Sivu 2/4
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 27.04.20 20:35
Kirjoittaja Iggy.P
Tuli tuossa mieleen kun tutkiskelin NHL:n historiaa että Pohjois-Amerikan 1970-luvun kokemusten perusteella pitäisi oikeastaan olla itsestään selvää että myös eurooppalainen kiekkoilu tarvitsee kehittyäkseen yhden yhtenäisen liigan:
<<<Kahden sarjan systeemi heikensi molempien sarjojen ja niissä pelaavien joukkueiden tuloja, koska myös kannattajat jakaantuivat kahden liigan kesken. Vuonna 1979 WHA lopetti toimintansa ja neljä kuudesta WHA-seurasta liittyi NHL:ään.>>>
https://fi.wikipedia.org/wiki/NHL#Toise ... %A4%C3%A4n
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 19.11.20 10:24
Kirjoittaja Iggy.P
(poistettu)
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 23.07.21 23:05
Kirjoittaja Iggy.P
Viipurin jääareena avattiin tämän vuoden alussa:
https://vyborg.tv/tag/hokkej-v-vyborge/
Urheilutilojen rakentaminen Leningradin alueelle on saamassa vauhtia. Alueella tehdään laajamittaista työtä kahden valtion ohjelman puitteissa: "Fyysisen kulttuurin ja urheilun kehittäminen" ja "Maaseutualueiden kokonaisvaltainen kehittäminen". Yli puolitoista miljardia ruplaa osoitettiin urheilutilojen rakentamiseen ja jälleenrakentamiseen vuonna 2021. Nämä varat on sijoitettu 25 tilaan, jotka sijaitsevat alueen 11 alueella. Lähistölle on tarkoitus rakentaa myös sisäjalkapalloareena. Kamennogorskissa on valmisteltu alue tulevaa urheilu- ja virkistyskeskusta varten. Roshchinon jääareena, otetaan käyttöön vuonna 2022.
https://vyborg.tv/obshchestvo/poltora-m ... struktury/
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 25.07.21 17:30
Kirjoittaja Iggy.P
Ja jos oikein ymmärsin kääntäjän tekstistä niin Svetogorskissa avattiin 21. joulukuuta myös uusi mm.jääkiekolle suunniteltu urheilu- ja virkistyskompleksi. Se rakennettiin Gazprom for Children -ohjelman puitteissa.
- Leningradin alue on luotettava kumppanimme, se täyttää velvoitteensa aina ajoissa. Gazprom pitää oikeana toteuttaa täällä sosiaalisia ohjelmia, kuten Gazprom for Children.
Alexey Miller, PJSC Gazpromin hallituksen varapuheenjohtaja, hallintoneuvoston puheenjohtaja
https://lentv24.ru/V_Svetogorske_otkril ... mpleks.htm
https://svetogorsk.bezformata.com/listn ... /89861960/
Petroskoihin on suunniteltu tällaista Karjala-areenaa, mutta se ei ole vielä toteutunut:
"Karjala-Arenassa" olisi tarkoitus järjestää jääkiekko-otteluja, taitoluistelukilpailuja, koripalloa, lentopalloa, tennistä sekä konsertteja, näyttelyitä, foorumeita. Konsertissa siihen mahtuisi 5 tuhatta katsojaa.
https://gubdaily.ru/news/uznali-chto-s- ... v-fevrale/
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 22.08.21 10:28
Kirjoittaja Iggy.P
Havainnekuva Roshchinon jääareenasta josta oli jo maininta Viipurin jääareenaa esittelevässä viestissä. Se valmistuu ensi vuonna ja siitä tulee tämän näköinen.Halli rakennetaan Roshchino-Arena-nimisen jalkapallostadionin viereen:
https://vyborg.tv/sport/proekt-novoj-le ... drozdenko/
Roshchino tunnettiin ennen sotia nimellä Raivola. Se on kaupunkimainen taajama ja kaupunkikunta Leningradin alueen Viipurin piirissä Venäjällä. Se sijaitsee Karjalankannaksella 75 kilometriä Viipurista kaakkoon. Taajamassa on 14 200 ja kunnassa 20 700 asukasta. Ennen toista maailmansotaa Raivola oli osa Suomeen kuulunutta Kivennavan kuntaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raivola
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 23.08.21 13:14
Kirjoittaja Iggy.P
(poistettu)
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 17.10.21 15:41
Kirjoittaja Iggy.P
(poistettu)
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 17.10.21 22:12
Kirjoittaja veka
Kävin vissiin tuossa hallissa kerran erään työreissun yhteydessä. Ainoa muisto on erikoinen kielivirhe: Suomalaisten lätkäselostajien opettamana puhuin (suomeksi) kotijengistä nimellä TsetEsKooAa. Edes tulkki ei tuntunut oikein ymmärtävän. Mitä mahtoikaan kertoa isäntäväelle? Vasta paljon myöhemmin tajusin, että seuran nimi on Tseska. - Taitaa tulla äveriäs uusi halli. On niin iso juttu Moskovassa.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 18.10.21 08:14
Kirjoittaja Iggy.P
Mielenkiintoista nähdä mitä siihen tulee. Voi tosiaan olla että rakentavat jotakin samantapaista kuin mitä Pietarin Skalle on nyt rakenteilla. Toisaalta joukkueen pelatessa edellisen kerran tässä osoitteessa katsojia ei käynyt paljoa ja melko pieni halli jäi usein vajaaksi. Silloin syyksi sanottiin liikenneruukia. Joukkueen siirryttyä nykyiseen halliin katsojamäärä nousi yli neljällä tuhannella mutta missään vaiheessa katsojamäärät eivät ole olleet sellaisella tasolla joka edellyttäisi todella suurta hallia. Kaikesta huolimatta tulossa on varmasti yksi KHL:n kiinnostavimmista areena-projekteista.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 13.10.22 18:01
Kirjoittaja hmikko
Iggy.P kirjoitti: ↑13.10.22 12:30
Omsk - G-Drive Arena (12 000) - Completed.
Pisti silmään latinalaisilla kirjaimilla kirjoitettu sponsorin nimi G-Drive näinä aikoina. Googlaamalla opin, että kyseessä on Gaspromin sponsoroima Le Mans -sarjan talli.
Onnea uudelle propagandasarjan areenalle. Korkeuttakin on sen verran, että sieltä voi vaikka Gaspromin vielä hengissä olevat väliportaan johtajat kokeilla liitopukuhyppyä.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 12.11.22 12:37
Kirjoittaja hmikko
^Piti googlata KHL:n tilanne, kun en näitä muuten seuraa. Tällä kaudella mukana 22 joukkuetta, joista 19 Venäjältä, ja yksi Valko-Venäjältä, Kazakstanista ja Kiinasta kustakin. Liigan ovat jättäneet kaksi joukkuetta Tsekistä ja yksi Ukrainasta, Slovakiasta, Kroatiasta, Suomesta ja Latviasta kustakin. Osa taloudellisista syistä ennen vuotta 2014, osa sen jälkeen Venäjän sotatoimien takia. Saa nähdä, kauanko kazakstanilaiset pelaavat. Putinin maailmanvalloitus ei ota edetäkseen.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 12.11.22 21:44
Kirjoittaja hmikko
Iggy.P kirjoitti: ↑12.11.22 14:43
Ne ovat sijoitus tulevaisuuteen.
Venäjän tulevaisuuteen sijoittivat tässä taannoin myös fortumit ja muut. En pidättelisi henkeäni länsieurooppalaisia joukkueita odotellessa tuolla.
En tiedä jääkiekosta mitään, mutta olettaisin, etta eurooppalaisen liigan rakentamisessa lienee kyse rahasta ja sen puutteesta. EU:n alueella laji on suuri pienissä maissa, mistä mainoseuroja tulee rajallisesti verrattuna NHL:ään. Venäjällä propagandahankkeeseen kaadetaan oligarkkien/valtionyhtiöiden rahaa, jolloin tämmöisiä ei tarvitse murehtia. En nyt sitten tiedä, millainen sijoitus tulevaisuuteen se on. Lienee ihan tervettä, että niin ei toimita täällä.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 13.11.22 20:07
Kirjoittaja Iggy.P
hmikko kirjoitti: ↑12.11.22 21:44
EU:n alueella laji on suuri pienissä maissa, mistä mainoseuroja tulee rajallisesti verrattuna NHL:ään.
En usko että tuo on koko totuus. Monet NHL-seurat tulevat kaupungeista joiden koko on Euroopan kiekko-kaupunkeja pienempi.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 14.11.22 01:10
Kirjoittaja hmikko
Iggy.P kirjoitti: ↑13.11.22 20:07
Monet NHL-seurat tulevat kaupungeista joiden koko on Euroopan kiekko-kaupunkeja pienempi.
En usko, että kyse on kaupungin koosta, vaan mainosmarkkinan koosta kokonaisuutena. Yhdysvallat ja Kanada on tässä mielessä yhtä markkinaa ja kielialuetta. Jääkiekko ei sielläkään ole kaikkein suosituin laji, mikä näkyy rahan määrässä verrattuna esim. amerikkalaiseen jalkapalloon tai koripalloon.
Re: Jääkiekkoareenat
Lähetetty: 14.11.22 20:14
Kirjoittaja Pyöröovi
Iggy.P kirjoitti: ↑14.11.22 10:25
Kun katson maailman väestökarttaa minusta näyttää että Euroopan ja Aasian muodostama talousalue on ylivoimainen kehityspotentiaaliltaan. Molemmat, sekä Eurooppa että Aasia ovat jo yksin väestöltään suurempia kuin Pohjois-Amerikka, puhumattakaan sitten yhdessä. Kartta kuvaa väestöntiheyttä:
Kyse on markkinan koosta ja sen mahdollisuuksista kasvaa tulevaisuudessa. Vaikka katsoisimme EU:ta kokonaisuutena ajatellen kaikkien maiden olevan jääkiekkomaita, unioni jää auttamatta jälkeen Yhdysvaltain markkinoiden kasvusta. Vielä 2000-luvun alussa tilanne oli toinen, mutta Eurooppa ei ole kummemin kasvanut finanssikriisin jälkeen. Pidän kaiken lisäksi nykytilannetta aika vaikeana minkäänlaisen liigan luomiseksi, kun Keski-Eurooppa on taantuman partaalla ja huomio on keskittynyt aivan muihin asioihin. Aasiassa voi olla mahdollisuuksia, jos todella innostuvat jääkiekosta.