Sivu 2/11
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 03.11.16 20:24
Kirjoittaja Kantti
Saas nähdä mitä siellä tehdään. Puretaanko vanhoja valuja vai tehdäänkö tukirakennelmia? Ei nämä mitään tyypillisiä ole, harvoin Suomessa betonin laatu on tuottanut ongelmia. Rudukselle ei ainakaan mitään mainosta. Mahtaako olla korvausvaatimuksia tulossa jos vika, kuten vaikuttaa, löytyy sieltä?
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 04.11.16 08:06
Kirjoittaja Elazi
Katselin aikaisemmin jo
Kantin kuvasarjan toista kuvaa, kun muurin/seinän alapäässä oli raudat näkyvissä ja hiljaa mielessäni mietin, mitä tuolla on menossa. Nythän se selvisi.
Kantti kirjoitti:Saas nähdä mitä siellä tehdään. Puretaanko vanhoja valuja vai tehdäänkö tukirakennelmia? Ei nämä mitään tyypillisiä ole, harvoin Suomessa betonin laatu on tuottanut ongelmia. Rudukselle ei ainakaan mitään mainosta. Mahtaako olla korvausvaatimuksia tulossa jos vika, kuten vaikuttaa, löytyy sieltä?
Joo, ei ole hääviä mainosta. Lisäksi aika tuoreessa muistissa on
Kemijärven sillan valun epäonnistuminen, jossa myös Rudus oli betonitoimittajana.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 04.11.16 11:22
Kirjoittaja Kantti
Elazi kirjoitti:Katselin aikaisemmin jo Kantin kuvasarjan toista kuvaa, kun muurin/seinän alapäässä oli raudat näkyvissä ja hiljaa mielessäni mietin, mitä tuolla on menossa. Nythän se selvisi.
Joo, selvästi näkee ettei vibraaminen ole täysin onnistunut! Paikkaamisiin joudutaan näissä kohdin. Lehdissä on ollut luettavana myös arvioita nykyiseen betoniin lisättävistä uusista täyteainesta ja niiden vaikutuksesta betonin lujittumisnopeuteen. Betoni lujittuisi hitaammin näiden vaikutuksesta. Katsotaan millaiseen tulokseen tullaan?
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 04.11.16 21:26
Kirjoittaja Sisu
Tuollaisissa kohdissa usein käytetään korkealujuusbetoneja, joiden kanssa liiallinen lämmönmuodostus muodostuu ongelmaksi reaktionopeuden noustessa nopeaksi. Reaktion hidastamiseen käytetään mm. masuunikuonaa ja lentotuhkaa. Näitä on käytetty jo kymmeniä vuosia, nykyään on paljon muitakin lisäaineita. Mielenkiintoista kuulla mikä se lopullinen totuus on.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 11.11.16 13:06
Kirjoittaja Elazi
Nythän se selvisi, mitä tehdään:
Turussa joudutaan purkamaan uuden sairaalan perustukset – jo toinen kerta tänä vuonna, kun betoni paljastuu liian hauraaksi
Aika vahvasti tuo haiskahtaa betonin laatuvirheeltä, mutta onhan työmaallakin voitu jotain sössiä. Jos kyseessä on betonin laatuvirhe, niin mielenkiintoinen kysymys on, missä muualla betonin lujuus on jäänyt suunniteltua pienemmäksi?
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 11.11.16 16:44
Kirjoittaja Kantti
Elazi kirjoitti:Nythän se selvisi, mitä tehdään: Turussa joudutaan purkamaan uuden sairaalan perustukset – jo toinen kerta tänä vuonna, kun betoni paljastuu liian hauraaksi
Aika vahvasti tuo haiskahtaa betonin laatuvirheeltä, mutta onhan työmaallakin voitu jotain sössiä. Jos kyseessä on betonin laatuvirhe, niin mielenkiintoinen kysymys on, missä muualla betonin lujuus on jäänyt suunniteltua pienemmäksi?
Ainakin Olkiluodohn ydinvoimalassa oli näitä betonin laatuongelmia. Paljonko siellä muuten purettiin valmista valua?
Oudolta tämä vaikuttaa ja vakavalta! Viivästymisen ja korjausten kustannuksista tullaan varmaan käymään oikeutta? Ruduksen suuntaan tässä epäilyt ovat menossa, jos nimenomaan betonin lujuudesta on löytynyt ongelma. Ongelma heijastuu myös jatkossa purettavaan U-sairaalaan, jonka purku tulee tämän johdosta viivästymään niin ikään.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 11.11.16 17:08
Kirjoittaja Nalle
En lähde osoittelemaan sormella sen enempää. Pidän tässä hienona asiana, että laaduntarkkailu toimii ja on tasokasta. Hyvissäajoin huomattuihin virheisiin voidaan puuttua. Ei Rudus tätä tahallaan ole tehnyt. Ennemmin sitten vuoden pidempään kestää valmistuminen, kuin että myöhemmin olisi tapahtunut jotain vakavaa.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 29.11.16 20:37
Kirjoittaja Kantti
Medisiina D nousee vauhdikkaasti! Jännittäväksi alkaa käydä, jos Ruduksen toimittamasta betonista tehdyissä elementeissäkin löytyy lujuusongelmia? Kuten näyttää. Se taas on jo valtakunnallinen probleema!
Medisiina D kuitenkin etenee.
T 3:n työmaallakin jotain liikettä on.
Pari kerrosta vielä...

Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 29.11.16 21:00
Kirjoittaja hmikko
Kantti kirjoitti:Se taas on jo valtakunnallinen probleema!
Kun TYKSin uudisrakennuksen ongelmista uutisoitiin, erinäisillä nettipalstoilla näkyi Turku-suunsoittoa. Ajattelin silloin hiljaa mielessäni, että annas kattoo... Ongelmia oli jo silloin ollut muuallakin ja Rudus on sen kokoinen toimittaja, että arvata saattoi, että jatkoa seuraa.
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 18.01.17 20:50
Kirjoittaja Kantti
T3 projekti on kääntynyt rakentamisesta jo tehtyjen perustusten ja seinien piikkaamiseen!
Vähintäänkin surullista katsella melko tuoreiden betonirautojen spagettihässäkkää. Väliaikaiset liikennejärjestelyt säilyvät pitkään.
Medisiina D:n etenemiseen betonikohu ei näytä vaikuttaneen. Kahdeksas kerros on menossa.

Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 14.02.17 14:42
Kirjoittaja TurkuCubed
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 14.02.17 15:18
Kirjoittaja robdahl
Mitä mieltä olette Medisiina D rakennuksesta?
Itse petyin erittäin pahasti koska ensimmäinen luonnos minkä näin oli mielestäni ihan hieno

vs mikä siitä tulee

tuo näyttää minun silmään siltä että se olisi voitu rakentaa vaikka 50-80+ luvulla

Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 14.02.17 16:36
Kirjoittaja Kantti
Ensimmäinen luonnos oli kyllä tyylikäs ja kiinnostava. Toteutumassa oleva on vain talo muiden joukossa. Epäilemättä budjetti edellä on menty?
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 14.03.17 00:30
Kirjoittaja Kantti
Re: TYKS T3 sairaala
Lähetetty: 15.03.17 10:40
Kirjoittaja MindW
Onneksi (pienet) ikkunat eivät ole julkisivuelementin keskellä.