UPnotOUT! kirjoitti:Hei,
Mitäs mieltä olette siitä Turun Toripakista?
Tjaa. Omasta mielestäni se toriparkki ei ole mikään paras skenaario, muttei huonoinkaan. Huonoin skenaario tosiaan on se, ettei mitään tehtäisi, vaan keskustan annettaisiin jäädä peltomarkettien jalkoihin. Järkevintä taas olisi Louhen laajennus (sis. Aninkaistenmäen läpäisevän tunnelin ynnä muuta), mutta se kai sotkisi Turun poliittiset kuviot ja kankean kaavoitusbyrokratian niin, ettei sitä ole päätöksenteossa taida olla harkittukaan (eikä yksityistä rahoitustakaan kai löytyisi). Ja mistäpä tämä konkurssissa oleva kaupunki siihen rahaakaan saisi?
Voisihan se toriparkki vetääkin ihmisiä lähiöistä keskustaan, ja näin elävöittää sitä. Liikenne saattaisi hieman vilkastua sisäänajojen lähistöllä, mutta hei, sehän on keskustaa ja keskustassa on liikennettä kyllä varmasti muutenkin. Toisaalta toriparkin avulla voitaisiin (jos tahtoa löytyy) rauhoittaa jalankululle joitakin kadunpätkiä. Toria kiertävä Hansan, Forumin ja Wiklundin yhdistävä maanalainen ostostunneli, jollaista suunnitelmaan on sisällytetty, olisi myös erittäin urbaani lisä keskustaan, ikäänkuin Turun oma asematunneli.
Mutta ennenkaikkea: jos konsepti ei jostain syystä vain toimi, niin eivät ne tilat mitään hukkaan heitettyä rahaa ole. Tarvittaessa toriparkin voisi muuttaa vaikka lähiliikenteen bussiterminaaliksi tai Wikken laajennukseksi tai vaikka miksi.
Toriparkkia vastaan yleisimmät argumentit ovat
- torikauppa kuihtuu sillä aikaa, kun tori on työmaana, parissa vuodessa ihmiset unohtavat miten torilta ostetaan tavaraa
- toriparkki on kädenojennus yksityisautoilulle (bussillako ne ihmiset lähiöistä keskustaan ostoksille tulisivat? Vaihtoehtoisesti keskustan asiakasmääriä voitaisiin lisätä massiivisella uudisrakentamisella keskustaan, mutta tämä on tietenkin toriparkkiakin epätodennäköisempää Turussa)
- toriparkkia parempiakin vaihtoehtoja on (kuten se Louhen laajennus)
- Turun keskustassa on yllin kyllin tyhjää parkkitilaa parkkitaloissa muutenkin
- sitten on näitä ihan puhtaasti tunnepohjaisia vuodatuksia "siis siinä sitten turistit luulisivat olevansa torilla mutta oikeasti seisoisivatkin PARKKIHALLIN KATOLLA ja siis kähmintä Sokos tori on pilalla turuntauti turuntauti pilalla..."