleen jyhkeän ’goottilaisia’ muotoja, mutta väreillä ei kikkailla. Etelässä, varsinkin Floridassa ja aivan erityisesti Miami Beachissa railakas pastelliväreillä leikittely on pääosassa. Tämä jälkimmäinen tyyli voisi sopia jopa elävöittämään meikäläistä perustuotannon elementtirakentamista tuohon Mikkelissä käytettyyn tapaan. Mikä ehkä parasta, se ei kustantaisi juuri yhtään lisää, joten saattaisi kelvata nuukallekin rakennuttajalle. Tahtotila pitäisi vain saada kohdalleen ja tiimiin mukaan tämän lajin osaaja. Mulla saattaa olla kotikoneella joku kuva hyvin taitavasta väriraitojen käytöstä tavallisessa betonielementtiseinässä rapakon takana. Palataan.
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 25.07.21 15:16
Kirjoittaja Domo
Todella näyttävä rakennus ja oikeassa paikassa. Art decosta puheenollen, viereisessä korttelissa sijaisee Hotelli Vaakuna, joka edustaa tyylisuuntaa mielestäni erittäin hyvin, myös sisätiloiltaan.
Re: Mikkelin projektit
Lähetetty: 09.08.21 10:47
Kirjoittaja veka
Lupaamassani Art Deco -henkisessä esimerkissä on uusi (2017) matala elementtiseinäinen rakennus, jonka katutasokerroksessa on toisella puolella Publix (paikallinen K-supermarketti) ja toisella puolella taidemuseo. Kuva on Floridan länsirannikolta. Samanlaisia elementtejä oli tuolla käytössä pysäköintirakennuksissa raakoina. Eipä ole maltaita maksanut tämä tuunaus.
Ajattelu ja viitsiminen näkyvät tässä tönössä myös siinä, että pakolliset autopaikat ovat kerroksissa ja katolla eivätkä alhaalla. Suomessakin osataan jo sijoittaa pysäköintitalojen kivijalkaan palveluita (esim. Jätkäsaaren Lidl), mutta vielä parempi olisi varmaan osoittaa koko katutaso fiksumpaan käyttöön.
