Sivu 2/9

Re: Göteborg

Lähetetty: 06.09.13 15:51
Kirjoittaja SamuXe
Täällä arvostellaan ruotsin torneja, mutta jos tuommoiset jonnekkin Suomeen tulisi niin noin 50% hehkuttaisi ihan kympillä :D

Re: Göteborg

Lähetetty: 06.09.13 16:38
Kirjoittaja bitterfly
^ Ehkä vielä riippuen siitä, minne päin Suomea, jotta tuo 50% saataisiin.

Re: Göteborg

Lähetetty: 28.05.14 22:04
Kirjoittaja hmikko
Ensimmäisessä viestissä mainitun tornin suunnittelukilpailuun saadut viisi ehdotusta on julkistettu. Suunnittelijat on nimetty, mutta tekijöiden yhdistäminen ehdotuksiin on jätetty harjoitukseksi lukijalle. Mukana ovat
  • - Zaha Hadid Architects
    - SOM
    - Ian Simpson Architects
    - Manuelle Gautrand Architects
    - Wingårdhs Arkitektkontor
ArchDaily: http://www.archdaily.com/510912/zaha-ha ... est-tower/

Proposal #1: “Ursa” (214 meters) (Gautrand, veikkaisin)
Kuva

Proposal #2: “Svall” (231 meters) (ilmeisesti Hadid)
Kuva

Proposal #3: “Glasklart” (202 meters) (Simpson?)
Kuva

Proposal #4: “Polstjärnan” (230 meters) (Wingårdh?)
Kuva

Proposal #5: “Kyssen” (215 meters) (SOM, veikkaisin)
Kuva

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 01:03
Kirjoittaja Klazu
No huh huh. "Ruotsin Tampereelta" ei puutu ainakaan uskallusta! Ehdotukset 2, 3 ja 4 ovat upeita ja kelpuuttaisin mieluusti Vancouveriinkin. Olisivat jokainen kaupungin korkein talo eli korkeista ehdotuksista kyllä puhutaan. Ehkä vähän liiankin korkeista Göteborgiin...

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 01:06
Kirjoittaja Urbaani
Muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa uskalletaan rakentaa korkeasti. Toivottavasti Helsinkiin suunnitellut projektit pääsisivät myös vauhtiin.

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 01:41
Kirjoittaja HCB
Siinähän se onkin, että nuo tornit sopisivat esim. New Yorkiin, Vancouveriin, Lontoon pilvenpiirtäjäkeskittymään.. Göteborg on liian matalaa tuollaisille. Jos tuonne tehtäisiin vaikka 8 - 10 tuollaista tornia ja muutakin korkeaa, niin voisi toimia, mutta yksittäisinä nuo eivät sovi mittakaavaan. Helsingin projekteissa on selkeästi sopivampi mittakaava ja onneksi korkeimpia torneja on ryhmitelty. Toki jonnekin voi sopia yksittäinen 20 - 30 kerroksinen torni, jolloin ollaan n. 120 metrissä, mutta jos mennään yli 200 metrin yli, niin alkaa olla hyvän maun rajoilla. Malmön Turning torsokin on mielestäni vähän siinä ja siinä..

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 12:14
Kirjoittaja ÄmJii
Jep, mittakaavaongelmahan tuossa on. Sinänsä kuitenkin upeita rakennuksia ja pistävät miettimään suomalaisen rakentamisen keskinkertaisuutta. Meidän Göteborgin "Horny" on tosiaan aivan jotakin eri luokkaa. Kun kurkkaa tynnyrin ulkopuolelle, niin ei voi olla ihmettelemättä, että "Hornyyn" ollaan vieläpä tyytyväisiä. Harmittaa, että Suomessa ei ole samanlaista vaurautta, mitä muissa Pohjoismaissa, sitä nämä rakennusprojektitkin kai ilmentävät.

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 12:55
Kirjoittaja grendy
Juu hassulta näyttää kyllä tuon korkuisessa kaupungissa. Toivottavasti on paljon muitankin vastaavia suunnitelmia sitten jos vähän Helsinkiä pienempään kaupunkiin tuollaisia pohjoismaiden mittakaavassa supertalleja meinataan tehdä!

Hienoja on kyllä ja tosiaan sopisi mihin tahansa pilvenpiirtäjäkaupunkiin kaikki paitsi ykkönen ;)

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 16:36
Kirjoittaja RV
Miten Ruotsissa saadaan _tuollaisia_ :O hankkeita helposti liikkeelle, mutta Suomessa ei millään pystytä vaan visioillaan ja sitten kuopataan?

Re: Göteborg

Lähetetty: 29.05.14 19:00
Kirjoittaja Xerdoz
#1 ja #3 aika järkyttäviä. Muut ihan ok.

Re: Göteborg

Lähetetty: 30.05.14 00:37
Kirjoittaja SamuXe
Kyllä tuo 4 osui miun silmään ja pahasti. Aivan mahtavan näköinen torni tulisi jos tuo toteutetaan. Mie piän! :smt016

Re: Göteborg

Lähetetty: 30.05.14 03:19
Kirjoittaja töntsö
On kyllä hauska miten noissa kaikissa rendereissä pitää nykyään olla talo täynnä puita. Joka tapauksessa nelonen on varmaan oma suosikkini ilman tuota viidakkoakin. Viides on ihan ok mutta vähän tylsä sylinteri, veikkaan että tässä haetaan jotain silmäänpistävämpää Turning Torson jalanjäljissä

Re: Göteborg

Lähetetty: 30.05.14 16:32
Kirjoittaja Kantti
Neljä ensimmäistä ehdokasta ovat oikeastaan puhdasta perustolppaa. Viimeinen, viides, “Kyssen”, on tämän joukon muista poikkeava pyöreyttään, ja miellyttää itseäni näistä eniten. Rakennukset muodostavat sisarsuhteen keskenään, tai aikuinen/lapsi -asetelman. Tämäkin miellyttää. Kokonaisuutena näyttävin ehdokasjoukosta.

Ensimmäinen, “Ursa”, näyttää kerroshampurilaiselta, jossa on juttuja välissä, vaihtelevassa järjestyksessä. Muodoltaan puhdas tolppa.

Toinen, “Svall”, sijoittuu omalla listalla toiseksi. Kuten sanoin, tolppa sekin mutta pintarakenteiden ja julkisivukuvioidensa, sekä korkeimman tornin katonreunakoristeiden ansiosta tuo mieleen kauko-idän tornirakentamisvivahteita. Joista tässä nyt pidän. Istuvatko Göteborgin kaupunkikuvaan tai henkeen, sitä en osaa sanoa. Toisaalta tornit ovat lähtökohtaisesti poikkeus nykyisestä kaupunkikuvasta, joten miksi ei voisi olla "kauko-itä" vaikutteinenkin?

Vaihtoehto kolmosta en ehdottomasti haluaisi jos olisin göteborgilainen! Tolppa jossa ei ole mitään mihin silmänsä kiinnittäisi, täysin näkymätön rakennus.

Neljäs vaihtoehto, “Polstjärnan”, erottuu muista tolpista jännän sivuseinäkiertymän johdosta ja huipulla olevalla ostoskaturisteyksellä(?). Tämä olisi listallani kolmantena.

Hauskaa nähdä millaiseen ehdokkaaseen Göteborgissa päädytään.

Re: Göteborg

Lähetetty: 01.06.14 01:12
Kirjoittaja RV
Ja tämä niinku sit on varmasti toteutuva torni eikä vain ehdotus/visio= :shock:

Re: Göteborg

Lähetetty: 01.06.14 01:54
Kirjoittaja hmikko
RV kirjoitti:Ja tämä niinku sit on varmasti toteutuva torni eikä vain ehdotus/visio= :shock:
Torni on rakennusliike Serneken hanke. En yhtäkkiä löytänyt mitään mainintaa tornin käyttäjistä tai niihin liittyvistä riskeistä. Serneke on luemma budjetoimassa torniin 2 miljardia kruunua, mikä on ymmärtääkseni enemmän kuin firman liikevaihto viime vuonna. Ola Serneke sanoo tehneensä tornihankkeen parissa töitä lähes kymmenen vuotta, joten ihan yhtäkkiä tämmöiset rakennukset eivät Ruotsissakaan plopsahda harjakorkeuteen. Ks. http://www.serneke.se/om-serneke/nyhete ... -goteborg/

Serneken sivuilla oli näköjään myös lista arkkitehtikilpailun ensimmäisen vaiheen osallistujista, joita oli 58 kappaletta. Ainoa suomalainen osallistuja näyttää olevan ALA. Viiden finalistin joukosta näköjään putos pois myös Snöhetta, BIG, 3XN, Henning Larsen ja OMA, muiden muassa. Ks. http://www.serneke.se/om-serneke/nyhete ... skyskrapa/