Sivu 2/150
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 25.05.09 20:32
Kirjoittaja -Gentleman82-
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 05.06.09 19:08
Kirjoittaja Juna
Täältä pesee! Viime viikonloppuna tarttui kameraan tällainen panorama aivan Jätkäsaaren kärjestä.
HTC:n rakennukset näyttivät tästä kulmasta erityisen hienolta, samoin kuin tuo kaupungin uusi sokeripala. Täysin vaivihkaan rakennettu jonkin lääkefirman rakennus, jos muistan oikein. Tuo Crusellin sillan nostokurki on keskellä kanaalia. Se näytti alkuun siltä, että se kelluisi veden päällä.
http://img198.imageshack.us/img198/8226 ... aari2h.jpg
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 05.06.09 19:24
Kirjoittaja Janne_H
Hyvä kuva Juna. Tuonne pitää ehdottomasti päästä itsekkin kameran kanssa.
Onko tuo nyt siis ihan oikeasti kaikille avoin alue? Voiko tuonne kärkeen ajaa vaan autolla?
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 06.06.09 13:20
Kirjoittaja -Gentleman82-
Itse Jätkässä usein käyneenä "avoimuuden" voisi mieltää seuraavasti: alueella on kieltokylttejä, jotka tosin viittaavat satamaan, jota ei ole. Tosiasia on, että alueen jo kuukausia tyhjänä olleet vartiokopitkin lyötiin matalaksi eilen ja toissapäivänä. (4.6 ja 5.6)
Alueen rakennukset on jo purettu, ainoa, joka on kokonaisena enää jäljellä on Finnsteven ehkä 20-30m2 harjakattoinen koppi, jossa oli ilmeisesti työnjohtoa ja kahvitilaa yms. Sekin lähtee siitä kuulemma pian. L14-makasiini, eli Finnsteven tiilinen huoltorakennus moukaroitiin viime viikolla kahdessa päivässä.
Alueella ei siis ole yhtään mitään varastettavaa, viimeiset nosturitkin myytiin Viroon. Jätkään pääsee 24h, esim. alueelle Laivapojankadun lukottoman portin kautta lähellä Länsisatamankadun risteystä. Aluetta ei siis valvota mitenkään ja sinne on myös pääsy Tullaajankujan kautta alueen pohjoispäästä.
Kannattaa tosiaan käydä, tunnelma on aavemainen. Kesällä alkaa osittain katujen jyrääminen alueelle yms, joten harvinainen tilaisuus.
Tässä Hyväntoivonpuiston suunnitelma ja selostus: (Yleisten töiden lautakunta 28.5.2009)
http://www.hel.fi/static/public/hela/Yl ... lostus.doc
http://www.hel.fi/static/public/hela/Yl ... 1_1_a3.pdf
Tässä katusuunnitelmia:
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvi ... %2014%20El
(Katu- ja puisto-osasto, asia 4)
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 06.06.09 14:50
Kirjoittaja Juna
Jep, siinäpä se vastaus tuli herrasmiesmäiseen tyyliin. Kiitoksia Gent.
Kannattaa ottaa polkupyörä alle, kun tuonne satama-alueelle painelee. Alue on todella niin suuri kuin voi kuvitellakin. Ja niin kuin tuolla toisessa threadissa mainittiin, niin myös kalasatamaan pääsee kiertelemään.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 06.06.09 14:59
Kirjoittaja Kantti
Tuollaiset paikat kannattaa käydä luuhaamassa nyt, sen ollessa käden ulottuvissa ja aivan tuoreena kaikesta siitä tuoksusta joka paikkaan liittyy! Se lähtee käsistä uskomattoman nopeasti kunhan liikahtaa menemään.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 06.06.09 21:24
Kirjoittaja Janne_H
Kantti kirjoitti:Tuollaiset paikat kannattaa käydä luuhaamassa nyt, sen ollessa käden ulottuvissa ja aivan tuoreena kaikesta siitä tuoksusta joka paikkaan liittyy! Se lähtee käsistä uskomattoman nopeasti kunhan liikahtaa menemään.
No tänää tuli sitte käytyä tuolla. Helposti pääsi autolla ajamaan avonaisesta pääportista sisälle.
Tässä olis nopeesti sutastu panorama satamanosturin huipulta. Olisko toi joku 60 metriä korkea. Oli aika kuumottava kiivetä tonne hyvin jyrkkiä ja heiluvia teräsrappusia ja tikkaita pitkin.
http://img269.imageshack.us/img269/1458 ... norama.jpg
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 07.06.09 00:50
Kirjoittaja -Gentleman82-
Kiitos Janne tosiaan tästä aivan mahtavasta kuvasta ja vaivannäöstä, teit minulle ja varmaan monelle muullekin ison palveluksen!
Sen verran tietoa vielä, että kuvassa vasemmalla näkyvä hiekka-alue muuttuu ns. Saukonpaaden asuinalueeksi. Sen eteläpuolelle on valmistelussa Saukonrannan alue.
Saukonpaadesta tietoa tässä:
http://www.hel.fi/wps/portal/!ut/p/c0/0 ... aukonpaasi
Saukonrannan osallistumis- ja arviointisuunitelma tässä:
http://www.hel2.fi/ksv/liitteet/oas/841.pdf
Siltatyömaa on siis Crusellin silta, jota pitkin raitiovaunu 8 kulkee alueelle. Kaikki raitiovaunufanit kuten minä tykkää! Kaupunginvaltuusto nuiji Jätkän aloitusalueen asemakaavan tosiaan viime kokouksessaan 3.6 ja 10.6 on tarkoitus hyväksyä paljon puhuttu Jätkän raitioliikenteen perustamissuunnitelma:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... telma.html
Suunnitelmassa on seuraavat liitteet:
Liite 1:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... /Liite.pdf
Liite 2:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... okuvat.pdf
Liitteessä 1 kuvattu vaihtoehto toteutuu.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 07.06.09 07:56
Kirjoittaja Joggeri
Hienot kuvat Juna ja Janne. Junan kuva on urbaanimpi maan tasalta otettuna ja Jannnen kuvasta saa paremman yleiskuvan alueelta. Onko muuten Jannen nosturi tarkoitus jättää alueelle muistuttamaan alueen historiasta, vai onko senkin tarkoitus vielä lähteä? "Nosturihan" on tuossa lähellä...
En muuten muistanut että HTC rakennuksia onkin neljä kolmen sijaan. Hauska ylläri. Onko muuten tuo sokerikuutio ihan uusi rakennus?? Siinä joku yksityinen lääkärikkeskus? Ihmettelin sitä tässä hiljattain kun ajelin ohi enkä muistanut aiemmin nähneeni moista.

On muuten paremman näköinen kuin aallon suunnittelema vanhempi versio.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 07.06.09 09:36
Kirjoittaja Janne_H
Joggeri kirjoitti:Hienot kuvat Juna ja Janne. Junan kuva on urbaanimpi maan tasalta otettuna ja Jannnen kuvasta saa paremman yleiskuvan alueelta. Onko muuten Jannen nosturi tarkoitus jättää alueelle muistuttamaan alueen historiasta, vai onko senkin tarkoitus vielä lähteä? "Nosturihan" on tuossa lähellä...
"Jannen nosturi"
Ilmeisesti tuota nosturia ollaan siirtämässä jonnekkin, sillä se oli jo siirretty vedelle bonttoonin päälle.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 07.06.09 10:49
Kirjoittaja -Gentleman82-
Nosturit lähtevät Viroon.
Lue juttu nostureista:
http://www.vartti.fi/artikkeli/63e4dec5 ... b3a6d4d9fa
Valkoinen sokeripala on Docrates-syöpäsairaala.
http://www.docrates.fi/index.php?id=71
http://www.docrates.fi/
Tuossa rakennuksessa en haluaisi koskaan olla asiakkaana....vain arkkitehtuurin takia.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 07.06.09 17:59
Kirjoittaja Clepe
Hienoja panoramoja tällä, mutta väänsinpähän minäkin tuolta Jätkästä panoraman, periaatteessa hdr panoraama mutta enpä tiedä näkyykö se, että tää on hdri oikein mistään.

Vähän mokasin tossa kuvatessa kun oli automaattinen valkotasapaino päällä niin joistain kuvista tuli liian sinisiä, erityisesti toinen kuva vasemmalta...Mitenhän tonkin vois korjata?
http://i242.photobucket.com/albums/ff34 ... 1244385653
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 08.06.09 12:45
Kirjoittaja OlliMolli
Viitsisiköhän joku stadissa parhaillaan oleva Talo-henkilö käydä ottamassa lähikuvia tuosta Docrates-klinikasta? Olisin perin kiitollinen, kun en itse varmaankaan pääsee Helsinkiin ihan hetkeen.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 08.06.09 19:39
Kirjoittaja -Gentleman82-
Minulla on kuvia siitä, en vaan osaa laittaa niitä tänne.
Re: Jätkäsaari Helsinki
Lähetetty: 08.06.09 19:44
Kirjoittaja OlliMolli
-Gentleman82- kirjoitti:Minulla on kuvia siitä, en vaan osaa laittaa niitä tänne.
Lataa kuvat photobuckettiin (esim.) ja sitten vaan laitat linkit kuviin tänne taloon.